Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Forumsessies met politici > Forumsessies met politici (2009) > Karim Van Overmeire (Vlaams Belang) (1 t.e.m. 6 juni)
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Karim Van Overmeire (Vlaams Belang) (1 t.e.m. 6 juni) Licentiaat in de rechten, gestart bij het NJSV, geboren te Gent, later actief in Geraardsbergen en Aalst. Volksvertegenwoordiger sinds 1992, auteur van enkele boeken. Lijsttrekker voor het Vlaams Belang te Oost-Vlaanderen.

Antwoord

Discussietools
Oud 1 juni 2009, 12:15   #1
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard Brussel

Beste,

Ik neem aan dat voor u Brussel de hoofdstad van de latere Vlaamse Republiek dient te worden.

Welke visie heeft het Vlaams Belang om stappen in die richting te nemen?

Brussel is al langer geen tweetalige stad meer, maar een veeltalige en een multi-etnische stad. Het Frans is de moedertaal van circa 50% van de Brusselaars. Meer en meer mensen van allochtone afkomst vinden hun weg naar het Vlaams onderwijs.
In tegenstelling tot de kleinburgerij van het FDF zijn deze allochtonen (vandaag nog?) niet doordrongen van anti-Vlaams racisme. De migratiepolitiek van het Vlaams Belang duwt deze mensen echter in de handen van de PS van Moureaux.

In plaats van de Brusselaars van allochtone afkomst constant te stigmatiseren, zou Vlaanderen een toekomst kunnen bieden die de PS niet kan bieden (het enige wat de PS hen biedt, is een werkloosheidsuitkering).
In plaats van de Vlaams-Brusselse scholen af te schermen voor kinderen die geen Nederlandstalige ouders hebben, zou Vlaanderen beter massaal investeren in het Vlaams-Brussels onderwijs. Want Vlaanderen kan deze mensen een toekomstperspectief geven (hoogstaand onderwijs en werk in de Vlaamse rand) die de PS hen niet geeft.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2009, 17:12   #2
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Waarom laat vlaanderen zich eigenlijk nog gijzelen door Brussel?

Ik zie er de redelijkheid niet van in:

- 6 miljoen vlamingen blijven in de belgische miserie - omwille van een paar tienduizend vlaamse brusselaars - die op de koop toe in bvb een onafhankelijk Brussel waarschijnlijk niet slechter zouden af zijn dan nu?

- omdat het ooit een vlaamse stad was? Dat is het niet meer, het is nu een EU district en verder vooral veel probleemwijken. Willen we echt een stad waar moslims binnen de kortste keren de meerderheid gaan uitmaken als hoofdstad? Ik persoonlijk denk dat we ons beter focussen op het 'redden' van Antwerpen dan op de verloren zaak Brussel.

- omwille van de jobs? Zeg me waar de franstaligen die werknemers gaan vinden om die pendelende vlamingen te vervangen. Antwoord: ze hebben ze niet. Dus voor jobs maakt het volgens mij niks uit.

- omdat we Brussel dan 'kwijt' zijn? Onzin: we zijn Brussel al kwijt, if anything lijken me sterk verbeterde relaties tussen Brussel en Vlaanderen de logica zelve als België uiteenvalt.

Laatst gewijzigd door Rr00ttt : 1 juni 2009 om 17:12.
Rr00ttt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2009, 17:52   #3
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

E. Gidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rr00ttt Bekijk bericht
Waarom laat vlaanderen zich eigenlijk nog gijzelen door Brussel?

Ik zie er de redelijkheid niet van in:

- 6 miljoen vlamingen blijven in de belgische miserie - omwille van een paar tienduizend vlaamse brusselaars - die op de koop toe in bvb een onafhankelijk Brussel waarschijnlijk niet slechter zouden af zijn dan nu?

- omdat het ooit een vlaamse stad was? Dat is het niet meer, het is nu een EU district en verder vooral veel probleemwijken. Willen we echt een stad waar moslims binnen de kortste keren de meerderheid gaan uitmaken als hoofdstad? Ik persoonlijk denk dat we ons beter focussen op het 'redden' van Antwerpen dan op de verloren zaak Brussel.

- omwille van de jobs? Zeg me waar de franstaligen die werknemers gaan vinden om die pendelende vlamingen te vervangen. Antwoord: ze hebben ze niet. Dus voor jobs maakt het volgens mij niks uit.

- omdat we Brussel dan 'kwijt' zijn? Onzin: we zijn Brussel al kwijt, if anything lijken me sterk verbeterde relaties tussen Brussel en Vlaanderen de logica zelve als België uiteenvalt.
Geraardsbergen, vorige week. Een paar verloren, losgeslagen jongeren slaan op klaarlichte dag een oude vrouw tot moes voor 50 euro. Voor haar voordeur in hartje Geraardsbergen. De jongeren komen uit buurgemeente Lessen, Wallonië dus. Misschien met de trein, misschien per fiets. Autochtonen waarschijnlijk, maar dat terzijde. Parket pakt een paar verdachten op maar kan ze niet vasthouden, ondermeer "omdat er drie parketten verantwoordelijk zijn": een Vlaams, een Waals en het Brusselse. Die zijn niet akkoord om de betreffende jongeren vast te zetten.

Als ge in Dilbeek, Grimbergen of Halle woont, dan zal dit u iets zeggen: als binnen vijf jaar Brussel buitenland geworden zal zijn dankzij de meer kortzichtigen onder de Vlaamsnationalisten, dan is het (Nederlandsonkundig) parket van Brussel verantwoordelijk voor al de losgeslagen jongeren van Molenbeek, Sint-Gillis en Schaarbeek die er lol in scheppen om in de Vlaamse randgemeenten wat mensen tot moes te trappen of inbraken met geweld te plegen. Vlaanderen zal dan bijzonder weinig kunnen doen om de uitdijnende criminaliteit, werkloosheid etc. in het Brusselse te kunnen tegengaan.

Brussel is een tikkende tijdbom middenin Vlaanderen, en door uw toedoen zullen we de bom in handen van de PS moeten laten moeten. Die zal ze laten tikken en met genoegen laten ontploffen, tot in de uithoeken van Vlaams-Brabant.

Laatst gewijzigd door E. Gidius : 1 juni 2009 om 17:56.
E. Gidius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2009, 18:28   #4
Pericles
Secretaris-Generaal VN

Pericles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht
Geraardsbergen, vorige week. Een paar verloren, losgeslagen jongeren slaan op klaarlichte dag een oude vrouw tot moes voor 50 euro. Voor haar voordeur in hartje Geraardsbergen. De jongeren komen uit buurgemeente Lessen, Wallonië dus. Misschien met de trein, misschien per fiets. Autochtonen waarschijnlijk, maar dat terzijde. Parket pakt een paar verdachten op maar kan ze niet vasthouden, ondermeer "omdat er drie parketten verantwoordelijk zijn": een Vlaams, een Waals en het Brusselse. Die zijn niet akkoord om de betreffende jongeren vast te zetten.

Als ge in Dilbeek, Grimbergen of Halle woont, dan zal dit u iets zeggen: als binnen vijf jaar Brussel buitenland geworden zal zijn dankzij de meer kortzichtigen onder de Vlaamsnationalisten, dan is het (Nederlandsonkundig) parket van Brussel verantwoordelijk voor al de losgeslagen jongeren van Molenbeek, Sint-Gillis en Schaarbeek die er lol in scheppen om in de Vlaamse randgemeenten wat mensen tot moes te trappen of inbraken met geweld te plegen. Vlaanderen zal dan bijzonder weinig kunnen doen om de uitdijnende criminaliteit, werkloosheid etc. in het Brusselse te kunnen tegengaan.

Brussel is een tikkende tijdbom middenin Vlaanderen, en door uw toedoen zullen we de bom in handen van de PS moeten laten moeten. Die zal ze laten tikken en met genoegen laten ontploffen, tot in de uithoeken van Vlaams-Brabant.
Als dat het probleem is, en Brussel neemt zijn verantwoordelijkheid niet ,dan bouwen we er een muur rond of zetten we op elke invalsweg douaneposten.
Voila, probleem opgelost.
Pericles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2009, 18:33   #5
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

ok, dat was even lachen, maar nu serieus aub.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2009, 19:03   #6
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles Bekijk bericht
Als dat het probleem is, en Brussel neemt zijn verantwoordelijkheid niet ,dan bouwen we er een muur rond of zetten we op elke invalsweg douaneposten.
Voila, probleem opgelost.
Is dat het niveau waarop de Vlaamse onafhankelijkheid voorbereid wordt...? Indien ja, dan hoeft het voor mij niet.

Vlaamse onafhankelijkheid zonder Brussel, of minstens zonder vooruitzicht op een nauwe band tussen Brussel en Vlaanderen, is sowieso waanzin. We zullen er dan een pak slechter aan toe zijn dan nu, op vele fronten.
Oud 1 juni 2009, 19:31   #7
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Is dat het niveau waarop de Vlaamse onafhankelijkheid voorbereid wordt...? Indien ja, dan hoeft het voor mij niet.

Vlaamse onafhankelijkheid zonder Brussel, of minstens zonder vooruitzicht op een nauwe band tussen Brussel en Vlaanderen, is sowieso waanzin. We zullen er dan een pak slechter aan toe zijn dan nu, op vele fronten.

Ik blijf nochthans erg op mijn honger zitten wat betreft argumenten voor een verder uistellen van vlaamse onafhankelijkheid omwille van Brussel.

Uw voorbeeld slaat op niks, want de realiteit is dat in Belgique wallonië het justitiebeleid voor het hele land bepaalt. M.a.w. de huidige situatie is veel slechter dan degene waarin de 'PS brussel als tijdbom zal gebruiken', want momenteel is Brussel weliswaar een tijdbom, maar ook Mechelen, Antwerpen enz.

If anything zal een onafhankelijk vlaanderen zich beter kunnen wapenen tegenover 'grensoverschrijdende' criminaliteit uit Brussel.
Oud 1 juni 2009, 19:35   #8
Pericles
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Er zal altijd een nauwe band met de rest van Vlaanderen blijven bestaan, om de eenvoudige reden dat Brussel omgeven is door Vlaanderen.
Oud 1 juni 2009, 21:31   #9
captain jack
Gouverneur

captain jack's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Er zal altijd een nauwe band met de rest van Vlaanderen blijven bestaan, om de eenvoudige reden dat Brussel omgeven is door Vlaanderen.
Zonder dat we er nog iets in de pap te brokken hebben...
captain jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2009, 22:15   #10
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door captain jack Bekijk bericht
Zonder dat we er nog iets in de pap te brokken hebben...
Net het tegenovergestelde. De spanningen tussen Brussel en Vlaanderen vloeien nu voort uit drie zaken.

1. de pogingen van de francofonie om stukken vlaanderen bij Brussel te annexeren
2. het niet naleven van de taalwetten.
3. het 2 tegen 1 verhaal waarbij Brussel en Wallonië samenspannen tegen Vlaanderen, waardoor de meerderheid van de bevolking in een minderheidspositie geduwd wordt.

Bij een onafhankelijk vlaanderen vallen 1 en 3 weg.

Zelfs de meest rabiate FDF-er zal zijn dromen van groot-brussel noodgedwongen opgeven als de taalgrens een landsgrens wordt.

Blijft dus nog over 2. Het lijkt me dat vlaanderen in een 1-1 verhaal tov Brussel pakken sterker staat dan in een 1-2 verhaal tov Brussel en Wallonië. Gezien de afhankelijkheid van Vlaanderen zal Brussel bovendien snel eieren voor zijn geld kiezen en een goede relatie met VL nastreven.
Oud 1 juni 2009, 22:17   #11
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Gezien de afhankelijkheid van Vlaanderen zal Brussel bovendien snel eieren voor zijn geld kiezen en een goede relatie met VL nastreven.
Het probleem is dat niemand van enige betekenis is Vlaanderen dit scenario actief nastreeft.
Oud 1 juni 2009, 22:47   #12
Fieseler
Perm. Vertegenwoordiger VN

Fieseler's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het probleem is dat niemand van enige betekenis is Vlaanderen dit scenario actief nastreeft.
Toch wel hoor.
Lees er Doorbraak (VVB) eens op na van deze week.
Crols.
Sterk hoor...
Oud 1 juni 2009, 22:51   #13
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fieseler Bekijk bericht
Toch wel hoor.
Lees er Doorbraak (VVB) eens op na van deze week.
Crols.
Sterk hoor...
Crols is net voorstander van een geamputeerd Vlaanderen (een Vlaanderen zonder haar hoofdstad). Hoe dat sujet een podium krijgt in Doorbraak, is me een totaal mysterie.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2009, 22:52   #14
captain jack
Gouverneur

captain jack's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Net het tegenovergestelde. De spanningen tussen Brussel en Vlaanderen vloeien nu voort uit drie zaken.

1. de pogingen van de francofonie om stukken vlaanderen bij Brussel te annexeren
2. het niet naleven van de taalwetten.
3. het 2 tegen 1 verhaal waarbij Brussel en Wallonië samenspannen tegen Vlaanderen, waardoor de meerderheid van de bevolking in een minderheidspositie geduwd wordt.

Bij een onafhankelijk vlaanderen vallen 1 en 3 weg.

Zelfs de meest rabiate FDF-er zal zijn dromen van groot-brussel noodgedwongen opgeven als de taalgrens een landsgrens wordt.

Blijft dus nog over 2. Het lijkt me dat vlaanderen in een 1-1 verhaal tov Brussel pakken sterker staat dan in een 1-2 verhaal tov Brussel en Wallonië. Gezien de afhankelijkheid van Vlaanderen zal Brussel bovendien snel eieren voor zijn geld kiezen en een goede relatie met VL nastreven.
Dat zijn uw pijnpunten. Ik had eerder andere problemen voor ogen.
Wat garandeert de tweetaligheid van de stad op de lange duur in een scenario met twee/drie onafhankelijke staten?

Laatst gewijzigd door captain jack : 1 juni 2009 om 22:53.
captain jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2009, 06:36   #15
Pericles
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wat garandeert de tweetaligheid van de stad op de lange duur in een scenario met twee/drie onafhankelijke staten?
Het feit dat er in Vlaanderen faciliteitengemeenten zijn. Raken aan het tweetalig karakter van Brussel is afschaffen van de taalfaciliteiten in Vlaanderen.
Oud 2 juni 2009, 06:52   #16
Niko Bellic
Lokaal Raadslid

Niko Bellic's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het feit dat er in Vlaanderen faciliteitengemeenten zijn. Raken aan het tweetalig karakter van Brussel is afschaffen van de taalfaciliteiten in Vlaanderen.
Mag ik daaruit afleiden dat jij in een onafhankelijk Vlaanderen de faciliteiten wil laten voortbestaan?
Niko Bellic is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2009, 07:09   #17
Pericles
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Niko Bellic Bekijk bericht
Mag ik daaruit afleiden dat jij in een onafhankelijk Vlaanderen de faciliteiten wil laten voortbestaan?
Liever niet uiteraard. Maar als de prijs ervoor hoog genoeg is, als het hen werkelijk pijn doet. En als het ons niet meer aanstaat, kunnen we ze nog altijd afschaffen. Het behoud van de faciliteiten moet de franstaligen uiteraard minstens 10 keer meer kosten dan ons.
Oud 2 juni 2009, 10:03   #18
Fieseler
Perm. Vertegenwoordiger VN

Fieseler's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Wat garandeert de tweetaligheid in een Belgische werkelijkheid?
Oud 2 juni 2009, 11:00   #19
Karim Van Overmeire

Standaard

'Brussel' wordt keer op keer opgeworpen als het grote argument tegen Vlaamse onafhankelijkheid. 'En wat gaat ge met Brussel doen?'

Tja, als we niets doen en binnen België blijven, is het duidelijk wat er gaat gebeuren. Bij het ontstaan van België was Brussel (of beter: het grondgebied van de huidige 19) bijna volledig Vlaams. Nu flirten de Vlamingen met de 10%-drempel (althans wat het aantal stemmen betreft). Tegelijk worden we geconfronteerd met een snelle verfransing van Vlaams-Brabant. Conclusie: wanneer we binnen België blijven, verliezen we niet alleen Brussel, maar ons gehele hartland.

Ik denk dus dat Vlaanderen voor onafhankelijkheid moet kiezen. Liefst met Brussel, dat we het statuut aanbieden van tweetalige hoofdstad van het onafhankelijke Vlaanderen. Desnoods zonder Brussel, dat ligt waar het ligt en dus met Vlaanderen een modus vivendi zal moeten vinden. Mag ik er trouwens wijzen dat we nu al een behoorlijk bizarre situatie kennen: de politieke instellingen van het Vlaams Gewest liggen in het Brussels Gewest, en Vlaanderen heeft een hoofdstad waarover het inzake gewestbevoegdheden niets te vertellen heeft. Waarom zou een analoge situatie niet kunnen bestaan na de onafhankelijkheid?

Ondanks de vele nadelen, biedt de internationalisering van Brussel inderdaad misschien ook perspectieven. Maar voorlopig merken we daar nog niet al te veel van. De politieke vertegenwoordigers van de Brusselse bevolking zijn in meerderheid rabiaat Franstalig en rabiaat anti-Vlaams.
Karim Van Overmeire is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2009, 11:11   #20
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karim Van Overmeire Bekijk bericht
Ondanks de vele nadelen, biedt de internationalisering van Brussel inderdaad misschien ook perspectieven. Maar voorlopig merken we daar nog niet al te veel van. De politieke vertegenwoordigers van de Brusselse bevolking zijn in meerderheid rabiaat Franstalig en rabiaat anti-Vlaams.
Wat anderen doen en denken, daar kunnen we maar weinig aan veranderen. Maar wat het VB wil doen om de Brusselaars in een andere richting te sturen, dat blijft een zwart gat.

Het VB zou het "syndicaat" kunnen worden van de vele ontevreden Brusselaars van diverse afkomst die een andere richting willen inslaan dan de huidige, maar stoot ze voorlopig vooral af.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:50.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be