![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Saïd El Khadraoui (sp.a) (11 t.e.m. 17 mei) Saïd El Khadraoui is Europees Parlementslid en Internationaal Secretaris voor sp.a. Hij is ook fractieleider voor sp.a-slp in de Leuvense gemeenteraad. Op 7 juni staat hij tweede op de Europese sp.a-lijst. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Wat zou u graag zien veranderen in het Europees medialandschap of is het goed zoals het is?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Gouverneur
|
![]() Persoonlijk vind ik dat de klassieke media die op het grote publiek gericht zijn - van kranten tot tv-zenders - nauwelijks of geen aandacht besteden aan de Europese politieke actualiteit. Zelfs niet in deze pre-verkiezingstijd.
Ik neem aan dat u dat ook vindt, Saïd. Denk jij dat de politici met een Europees mandaat zich genoeg inspannen om die mediastilte te doorbreken? Ik veronderstel (neen, ik weet) dat jij niet stil zit als Europees parlementslid, maar zou je niet, samen met jouw talentrijke collega Anne Van Lancker, bij de sp.a-top kunnen aandringen op een performante communicatiedienst die zich ter attentie van het Vlaamse thuispubliek inspant om de Europese thema's warm te houden en jullie inspanningen in Straatsburg en Brussel bij de mensen te brengen, nu en ook na de verkiezingen? |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Gouverneur
|
![]() Dan zou die communicatiedienst tegelijk ook onder de aandacht kunnen brengen welke politieke stromingen in Europa een sociaal rechtvaardige maatschappij nastreven en welke stromingen (ik denk bijvoorbeeld aan de rechtse EVP van Wilfried Martens en Silvio Berlusconi) elk sociaal beleid dwarsbomen.
De Vlaamse kiezer is immers te weinig op de hoogte van de kwalijke gevolgen van een mogelijke stem aan een of andere EVP-aanhanger. Anders is het niet te verklaren dat bijvoorbeeld een Dehaene nog zoveel succes heeft bij ACV'ers en ACW'ers. Maar ik hoop dat ik mij vergis. Of dat de media zich nog herpakken tijdens de kleine 4 weken die ons nog scheiden van 7 juni. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
![]() Dag Johan,
Het klopt dat ons probleem vooral is dat de media te weinig aandacht hebben voor Europa. Men zegt wel eens dat 70% van onze nationale en Vlaamse wetten van Europese oorsprong is, maar daar merk ik niet veel van op tv of in de kranten ![]() Ook wij moeten als Europese parlementsleden veel creatiever proberen te communiceren. Zo heb ik begin februari de 'courier challenge' georganiseerd. Ik heb toen 5 jonge duo's op pad gestuurd naar Londen, Barcelona, Stockholm, Tallinn (en een duo uit Tallinnn naar Brussel). Gedurende een hele week hebben zij aan de hand van inteviews, filmpjes, blogs en fotoreportages een beeld gegeven van hoe ze daar omgaan met stedelijke mobiliteit (zijn de mensen tevreden over het openbaar vervoer? wat zijn de toekomstplannen? welke originele projecten lopen er zoal?). Via een aparte website en via facebook hebben heel wat mensen die avonturen kunnen volgen. het hele idee was om aan te tonen dat ook een thema zoals stedelijke mobiliteit een Europese dimensie heeft en dat we bijvoorbeeld een systeem zouden moeten ontwikkelen voor de uitwisseling van goede ideeën zodat we van elkaar kunnen leren om files te bestrijden of een meer duurzaam transportsysteem op poten te zetten. Groetjes Said |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dat de Europese pers meer natieoverschrijdend bericht zou een goede zaak zijn, maar heeft weinig te maken met de essentie van het probleem dat ik zie. In hoeverre is de Europese pers in Europese handen? In hoeverre vertegenwoordigt de pers 'de bevolking'? Kan de pers gedemocratizeerd worden? Wie bepaald de agenda van het internationaal nieuws in de Europese media?... Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 14 mei 2009 om 23:44. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Uiteindelijk zullen mensen bij het horen van alle geluiden daar zelf wel hun beslissing over kunnen maken. Politici laten bepalen wat we wel en niet mogen zien is heel naïef, dat soort groepen hebben allemaal hun eigen belangen. De mensen hun eigen hand in de markt laten steken werkt beter dan dat via de overheid te doen. Alsof politici, of iemand anders dan ook, geschikt is te bepalen wat goed voor iedereen is. De illegaliteit van drugs zou voor u toch genoeg moeten zijn om u dat te doen inzien.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Bekijk de wereld eens uit een niet-liberaal kader. Je zal zien hoe reclame werkt, en dat de "vrije" keuze eigenlijk keuze is binnen een zeer smal spectrum. Dat mensen zich kunnen informeren en rationeel kiezen, is een naieve gedachte, daar liberalen geen rekening houden met paradigmavorming en invloeden. Je gaat mij bijvoorbeeld niet, maar dan ook echt niet vertellen dat de magerzucht van de meisjes van vandaag "rationele vrije keuze" is. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
In sommige gevallen kan een corporatie mensen schade doen, dit verkopen als iets goed, en juist gewild zijn door de mensen. Een concreet voorbeeld is de magerzuchtindustrie. Je moet eens kijken naar een speelgoedcatalogus, dan naar TV, dan naar de vermageringskuren. Het lijkt op vrije keuze. Maar het is anders. Meisjes groeien op en zien op tv magere meisjes. Ze horen dat het zo hoort, en denken dat ze te dik zijn. Immers: op tv is alles kleurrijker, is alles mooier en is alles een beetje als de Platonische idee. Zo willen ze mager zijn. Meer zelfs: in bushaltes, op dezelfde teeveel, en elders komen ze producten en diensten tegen die ervoor zorgen dat men vermagert. Ze beginnen hun gewicht als een ziekte te zien die moet worden bestreden. Ze vinden het perfect normaal, en gaan er helemaal voor. Met als resultaat krijg je een feedback loop, meer vraag -> meer aanbod -> meer vraag -> meer aanbod, ad nauseam. Want de media zien dat mensen liever magere meisjes zien, en geven magere meisjes. Zo krijg je een vicieuze cirkel die niet langer doorbroken kan worden. En vertel mij aub niet dat een meisje de vrijheid heeft om niet mee te doen aan het gedoe. Wederom: passieve macht, en dergelijke. Uit zo'n cirkel stappen is vaak enorm moeilijk omdat mensen niks anders kennen, want hun wereld is gemaakt door de reclameposters. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Nonsens. In het land met de meeste persvrijheid is het meeste overgewicht.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Banneling
|
![]() Nog meer van dat: aspartam, snelvoedingsketens, Cola, anti-depressiva, ...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ga je trouwens ontkennen wat ik net vertelde over magerzucht? Kom je wel buiten, praat je wel eens met meisjes? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Roken is ook slecht voor je, en wordt geboycot door de anti-rokers maffia en de overheid. Toch blijven mensen onverminderd doorpaffen. Waarom? De omgeving beïnvloed mensen, en pas in veel mindere mate de televisie. Mensen die televisie kijken en ernaar handelen komen er snel genoeg achter dat televisie niet realiteit is. Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Banneling
|
![]() Er is beter eten dat goedkoper en sneller is dan McDo.
Enneuh, ik heb je net een mechanisme beschreven van hoe het werkt, waarom het komt dat meisjes mager willen zijn. Waarom denk je dat de druk "om hen heen" de mensen beinvloedt? Er is overigens onder de jongens waarmee ik heb gepraat consensus dat een te mager meisje zelden mooi is, en de meeste jongens die ik ken vinden meisjes die zichzelf te dik vinden, goed of soms zelfs te mager. Passieve macht: het meisje denkt dat ze toch te dik wordt gezien. Wie, o wie denk je dat de rolmodellen zijn? Vooral bij meisjes. Het zijn de vrouwen die als het epitoom van schoonheid worden gezien, zijnde de uitgehongerde planken die op tv komen. Volg die evoluties eens een beetje. En ontkracht mijn stelling maar. Als er ergens iets ontstaat, is er een triggerend mechanisme. Ik heb je net eentje beschreven. Ontkracht ze, of beschrijf een andere. Het is sinds een paar decennia dat de magerzucht toesloeg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Banneling
|
![]() Wij zijn de media niet. De media zijn de media. Er bestaat een relatie, maar dat democratiseren is slechts een holle leuze.
Enneuh, ik heb net een mechanisme beschreven volgens welk de beinvloeding geschiedt. Wat wil je nog? Statistisch onderzoek (naar mijn mening vaak een te vaag, suggestief en onnauwkeurig middel)? De rolmodellen van vroeger waren net hetzelfde als de rolmodellen van nu. Alleen zijn ze nu veel sterker, veel ondoordringbaarder, veel totaler. |
![]() |
![]() |