Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 4 februari 2009, 00:04   #1
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard De doodstraf als strafmaatregel ?

en tenslotte als straf an sich
we hebben het stukje al rakelings aangehaald maar veel concreets is er niet echt over gezegd
't blijft blijkbaar een louter subjectieve invulling van hoe een straf er dient uit te zien en hoe niet
voorstanders claimen oa dat levenslang voor zo'n monsters niet zwaar genoeg zou zijn omwille van de reputatie die onze gevangenissen zouden hebben als 5-sterren hotels
maar kan het dan gewoon niet onder extra verzwaard regime ofzo ?
en hoevér daarin te gaan ?
moet een straf even zwaar óf zelfs zwaarder uitvallen dan het (vermoedelijke) leed en de pijn die een slachtoffers heeft mogen doorstaan ?
en als we de doodstraf zouden uitvoeren is het dan niet eerder een gemakkelijkere uitweg ?
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2009, 00:09   #2
Havana
Europees Commissaris

Havana's schermafbeelding

Standaard

(waarom 2 topics openen over de doodstraf als er al 1 staat?)
Havana is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2009, 00:36   #3
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door praha Bekijk bericht
moet een straf even zwaar óf zelfs zwaarder uitvallen dan het (vermoedelijke) leed en de pijn die een slachtoffers heeft mogen doorstaan ?
Wat mij betreft even zwaar of eventueel zwaarder. Zolang het maar niet minder zwaar is als het leed van de slachtoffers.

Citaat:
en als we de doodstraf zouden uitvoeren is het dan niet eerder een gemakkelijkere uitweg ?
Misschien wel, ja. Is er daar dan iets mis mee?
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2009, 00:44   #4
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Iemand van zijn leven beroven is geen straf. Misschien een kortdurende pijn, maar diegene ondergaat verder na zijn dood geen leed meer (ook geen plezier).

De doodstraf is een manier om op een goedkope wijze van lastige burgers af te komen. Het is een nogal gedateerd en, in tegenstelling tot wat men altijd over religies zegt (dat ze het leven hoog in het vaandel dragen), in praktijk religieus.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2009, 08:59   #5
Knipp
Banneling

Knipp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Havana Bekijk bericht
Drie topics is te weinig.
Een vierde dringt zich op.

Vierendelen die doodstraf !
Knipp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2009, 10:43   #6
Morduk
Parlementsvoorzitter

Morduk's schermafbeelding

Standaard

1. Doodstraf is gemechaniseerde moord. Het is wraak gekoppeld aan bureaucratie om het minder op wraak te doen lijken.

2. Als iemand komt solliciteren voor beul, zou je hem voor alle zekerheid ook achter tralies moeten smijten na zijn werkuren. Alleszins, de consequentie is dat de staat minstens 1 moordenaar in leven moet houden. Welke?

3. Wat mij tegen de borst stuit aan een overheid die mensen mag executeren is dat ze volsagen anoniem en gezichtsloos blijft wanneer een vergissing wordt begaan. Daarentegen wordt wel elke burger van die staat gewild of ongewild medeplichtig. Dan verkies ik nog liever het principe van de persoonlijke afrekening.
Oud 4 februari 2009, 10:59   #7
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
De doodstraf als strafmaatregel ?
De doodstraf is een logische tegenspraak: straffen op dezelfde manier als datgene waarvoor gestraft wordt...

Maw het is een stupiditeit.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2009, 17:57   #8
beste vriend
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door praha Bekijk bericht
en tenslotte als straf an sich
we hebben het stukje al rakelings aangehaald maar veel concreets is er niet echt over gezegd
't blijft blijkbaar een louter subjectieve invulling van hoe een straf er dient uit te zien en hoe niet
voorstanders claimen oa dat levenslang voor zo'n monsters niet zwaar genoeg zou zijn omwille van de reputatie die onze gevangenissen zouden hebben als 5-sterren hotels
maar kan het dan gewoon niet onder extra verzwaard regime ofzo ?
en hoevér daarin te gaan ?
Mensen 30 jaar , of langer, opsluiten, van hun vrijheid beroven en een hondeleven laten leidden is onmenselijk, en onnodig wreedaardig .
Langs de andere kant, een lustmoordenaar, een verkrachter, en dergelijke menselijke monsters, daar scheelt iets mee, ze zijn te ver gegaan, het is volledig ondenkbaar dat die zelf nog verder vrij mogen leven. De enige geschikte straf is dus de doodstraf.
beste vriend is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2009, 18:00   #9
Jarno
Parlementsvoorzitter

Jarno's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Morduk Bekijk bericht
1. Doodstraf is gemechaniseerde moord. Het is wraak gekoppeld aan bureaucratie om het minder op wraak te doen lijken.

2. Als iemand komt solliciteren voor beul, zou je hem voor alle zekerheid ook achter tralies moeten smijten na zijn werkuren. Alleszins, de consequentie is dat de staat minstens 1 moordenaar in leven moet houden. Welke?

3. Wat mij tegen de borst stuit aan een overheid die mensen mag executeren is dat ze volsagen anoniem en gezichtsloos blijft wanneer een vergissing wordt begaan. Daarentegen wordt wel elke burger van die staat gewild of ongewild medeplichtig. Dan verkies ik nog liever het principe van de persoonlijke afrekening.
Persoonlijke afrekeningen zijn enkel nuttig als de staat niet of te laks optreed. De doodstraf is een perfecte oplissing in bepaalde gevallen maar zeker niet in alle.
Oud 6 februari 2009, 01:39   #10
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Havana Bekijk bericht
omdat bij een algemeen topic doodstraf alle soort' argumenten' door elkaar worden gerakeld
en 't liefst natuurlijk op een moment waar men voor de rest met de mond vol tanden staat
Oud 6 februari 2009, 01:42   #11
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
Wat mij betreft even zwaar of eventueel zwaarder. Zolang het maar niet minder zwaar is als het leed van de slachtoffers.
natuurlijk kunnen we úren blijven doorgaan hoe zwaar het dan wel vermoedelijk moet geweest zijn... maar kom

kan je dan even eenvoudig antwoorden waarom dat je dat zou willen alleen voor een bepaald soort criminelen ?
of wil je dat voor alle criminelen ?

Citaat:
Misschien wel, ja. Is er daar dan iets mis mee?
da's natuurlijk wel erg inconsequent als je anderszijds wenst dat ze hetzelfde of erger zouden moeten doorstaan
Oud 6 februari 2009, 01:44   #12
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knipp Bekijk bericht
Drie topics is te weinig.
Een vierde dringt zich op.

Vierendelen die doodstraf !
ja dat is ook zo
een vierde luikje zijn de juridische consequenties ervan ... die vallen nogal zwaar in 't nadeel uit
Oud 6 februari 2009, 01:48   #13
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

met puntje twee ben ik het niet eens
het is niet omdat iemand een bepaald mandaat krijgt om wat te doen dat ie anders niet mag zonder dat mandaat dat ie per definitie ook schuldig zou zijn aan het overtreden van de regel
Oud 6 februari 2009, 01:52   #14
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
De doodstraf is een logische tegenspraak: straffen op dezelfde manier als datgene waarvoor gestraft wordt...

Maw het is een stupiditeit.
dat is de derde maal al dat ik je weet posten, eno
tweemaal totaal misplaatst .. ditmaal in het juiste luikje
maar verder volkomen zever
waarom is dat een logische tegenspraak ?
dat het niet wensbaar is en niet doel (wraak) is van een rechtspraak maakt er daarom nog geen logische tegenspraak van

neem nu de straf op iemand zijn vrijheid te beroven .... wat staat daarop denk je ?
Oud 6 februari 2009, 02:01   #15
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door beste vriend Bekijk bericht
Mensen 30 jaar , of langer, opsluiten, van hun vrijheid beroven en een hondeleven laten leidden is onmenselijk, en onnodig wreedaardig .
je zou ze natuurlijk altijd de keuze kunnen stellen
maar is dat al niet zo
'k peins niet dat een gedetermineerde recht op euthanasie verliest... daar kunnen volgens mij beroep op doen
alleen je op dat stukje ivm 'uitzienloze onverbeterbare situatie' beroepen kan een probleem zijn als je nog vrijkomt

Citaat:
Langs de andere kant, een lustmoordenaar, een verkrachter, en dergelijke menselijke monsters, daar scheelt iets mee, ze zijn te ver gegaan, het is volledig ondenkbaar dat die zelf nog verder vrij mogen leven. De enige geschikte straf is dus de doodstraf.
niet vrij mogen leven is geen synoniem voor dan maar gelijk de doodstraf uit te voeren
normalerwijs als er wat 'scheelt' met iemand en het totaal ondenkbaar is om ze ooit vrij rond te laten lopen dan stopt men mensen ook weg maar niet als straf
Oud 6 februari 2009, 02:11   #16
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Iemand van zijn leven beroven is geen straf. Misschien een kortdurende pijn, maar diegene ondergaat verder na zijn dood geen leed meer (ook geen plezier).
En straft dikwijls zijn familie meer dan hemzelf: het oude wraakidee.
Citaat:
De doodstraf is een manier om op een goedkope wijze van lastige burgers af te komen. Het is een nogal gedateerd en, in tegenstelling tot wat men altijd over religies zegt (dat ze het leven hoog in het vaandel dragen), in praktijk religieus.
Heeft vooral succes in emomomenten.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 februari 2009, 07:00   #17
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

De doodstraf zou inderdaad terug moeten ingevoerd worden en uitgevoerd.

Niet enkel als straf, maar omdat het de belastingbetaler veel geld bespaard.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 februari 2009, 23:14   #18
kiko
Perm. Vertegenwoordiger VN

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Doodstraf is gemechaniseerde moord. Het is wraak gekoppeld aan bureaucratie om het minder op wraak te doen lijken.
Elke straf heeft een bepaalde mate van wraak in zich, de doodstraf is zeker geen uitzondering.
Mag een beetje wraak in sommige gevallen niet ? Voor mij wel hoor. En ik zie de link tussen doodstraf en bureaucratie niet echt.

Citaat:
Dan verkies ik nog liever het principe van de persoonlijke afrekening.
En dat is geen wraak ?

Wat is het nu ?
kiko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 februari 2009, 23:26   #19
beste vriend
Banneling

Standaard

Citaat:

1. Wraak zeg je . Ik denk dat als er iemand op gruwelijke wijze vermoord word, zijn familie ook zwaar afziet. En ik denk dat als de dader van die gruwelijke moord terechtgesteld word, die mensen gemakkellijker hun rouw kunnen beleven. (bij mij zou dat toch het geval zijn ). En ik denk dat die dat recht hebben.
2. Net zoals men iemand kan oproepen om in een volksjury te zitten, zou men hem kunnen oproepen om eens beul te zijn. Of men zou vrijwilligers kunnen vragen aan de familie of vrienden van de slachtoffers. Ikzelf zou mij in zo een geval onmiddellijk aanbieden. Beul hoeft geen beroep te zijn.
3. De schuld moet natuurlijk wel 100 % bewezen zijn. Tegenwoordig, met DNA- en andere onderzoeken zijn er niet veel kansen meer om onschuldig veroordeeld te worden denk ik. Wiens schuld niet bewezen kan worden, gaat vrijuit, dat is nu ook al zo . Denk ik toch. Zou moeten in elk geval.
beste vriend is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2009, 00:50   #20
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
De doodstraf zou inderdaad terug moeten ingevoerd worden en uitgevoerd.
maar waarom precies ?
wat moet een straf (algemeen) zijn voor jou ?

Citaat:
Niet enkel als straf, maar omdat het de belastingbetaler veel geld bespaard.
da's vor 't ander luikje
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:04.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be