Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 14 maart 2009, 19:55   #1
korvo
Gouverneur

korvo's schermafbeelding

Standaard N-VA pleit voor een Belgisch-Nederlands leger

http://www.demorgen.be/dm/nl/3625/Ve...Ne-leger.dhtml

Een interessante denkpiste me dunkt (alhoewel ik liever een Vlaams-Nederlands leger had gezien) Net zoals beide marine's reeds geintegreerd zijn, zou dit tevens voor land- en luchtmacht kunnen. Het geheel zou niet alleen een gigantische besparing op logistiek- en materiaal- en infrastructuurgebied betekenen, maar tevens een serieuze verbetering op gebied van slagkracht.
korvo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2009, 20:28   #2
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Een interessante gedachte.
Wellicht kunnen we alvast beginnen samen wat missies te doen, zoals in Afghanistan of Irak.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2009, 20:38   #3
JP Coen
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door korvo Bekijk bericht

Een interessante denkpiste me dunkt (alhoewel ik liever een Vlaams-Nederlands leger had gezien) Net zoals beide marine's reeds geintegreerd zijn, zou dit tevens voor land- en luchtmacht kunnen. Het geheel zou niet alleen een gigantische besparing op logistiek- en materiaal- en infrastructuurgebied betekenen, maar tevens een serieuze verbetering op gebied van slagkracht.

Het lijkt me geen goed voorstel.
De meeste Nederlandse soldaten verstaan geen Frans.
JP Coen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2009, 21:15   #4
lollysticky
Minister

lollysticky's schermafbeelding

Standaard

oei... aangezien de n-va dit voorstelt is dit voor franstaligen d'office (speciaal voor onze frans-lubbers dit woordje) al een slecht voorteken... er zit zeker meer achter! Ik wacht al op het persbericht van de BUB
Belangrijk voor de forum-ganger: Godwin's Law / Godwin's Rule of Nazi Analogies: "As a Usenet discussion grows longer, the probability of a comparison involving Nazis or Hitler approaches one." Reductio ad Hitlerum/Nazium:"Hitler (or the Nazis) supported X, therefore X must be evil/undesirable/bad."
lollysticky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2009, 21:21   #5
Shadowke

Standaard

de NV-A houdt precies al rekening met het einde van Belziek
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2009, 21:53   #6
Hollander

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JP Coen Bekijk bericht
Het lijkt me geen goed voorstel.
De meeste Nederlandse soldaten verstaan geen Frans.
Het is in het verleden ook nooit een probleem voor Nederlandstaligen geweest zich voor het goede doel als kanonnenvlees op te offeren.
Oud 14 maart 2009, 21:56   #7
toccata
Europees Commissaris

toccata's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Een interessante gedachte.
Inderdaad, ik denk dat ik ermee akkoord ben
Citaat:
Wellicht kunnen we alvast beginnen samen wat missies te doen, zoals in Afghanistan of Irak.
Thanks but no thanks

toccata is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2009, 22:23   #8
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Daarnaast wil N-VA dat de VRT gaat participeren in de Europese publieke omroep EuroNews. Nu participeert de RTBF wel in de zender, waardoor nieuwsitems over Belgische onderwerpen vaak vanuit een sterk gekleurde Franstalige bril bekeken worden.
Iemand die weet hoe het komt dat de RTBF hier wel deel van uitmaakt en de VRT niet?
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2009, 22:27   #9
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Het is in het verleden ook nooit een probleem voor Nederlandstaligen geweest zich voor het goede doel als kanonnenvlees op te offeren.
In Sebrenica hebben anders bepaalde Nederlandssprekenden daar toch anders over gedacht.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2009, 22:34   #10
Hollander

Standaard

Dat is wat mij betreft een schandvlek op onze geschiedenis. Let wel, de Fransen speelden wederom hun eigen rol, die ironie toch.
Oud 14 maart 2009, 22:44   #11
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat is wat mij betreft een schandvlek op onze geschiedenis. Let wel, de Fransen speelden wederom hun eigen rol, die ironie toch.
Tijdens WO I sneuvelden (ongeveer)
15506 Vlamingen (53.68%)
7782 Walen (29.94%)
4867 Brabanders (16.85%)
728 Belgen geboren buiten de landsgrenzen (2.52%)
Oud 14 maart 2009, 22:52   #12
Hollander

Standaard

klinkt op het eerste gezicht aardig in verhouding. Maar ik kan de term 'Brabanders' niet goed kwijt om de vergelijking te maken?
Oud 14 maart 2009, 23:08   #13
system
Banneling

Standaard

In 1910 zou de bevolking in België ongeveer een kleine 7.000.000 bedragen hebben. Indien we nu zouden weten hoeveel van de 7 miljoen, Vlamingen waren (in ieder geval de grote meerderheid), dan zouden we exact kunnen berekenen of de verhouding gesneuvelden in verhouding zijn met de respectievelijke bevolkingsgroepen. Tot nu toe is het mij niet gelukt die statistiek op te sporen. Maar op het eerste zicht lijkt me de verhouding gesneuvelden vrij gebalanceerd te zijn. Dus de mythe dat alleen maar Vlamingen zouden gesneuveld zijn en geen Walen, wordt door deze cijfers ondergraven. Wel is het zo dat er meer Waalse officieren gesneuveld zijn dan Vlaamse. Daar heeft men ook statistieken over. Waarschijnlijk komt dit omdat er effectief meer Waalse officieren waren dan Vlaamse

Nu hoe komt men aan die Brabanders? Volgens dat ik het begrijp heeft men gekeken naar de plaats van geboorte. Waarom Brabant nu een aparte plaats inneemt, is mij nog niet heel duidelijk.

Laatst gewijzigd door system : 14 maart 2009 om 23:24.
Oud 14 maart 2009, 23:16   #14
Adam Smith
Europees Commissaris

Adam Smith's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
In 1910 zou de bevolking in België ongeveer een kleine 7.000.000 bedragen hebben. Indien we nu zouden weten hoeveel van de 7 miljoen, Vlamingen waren (in ieder geval de grote meerderheid), dan zouden we exact kunnen berekenen of de verhouding gesneuvelden in verhouding zijn met de respectievelijke bevolkingsgroepen. Tot nu toe is het mij niet gelukt die statistiek op te sporen. Maar op het eerste zicht lijkt me de verhouding gesneuvelden vrij gebalanceerd te zijn. Dus de mythe dat alleen maar Vlamingen zouden gesneuveld zijn en geen Walen, wordt door deze cijfers ondergraven. Wel is het zo dat er meer Waalse officieren gesneuveld zijn dan Vlaamse. Daar heeft men ook statistieken over. Waarschijnlijk komt dit omdat er effectief meer Waalse officieren waren dan Vlaamse

Nu hoe komt men aan die Brabanders? Volgens dat ik het begrijp heeft men gekeken naar de plaats van geboorte. Waarom Brabant nu een aparte plaats inneemt, is mij nog niet heel duidelijk.
Zou het kunnen omdat belgisch (Zuid) Brabant tweetalig is, of beter overwegend Nederlands- en overwegend Franstalige delen heeft en natuurlijk Brussel; vandaar dat er tegenwoordig een Vlaams Brabant, Waals Brabant en Brussel hoofdstedelijk Gewest is. Als de gegevens op provinciaal niveau zijn, kan het zijn dat men geen duidelijk onderscheid heeft aangebracht???

Laatst gewijzigd door Adam Smith : 14 maart 2009 om 23:16.
Adam Smith is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2009, 23:18   #15
Hollander

Standaard

Als Brabant een aparte plaats inneemt, dan gaat dit echter wel ten koste van het huidige Vlaanderen. Als Brabant bij het huidige Vlaanderen hoort, dan is er denk ik een lichte oververtegenwoordiging.
Hoe dan ook, het lijkt aardig in verhouding te zijn.
Oud 14 maart 2009, 23:20   #16
Hollander

Standaard

Wellicht moeten we ook even terugkeren naar het topic: BeNe leger ja of neen en waarom.
Oud 14 maart 2009, 23:20   #17
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith Bekijk bericht
Zou het kunnen omdat belgisch (Zuid) Brabant tweetalig is, of beter overwegend Nederlands- en overwegend Franstalige delen heeft en natuurlijk Brussel; vandaar dat er tegenwoordig een Vlaams Brabant, Waals Brabant en Brussel hoofdstedelijk Gewest is. Als de gegevens op provinciaal niveau zijn, kan het zijn dat men geen duidelijk onderscheid heeft aangebracht???
Dat zou inderdaad kunnen. Volgens nieuwe cijfers bedroeg de bevolking in 1913 7.600.000 inwoners. Het Vlaamse gewest verloor volgens deze cijfers 0,46% van zijn bevolking, het Waalse gewest 0,27% en Brabant 0,32% aan militaire verliezen tijdens de Eerste Wereldoorlog. Ook is het zo dat er toch meer Vlaamse officieren gesneuveld zijn dan Waalse, maar dat het % Waalse gesneuvelde officieren groter is dan het Vlaamse.

Laatst gewijzigd door system : 14 maart 2009 om 23:27.
Oud 14 maart 2009, 23:54   #18
Adam Smith
Europees Commissaris

Adam Smith's schermafbeelding

Standaard

Als zelfs Duitsland en Frankrijk militair kunnen samenwerken, waarom wij dan niet? Het is nog verre van een geïntegreerd leger, mocht je zo ver willen gaan(lijkt me (voortlopig?) een brug te ver); maar gezamelijke brigades en andere onderdelen lijkt me, om te beginnen, geen probleem. Je komt dan alleen weer wel uit op een rotatiesysteem aan de top, eerst nationaliteit en daarna pas kwaliteiten; onontkoombaar dat wel. Kortom samenwerken intensiveren(ineens samenvoegen is ook niet mogelijk) ben ik voor, hoe ver onze landen zal brengen zal de tijd uitwijzen.
Oud 15 maart 2009, 00:26   #19
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Niets nieuws onder de zon, er word door beide krijgsmachten al in de jaren 70 gevraagt om binnen de Benelux één leger te vormen en de aankopen gezamelijk te doen.

De zeemachten van beide landen werken trouwens allang samen, evenals de elite eenheden.

De enige reden waarom beide krijgsmachten nog niet versmolten zijn, is de politiek die in beide landen de post van minister van defensie niet wil opgeven.
En deze post niet willen uithollen tot een loze ministerpost.
Daarnaast willen geen van beide landen dat hun soldaten onder een vreemde officier moeten dienen, hoewel deze mensen vaker buren van elkaar zijn, dan de huidige bevelhebbers en soldaten in Belgie dezelfde taal spreken.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2009, 00:31   #20
Hendrik de Stoute
Parlementslid

Hendrik de Stoute's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Heb artikel gelezen en de voorstellen zijn zeer interessant. Ik ben voor een BeNe(Lux?) leger. Ook voor andere bevoegdheden of materies lijkt het mij interessant om te onderzoeken of de BeNeLux hiervoor niet een beter niveau is.
Hendrik de Stoute is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:17.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be