Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 7 juni 2009, 11:35   #1
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard Democratie op z'n Spaans

In de Spaanse staat komt Iniciativa Internacionalista op. Dit is een links-soevereinistische lijst voor de Europese verkiezingen die alle volkeren in die staat bundelt. Wat men moet weten: in Spanje worden alleen lijststemmen uitgebracht en dit door stembrieven in de urne te stoppen.

Het gaat er zeer "democratisch" aan toe. Balans totnogtoe:

In een paar dorpen waren er bij aanvang geen biljetten van Iniciativa ter beschikking. In San Diego de Moratalaz was er een brief van de vertegenwoordiger van de Spaanse regering waarin stond dat Iniciativa zich teruggetrokken had uit deelname. In Palma Jacint Verdaguer en Cerdanyola del Valles-Serraparrera waren de biljetten in een doos weggestoken.

Wordt vervolgd!
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2009, 11:44   #2
Kodo Kodo
Eur. Commissievoorzitter

Kodo Kodo's schermafbeelding

Standaard

Moet je een biljet van je partij hebben om ervoor te stemmen in Spanje? Dat is zoals destijds in Zaïre/Congo/Kongo. Wie voor Mobutu wilde stemmen, kreeg een groen biljet. Tegen stemmen kon met een rood biljet als er toevallig ook rode biljetten voorradig waren.

Als dat de Spaanse democratie is, verwondert het me niet meer dat de Spanjaarden voor het Grondwettelijk Verdrag (EU) hebben gestemd, en dat in de EU-instellingen de Spanjaarden nummer 1 zijn in het zich gluiperig naar de top slijmen en over lijken van collega's gaan.

Laatst gewijzigd door Kodo Kodo : 7 juni 2009 om 11:45.
Kodo Kodo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2009, 11:48   #3
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kodo Kodo Bekijk bericht
Moet je een biljet van je partij hebben om ervoor te stemmen in Spanje? Dat is zoals destijds in Zaïre/Congo/Kongo. Wie voor Mobutu wilde stemmen, kreeg een groen biljet. Tegen stemmen kon met een rood biljet als er toevallig ook rode biljetten voorradig waren.

Als dat de Spaanse democratie is, verwondert het me niet meer dat de Spanjaarden voor het Grondwettelijk Verdrag (EU) hebben gestemd, en dat in de EU-instellingen de Spanjaarden nummer 1 zijn in het zich gluiperig naar de top slijmen en over lijken van collega's gaan.
Alle biljetten hebben wel dezelfde kleur. En normaal liggen die allemaal ter beschikking in het stembureau. Vaak worden die ook huis aan huis uitgedeeld, net omdat het geweten is dat er bijna altijd ofwel ontbreken ofwel weggenomen zijn.
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Oud 7 juni 2009, 12:11   #4
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Ook in Ourense en San Severiano (Cádiz) ontbraken stembiljetten van Iniciativa, maar ook van de communisten.
Oud 7 juni 2009, 12:19   #5
Geert C
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Ze leren het daar nooit, hé?
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies.
De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen.
Tezamen zullen wij overwinnen.
Geert C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2009, 14:46   #6
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

In Vega Baja (Alacant) ontbraken er ook stembiljetten van Iniciativa nadat lokaal gekende PSOE-leden gaan stemmen waren. Ondertussen zijn ze terug voor handen. In Prat de Llobregat gewoon geen stembiljetten van Iniciativa.
In Ferrol (Galicië en geboorteplaats van Franco) worden stembiljetten van Iniciativa keer op keer weggehaald.

Wordt vervolgd!
Oud 7 juni 2009, 14:46   #7
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geert C Bekijk bericht
Ze leren het daar nooit, hé?
Tja, Spanje is dan ook een "jonge democratie" zeker?
Oud 7 juni 2009, 14:57   #8
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Moest het in Venezuela gebeuren dan zou de spaanse pers niet ophouden met schandaal te spreken. In eigen huis echter, waar er nog veel werk om een eerlijke democratie te implementeren wordt dat allemaal met een korreltje zout genomen. Hypocriet.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2009, 15:08   #9
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Aanhangers van Democracia Nacional hebben stembiljetten van Iniciativa weggenomen in Burgos. En die van de communisten ontbraken.

Ook in Moratalaz problemen om aan de biljetten te geraken.

Kandidaten van Iniciativa werden door de politie geïdentificeerd nadat ze eisten dat de biljetten ter beschikking zouden zijn.

In een stembureau in Txantrea (Pamplona-Iruñea) lagen enkel stembiljetten van de PSOE in de stemhokjes!

Laatst gewijzigd door Txiki : 7 juni 2009 om 15:11.
Oud 7 juni 2009, 15:22   #10
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

In twee kiesbureau's in Manises waren er enkel stembiljetten van PP, PSOE, Izquierda Unida en Familia y Vida. Mensen die daarover hun beklag deden, zijn door de politie buiten gezet.
Oud 7 juni 2009, 15:43   #11
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

De lijst wordt veel te lang.

Wie wil volgen: http://www.iniciativainternacionalista.org/europa09/
Oud 7 juni 2009, 23:23   #12
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Ik kreeg daar ook net iets van te horen van een aantal Esperantisten uit Catalonië. Dit is gewoonweg schandalig, maar Europa gaat uiteraard zwijgen als vermoord...
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2009, 00:02   #13
SDX
Secretaris-Generaal VN

SDX's schermafbeelding

Standaard

Niets van gemerkt waar ik woon in Cataluña - de stembriefjes van alle partijen + briefomslag zaten netjes in mijn brievenbus gistermorgen - ook op het stembureau lagen stapels stembiljetten van álle partijen.
Mahjah - ik ben dan ook geen Esperantista

Laatst gewijzigd door SDX : 8 juni 2009 om 00:04.
SDX is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2009, 01:06   #14
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDX Bekijk bericht
Niets van gemerkt waar ik woon in Cataluña - de stembriefjes van alle partijen + briefomslag zaten netjes in mijn brievenbus gistermorgen - ook op het stembureau lagen stapels stembiljetten van álle partijen.
Wie weet is er wel een correlatie met het gemiddelde inkomen van de zone.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2009, 08:58   #15
Kodo Kodo
Eur. Commissievoorzitter

Kodo Kodo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDX Bekijk bericht
En als je je briefje thuis hebt laten liggen, neem je een briefje van het stapeltje af dat met jouw keuze overeenstemt? Of kun je dat discreet doen, zodat de stemming wel degelijk geheim blijft? Het lijkt me een gevaarlijk systeem, al vertrouw ik de Belgische stemcomputers nog veel minder: daarmee zal het zeker vroeg of laat misgaan. EN WE ZULLEN HET NIET WETEN.
Kodo Kodo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2009, 12:35   #16
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Ik moet nog een samenvatting maken, maar in tal van locaties zijn er "fouten" gebeurd met het tellen en hertellen.
Oud 8 juni 2009, 12:46   #17
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En als je je briefje thuis hebt laten liggen, neem je een briefje van het stapeltje af dat met jouw keuze overeenstemt? Of kun je dat discreet doen, zodat de stemming wel degelijk geheim blijft? Het lijkt me een gevaarlijk systeem, al vertrouw ik de Belgische stemcomputers nog veel minder: daarmee zal het zeker vroeg of laat misgaan. EN WE ZULLEN HET NIET WETEN.
Aan wat hier in deze draad staat kunnen de zogezegde problemen met stemcomputers in Antwerpen in ieder geval nog een dikke punt zuigen...

Laatst gewijzigd door Zwartengeel : 8 juni 2009 om 12:46.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2009, 13:06   #18
SDX
Secretaris-Generaal VN

SDX's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Je kan 'briefjes' van elke partij van de stapel nemen en meenemen in het stemhokje - daar stop je het briefje van jouw keuze in de briefomslag - de andere briefjes verfrommel je en smijt je gewoon in de prullenbak - ja, ik vind het ook een rare manier van stemmen.
SDX is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2009, 15:08   #19
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Op verschillende plaatsen werden stemmen voor Iniciativa aan andere lijsten toegekend, en dan vooral aan de uiterst rechtse Democracia Nacional. Zelfs in dorpen waar die laatste niet één pamflet uitgedeeld heeft en geen electorale basis heeft.

Iniciativa heeft laten weten de officiële resultaten te zullen aanklagen. Wellicht volgen er acties op Europees niveau.
Oud 9 juni 2009, 15:03   #20
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Morgen worden vanaf 10u de stemmen herteld. Iniciativa zal dan beslissen of er klacht ingediend wordt.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:46.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be