Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 27 mei 2009, 18:25   #1
styllo_ben
Minister-President

styllo_ben's schermafbeelding

Standaard kritiek op de criticasters op deze forum...

Citaat:
Verdachten niets met overval Geraardsbergen te maken

n de zaak van de 64-jarige vrouw uit Geraardsbergen die vrijdag in een coma belandde na een handtasdiefstal en inmiddels hersendood is, hebben de vijf initiële verdachten niets met de feiten te maken. De meerderjarige verdachte is aangehouden en zit in de gevangenis, de minderjarige dader zit in een gesloten instelling.

Andere jongeman uit Lessen
Dat zegt de Oudenaardse procureur des konings Herman Daens.
De aangehouden meerderjarige verdachte is een andere jongeman uit Lessen, die samen met een minderjarige de diefstal pleegde op het slachtoffer. Uit het onderzoek van een wetsgeneesheer blijkt dat de vrouw zwaargewond raakte na een val door de diefstal met geweld, zonder het bijkomend toedienen van slagen en verwondingen. Gisteren was nog gemeld dat vier minderjarigen en een meerderjarige de vrouw geslagen en geschopt hadden tijdens de diefstal. De vrouw belandde in een coma en is hersendood verklaard.

Grondig
"Het grondige onderzoek heeft aangetoond dat niet de initieel weerhouden jongeren, maar wel twee andere jongens, eveneens uit de regio van Lessen, in aanmerking komen voor de feiten gepleegd op de vrouw." Ze hebben bekentenissen afgelegd als dader en mededader van diefstal met geweld. "Dit dossier toont aan dat het riskant is om voorbarige gevolgtrekkingen te maken, laat staan onterechte kritiek te uiten", zei Daens.

Nog drie diefstallen
De procureur des konings gaf voor het eerst het correcte relaas van de feiten. "Op 22 mei rond 18 uur was mevrouw Christiane De Cremer op straat nabij haar woning het slachtoffer van een diefstal met geweld, waarbij haar handtas werd gestolen. Diezelfde dag werden er nog drie gelijkaardige feiten van diefstal met geweld van een handtas gepleegd. Uit de eerste resultaten van het onderzoek was gebleken dat mogelijk vijf personen uit de ruime regio van Lessen in aanmerking zouden komen voor deze feiten, zijnde een meerderjarige en vier minderjarigen."

Minderjarigen
Voor wat betreft de vier minderjarigen werden de parketten van Doornik en Brussel gecontacteerd. "Rekening houdend met de dan voorhanden zijnde gegevens over de exacte rol van de meerderjarige, heeft de parketmagistraat in Oudenaarde, bij gebrek aan voldoende aanwijzingen, geoordeeld om geen onderzoeksrechter te moeten vorderen. De jeugdrechters van respectievelijk Doornik en Brussel hebben eveneens in eer en geweten een beslissing genomen op grond van de dan voorhanden zijnde gegevens van het dossier."

Bekentenissen
Uit verder grondig onderzoek bleek dat twee andere jongeren uit de regio van Lessen in aanmerking kwamen voor de feiten. "Op grond van deze nieuwe elementen heeft het parket van Oudenaarde op dinsdag 26 mei onmiddellijk de onderzoeksrechter gevorderd die twee bevelen tot huiszoeking en twee bevelen tot medebrenging heeft afgeleverd. Bij verhoor is de meerderjarige verdachte, D.G.J., overgegaan tot het afleggen van bekentenissen respectievelijk als dader van een diefstal met geweld van een handtas en als mededader aan de diefstal met geweld van een handtas gepleegd op mevrouw De Cremer", zei Daens. De jongeman werd aangehouden.

Minderjarige in gesloten instelling
"Wat betreft de minderjarige verdachte, D.C., is deze bij verhoor eveneens overgegaan tot het afleggen van bekentenissen respectievelijk als dader van een diefstal met geweld van een handtas gepleegd op mevrouw De Cremer en als mededader aan een andere diefstal met geweld van een handtas", aldus de procureur. Deze tweede betrokkene werd inmiddels door de jeugdrechter van Doornik geplaatst in een gesloten instelling.

Val door diefstal
De berichtgeving over slagen en schoppen die tot de coma zouden hebben geleid, klopt niet volgens Daens. "Uit de eerste vaststellingen van de door de onderzoeksrechter aangestelde wetsgeneesheer blijkt dat de opgelopen kwetsuren en fracturen op zich alleen niet dodelijk zijn en compatibel mogen geacht worden met een val ingevolge de diefstal met geweld, zonder het bijkomend toedienen van slagen en verwondingen."

Na de mededeling van de procureur des konings konden geen vragen meer gesteld worden. (belga/lb)

27/05/09 17u48
toen de eerste groep van verdachten werden vrijgelaten, waarschijnlijk door gebrek aan bewijzen, was er een groep van mensen op deze forum die moord en brand schreeuwden. Hun conclusies gingen zelfs zo ver dat ze België afdeden als een bananenrepubliek. Sommigen deden uitspraken in de zin van: hang die jongeren op...en de rechters die hen vrijlieten, ook.

Maar wat is nu gebeurd?

De eerste groep van verdachten blijken totaal onschuldig te zijn. Maar goed dat die jongens vrijgelaten werden hé. Maar goed dat die rechters correct gehandeld hebben hé. Immers, als je iemand geen schuld ten laste kan leggen, dan beschuldig je die persoon niet. Dat is toch een essentieel kenmerk van een rechtstaat. Zo dus België.

Wat nu met de felle en ongenuanceerde kritieken van de groep van mensen hier (en het zijn altijd dezelfde groep van mensen die zo gefrustreerd en zuur moeten reageren, over welke groep zou ik het toch hebben ). Wat als de rechters in deze zaak gehandeld hadden zoals die soort mensen gewild hadden... dan waren nu 5 onschuldige jongeren gedood geweest op een zeer wrede wijze. Was dat dan goed geweest? Verstaan die mensen dit onder "harde aanpak"?

Je kan veel kritiek hebben op het Belgisch gerecht en staat maar het alternatief van de groep verzuurde en gefrustreerde mensen hier trekt toch ook op niks.

Dit hele voorval wijst er (nogmaals) op dat deze groep van mensen totaal geen respect hebben voor rechtsregels en handelen en spreken vanuit hun darmen in plaats van hersenen. Zij hebben vooroordelen en willen daarom mensen aan een boom hangen in plaats van hen het recht op weerwoord te gunnen.

Conclusie: jullie (je weet wel wie ) hadden het weer aan het verkeerde eind, en ik niet!
styllo_ben is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 mei 2009, 18:28   #2
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Waarom zoveel topics over een en hetzelfde onderwerp ?
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 mei 2009, 19:11   #3
Pist*on
Schepen

Pist*on's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door styllo_ben Bekijk bericht
toen de eerste groep van verdachten werden vrijgelaten, waarschijnlijk door gebrek aan bewijzen, was er een groep van mensen op deze forum die moord en brand schreeuwden. Hun conclusies gingen zelfs zo ver dat ze België afdeden als een bananenrepubliek. Sommigen deden uitspraken in de zin van: hang die jongeren op...en de rechters die hen vrijlieten, ook.

Maar wat is nu gebeurd?

De eerste groep van verdachten blijken totaal onschuldig te zijn. Maar goed dat die jongens vrijgelaten werden hé. Maar goed dat die rechters correct gehandeld hebben hé. Immers, als je iemand geen schuld ten laste kan leggen, dan beschuldig je die persoon niet. Dat is toch een essentieel kenmerk van een rechtstaat. Zo dus België.

Wat nu met de felle en ongenuanceerde kritieken van de groep van mensen hier (en het zijn altijd dezelfde groep van mensen die zo gefrustreerd en zuur moeten reageren, over welke groep zou ik het toch hebben ). Wat als de rechters in deze zaak gehandeld hadden zoals die soort mensen gewild hadden... dan waren nu 5 onschuldige jongeren gedood geweest op een zeer wrede wijze. Was dat dan goed geweest? Verstaan die mensen dit onder "harde aanpak"?

Je kan veel kritiek hebben op het Belgisch gerecht en staat maar het alternatief van de groep verzuurde en gefrustreerde mensen hier trekt toch ook op niks.

Dit hele voorval wijst er (nogmaals) op dat deze groep van mensen totaal geen respect hebben voor rechtsregels en handelen en spreken vanuit hun darmen in plaats van hersenen. Zij hebben vooroordelen en willen daarom mensen aan een boom hangen in plaats van hen het recht op weerwoord te gunnen.

Conclusie: jullie (je weet wel wie ) hadden het weer aan het verkeerde eind, en ik niet!

totaal onschuldig
Die jongens komen in aanmerking voor wel 2 andere overvallen die dag he.

Natuurlijk dat de mensen alle vertrouwen in het gerecht verliezen.

Ga eens na wat er juist in de processen DeMoor, Munten, VanHolsbeek e.d. werd gezegd, dan zal blijken dat het gerecht hier weldegelijk met 2 maten en gewichten werkt.

instead of korans and imams
Pist*on is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 mei 2009, 19:15   #4
styllo_ben
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pist*on Bekijk bericht
totaal onschuldig
Die jongens komen in aanmerking voor wel 2 andere overvallen die dag he.

Natuurlijk dat de mensen alle vertrouwen in het gerecht verliezen.
in plaats van direct het vertrouwen in het gerecht te verliezen, zou ik je aanraden wat aandachtiger het artikel te lezen. Die eerste groep van verdachten werden eerst opgepakt met vermoedens. Toen er geen bewijzen waren, werden ze vrijgelaten. Ze zijn dus niet alleen onschuldig voor het halfdood slaan van die vrouw maar ook voor die andere feiten. Die vermoedens zijn nu achterhaald, je moet ze dus niet opnieuw oprakelen en hiermee de vrijlating van die jongeren hekelen. Net dat is wat ik duidelijk probeer te maken.

Laatst gewijzigd door styllo_ben : 27 mei 2009 om 19:15.
Oud 27 mei 2009, 19:20   #5
lantjes
Eur. Commissievoorzitter

lantjes's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Maar wat is nu gebeurd?

Je reinste bull shit.
Op basis van gekende, al dan niet juiste, feiten geeft iemand zijn of haar mening. Wie een uitvoerende taak in dit "voorval" heeft baseert zijn of haar conclusie op de feiten en bewijzen,blijkbaar andere dan wat het publiek heeft gekregen, die voorhanden zijn. Het enige wat je de in het harnas gejaagden kan aansmeren is dat ze door misleidende, verkeerde informatie de voor de reële situatie verkeerde conclusie hebben getrokken.

Maar voor hetzelfde geld waren het WEL die 5.....
lantjes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 mei 2009, 19:23   #6
Pist*on
Schepen

Standaard

Citaat:
in plaats van direct het vertrouwen in het gerecht te verliezen, zou ik je aanraden wat aandachtiger het artikel te lezen. Die eerste groep van verdachten werden eerst opgepakt met vermoedens. Toen er geen bewijzen waren, werden ze vrijgelaten. Ze zijn dus niet alleen onschuldig voor het halfdood slaan van die vrouw maar ook voor die andere feiten. Die vermoedens zijn nu achterhaald, je moet ze dus niet opnieuw oprakelen en hiermee de vrijlating van die jongeren hekelen. Net dat is wat ik duidelijk probeer te maken.

Ik raad u aan alle artikels eens te lezen.
Natuurlijkis het weer verwarring troef.
Maar in bepaalde artikels zegt men dat de minderjarigen in aanmerking komen voor twee andere feiten die dag.
Ze werden opgepakt wegsn vermoeden van de zware feite, waarvoor er niet genoeg bewijs was.

en "direkt het vertouwen in het gerecht" verliezen zei u?
hoeveel processen heb ik u genoemd, waar mensen op een misselijkmakende manier werden geschopt, geslagen, beschoten en vermoord en waarbij de allochtoonse daders quasi vrijgingen.

Laatst gewijzigd door Pist*on : 27 mei 2009 om 19:25.
Oud 27 mei 2009, 19:24   #7
backfire
Minister-President

backfire's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Maar wat is nu gebeurd?

Ik heb geleerd nooit meteen te reageren op zulke berichten en altijd eerst de verdere nieuwsgaring af te wachten om conclusies te trekken. Dat loont, ik sta hier gelukkig niet in één of andere draad te roepen dat ons gerecht rot is etcetc.
Oud 27 mei 2009, 19:26   #8
Pist*on
Schepen

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door backfire Bekijk bericht
Ik heb geleerd nooit meteen te reageren op zulke berichten en altijd eerst de verdere nieuwsgaring af te wachten om conclusies te trekken. Dat loont, ik sta hier gelukkig niet in één of andere draad te roepen dat ons gerecht rot is etcetc.

Ik heb dat dus wel gedaan.
Maar is ons gerecht nu ineens niet rot of zo?

Oud 27 mei 2009, 19:28   #9
styllo_ben
Minister-President

Standaard

Mijn punt is nu net dat je geen moord en brand moet schreeuwen als je de feiten en bewijzen niet weet.

Wat voor zin heeft het om uit te pakken met uitspraken zoals "hang die jongeren samen met de rechters aan een boom" als je niet op de hoogte bent van de juiste omstandigheden?

Stel nu dat die mensen zelf rechters waren geweest en die 5 initiele verdachten direct aan een boom opgeknoopt hadden, zonder echt op de hoogte te zijn van wat echt gebeurd is... zou dat fatsoenlijk zijn?

Citaat:
Het enige wat je de in het harnas gejaagden kan aansmeren is dat ze door misleidende, verkeerde informatie de voor de reële situatie verkeerde conclusie hebben getrokken.
Neen, het is wel ernstiger dan dat. Wat ik die mensen aansmeer is dat ze spreken vanuit hun vooroordelen.

Citaat:
Maar voor hetzelfde geld waren het WEL die 5.....
dit is ook een manier van denken, maar gelukkig hebben die rechters niet zo gedacht. anders hadden die onschuldige jongeren voor niks vast gezeten en was men de zoektocht naar de echte daders niet eens begonnen. Gelukkig maar.
Oud 27 mei 2009, 19:28   #10
backfire
Minister-President

backfire's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik heb dat dus wel gedaan.
Maar is ons gerecht nu ineens niet rot of zo?
nee hoor. Er zijn 'excessen' maar die vind je overal. Voor elk van zo'n exces staan er tientallen goed verlopen rechtszaken.

Ik zou in jouw logica evenveel gelijk hebben als ik bij elk goed afgelopen rechtszaak hier sta te roepen dat het gerecht perfect werkt.
Oud 27 mei 2009, 19:31   #11
SDX
Secretaris-Generaal VN

SDX's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
aaah - het ging erom - wie wel of niet gelijk had - laat ik toch gedacht hebben dat het ging om een vrouw die nooit meer wakker wordt - haar familie die haar zal moeten missen - om een mensenleven dat zomaar ineens opgehouden heeft te bestaan en zo ...
SDX is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 mei 2009, 19:37   #12
lantjes
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Allez, nog eens in voorwaardelijke wijs:

INDIEN de feiten waren zoals ze in de pers waren verschenen namelijk :

5 jongeren die in groep een vrouw van 65 van haar tas op geweldadige wijze beroven en het slachtoffer schoppen en slaan dat ze in coma wordt afgevoerd. Daarenboven een parket dat gevatte daders weer laat lopen, wel daar blijf ik bij dat IN DERGELIJK GEVAL (in capitals want het dringt niet door blijkbaar) men de daders EN diegene met de beslissingsbevoegdheid ze al dan niet weer vrij te laten, aan een boom op de markt mag hangen. Daar kan een maatschappij enkel beter van worden.

(en nu is er ManU....)
Oud 27 mei 2009, 19:37   #13
styllo_ben
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDX Bekijk bericht
aaah - het ging erom - wie wel of niet gelijk had - laat ik toch gedacht hebben dat het ging om een vrouw die nooit meer wakker wordt - haar familie die haar zal moeten missen - om een mensenleven dat zomaar ineens opgehouden heeft te bestaan en zo ...
dat is idd een pijnlijke uitkomst van het hele voorval, maar ik wou in deze topic aantonen hoe sommige mensen vanuit hun vooroordelen spreken en handelen en hiermee eigenlijk meer kwaad dan goed doen.

Of mag ik dat aspect niet aanhalen omdat het mss niet in uw kraam past?
Oud 27 mei 2009, 19:39   #14
styllo_ben
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lantjes Bekijk bericht
Allez, nog eens in voorwaardelijke wijs:

INDIEN de feiten waren zoals ze in de pers waren verschenen namelijk :

5 jongeren die in groep een vrouw van 65 van haar tas op geweldadige wijze beroven en het slachtoffer schoppen en slaan dat ze in coma wordt afgevoerd. Daarenboven een parket dat gevatte daders weer laat lopen, wel daar blijf ik bij dat IN DERGELIJK GEVAL (in capitals want het dringt niet door blijkbaar) men de daders EN diegene met de beslissingsbevoegdheid ze al dan niet weer vrij te laten, aan een boom op de markt mag hangen. Daar kan een maatschappij enkel beter van worden.

(en nu is er ManU....)
dan moet je toch wel toegeven dat je zeer lichtgelovig bent en gemakkelijk beïnvloedbaar door de media. Niet meer, niet minder.
Oud 27 mei 2009, 19:40   #15
lantjes
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Mijn punt is nu net dat je geen moord en brand moet schreeuwen als je de feiten en bewijzen niet weet.

.
Dan kunnen we dit forum en alle andere discussies opdoeken. Dat is net eigen aan een discussie...
Oud 27 mei 2009, 19:41   #16
Pist*on
Schepen

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door backfire Bekijk bericht
nee hoor. Er zijn 'excessen' maar die vind je overal. Voor elk van zo'n exces staan er tientallen goed verlopen rechtszaken.

Ik zou in jouw logica evenveel gelijk hebben als ik bij elk goed afgelopen rechtszaak hier sta te roepen dat het gerecht perfect werkt.
Mmmm.
In de processen die ik aanhaal, kwam de dader van een moord of doodslag er wel met een habbekrats van een straf vanaf, en het ging elke keer om gruwelijke feiten gepleegd door immigranten;

Noem mij evenveel feiten met dezelfde ingredienten; ttz dader immigran, slachtoffer gedood en een dikke straf.
?

Oud 27 mei 2009, 19:43   #17
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Maar wat is nu gebeurd?

Er zijn er nog aan 't roepen dat ze ten onrechte worden vrijgelaten.

Eén schrijft zelfs ergens dat enkele nachtjes onschuldig in de gevangenis niet zo erg is. Dat dat aan zoveel mensen overkomt.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 mei 2009, 19:43   #18
doubled
Burgemeester

doubled's schermafbeelding

Standaard

ik heb kritiek op de criticasters van de criticasters van deze discussie.

dan kunnen we beter de helft van nieuws in de kranten weg smijten.
of de kranten zelf.

Laatst gewijzigd door doubled : 27 mei 2009 om 19:46.
doubled is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 mei 2009, 19:43   #19
Pist*on
Schepen

Standaard

Citaat:
dan moet je toch wel toegeven dat je zeer lichtgelovig bent en gemakkelijk beïnvloedbaar door de media. Niet meer, niet minder.
nu ja, de media zijn er in de eerste plaats toch om ons te informeren of niet?

Oud 27 mei 2009, 19:44   #20
styllo_ben
Minister-President

Standaard

Citaat:
Mmmm.
In de processen die ik aanhaal, kwam de dader van een moord of doodslag er wel met een habbekrats van een straf vanaf, en het ging elke keer om gruwelijke feiten gepleegd door immigranten;

Noem mij evenveel feiten met dezelfde ingredienten; ttz dader immigran, slachtoffer gedood en een dikke straf.
?
het belgisch gerecht maakt geen onderscheid tussen afkomst, ras, geloof...

dus als je dit gegeven tot twee maal toe moet aanhalen, wilt dit zeggen dat jij je focust op dit gegeven, namelijk dat die daders allochtonen waren.

wat betekent dat?

Het betekent dat je een ordinaire racist bent.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:13.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be