Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Forumsessies met politici > Forumsessies met politici (2009) > Erik De Bruyn (sp.a rood) (30 maart t.e.m. 5 april)
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Erik De Bruyn (sp.a rood) (30 maart t.e.m. 5 april) Enkele jaren geleden verlieten een aantal Vlaamse socialisten hun partij omdat de partij en haar leiding naar hun mening meer dan eens aan de ideologische grondslagen raakte. Een aantal van de ontevredenen koos ervoor om de partij van binnenuit te veranderen en stichtten de beweging sp.a rood waarvan Erik De Bruyn de kopman is. Is hij de luis in de pels van de sp.a? Of is zijn beweging een de aanzet tot een toekomstige vernieuwing? Vast staat dat hij de partij meer dan eens op haar grondvesten deed daveren en dat sp.a rood meer dan ooit aandacht en aanhangers wint.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 1 april 2009, 09:39   #1
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN
 
Pelgrim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2002
Locatie: Bankrijk
Berichten: 49.945
Standaard Doel, Lange Wapper

Beste,

zoals u wellicht al weet zorgt de haven van Antwerpen tegenwoordig vooral voor nogal wat politieke polemiek. Ik denk dan vooral aan de dossiers van Doel en Lange Wapper, die meer met elkaar verband houden dan de media en de politiek doen uitschijnen.

Wat is uw mening over die twee dossiers?
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 april 2009, 11:10   #2
Erik De Bruyn
 
 
Geregistreerd: 28 maart 2009
Berichten: 103
Standaard De Oosterweelverbinding is de grootste gecoördineerde oplichterij uit de recente Vlaa

Ik ben geen voorstander van het concept ‘logistiek platform Vlaanderen’, waarin projecten als Oosterweel en het Saefthingedok hun oorsprong vinden. Er is een fysieke grens aan logistieke activiteiten, een grens waarboven het ‘achterland’ zoals dat dan zo prozaïsch wordt uitgedrukt onleefbaar wordt. In dat ’achterland’ wonen mensen, veel mensen die dat allemaal moeten slikken, of het nu autosnelwegen, spoorwegen of kanalen zijn. Bovendien genereren logistieke activiteiten weinig meerwaarde en zijn ze conjunctureel erg variabel. Ik ben wél voorstander van het verzekeren van de arbeid en toekomstperspectieven van havenarbeiders, maritieme expediteurs en iedereen die zijn boterham verdient in onze havens. Niet door ongebreidelde groei maar door planning en samenwerking op Europees niveau. Europese havens kan je niet delocaliseren. Een container die in Europa moet zijn kan je niet lossen in Singapore. Europa moet dus samenwerken en aan de diverse havens de taken toewijzen die zij het beste aankunnen en waardoor het aantal wegkilometers in ons Europees logistiek systeem daalt. Een sociaal en ecologisch duurzaam havenbeleid dus, i.p.v. in het kader van de eeuwige concurrentieoorlog dure dubbele infrastructuur aan te leggen.
In de Belgische context ben ik er voorstander van om Vlaanderen de zeehavens te gunnen en Wallonië alle kansen te geven om het vrachtverkeer door de lucht te ontwikkelen. Daardoor kunnen nachtvluchten op Zaventem worden ingeperkt zonder dat de jobs naar dressden of elders verhuizen. Je moet op Belgisch niveau ook kunnen samenwerken in plaats van elkaar de duivel aan te doen.

Wat Oosterweel betreft, het is een pure schande wat daar gebeurt. Een team van onafhankelijke specialisten heeft vastgesteld dat de Lange Wapper een stedenbouwkundige ramp is, en toch gaan we die bouwen! De Oosterweelverbinding komt enkel als enig alternatief naar voren door de arbitraire randvoorwaarden die de Vlaamse regering oplegt, zoals bvb. geen vrachtverkeer door de Kennedytunnel. De verkeerscongestie in Antwerpen zou trouwens hier en nu verlicht kunnen worden zonder één kubieke meter beton te gieten, namelijk door de Liefkenshoektunnel tolvrij te maken. De renovatiewerken aan de Antwerpse Ring in 2005-2006 hebben dat bewezen. Maar de perverse reden waarom dat niet kan is de volgende: de Liefkenshoektunnel zit in de portefeuille van de BAM, en de tolgelden zijn bestemd om… de Oosterweelverbinding te bouwen.
De Oosterweelverbinding is de grootste gecoördineerde oplichterij uit de recente Vlaamse geschiedenis.
Erik De Bruyn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 april 2009, 11:59   #3
Fallen Angel
Eur. Commissievoorzitter
 
Fallen Angel's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 augustus 2008
Locatie: 9th circle of Hell
Berichten: 9.025
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Erik De Bruyn Bekijk bericht
Ik ben geen voorstander van het concept ‘logistiek platform Vlaanderen’, waarin projecten als Oosterweel en het Saefthingedok hun oorsprong vinden. Er is een fysieke grens aan logistieke activiteiten, een grens waarboven het ‘achterland’ zoals dat dan zo prozaïsch wordt uitgedrukt onleefbaar wordt. In dat ’achterland’ wonen mensen, veel mensen die dat allemaal moeten slikken, of het nu autosnelwegen, spoorwegen of kanalen zijn. Bovendien genereren logistieke activiteiten weinig meerwaarde en zijn ze conjunctureel erg variabel. Ik ben wél voorstander van het verzekeren van de arbeid en toekomstperspectieven van havenarbeiders, maritieme expediteurs en iedereen die zijn boterham verdient in onze havens. Niet door ongebreidelde groei maar door planning en samenwerking op Europees niveau. Europese havens kan je niet delocaliseren. Een container die in Europa moet zijn kan je niet lossen in Singapore. Europa moet dus samenwerken en aan de diverse havens de taken toewijzen die zij het beste aankunnen en waardoor het aantal wegkilometers in ons Europees logistiek systeem daalt. Een sociaal en ecologisch duurzaam havenbeleid dus, i.p.v. in het kader van de eeuwige concurrentieoorlog dure dubbele infrastructuur aan te leggen.
In de Belgische context ben ik er voorstander van om Vlaanderen de zeehavens te gunnen en Wallonië alle kansen te geven om het vrachtverkeer door de lucht te ontwikkelen. Daardoor kunnen nachtvluchten op Zaventem worden ingeperkt zonder dat de jobs naar dressden of elders verhuizen. Je moet op Belgisch niveau ook kunnen samenwerken in plaats van elkaar de duivel aan te doen.
Het probleem is dat men in Europa constant probeert om de havens tegen elkaar uit te spelen. Antwerpen versus Rotterdam is daar een gekend voorbeeld van. Meestal speelt er ook een soort nationalistische trots mee.
Zou het misschien niet beter zijn om alle Europese havens onder een gemeenschappelijk Europees bestuur te plaatsen om zo de druk en de onzekerheid op dokwerkers en havenfirma's te verminderen.
__________________
Al wie geintresseerd is in een doe-het-zelf 9mm machinepistool. Oftewel waarom vuurwapenwetten nooit gaan werken.
Enkel voor educatieve doeleinden .

Stalin: "The only real power comes out of a long rifle."
En hij verbood prompt alle particulier wapenbezit. Stalin was immers niet zo geïnteresseerd in democratie (waar het volk de macht bezit).

Laatst gewijzigd door Fallen Angel : 1 april 2009 om 12:00.
Fallen Angel is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:09.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be