Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Hoe ziet u Groot Nederland?
met een Koningshuis 16 45,71%
als Republiek 19 54,29%
Aantal stemmers: 35. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 10 april 2009, 11:10   #1
Sidharta
Minister

Standaard Hoe ziet u Groot Nederland?

Hier is bedoeld wat wenst u.
Sidharta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2009, 11:22   #2
Burry
Parlementsvoorzitter

Standaard

Republiek, maar als de Oranjes moeten blijven, dan moet het maar. Liever een democratisch parlement en regering met een koningshuis dan omwille van de principes in een gewrongen landje te blijven steken met een 'vreemd' koningshuis.
Burry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2009, 11:34   #3
T'serclaes
Parlementslid

T'serclaes's schermafbeelding

Standaard

een afschuw, de ontkenning van de geschiedenis en de huidige werkelijkheid
T'serclaes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2009, 11:40   #4
Sidharta
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Burry Bekijk bericht
Republiek, maar als de Oranjes moeten blijven, dan moet het maar. Liever een democratisch parlement en regering met een koningshuis dan omwille van de principes in een gewrongen landje te blijven steken met een 'vreemd' koningshuis.
80% van de Nederlanders ,zien Willem Alexander en Maxima graag als koning en koningin.
Dus dat zal niet snel veranderen.
Oud 10 april 2009, 13:08   #5
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Wellicht is de visie op een Koningshuis in Nederland anders dan in Vlaanderen. De Nederlanden kennen echter een lange traditie van Koningshuizen. Deze instituten zijn in de loop van de eeuwen geëvolueerd van een feodale heersende klasse naar een stabiele, bindende factor in onze moderne democratieën. Zozeer dat Nederland één van de meest democratische landen ter wereld is, in weerwil van de vooroordelen die aan een dergelijk erfelijk politiek instituut kleven.

Nederland kent echter ook een succesvolle periode als republiek, hoewel de Republiek in de 17de eeuw zich anders had georganiseerd dan moderne republieken. Een republiek is in weerwil van de democratische klank echter géén garantie voor een beter functionerende democratie. Een President in plaats van een Koning+Eerste Minister is geen garantie voor een beter functionerende democratie. Getuige de Verenigde Staten, Venezuela, Rusland, Frankrijk, Italie en een hele rits andere landen waarvan de President meer dan eens negatief tot zeer negatief in het nieuws komt, en die niet in de schaduw kunnen staan van onze democratische landen in Europa (de Lage Landen, Zweden, Denemarken, het VK etc.)

Als daarom de keuze is tussen een Koningshuis zoals bij ons en een Republiek zoals bij anderen, dan kies ik zonder twijfel voor een Koningshuis. Maar, zoals gezegd, ik ben niet principieel tegen een republiek.

Laatst gewijzigd door Hollander : 10 april 2009 om 13:10.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2009, 13:46   #6
JP Coen
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Wellicht is de visie op een Koningshuis in Nederland anders dan in Vlaanderen. De Nederlanden kennen echter een lange traditie van Koningshuizen. Deze instituten zijn in de loop van de eeuwen geëvolueerd van een feodale heersende klasse naar een stabiele, bindende factor in onze moderne democratieën. Zozeer dat Nederland één van de meest democratische landen ter wereld is, in weerwil van de vooroordelen die aan een dergelijk erfelijk politiek instituut kleven.

Nederland kent echter ook een succesvolle periode als republiek, hoewel de Republiek in de 17de eeuw zich anders had georganiseerd dan moderne republieken. Een republiek is in weerwil van de democratische klank echter géén garantie voor een beter functionerende democratie. Een President in plaats van een Koning+Eerste Minister is geen garantie voor een beter functionerende democratie. Getuige de Verenigde Staten, Venezuela, Rusland, Frankrijk, Italie en een hele rits andere landen waarvan de President meer dan eens negatief tot zeer negatief in het nieuws komt, en die niet in de schaduw kunnen staan van onze democratische landen in Europa (de Lage Landen, Zweden, Denemarken, het VK etc.)

Als daarom de keuze is tussen een Koningshuis zoals bij ons en een Republiek zoals bij anderen, dan kies ik zonder twijfel voor een Koningshuis. Maar, zoals gezegd, ik ben niet principieel tegen een republiek.
Hoewel ik in wezen republikein ben ,zie ik voorlopig en koningshuis met Willem Alexandere en maxima wel zitten.
Het koningshuis ,is een bindende factor ,na het einde van de verzuiling en de toenemende immigratie.
JP Coen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2009, 14:30   #7
Sidharta
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JP Coen Bekijk bericht
Hoewel ik in wezen republikein ben ,zie ik voorlopig en koningshuis met Willem Alexandere en maxima wel zitten.
Het koningshuis ,is een bindende factor ,na het einde van de verzuiling en de toenemende immigratie.
De vraag is of de Vlamingen dat wel kunnen accepteren.
Oud 10 april 2009, 15:20   #8
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Een flop.......
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2009, 15:24   #9
Shadowke

Standaard

ik zie ook veel liever Willem Alexander en Maxima dan 'oerdomme' Filip en zijn vrouwke 'Francofone elite' Mathilde.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2009, 15:26   #10
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JP Coen Bekijk bericht
...schreef de republikein...
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2009, 15:43   #11
Sidharta
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
De beste tijd was voor Nederland 200 jaar Republiek, om ons te onderscheiden van de omringende landen.
Nu onderscheiden we ons, met een lange traditie met de Oranjes als symbool van onze nationale trots en onafhankelijkheid.
Regeren doet de regering.Daar hebben we geen staatshoofd voor nodig

Belgie moet die tijd nog krijgen ,misschien voor Vlaanderen samen met Nederland.

Laatst gewijzigd door Sidharta : 10 april 2009 om 15:44.
Oud 10 april 2009, 15:49   #12
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Alhoewel ik groot voorstander ben van een Nederlands-Vlaams samengaan, is het helemaal niet zo eenvoudig om een concrete staatsvorm te bedenken waarbij geen enkel probleem de kop opsteekt. Wat mij het meest aanspreekt is een confederatie tussen beide. Maar dan krijgen we natuurlijk de onvermijdelijke vraag wie staatshoofd moet zijn van deze Nederlands-Vlaamse Confederatie. Ik heb helemaal geen negatief sentiment tegenover de persoon van koningin Beatrix en al evenmin tegenover Willem-Alexander en Maxima. Maar het republikeins sentiment bij de Vlaamse voorstanders van het beëindigen van de Belgische staat is vrij groot. Misschien kan er een formule uitgedokterd worden waarbij het Nederlands koningshuis op een meer indirecte manier ook staatshoofd zou zijn van het Vlaams gedeelte van de confederatie. Een beetje zoals de Britse koningin dat is t.a.v. bepaalde Commonwealth-landen.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2009, 15:49   #13
JP Coen
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Je kunt republikein zijn vanuit een theoretisch concept, zonder daar een halszaak van te maken.
Als een grote meerderheid van het volk voor een koningshuis kiest, dan respecteer ik dat en sta daar achter.
Tenslotte hebben we een democratie.

Belgie heeft ook een soort democratie en een soort koningshuis en niemand heeft een referendum voorgesteld om een republiek in te voeren.

Laatst gewijzigd door JP Coen : 10 april 2009 om 15:50.
Oud 10 april 2009, 15:51   #14
JP Coen
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Alhoewel ik groot voorstander ben van een Nederlands-Vlaams samengaan, is het helemaal niet zo eenvoudig om een concrete staatsvorm te bedenken waarbij geen enkel probleem de kop opsteekt. Wat mij het meest aanspreekt is een confederatie tussen beide. Maar dan krijgen we natuurlijk de onvermijdelijke vraag wie staatshoofd moet zijn van deze Nederlands-Vlaamse Confederatie. Ik heb helemaal geen negatief sentiment tegenover de persoon van koningin Beatrix en al evenmin tegenover Willem-Alexander en Maxima. Maar het republikeins sentiment bij de Vlaamse voorstanders van het beëindigen van de Belgische staat is vrij groot. Misschien kan er een formule uitgedokterd worden waarbij het Nederlands koningshuis op een meer indirecte manier ook staatshoofd zou zijn van het Vlaams gedeelte van de confederatie. Een beetje zoals de Britse koningin dat is t.a.v. bepaalde Commonwealth-landen.
Lijkt me een goed idee.
Het staatshoofd heeft tegen die tijd in Nederland een symbolische fuctie.
Regeringen worden gekozen en moeten regeren.

Laatst gewijzigd door JP Coen : 10 april 2009 om 15:54.
Oud 10 april 2009, 15:57   #15
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Als een 1-april grap.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2009, 18:52   #16
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Als een 1-april grap.
Brussel mag naar Frankrijk.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2009, 18:54   #17
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Ik denk dat juist de haute culture Vlamingen op termijn wel iets kunnen gaan zien in een fatsoenlijk koningshuis met een lange geschiedenis. Ook tijdens de Belgische Revolutie waren veel Vlaamse steden orangistisch.

Maar het lijkt me hoe dan ook niet iets om te lang over te kissebissen.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2009, 19:32   #18
Sidharta
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Ik denk dat juist de haute culture Vlamingen op termijn wel iets kunnen gaan zien in een fatsoenlijk koningshuis met een lange geschiedenis. Ook tijdens de Belgische Revolutie waren veel Vlaamse steden orangistisch.

Maar het lijkt me hoe dan ook niet iets om te lang over te kissebissen.
We moeten niet kissebissen.
Nederlanders moeten Vlamingen verleiden om samen te gaan, na een scheiding met Wallonie.

http://www.youtube.com/watch?v=W2Lcb...eature=related

Laatst gewijzigd door Sidharta : 10 april 2009 om 19:34.
Oud 10 april 2009, 20:57   #19
Shadowke

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sidharta Bekijk bericht
We moeten niet kissebissen.
Nederlanders moeten Vlamingen verleiden om samen te gaan, na een scheiding met Wallonie.

http://www.youtube.com/watch?v=W2Lcb...eature=related
dat zullen ze wel doen
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2009, 22:33   #20
T'serclaes
Parlementslid

T'serclaes's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
dat zullen ze wel doen
Jullie zullen dit nooit doen ...
Te bang Brussel te verliezen !
T'serclaes is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:43.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be