Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 12 mei 2009, 22:01   #1
Amon_Re
Perm. Vertegenwoordiger VN

Amon_Re's schermafbeelding

Standaard Oplichter blijft in dienst

Ben door dekamer.be aan't bladeren, en in het verslag van 30 April vind ik dit leuk stukje:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Brigitte Wiaux (cdH)
Ik heb in de krant gelezen dat een ambtenaar, die nochtans bekendstaat als een oplichter, zijn betrekking als administratiechef bij de sector btw heeft teruggekregen. Hij zou verschillende btw-plichtigen hebben afgeperst, die feiten zijn bewezen. De FOD wilde die medewerker van ambtswege ontslaan, maar de Raad van State zou die beslissing vernietigd hebben omdat de tuchtprocedure te lang heeft aangesleept.

Die zaak loopt sinds 2003. In 2005 zou er een strafrechtelijke sanctie opgelegd zijn, die in 2006 in hoger beroep zou zijn bevestigd. De tuchtprocedure zou in 2008 afgerond zijn.

Klopt die informatie? Werden er de voorbije jaren nog meer ambtenaren van ambtswege ontslagen?

Bestaan er interne controleprocedures om zulke toestanden te voorkomen?
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Minister Didier Reynders
De procedure werd in 2002 ingesteld en de rechterlijke beslissingen dateren van 2005 en 2006. Acht maanden na de uitspraak in hoger beroep werd de tuchtprocedure hervat. Die procedure heeft zo lang geduurd, net om de etrokkene de mogelijkheid te geven zijn rechten te laten gelden.

De Raad van State oordeelde dat acht maanden te lang was. Ik moet mij bij die eslissing neerleggen, hoewel ik vaststel dat de Raad van State er zelf vaak langer dan acht maanden over doet om een arrest te wijzen.

De afgelopen vijf jaar is het drie keer gebeurd dat een persoon ambtshalve ontslagen of uit zijn ambt ontzet werd.

Er zijn diverse controlemiddelen: een interne auditdienst onder leiding van de voorzitter van het directiecomité, algemene inspectiediensten, diensten voor bijstand en interne controle in de onderscheiden administraties.

Net als u was ik verrast door dit artikel waarin sprake was van de re-integratie van een dienstchef, die de leiding zou krijgen over een dienst van de sector btw.

Eigenlijk gaat het niet om een dienstchef, noch om een administratiechef, maar om een bestuurschef. Die functie behoort tot een inmiddels geschrapte graad van niveau 2 (voortaan niveau C). Bovendien is de betrokken persoon momenteel met ziekteverlof; hij wordt uitsluitend ingezet voor secretariaatswerk in een niet-fiscale dienst, waar hij niet met het publiek in contact komt.
Toch wel typisch België ze
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
Amon_Re is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2009, 22:02   #2
born2bewild
Banneling

Standaard

ik dacht dat het over bartje somers ging hier
born2bewild is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2009, 22:50   #3
Andro
Perm. Vertegenwoordiger VN

Andro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re Bekijk bericht
Ben door dekamer.be aan't bladeren, en in het verslag van 30 April vind ik dit leuk stukje:

Toch wel typisch België ze
Typisch witteboordencriminaliteit, niet meer en niet minder! Hoe hoger op de ladder, lijkt wereldwijd, hoe makkelijker je er vanaf komt als je de fout in gaat. De gewone burger wordt op staande voet ontslagen.
Oud 13 mei 2009, 02:06   #4
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andro Bekijk bericht
De gewone burger wordt op staande voet ontslagen.

En niet meer terug in dienst genomen zoals criminelen als Willy Claes & co.
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2009, 07:48   #5
Bierke
Minister-President

Bierke's schermafbeelding

Standaard

Wie schrikt er nog dat de mensen het vertrouwen in de politiek verloren zijn.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:26.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be