![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik begon wat te lezen over verschillende Islamitische stromingen, en waar je nauwelijks (en waarschijnlijk ook logischerwijs) niks over hoort, is de Alevitische stroming van Islam; die voornamelijk in Turkije voorkomt en 1/5 van de bevolking uitmaakt.
Volgens Wikipedia zijn dit de peilers van de stroming:
Klinkt als muziek in de oren, en als iets wat we veel meer zouden moeten promoten. Zijn er misschien Alevieten hier die er iets meer over kunnen vertellen, voornamelijk hoe zij zich voelen m.b.t. hun veel radicalere geloofsgenoten? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Is het niet een beetje vreemd om te zeggen: "Wow, dit is zo'n toffe stroming binnen de islam - al die gematigheid en liefde voor iedereen!" Je weet toch evengoed dat er vele andere moslims zijn die niet veel verschillen van wat de Alevieten menen (vermits dat ook verwant is aan een etnische achtergrond)?
In plaats van één of andere stroming uit te pikken, lijkt het mij verstandiger om gewoon een goede dialoog te houden met alle moslims die liefde, respect, waardering en verdraagzaamheid hoog in het vaandel dragen.
![]() |
![]() |
#3 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#5 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]()
![]() |
#6 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Neen, mijn achtergrond is 'soennitisch' maar ik hecht meer waarde aan de Turkse cultuur exclusief religie. Ik ben van mening dat het Alevietisme deels stamt uit het pre-Islamtijdperk van de Turken. Het verklaart ook de relatieve tolerantie van de Ottomanen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#10 | ||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Ja. Een RELATIEVE tolerantie.
Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#12 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#13 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Burger
|
![]() er bestaan veel moslims met hun eigen opvattingen, of beter gezegd met een eigen manier paar dingen uit de islam begrijpen.
nu, het is zo als je dezelfde manier bij meederen moslims vindt, dan ga je er een groep van maken en verder groep-iets-isch islam. een moslim, alle moslims, weten dat de islam een geloof en religie is, deze geloof heeft de basis fundamenten in openbaring door god, geloof in god, god aanbidden, bidden en andere religieuze praktijken en over heelal en bestaan denken en vervolgens de schepper gedenken zijn de fundameten, deze fundamenten door de boodschapper of profeet uitgelegd en duidelijk gemaakt in de praktijk. dus iedere moslim weet wat de islam is, je doet iets dat niet tegen de islam ingaat, dan is dat islamitisch de islam heeft bronnen, deze bronnen bestaande uit uitpsraken en overleveringen die textueel en/of mondeling generatie na generatie door duizend duizenden overleveraars overgelverd. niet alles even authentiek, en niet alles even juist, en niet alles even twijfelachtig of fout, er zijn niveau en in de loop van de tijd hebben de moslims verschillende wetenschappen ontwikkelt om de overleveringen te toetsen zowel de inhoud als de overleveraars en hun biografieen met kritische historische methoden en dergelijke. je gaat niet zomaar iets islam noemen zonder een bewijs uit de bronnen van de islam. dit geldt voor alle groepen, of volgens de orientalisten zogenaamde groep-iets-ische islams. Laatst gewijzigd door Rmimzaa : 11 maart 2009 om 03:11. |
![]() |
![]() |