Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 9 april 2009, 12:19   #1
Travis66
Europees Commissaris

Travis66's schermafbeelding

Standaard Moeder denkt dat ze de antichrist is.

Dit artikel gelezen in HLN.

In het kort, een moeder met psychologische problemen, meent dat ze de antichrist is, en schiet om de wereld te beschermen, zichzelf en haar zoon dood.

De discussie die ik hierover wou voeren: Als er een gamende jongere een slachtpartij aanricht, wordt er meteen opgeroepen om gamen te verbieden. Naar analogie zou hier kunnen opgeroepen worden om religie te verbieden.

Is dit nu "even waar" of "even idioot"? Of is het misschien waar in het ene geval, en niet in het andere?

Mijn visie: Gamen kan ten hoogste beschuldigd worden van het aanleren van een gewoonte. Religie kan beschuldigd worden van het leveren van een motief. Zotten ga je overal vinden. Tussen gamers en tussen religieuzen, en overal uiteraard.

Ik zou dus zeggen dat ALS gamen verboden wordt op basis van zulke incidenten, DAT DAN religie eerst moet verboden worden (merk de "als dan" redenatie, ik ben voorstander van geen van beiden, toch op basis van dit argument)

Laatst gewijzigd door Travis66 : 9 april 2009 om 12:29.
Travis66 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2009, 17:28   #2
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Videospelletjes worden inderdaad dikwijls verkeerd begrepen. Toch mag gezegd dat de ontwerpers van die spelletjes hun inspiratie nogal veel halen uit het primitieve idee van de strijd van goed tegen kwaad, waardoor die spelletjes nogaleens vlug de speler aanzetten tot 'virtueel' vechten. In hoeverre de analogie met godsdienst kan verdergetrokken worden laat ik aan u over.

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 10 april 2009 om 17:29.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2009, 14:14   #3
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Videospelletjes worden inderdaad dikwijls verkeerd begrepen. Toch mag gezegd dat de ontwerpers van die spelletjes hun inspiratie nogal veel halen uit het primitieve idee van de strijd van goed tegen kwaad, waardoor die spelletjes nogaleens vlug de speler aanzetten tot 'virtueel' vechten. In hoeverre de analogie met godsdienst kan verdergetrokken worden laat ik aan u over.
Misschien kan men het een geloofsgedrag in welbepaalde godsdiensten in zekere zin vergelijken met gamen. Immers, uiteindelijk is het een soort gokken vermits geloven 'aannemen is zonder echt te weten'. Men kan hieraan verslaafd geraken en het kwade- of diegene die 'het Kwaad' personifieert in de ogen van de gelovige- overal willen uitroeien. In een game is dit ook zo.

Laatst gewijzigd door system : 11 april 2009 om 14:21.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2009, 12:09   #4
Bovenbuur
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bovenbuur's schermafbeelding

Standaard

In de bijbel worden veel meer mensen vermoord dan in de meest geweldadige spellen, en maar 10 daarvan door de duivel. Aanhangers van God moeten niet zeuren als anderen ook eens geweldadig zijn.
Oud 12 april 2009, 12:11   #5
Bovenbuur

Bovenbuur's schermafbeelding

Standaard

Overigens, een google ad bij dat artikel:

Succes bij de meisjes?
Meisjes verkiezen grotere mannen. Wij maken je tot 10 cm groter!
www.BugarriShoes.com

Dit is dus een reclame voor SCHOENEN, apart...

[/geheel offtopic]
Oud 15 april 2009, 20:37   #6
kiko

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Travis66 Bekijk bericht
Mijn visie: Gamen kan ten hoogste beschuldigd worden van het aanleren van een gewoonte. Religie kan beschuldigd worden van het leveren van een motief. Zotten ga je overal vinden. Tussen gamers en tussen religieuzen, en overal uiteraard.
1. Er is niemand die gamen verbiedt, of probeert te verbieden. De gedachte alleen al is belachelijk.

2. Wel gaan er stemmen op om bepaalde gewelddadige games te verbieden, of de verspreiding ervan zoveel mogelijk aan banden te leggen.

3. De gaming wereld wentelt zich graag in de slachtofferrol en voelt zich continu geviseerd. Voor een aanzienlijk deel hebben ze gelijk en hebben ze inderdaad onterechte verwijten te slikken van vele moraalridders. Toch kan niet ontkend worden dat een bijzonder groot aantal PC- en console-spellen soms bijzonder gewelddadig, zelfs sadistisch zijn.

Dat daar vroeg of laat protest tegen komt, is m.i. onvermijdelijk. En neen, ik geloof werkelijk niet dat het spelen van videospelletjes een doorsnee kerel verandert in een psychopathische massamoordenaar. Zelf heb ik reeds tienduizenden PC- en consolevijanden neergeschoten, neergestoken, verbrand, verpletterd met tanks, geëlektrocuteerd, onthoofd enz., en ik ben nochtans geen spatje agressief.

Wel vind ik het niet vergezocht dat bepaalde gewelddadige games absoluut niet geschikt zijn voor de meer labielen onder ons.
kiko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 april 2009, 15:59   #7
Alvas
Schepen

Alvas's schermafbeelding

Standaard

Ik ben Die hard gamer en ik kan zeggen dat games net stimulerend zijn en al dat schieten je net bewuster maakt over oorlog en geweld
Alvas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2009, 23:57   #8
Sywen
Minister-President

Sywen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Travis66 Bekijk bericht
Dit artikel gelezen in HLN.
aan dit zie ik genoeg, U zou beter een kwaliteitsktrant lezen i.p.v. dat populistisch gezever.
Sywen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2009, 13:43   #9
Travis66
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sywen Bekijk bericht
aan dit zie ik genoeg, U zou beter een kwaliteitsktrant lezen i.p.v. dat populistisch gezever.
Als je een beetje verder kijkt dan je neus lang is, dan zie je dat in mijn post enkel feiten worden vermeld zonder de kleur van de krant mee te nemen.
En als je dan nog verder kijkt, dan zie dat de bedenking waar de post over gaat helemaal van mij is.

Ter uw informatie, ik lees elke dag minstens 3 kranten, om alle strekkingen te kunnen zien en mijn eigen conclusies te kunnen trekken.

Wat jij doet is puur populisme (oh ironie), naar een klein detail kijken en daar dan een populaire oneliner achter plakken.
Oud 8 mei 2009, 19:17   #10
Queensburry
Gouverneur

Queensburry's schermafbeelding

Standaard

Wat is de zin van een veralgemening op basis van het gedrag van één psychopate?
Queensburry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 mei 2009, 14:55   #11
Babeth
Gouverneur

Babeth's schermafbeelding

Standaard

Het feit dat die vrouw niet de eerste/enige was ...

Enkele jaren geleden nog een moeder die haar dochter de armpjes afkapte omdat "God" dat haar zei. Om maar een voorbeeld te geven. Of die moeder die haar drie kindjes in bad verdronk omdat de Engelen haar dat bevolen hadden.

In Duitsland willen ze nu paintball verbieden omdat een schoolschutter (15 doden) dat graag speelde. De paintball-industrie staat op het punt gebroodroofd te worden. Grappig is dat ik vandaag nog in een artikel las dat een bepaalde Duitse paintball-vereniging onder haar leden vooral politieagenten en ambtenaren telde, die 's avonds lekker kwamen "stoom afblazen" na een frustrerende werkdag. Willen de dames en heren politici soms liever dat die mensen hun stoom op een andere manier gaan afblazen ?

Net zoals de decennia-lange discussie over geweld op tv. Men kan na 50 jaar onderzoek toch wel vaststellen dat het gedrag van de jeugdige kijkertjes niet beïnvloed werd/wordt door geweld op tv. Maar nu beweren de tegenstanders dat de games veel realistischer zijn dan de tv... hallo... moet ik aannemen dat mijn lieve vadertje een gewelddadig man is omdat hij tijdens de oorlog gevechten heeft gezien ? Zijn al die oorlogswezen van vandaag de dag gevaarlijk geworden omdat ze van dichtbij geweld hebben gezien ?

Dus, als je gamen en paintball en geweld op tv wilt afschaffen omdat dit mensen gewelddadiger zou maken, dan moeten ze ook dat fameuze boekske -en de daaruit voortgesproten religies- verbieden waarvan de pagina's gewoon druipen van moord, volkerenmoord, kindermoord, verkrachtingen, plunderingen...
Oud 10 mei 2009, 16:27   #12
Travis66
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Queensburry Bekijk bericht
Wat is de zin van een veralgemening op basis van het gedrag van één psychopate?
veralgemening heeft inderdaad geen zin. Waar ik in deze thread op wou wijzen was dat "verlaat de gevangenis zonder betalen" kaartje dat religie nog steeds heeft.
Babeth heeft dat mooi begrepen.

Als een gamer op moordtocht gaat, dan roept de massa dat gamen moordlust opwekt. Nochtans zal die moordenaar haast nooit erbij vertellen dat hij aan het moorden sloeg omdat hij die gewoonte nu eenmaal op de PC had aangeleerd.
Als een religieuze dat doet, en er vierkant voor uitkomt dat hij daartoe door religie werd aangezet, dan roept de massa niks.

Die tegenstelling, die wou ik aankaarten.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:12.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be