Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 8 mei 2009, 08:53   #1
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard Happart : Brussels Gewest een volwaardige, tweetalige regio.

Happart op zijn best ?

In een interview met La Libre Belgique wijst Happart erop dat BSL een volwaardig tweetalig gewest dient te worden, met bevoegdheden gelijklopend met het Waalse en het Vlaamse Gewest.

In HLN.

La Libre Belgique : Bruxelles, Wallonie, deux Régions. Point.

Citaat:
...
Nous sommes différents des Flamands, nous n'en sommes pas les ennemis.
...
La scission de Bruxelle-Hal-Vilvorde est inévitable.
...
In hoeverre is Happart geloofwaardig met zijn stelling ? Is hij een eenzame prediker in een woestijn ? Is hij ... ??

Wat denk je ?

Laatst gewijzigd door job : 8 mei 2009 om 08:57.
job is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2009, 09:31   #2
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Happart heeft een tijdje terug al eens iets gelijkaardigs gezegd in 'Meervoud:

http://www.meervoud.org/index.php?bl...&nummer_id=137
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2009, 09:36   #3
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Een paar van de lezersreacties uit La Libre :
Citaat:
Dj-Dj - Mont-Saint-Guibert
08.05.09 | 09h02

Ces réactions sont un peu navrantes.
Il est vrai qu'Happart n'est peut-être pas le porte parole le plux sexy de ce genre d'idées mais qu'en est-il de l'idée en elle-même?

1. L'idée est bonne car elle simplifie le problème institutionnelle.
2. Il s'agit d'une position positive et pas une réaction/défense contre les autres (les flamands).
3. Abandonner le clivage deux communautés qui s'affrontent par quatre régions (ne pas oublier l'est de la Belgique) ne peut que stabiliser et renforcer la fédération belge.

Que tous les unitaristes s'en rendent compte, la Belgique unitaire n'est pas voulue par la Flandre. On ne peut pas imposer �* l'autre une union.

Quant une "fusion" Wallonie-Bruxelles elle se ferait au détriment des wallons, des flamands bruxellois, des bruxellois en général et même des germanophones. Elle ne profitera qu'�* une élite francophone fière de ses prérogatives qu'elle perd petit �* petit depuis la fin de la Belgique �* Papa.
Deze wil ik je zeker niet onthouden. Kennen we de poster niet van dit forum ?
Citaat:
Schaveiger - Glain
08.05.09 | 09h28

Il fut un temps où le sieur Happart proclamait haut et fort "Retour �* Liège" point.
Qu'il s'occupe de ses oignons s'il en est capable !
Oud 8 mei 2009, 09:55   #4
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door job Bekijk bericht
Happart op zijn best ?

In een interview met La Libre Belgique wijst Happart erop dat BSL een volwaardig tweetalig gewest dient te worden, met bevoegdheden gelijklopend met het Waalse en het Vlaamse Gewest.

In HLN.

In hoeverre is Happart geloofwaardig met zijn stelling ? Is hij een eenzame prediker in een woestijn ? Is hij ... ??

Wat denk je ?
We zijn inderdaad geen vijanden; er is geen oorlog in België. Wat er wel is, is een groei van onverschilligheid tussen de Belgische gemeenschappen en het feit dat we in twee verschillende werelden leven. Is dit erg? Wat mij betreft, helemaal niet! Ik zeg noch "België Barst!" noch "Leve België!". Ik leef in België maar ik leef in feit meer met Frankrijk dan met België om eerlijk te zijn. Ik heb al lang begrepen dat België op niets meer trekt. Wat BHV betreft, heb ik geen mening daarover voor de eenvoudige reden dat ik er in niet leef. Ja, ik weet, het kan egoïstisch klinken maar het is wel zo. Franstaligen van de Rand klagen maar ze hebben wel besloten daar te gaan leven. En ik ken zo'n Franstaligen. De beste oplossing zou zijn dat ze naar Brussel of Wallonië verhuizen maar ze willen niet. Ik zal ze niet dwingen te verhuizen maar dat ze dan niet over de situatie in de Rand komen klagen!

Laatst gewijzigd door Everytime : 8 mei 2009 om 09:55.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2009, 10:29   #5
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime
We zijn inderdaad geen vijanden; er is geen oorlog in België. Wat er wel is, is een groei van onverschilligheid tussen de Belgische gemeenschappen en het feit dat we in twee verschillende werelden leven. Is dit erg? Wat mij betreft, helemaal niet! Ik zeg noch "België Barst!" noch "Leve België!". Ik leef in België maar ik leef in feit meer met Frankrijk dan met België om eerlijk te zijn. Ik heb al lang begrepen dat België op niets meer trekt. Wat BHV betreft, heb ik geen mening daarover voor de eenvoudige reden dat ik er in niet leef. Ja, ik weet, het kan egoïstisch klinken maar het is wel zo. Franstaligen van de Rand klagen maar ze hebben wel besloten daar te gaan leven. En ik ken zo'n Franstaligen. De beste oplossing zou zijn dat ze naar Brussel of Wallonië verhuizen maar ze willen niet. Ik zal ze niet dwingen te verhuizen maar dat ze dan niet over de situatie in de Rand komen klagen!
Logische conclusie van uw verhaal: laat ons aan deze inhoudsloze staat, liefst in vrede, een einde maken en elk onze eigen weg gaan. Op de VRT vernam ik dat reeds 40 % van de Brusselaars zich kan verzoenen met het statuut van Europees district. En waarom ook niet? Vlaanderen en Wallonië beslissen dan elk afzonderlijk welke richting ze uitgaan. En over de verdeling van de staatsschuld (wat door Belgicisten als een nachtmerrie wordt voorgesteld) vinden we wel een goede oplossing.
quercus is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2009, 10:31   #6
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Happart op zijn best ?

In HLN.

Wat zou daartegen zijn?

Wat denk je ?
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2009, 11:01   #7
Hendrik de Stoute
Parlementslid

Hendrik de Stoute's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat denk je ?
José Happart is zeker geloofwaardig met zijn stelling. Het ligt in de lijn van wat hij eerder al heeft gezegd en met de standpunten die hij inneemt. Hij staat daar niet alleen in. In de Waalse Beweging hoor je die stelling regelmatig aan bod komen. Het is dan ook betreurenswaardig dat er niet meer contacten zijn tussen Vlaamse en Waalse Beweging, dat er niet samengewerkt wordt rond de communautaire problematiek om een taalgrensoverschrijdend alternatief te kunnen bieden voor het Belgicistische status quo. José Happart is voor een autonoom Wallonië in Europa. Spijtig wel dat hij voor de rest nogal trouw blijft aan de oude manier van politiek doen, nml. via een stevige scheut cliëntelisme en dergelijke. Hij wordt ook regelmatig beschuldigd van populisme. Hij staat met andere woorden niet echt symbool voor de nieuwe politiek. Het is dus ook belangrijk om contacten te leggen met de jonge garde in de Waalse Beweging, met de nieuwe Waalse regionalisten, .... zoals een Christophe Collignon(PS).
Hendrik de Stoute is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2009, 11:21   #8
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Logische conclusie van uw verhaal: laat ons aan deze inhoudsloze staat, liefst in vrede, een einde maken en elk onze eigen weg gaan. Op de VRT vernam ik dat reeds 40 % van de Brusselaars zich kan verzoenen met het statuut van Europees district. En waarom ook niet? Vlaanderen en Wallonië beslissen dan elk afzonderlijk welke richting ze uitgaan. En over de verdeling van de staatsschuld (wat door Belgicisten als een nachtmerrie wordt voorgesteld) vinden we wel een goede oplossing.
Dat is uw conclusie, niet de mijne. Emigreren is ook een oplossing.
Oud 8 mei 2009, 11:24   #9
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

als Europa Brussel verlaat, dan kan Brussel geen Europees district worden en heeft het geen andere keus dan aan te sluiten bij Vlaanderen.
Wallonië zal dan Brussel ook laten vallen als een baksteen wegens niet interessant genoeg.

en dat Europa in Brussel blijft na de scheiding is even groot als dat Pasen valt op een woensdag!

Laatst gewijzigd door Shadowke : 8 mei 2009 om 11:24.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2009, 11:26   #10
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hendrik de Stoute Bekijk bericht
José Happart is zeker geloofwaardig met zijn stelling. Het ligt in de lijn van wat hij eerder al heeft gezegd en met de standpunten die hij inneemt. Hij staat daar niet alleen in. In de Waalse Beweging hoor je die stelling regelmatig aan bod komen. Het is dan ook betreurenswaardig dat er niet meer contacten zijn tussen Vlaamse en Waalse Beweging, dat er niet samengewerkt wordt rond de communautaire problematiek om een taalgrensoverschrijdend alternatief te kunnen bieden voor het Belgicistische status quo. José Happart is voor een autonoom Wallonië in Europa. Spijtig wel dat hij voor de rest nogal trouw blijft aan de oude manier van politiek doen, nml. via een stevige scheut cliëntelisme en dergelijke. Hij wordt ook regelmatig beschuldigd van populisme. Hij staat met andere woorden niet echt symbool voor de nieuwe politiek. Het is dus ook belangrijk om contacten te leggen met de jonge garde in de Waalse Beweging, met de nieuwe Waalse regionalisten, .... zoals een Christophe Collignon(PS).
Ik denk niet echt dat de Vlaamse Beweging contact met Franstaligen zoekt. Het maakt niet deel van de spelregels............

Laatst gewijzigd door Everytime : 8 mei 2009 om 11:27.
Oud 8 mei 2009, 11:29   #11
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Ik denk niet echt dat de Vlaamse Beweging contact met Franstaligen zoekt. Het maakt niet deel van de spelregels............
jij hebt wel een héél raar idee over wat de Vlaamse Beweging juist is. jij blijft steken bij TAK, Voorpost en de Ijzerbedevaart.
Oud 8 mei 2009, 11:41   #12
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime
Dat is uw conclusie, niet de mijne. Emigreren is ook een oplossing.
Hoezo "emigreren"? Wie? U, ik of allebei? En waarom eigenlijk?
quercus is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2009, 11:43   #13
Hendrik de Stoute
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Het is nochtans wel al verschillende keren gebeurd. In de jaren 60 bv. zijn Vlaamse federalisten van de Volksunie gaan overleggen met Wallinganten en daar is een gemeenschappelijk voorstel uitgekomen. In 2007 hebben linkse flaminganten van het V-SB een akkoord afgesloten met het links-wallingantische Rassemblement Populaire Wallon. Begin dit jaar waren er contacten tussen de voorzitter van de 'Vlaamse Volksbeweging' (VVB) en de directeur van 'Wallonie Toudi Républicaine' ( in de marge van de Catalaanse betoging voor onafhankelijkheid in Brussel). Het is dus mogelijk alleen gebeurt het veeeeeeel te weinig.

Laatst gewijzigd door Hendrik de Stoute : 8 mei 2009 om 11:44.
Oud 8 mei 2009, 12:17   #14
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
jij hebt wel een héél raar idee over wat de Vlaamse Beweging juist is. jij blijft steken bij TAK, Voorpost en de Ijzerbedevaart.
Het spel van TAK, Voorpost en de Ijzerbrol is niet zo verschillend als het spel van de Vlaamse Beweging. De spelstaktiek is misschien anders maar de voornaamste regel is toch dezelfde : de splitsing van België eisen. Als hun spelregels hen toestaan contacten met Franstaligen te hebben, is het goed natuurlijk!
Oud 8 mei 2009, 12:23   #15
Hendrik de Stoute
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
Die 3 organisaties zou ik niet in dezelfde zak steken. Voorpost is extreem-rechts en heeft midden jaren 90 de Ijzerbedevaart ingeruild voor de Ijzerwake sinds de Ijzerbedevaart de rechtsradikale inbraak in haar organisatie heeft afgeblokt. En het TAK is een vlaams-nationalistische organisatie maar zwemt gelukkig in tegenstelling tot Voorpost niet in rechts-radikaal vaarwater. Het TAK doet vooral aan 'ludiek flamingantisme'.

Laatst gewijzigd door Hendrik de Stoute : 8 mei 2009 om 12:31.
Oud 8 mei 2009, 12:28   #16
Hendrik de Stoute
Parlementslid

Standaard

Citaat:
De spelstaktiek is misschien anders maar de voornaamste regel is toch dezelfde : de splitsing van België eisen.
Zolang België geen meerwaarde schept voor al haar federale deelentiteiten lijkt het mij te verwachten dat de controverse over het al dan niet voortbestaan van België zal blijven voortbestaan. En idem zolang de solidariteit slechts éénrichtingsverkeer is en niet wederkerig. Het is volkomen onredelijk om een "Belgische eenheid" op te leggen aan het grootste gewest van het land als die regio dat niet wenst.

Oud 8 mei 2009, 12:31   #17
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Hoezo "emigreren"? Wie? U, ik of allebei? En waarom eigenlijk?
België verlaten, als u het liever hebt. Er zijn genoeg landen ter wereld die beter dan België draaien. Waarom in België blijven zeveren als andere mogelijkheden bestaan? Ik ben natuurlijk wel bewust dat men een land niet zomaar verlaat, dat weet ik wel, maar heeft men de mogelijkheid België definitief te verlaten, moet men het volgens mij doen.
Oud 8 mei 2009, 12:34   #18
Hendrik de Stoute
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Er zijn genoeg landen ter wereld die beter dan België draaien.
Klopt! Vlaanderen bijvoorbeeld draait beter dan België.

VLAANDEREN IS EEN NATIE. Voor onafhankelijkheid en samenwerking.
Oud 8 mei 2009, 12:36   #19
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hendrik de Stoute Bekijk bericht
Klopt! Vlaanderen bijvoorbeeld draait beter dan België.

VLAANDEREN IS EEN NATIE. Voor onafhankelijkheid en samenwerking.
Vlaanderen is geen land. U leeft nog steeds in België, dat u het wil of niet. Met landen bedoel ik natuurlijk erkende landen.
Oud 8 mei 2009, 12:52   #20
Hendrik de Stoute
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Vlaanderen is geen land.
Vlaanderen is een natie. Het heeft een grondgebied, een hoofdstad, eigen politieke partijen, een parlement, een eigen regering, een minister-president, een eigen wetgeving, een eigen nationaal volkslied, een eigen nationale vlag, eigen onderwijs, eigen media en het sluit internationale akkoorden af. Vlaanderen is dus een natie.

Laatst gewijzigd door Hendrik de Stoute : 8 mei 2009 om 12:53.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:26.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be