Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 16 februari 2009, 17:03   #1
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard Tindemans in een boek kritisch over roi baudwein

Moet ge nu wat weten.

Die oude knar van een tsjeef heeft een boek geschreven.
Staat met veel publisiteit (om de gazet van morgen te kopen) in de standaard on line
link: http://www.standaard.be/Artikel/Deta...MF16022009_073

Blijkbaar over zijn periodes dat ie op buitenlandse zakken zat.

De teneur van het krantenartikel is dus dat ie kritisch is over de rol van de grote heilige roi de Laeken ...

Mijn punt van diskussie is: als ge zelf hebt meegemaakt dat zo'n "ongesteld lichaam als het koningshuis" zo ondemokratisch marsjeert, waarom ijvert ge dan niet meer om dat af te schaffen ?

enkele sitaten uit het artikel, waarin ik de strafste zin telkens rood kleur:

De minister van Staat verwijst ook naar een incident in het begin van de jaren '80. In een toespraak spelde koning Boudewijn de sociale-economische en politieke leiders de les over het economische beleid. Daarmee bracht de vorst de fundamenten van de Staat in gevaar, vindt Tindemans.

Tindemans schrijft in zijn boek bitter over toenmalig koning Boudewijn. Zo spreekt Tindemans over het bestaan van een zwarte lijst op het Paleis. De macht - en persoonlijke voorkeur - van de koning bij consultaties voor een nieuwe regering is erg groot, aldus Tindemans.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2009, 19:11   #2
kiko
Perm. Vertegenwoordiger VN

kiko's schermafbeelding

Standaard

We zullen maar aannemen dat het verstand met de jaren komt ?
kiko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2009, 19:38   #3
Hallebarde
Banneling

Standaard

Tindemans' mening over Baudoin zal wellicht niet pas nu gevormd zijn.

De vraag is dus : waarom heeft hij één en ander niet ten gepasten tijde te berde gebracht ?

Om zijn eigen politieke carrière te beschermen ?

Of wil hij nu enkel een beetje publiciteit maken voor zijn boek ?

Kijk, als de houding van een staatshoofd de fundamenten van de staat in gevaar brengt (en dat is met Baudoin meermaals gebeurd), dan moet je daar als democratisch politicus onmiddellijk publiekelijk gewag van maken, en niet wachten tot je na je carrière een boekje schrijft.
Hallebarde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2009, 20:28   #4
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Van Boudewijn was geweten dat hij politiek achter de schermen zeer actief was. Niet voor niks had hij de erg geslepen Jacques van Ypersele de Strihou (ook wel "de onderkoning van België" genoemd) als kabinetchef. Geen wonder dat Albert II de mand in dienst hield.

Ik heb zo wat de indruk dat belgique reeds ontbonden zou zijn geweest zonder Van Ypersele's rol als adviseur van Boudewijn en als de poppenspeler van willoze handpop Albert II.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hallebarde Bekijk bericht
Tindemans' mening over Baudoin zal wellicht niet pas nu gevormd zijn.

De vraag is dus : waarom heeft hij één en ander niet ten gepasten tijde te berde gebracht ?

Om zijn eigen politieke carrière te beschermen ?
Ons is Tsjeef... en in die tijd was het dan ook niet toevallig dat de tsjeef van 1 miljoen stemmen (eat your heart out, Leterme) voor schietschijf mocht spelen in een zoveelste poging tot staatshervorming.

Al krijg ik altijd wel wat sympathie als ik terugdenk aan zijn "de grondwet is geen vodje papier". Ik bedoel maar dat de politici vandaag de dag nogal vaak omfloerst zeggen dat die dat wel is.

Citaat:
Of wil hij nu enkel een beetje publiciteit maken voor zijn boek ?
Lijkt me niet zo waarschijnlijk. Hij heeft roem genoeg vergaard en voor het geld zal hij dat boek ook niet moeten schrijven.

Dus ofwel komt de wijsheid met de jaren, ofwel meent hij wat van zijn oude ergernissen eindelijk te kunnen uiten op een moment/leeftijd waarin ze hem niets meer kunnen maken qua ambities of jobs. Daar komt ook bij dat de man van 1 miljoen stemmen die struikelde over communautaire problemen met zo'n opmerkingen uitpakt nadat het koningshuis opnieuw flink heeft gerammeld met de edele delen van de idioot van 800.000 stemmen door hem bij ieder ontslag weer het mijnenveld in te sturen en daardoor de CD&(V) een niet te benoemen schade heeft toegebracht na hun miraculeuze wederopstanding in 2007. Mja... vergeet de partijtrouw van een tsjeef niet.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.

Laatst gewijzigd door Jazeker : 16 februari 2009 om 20:29.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2009, 20:56   #5
Hallebarde
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker Bekijk bericht
Van Boudewijn was geweten dat hij politiek achter de schermen zeer actief was. Niet voor niks had hij de erg geslepen Jacques van Ypersele de Strihou (ook wel "de onderkoning van België" genoemd) als kabinetchef. Geen wonder dat Albert II de mand in dienst hield.

Ik heb zo wat de indruk dat belgique reeds ontbonden zou zijn geweest zonder Van Ypersele's rol als adviseur van Boudewijn en als de poppenspeler van willoze handpop Albert II.

Ons is Tsjeef... en in die tijd was het dan ook niet toevallig dat de tsjeef van 1 miljoen stemmen (eat your heart out, Leterme) voor schietschijf mocht spelen in een zoveelste poging tot staatshervorming.

Al krijg ik altijd wel wat sympathie als ik terugdenk aan zijn "de grondwet is geen vodje papier". Ik bedoel maar dat de politici vandaag de dag nogal vaak omfloerst zeggen dat die dat wel is.

Lijkt me niet zo waarschijnlijk. Hij heeft roem genoeg vergaard en voor het geld zal hij dat boek ook niet moeten schrijven.

Dus ofwel komt de wijsheid met de jaren, ofwel meent hij wat van zijn oude ergernissen eindelijk te kunnen uiten op een moment/leeftijd waarin ze hem niets meer kunnen maken qua ambities of jobs. Daar komt ook bij dat de man van 1 miljoen stemmen die struikelde over communautaire problemen met zo'n opmerkingen uitpakt nadat het koningshuis opnieuw flink heeft gerammeld met de edele delen van de idioot van 800.000 stemmen door hem bij ieder ontslag weer het mijnenveld in te sturen en daardoor de CD&(V) een niet te benoemen schade heeft toegebracht na hun miraculeuze wederopstanding in 2007. Mja... vergeet de partijtrouw van een tsjeef niet.
Ik volg uw visie, Jazeker.

Wat niet belet dat ik blijf vinden dat als de houding van een staatshoofd de fundamenten van de staat in gevaar brengt, je daar als democratisch politicus onmiddellijk publiekelijk gewag moet van maken, en niet wachten tot je na je carrière een boekje schrijft.

Dergelijke stelling oogt kinderlijk naief, maar de politieker die zich er niet aan houdt, kan en mag zichzelf geen staatsman noemen, vind ik.
Oud 16 februari 2009, 21:41   #6
Libro
Secretaris-Generaal VN

Libro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hallebarde Bekijk bericht
Dergelijke stelling oogt kinderlijk naief, maar de politieker die zich er niet aan houdt, kan en mag zichzelf geen staatsman noemen, vind ik.
Ik geef je gelijk, maar ik vrees dat een politicus die dat probeert, het staatsmanschap mag vergeten if you know what I mean. Blijft de vraag waarom Tindemans daar nu pas mee op de proppen komt. Hij zal toch zijn einde niet voelen naderen hé?
Support the country you live in or live in the country you support.
Libro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2009, 23:55   #7
ICE-MAN
Parlementslid

ICE-MAN's schermafbeelding

Standaard

een ouw krokodil van de tjeeven schrijft een boekske over zijne glorietijd !!!

zijn ze niet verlegen.......... één miljoen stemmen binnengehaald en er niks mee gedaan............

tenzij mee aan de vetpotten gezeten en mee de zakken gevuld en de put van de staatsschuld uitgediept..........

én nu zouden wij dat boekske nog ne keer moete kopen......

t'zal tegen zijn gat gescheten zijn, géénen hond interesseerd zich nog in de leugens van vroeger..... om t'land te redden is hij rijkelijk te laat gekomen met zijn boekske........... hij mag stilleke"s op de bank gaan zitten bij den oversekste Wilfried, die kan zijn boekske ne keer lezen !
Oud 17 februari 2009, 00:24   #8
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Hij noemde Y. Leterme ook onbekwaam, zij het met niet zoveel woorden.

Het kwam er wel op neer.

Top-Gear was interessanter......
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2009, 00:58   #9
Hallebarde
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Hij noemde Y. Leterme ook onbekwaam, zij het met niet zoveel woorden.

Het kwam er wel op neer.

Top-Gear was interessanter......
Allez, Tindemans heeft dan toch in iets gelijk, blijkbaar.
Oud 17 februari 2009, 07:49   #10
Félicien Bwanatongo
Banneling

Standaard

Tindemans is steeds één van de meer intelligente kaloten geweest, beter dan de schlemielen Martens en Dehaene, en zeker véééél beter dan die ouwe lul Eyskens, de man die beter nooit was geboren.
Félicien Bwanatongo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2009, 08:38   #11
Vette Pois(s)on

Vette Pois(s)on's schermafbeelding

Standaard

Grote staatsmannen mogen toch niet twijfelen aan het instituut belgique?

Wel, zijn mening over het koningshuis is genoteerd en zet enkelen hopelijk weer aan het denken.

Ik blijf ergens toch denken dat het eerder uit ontgoocheling deels frustratie is dat hij deze ideeen de wereld in durft sturen.
In het interview met Ivan Devadder zei hij toch gekwetst te zijn geweest, nadat de koning zijn gesprek met de koningin had onderbroken door te zeggen dat hij geen premier meer ging zijn.
Vette Pois(s)on is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2009, 08:48   #12
stab

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Tindemans schrijft in zijn boek bitter over toenmalig koning Boudewijn. Zo spreekt Tindemans over het bestaan van een zwarte lijst op het Paleis. De macht - en persoonlijke voorkeur - van de koning bij consultaties voor een nieuwe regering is erg groot, aldus Tindemans.
En heeft Tindemans daarmee iets nieuws gezegd of zo, iets dat wij nog niet wisten?
Oud 17 februari 2009, 10:46   #13
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Moet ge nu wat weten.

Die oude knar van een tsjeef heeft een boek geschreven.
Staat met veel publisiteit (om de gazet van morgen te kopen) in de standaard on line
link: http://www.standaard.be/Artikel/Deta...MF16022009_073

Blijkbaar over zijn periodes dat ie op buitenlandse zakken zat.

De teneur van het krantenartikel is dus dat ie kritisch is over de rol van de grote heilige roi de Laeken ...

Mijn punt van diskussie is: als ge zelf hebt meegemaakt dat zo'n "ongesteld lichaam als het koningshuis" zo ondemokratisch marsjeert, waarom ijvert ge dan niet meer om dat af te schaffen ?

enkele sitaten uit het artikel, waarin ik de strafste zin telkens rood kleur:

De minister van Staat verwijst ook naar een incident in het begin van de jaren '80. In een toespraak spelde koning Boudewijn de sociale-economische en politieke leiders de les over het economische beleid. Daarmee bracht de vorst de fundamenten van de Staat in gevaar, vindt Tindemans.

Meer dan hoog tijd dat ze dat nest schoonvegen.
Garry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2009, 10:50   #14
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Wat al altijd zo geweest is, is hier nu niet zo belangrijk. Wat nog altijd zo is, wel.

Laatst gewijzigd door Garry : 17 februari 2009 om 10:50.
Garry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2009, 11:23   #15
IronChef
Minister-President

IronChef's schermafbeelding

Standaard

Een koning is een staatsleider die nooit verkozen is en blijft regeren tot hij er dood bij neervalt.

En dan verschieten ze ervan als zo'n sujet wat ondemocratisch uit de hoek komt...
Tsss, tsjefen.

Laatst gewijzigd door IronChef : 17 februari 2009 om 11:23.
IronChef is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2009, 12:09   #16
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stab Bekijk bericht
En heeft Tindemans daarmee iets nieuws gezegd of zo, iets dat wij nog niet wisten?
Tuurlijk, wij wisten namelijk nog niet dat Tindemans dit zou durven toegeven.

Een gevolg zou moeten zijn dat meer ongelovige Thomassen, de koekendozenromantisje enz. , eindelijk eens de waarheid onder ogen zullen durven zien.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2009, 22:45   #17
MORPHEUS
Minister-President

MORPHEUS's schermafbeelding

Standaard

ik heb het commentaar gehoord op de VRT – radio 1 over het boek.

Tijdens het rijden moest ik toch even de wenkbrauwen fronsten , bij een commentaar van een VRT medewerker bij een bepaalde item uit het boek.

Op bepaald moment zou Tindemans uit de gratie gevallen zijn bij koning Boudewijn. Bij een regeringsvorming werd Tindemans opzij geschoven door de koning.

Volgens de VRT journalist had de koning “toen” veel macht en gebruikte die om een regeringsvorming te sturen in zijn richting.
Maar voegde de VRT journalist eraan toe : “ er is intussen veel veranderd en de huidige koning heeft die macht niet meer”.

Ik dacht bij mezelf : “ ze zijn weer bezig op d’n VRT”.

Weet u nog, anno 2008. Koning Albert die
- alle Waalse partijen raadpleegde
- Vlaamse partijen uitsloot bij zijn raadplegingen .

Er is dus niets veranderd in het paleis.

Foei foei foei voor de VRT journalist die zich verlaagd tot het niveau “ schieten op alles wat België wil veranderen”. Wellicht in opdracht, onder druk van …………

Ocharme VRT
MORPHEUS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2009, 23:12   #18
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MORPHEUS Bekijk bericht

Weet u nog, anno 2008. Koning Albert die
- Vlaamse partijen uitsloot bij zijn raadplegingen .
En in welke fantasiewereld is dat gebeurd ?

Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2009, 00:40   #19
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht

Ik meen te weten dat het VB en N-VA geen uitnodiging kregen toen deze minderheidsregering werd gevormd.
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2009, 17:56   #20
MORPHEUS
Minister-President

MORPHEUS's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht

Fantasie wereld ??????????

Op de VRT beweerde men, dat koning Albert niet meer de macht had om de regeringsvorming te manipuleren . In tegenstelling tot Boudewijn ten tijde van Tindemans.

Ik wist niet wat ik hoorde op de “neutrale staatsradio” VRT.

Ik beweerde in mijn bijdrage dat
“anno 2008. Koning Albert die
- Vlaamse partijen uitsloot bij zijn raadplegingen .”

En u antwoord “En in welke fantasiewereld is dat gebeurd ?”

Waar was u toen
- alle Waalse partijen bij de huidige koning mochten komen
- ecolo
- ps
- cdh
- Mr en FDF
- Vlaamse partijen niet mochten komen
- nva +- 6%
- LDD +- 7%
- VB +- 22 %
Toch goed voor meer dan 1.5 miljoen keizers die de koning niet wilde horen en negeerde.
Het paste niet in zijn persoonlijke overtuiging welke regering er moest gevormd worden.

U heeft dit duidelijke gemist, of het geheugen is collectief.
MORPHEUS is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:18.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be