Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: Ben je eenzaam?
Ja 9 25,71%
Neen 26 74,29%
Aantal stemmers: 35. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 16 november 2010, 23:18   #1
Flanelcondoom
Banneling

Standaard Eenzaam?

Eenzaamheid is misschien wel het grootste probleem in onze samenleving.

Een probleem dat de linksen over het hoofd zien: verbeteren van de materiele situatie lost misschien een deeltje van de ongelijkheid op, maar het grootste deel blijft over: zij die iemand hebben en zij die niemand hebben.

Ik geloof dat veel problemen en fenomenen van tegenwoordig eenzaamheid als oorzaak hebben.
Ik zal meer hierover uitwijden als ik meer antwoorden heb gekregen.

De enquete is uiteraard anoniem, maar jullie zijn meer dan welkom om opmerkingen of verhalen te geven.

Laatst gewijzigd door Flanelcondoom : 16 november 2010 om 23:46.
Flanelcondoom is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2010, 23:33   #2
Inno
Minister-President

Inno's schermafbeelding

Standaard

Ik ben graag alleen.
Inno is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2010, 23:36   #3
manta
Secretaris-Generaal VN

manta's schermafbeelding

Standaard

Alleen zijn =/= eenzaam zijn hé ...
Anderzijds kan je perfect eenzaam zijn temidden van een grote massa zonder dat je ooit de kans hebt om alleen te zijn ...
manta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2010, 23:37   #4
Inno
Minister-President

Inno's schermafbeelding

Standaard

Is eenzaamheid vaak niet zelf gekozen? Er zijn toch altijd ergens mensen waarmee je dingen kunt delen, waarmee het klikt.

De eenzaamheid bij ouderen en gehandicapten begrijp ik dan wel veel meer.

Laatst gewijzigd door Inno : 16 november 2010 om 23:37.
Oud 16 november 2010, 23:41   #5
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Inno Bekijk bericht
Is eenzaamheid vaak niet zelf gekozen? Er zijn toch altijd ergens mensen waarmee je dingen kunt delen, waarmee het klikt.

De eenzaamheid bij ouderen en gehandicapten begrijp ik dan wel veel meer.
Die mensen zijn er niet altijd.

Sommige mensen maken rare kronkels om toch iemand te vinden. Pak Albrecht. Hij dook het katholicisme in, uit eenzaamheid. Nu vond hij mensen waarmee hij iets heeft om over te praten, en geeft het katholicisme hem een houvast.
Niet op de juiste manier, maar zonder dat zou hij anarchist worden, of nationalist, of goth. Of nog iets anders.
Oud 16 november 2010, 23:44   #6
Eigenzinnig
Banneling

Standaard

Eenzaamheid komt nooit alleen (zelf gevonden )

inbegrepen kortere levensduur,slechtere gezondheid,slechtere levensstandaard,slechtere levenskwaliteit..
Eigenzinnig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2010, 23:49   #7
Inno
Minister-President

Inno's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eigenzinnig Bekijk bericht
Eenzaamheid komt nooit alleen (zelf gevonden )

inbegrepen kortere levensduur,slechtere gezondheid,slechtere levensstandaard,slechtere levenskwaliteit..
Dan zullen ze niet zo lang eenzaam zijn.
Oud 17 november 2010, 00:34   #8
den dinges
Banneling

Standaard

Voor sommige mensen is van tijd tot tijd eens alleen zijn een luxe
den dinges is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 november 2010, 01:19   #9
Pølle
Minister-President

Pølle's schermafbeelding

Standaard

't Is toch niet óf het een, óf het ander? Iedereen is weleens eenzaam. Ik ben tamelijk tevreden met hoe het bij mij zit.
Oud 17 november 2010, 01:22   #10
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pølle Bekijk bericht
't Is toch niet óf het een, óf het ander? Iedereen is weleens eenzaam. Ik ben tamelijk tevreden met hoe het bij mij zit.
Ik heb de poll bewust dichotoom gemaakt. Het lijkt mij erg mogelijk om te antwoorden hoe het doorgaans is. In jouw geval nee dus.
Oud 17 november 2010, 08:20   #11
kameleon
Minister

Standaard

Eenzaamheid betekent ook dat je voeling met de dagdagelijkse realiteit verliest.
Een televisie biedt dan meestal houvast. Dat maakt mensen nog meer depressief.
Perfecte popjes met hagelwitte tanden. De Van den Bossche's die in hun lederen zetel liggen televisie te kijken op de nieuwste led-tv
en een yoghurtje gaan halen uit hun Amerikaanse koelkast. Een mens begint dan snel te twijfelen aan zichzelf. Er moet natuurlijk ook een beetje aanleg zijn bij de persoon.
Anderen zullen hier nooit geïntimideerd door geraken.
kameleon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 november 2010, 09:26   #12
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht

Een probleem dat de linksen over het hoofd zien: verbeteren van de materiele situatie lost misschien een deeltje van de ongelijkheid op, maar het grootste deel blijft over: zij die iemand hebben en zij die niemand hebben.

Ik geloof dat veel problemen en fenomenen van tegenwoordig eenzaamheid als oorzaak hebben.

De enquete is uiteraard anoniem, maar jullie zijn meer dan welkom om opmerkingen of verhalen te geven.
Eenzaamheid is iets dat je hoogstens tijdelijk ongewild overkomt. Een verlies kan leiden tot tijdelijke eenzaamheid. Maar, wie zich eenzaam voelt moet zich niet wentelen in een slachtofferrol. Je kan er iets tegen doen.
Is er nu meer eenzaamheid dan vroeger ?
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 november 2010, 11:04   #13
Erwinvds
Gouverneur

Erwinvds's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Eenzaamheid is iets dat je hoogstens tijdelijk ongewild overkomt. Een verlies kan leiden tot tijdelijke eenzaamheid. Maar, wie zich eenzaam voelt moet zich niet wentelen in een slachtofferrol. Je kan er iets tegen doen.
Is er nu meer eenzaamheid dan vroeger ?
Hoogstens tijdelijk: Verklaar dat eens nader aub.

Je kan er iets tegen doen. Ok, het kan. Maar vergeet niet dat er veel mensen zijn die echt niet extravert zijn en doodgewoon niet de hoedanigheden hebben om contact te leggen zoals het zijn moet.
Ook zijn er veel mensen die in onze geïndividualiseerde samenleving het gewoon verleerd zijn om contact te maken.
Anderen zijn dan zodanig ingeprent dat ze geen mensen mogen "lastig" vallen dat ze niet meer het verschil weten tussen "lastig vallen" en contact zoeken.
En geloof het of niet maar in veel gevallen is het zelfs een combinatie van verschillende mogelijkheden.
Ik spreek hier niet van de recluse die bewust geen contact wil voor wat voor reden dan ook.

Ja er is meer eenzaamheid dan vroeger.
Loopt gewoon eens in een drukke winkelstraat en kijk eens goed naar de mensen. Hoeveel er tussen al het volk gewoon eenzaam rond dolen.
Ga in die zelfde winkelstraat dan eens rondlopen met een glimlach en zeg eens goededag of knik gewoon eens naar de mensen.
Ongelofelijk hoeveel er opeens gewoon beginnen te stralen dat iemand hun opmerkt. Anderen zullen dan eens hun vinger naar hun voorhoofd brengen maar er zijn meer van de eersten dan van de tweeden.
Erwinvds is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 november 2010, 11:44   #14
Ganzenbordfan
Banneling

Standaard

Ik voel mij soms eenzaam, ja.
Ganzenbordfan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 november 2010, 12:29   #15
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht

Ik ben eenzaam, maar ik weet zeer goed uit ervaring dat ik véél beter af ben eenzaam.

Ik zoek trouwens doelbewust en goed georganiseerd de eenzaamheid op.
Op dat vlak is de juiste locatie van groot belang.
Nu is het zo, dat er in België weinig mogelijkheden zijn, om je terug te trekken.
Zelfgekozen eenzaamheid kost echter extra geld, en dat heb ik niet.
Daarom ben ik er pas nu in geslaagd.
Ik vertrek over drie maand naar een casi verlaten eiland...

Het is niet zozeer dat ik altijd graag alleen ben.

Het is meer dat je beter af bent alleen, dan met onaangenaam of ongewenst gezelschap.
Ook vind ik de moderne samenleving een King Kong die eorm veel lawaai maakt en aan wie ik me graag onttrek.

De weinige mensen die ik graag bij en rond mij heb, kan ik toch ook niet dwingen mij gezelschap te houden. De meesten zijn trouwens nog klein.

Laatst gewijzigd door eno2 : 17 november 2010 om 12:36.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 november 2010, 16:24   #16
From_Vlaanderen
Secretaris-Generaal VN

From_Vlaanderen's schermafbeelding

Standaard

Neen, werk en het verenigingsleven is genoeg sociale omgang.
Ik ben enig kind, ik weet niet of dit er iets mee te maken heeft.
Oud 17 november 2010, 16:39   #17
Bovenbuur
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bovenbuur's schermafbeelding

Standaard

*Vrolijke vrijgezel is.*
Oud 17 november 2010, 16:44   #18
Heftruck

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Sinds wanneer hebt gij nen diploom in de psychologie?
Heftruck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 november 2010, 16:45   #19
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Heftruck Bekijk bericht
Sinds wanneer hebt gij nen diploom in de psychologie?
Men verkrijgt de vrijstellingen bij het getuigschrift voor liberale huisvader.
Oud 17 november 2010, 17:21   #20
Den Duisteren Duikboot

Den Duisteren Duikboot's schermafbeelding

Standaard

Niet iedereen lijdt onder zijn/haar eenzaamheid, maar er is inderdaad een relatief klein percentage dat werkelijk geholpen moet worden. Het kan gaan om mensen wier sociale netwerken langzaam maar zeker afbrokkelen (ouderen, weduwen en weduwnaars, kinderlozen, werklozen, wezen...); het kan ook gaan om mensen met sociale handicaps (verlegenheid, autismespectrumstoornissen, fobieën...) of mensen die door bepaalde gebeurtenissen in het isolement zijn beland (ex-gevangenen, migranten...).

Maar één en ander geschiedt ook op een subtieler niveau. Ik geloof nogal sterk in een soort "cultuurlijk nazisme", waarbij welbepaalde types mensen worden gemeden in die kringen waar economisch, cultureel en sociaal kapitaal voorhanden is, juist op basis van hun tekorten op dat vlak. Daarnaast is er ook het "biologisch nazisme", dat we terugvinden in de partnerselectie: mensen met een afstotelijk uiterlijk bijvoorbeeld (een gebrek aan "erotisch kapitaal"). Zulke mensen gaan zich ook niet zo gauw verenigen vanwege het stigma dat op hun handicap kleeft.

Dagdagelijks voeren we, veelal onbewust, selecties door ten koste van mensen die minder gevat zijn, minder aantrekkelijk, kapitaalarmer, minder intelligent, etc. De vraag wat iemand ons te bieden heeft in ruil voor onze eigen welwillendheid speelt daarbij voortdurend op de achtergrond. En we selecteren vooral snel en oppervlakkig: de eerste indruk is alles.

Elke cultuur stimuleert een bepaalde selectie. Een consumptiemaatschappij drijft de armen naar de rand, een cultuur van magere modellen zadelt dikke vrouwen met complexen op, etc. Op die wijze creëert ook elke cultuur haar eigen marginalen. Een cultuur die investeert in haar zelfgecreëerde marginalen om ze alsnog een aanvaardbaar bestaan te bieden, zouden we een beschaving kunnen noemen. Helaas steunt zo'n beschaving eerder op schuldgevoelens en neerbuigend medelijden. Voor de slachtoffers kan een vaarwelpilletje dan ook een waardig alternatief bieden. Indien men dat alternatief niet biedt, zouden we van een pseudo-beschaving moeten spreken.

Ik weet eerlijk gezegd niet hoe zo'n beschaving eruit zou kunnen zien. Sterker nog, ik geloof er niet in. Er schuilt iets al te dubbelzinnigs in: er is geen cultuur - en dus ook geen beschaving - denkbaar die geen selecties doorvoert. Daar kun je nog zoveel zalfjes over strijken als je wil; het gevoel "tweederangs" te zijn blijft.
Den Duisteren Duikboot is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:58.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be