Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 3 maart 2009, 12:37   #1
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard Alevitische Islam

Ik begon wat te lezen over verschillende Islamitische stromingen, en waar je nauwelijks (en waarschijnlijk ook logischerwijs) niks over hoort, is de Alevitische stroming van Islam; die voornamelijk in Turkije voorkomt en 1/5 van de bevolking uitmaakt.

Volgens Wikipedia zijn dit de peilers van de stroming:
  • Love and respect for all people (“The important thing is not religion, but being a human being”)
  • Tolerance towards other religions and ethnic groups (“If you hurt another person, the ritual prayers you have done are counted as worthless”)
  • Respect for working people ("The greatest act of worship is to work”)
http://en.wikipedia.org/wiki/Alevis
Klinkt als muziek in de oren, en als iets wat we veel meer zouden moeten promoten.

Zijn er misschien Alevieten hier die er iets meer over kunnen vertellen, voornamelijk hoe zij zich voelen m.b.t. hun veel radicalere geloofsgenoten?
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 maart 2009, 12:43   #2
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Is het niet een beetje vreemd om te zeggen: "Wow, dit is zo'n toffe stroming binnen de islam - al die gematigheid en liefde voor iedereen!" Je weet toch evengoed dat er vele andere moslims zijn die niet veel verschillen van wat de Alevieten menen (vermits dat ook verwant is aan een etnische achtergrond)?

In plaats van één of andere stroming uit te pikken, lijkt het mij verstandiger om gewoon een goede dialoog te houden met alle moslims die liefde, respect, waardering en verdraagzaamheid hoog in het vaandel dragen.
Oud 3 maart 2009, 12:45   #3
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Is het niet een beetje vreemd om te zeggen: "Wow, dit is zo'n toffe stroming binnen de islam - al die gematigheid en liefde voor iedereen!" Je weet toch evengoed dat er vele andere moslims zijn die niet veel verschillen van wat de Alevieten menen (vermits dat ook verwant is aan een etnische achtergrond)?

In plaats van één of andere stroming uit te pikken, lijkt het mij verstandiger om gewoon een goede dialoog te houden met alle moslims die liefde, respect, waardering en verdraagzaamheid hoog in het vaandel dragen.
Je moet kijken naar wat de stroming preekt. Inderdaad niet elke moslim gelooft werkelijk wat zijn imam hem zegt. Je moet ergens je ijkpunten vandaan halen.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 maart 2009, 08:04   #4
Ke Nan
Eur. Commissievoorzitter

Ke Nan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht

Bingo!
Oud 4 maart 2009, 09:02   #5
stab
Perm. Vertegenwoordiger VN

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ke Nan Bekijk bericht
Bingo!
U bent wsl geen aleviet , dan.
Oud 4 maart 2009, 10:23   #6
Ke Nan
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stab Bekijk bericht
U bent wsl geen aleviet , dan.
Neen, mijn achtergrond is 'soennitisch' maar ik hecht meer waarde aan de Turkse cultuur exclusief religie. Ik ben van mening dat het Alevietisme deels stamt uit het pre-Islamtijdperk van de Turken. Het verklaart ook de relatieve tolerantie van de Ottomanen.
Ke Nan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2009, 23:33   #7
beste vriend
Banneling

Standaard

Citaat:
Neen, mijn achtergrond is 'soennitisch' maar ik hecht meer waarde aan de Turkse cultuur exclusief religie. Ik ben van mening dat het Alevietisme deels stamt uit het pre-Islamtijdperk van de Turken. Het verklaart ook de relatieve tolerantie van de Ottomanen.
Tolerant ? Dictators en slavendrijvers, ja ! Vraag het maar eens na in de Balkan ! En aan hun arabische " broeders " .
beste vriend is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2009, 23:33   #8
beste vriend
Banneling

Standaard

Citaat:
Tolerant ? Dictators en slavendrijvers, ja ! Vraag het maar eens na in de Balkan ! En aan hun arabische " broeders " .
beste vriend is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2009, 00:25   #9
Volksstormer
Minister-President

Volksstormer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Ik begon wat te lezen over verschillende Islamitische stromingen, en waar je nauwelijks (en waarschijnlijk ook logischerwijs) niks over hoort, is de Alevitische stroming van Islam; die voornamelijk in Turkije voorkomt en 1/5 van de bevolking uitmaakt.

Volgens Wikipedia zijn dit de peilers van de stroming:
  • Love and respect for all people (“The important thing is not religion, but being a human being”)
  • Tolerance towards other religions and ethnic groups (“If you hurt another person, the ritual prayers you have done are counted as worthless”)
  • Respect for working people ("The greatest act of worship is to work”)
http://en.wikipedia.org/wiki/Alevis
Klinkt als muziek in de oren, en als iets wat we veel meer zouden moeten promoten.

Zijn er misschien Alevieten hier die er iets meer over kunnen vertellen, voornamelijk hoe zij zich voelen m.b.t. hun veel radicalere geloofsgenoten?
Zeker omdat ik er ooit over begonnen ben.
Volksstormer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2009, 08:21   #10
Ke Nan
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door beste vriend Bekijk bericht
Tolerant ?
Ja. Een RELATIEVE tolerantie.

Citaat:
Dictators en slavendrijvers, ja !
In gelijke mate met de andere mogendheden van die tijd.

Citaat:
Vraag het maar eens na in de Balkan ! En aan hun arabische " broeders " .
Ja, vraag maar. En vraag het ook eens aan de Indianen, de Aborigenals, de Indiërs, de Indonesiërs, een hele rits Afrikaanse volkeren(o.a. Kongo),...
Oud 8 maart 2009, 09:51   #11
stab

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Uit wikipedia : http://nl.wikipedia.org/wiki/Alevitisme
Citaat:
*De mens staat centraal in de religieuze belevenis. Bijvoorbeeld, iedereen is vrij om op zijn manier een geloofsovertuiging te praktiseren of een 'God', 'een god', 'de goden' of 'het goddelijke' te definiëren, te beleven, te gedenken of dankbaar te zijn.
*Een centraal uitgangspunt in het alevitisme is de liefde, respect en tolerantie voor de medemens. De menswaardigheid van de medemens wordt bezien als een voorwaarde voor het eigen handelen.
*Alevieten benadrukken de gelijkwaardigheid van mannen en vrouwen. Bijvoorbeeld, het bidden in een gemeenschappelijke ruimte is een vanzelfsprekendheid.
*Dogma's als bidden, vasten of pelgrimages zijn niet nodig om een goed en/of religieus mens te zijn. Volgens de alevieten ligt het goede in de mens zelf besloten en niet in de Koran, Mekka of het nakomen van 'hemelse verplichtingen'.
*Het praktiseren van een religie mag niet ten koste gaan van de rechten van anderen. Alevieten zijn dan ook voorstanders van democratische beginselen als de scheiding van Kerk en Staat. Dit is eerder een seculier-humanistisch beginsel dan een religieus-humanistisch beginsel.
Heel, heel erg anders dan die andere Islam dus.
Oud 8 maart 2009, 09:59   #12
stab

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ja, vraag maar. En vraag het ook eens aan de Indianen, de Aborigenals, de Indiërs, de Indonesiërs, een hele rits Afrikaanse volkeren(o.a. Kongo),...
Uit de recente Turkse geschiedenis : http://nl.wikipedia.org/wiki/Alevitisme
Citaat:
De Alevieten en het Aleviisme in Turkije zijn door de Turkse staat onderworpen aan een streng minderhedenpolitiek (assimilatiepolitiek). In praktijk leidde het (gewelddadige) discrimatiebeleid tot rellen en zogenoemde 'bloedbaden'. Berucht zijn echter ook de pogroms op de Alevieten uit de jaren '70, begin jaren '80. Vooral het bloedbad van Sivas uit 1993, de pogrom van Kahramanmaras in december 1978 en de Pogrom van Çorum in mei 1980 hebben diepe sporen achtergelaten.
Zestien jaar geleden : http://nl.wikipedia.org/wiki/Bloedbad_van_Sivas
Oud 8 maart 2009, 10:41   #13
Ke Nan
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Uit wikipedia : http://nl.wikipedia.org/wiki/Alevitisme
Heel, heel erg anders dan die andere Islam dus.
wat ik dus ook helemaal niet bestrijd. Ik onderschrijf hun wereldbeeld zelfs. Mij moet je niet overtuigen. De toon in mijn eerdere post was daar duidelijk in, dacht ik
Oud 8 maart 2009, 10:42   #14
Ke Nan
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Uit de recente Turkse geschiedenis : http://nl.wikipedia.org/wiki/Alevitisme

Zestien jaar geleden : http://nl.wikipedia.org/wiki/Bloedbad_van_Sivas
Ik had het dan ook over de Ottomanen.
Oud 11 maart 2009, 03:10   #15
Rmimzaa
Burger

Standaard

er bestaan veel moslims met hun eigen opvattingen, of beter gezegd met een eigen manier paar dingen uit de islam begrijpen.

nu, het is zo als je dezelfde manier bij meederen moslims vindt, dan ga je er een groep van maken en verder groep-iets-isch islam.

een moslim, alle moslims, weten dat de islam een geloof en religie is, deze geloof heeft de basis fundamenten in openbaring door god, geloof in god, god aanbidden, bidden en andere religieuze praktijken en over heelal en bestaan denken en vervolgens de schepper gedenken zijn de fundameten, deze fundamenten door de boodschapper of profeet uitgelegd en duidelijk gemaakt in de praktijk.

dus iedere moslim weet wat de islam is, je doet iets dat niet tegen de islam ingaat, dan is dat islamitisch

de islam heeft bronnen, deze bronnen bestaande uit uitpsraken en overleveringen die textueel en/of mondeling generatie na generatie door duizend duizenden overleveraars overgelverd.

niet alles even authentiek, en niet alles even juist, en niet alles even twijfelachtig of fout, er zijn niveau en in de loop van de tijd hebben de moslims verschillende wetenschappen ontwikkelt om de overleveringen te toetsen zowel de inhoud als de overleveraars en hun biografieen met kritische historische methoden en dergelijke.

je gaat niet zomaar iets islam noemen zonder een bewijs uit de bronnen van de islam.

dit geldt voor alle groepen, of volgens de orientalisten zogenaamde groep-iets-ische islams.

Laatst gewijzigd door Rmimzaa : 11 maart 2009 om 03:11.
Rmimzaa is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:55.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be