Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Discussie gesloten

Discussietools
Oud 11 juli 2009, 01:29   #1
ministe van agitatie
Eur. Commissievoorzitter

ministe van agitatie's schermafbeelding

Standaard Israel wil geen vrede maar oorlog II

Israël is niet zinnens de Golanhoogte die het sinds 1967 wederrechtelijk bezet houdt te ontruimen en terug aan Syrië over te dragen. Het tegendeel lijkt waar, er zijn nu al meer dan 30 Israëlische kolonies ingeplant.

Citaat:
An aide to Israel's prime minister has said Israel must keep a large part of the Golan Heights, rejecting Syria's major demand for a peace deal.

The previous government held indirect talks with Syria, assumed to be based on returning the Golan Heights, occupied in 1967, in return for peace.

In June, Syrian President Bashar Assad said there was no partner for talks on the Israeli side.
Citaat:
He said the Israeli government was willing to resume negotiations with "no prior conditions", but Israeli control of parts of the territory was necessary for "strategic, military and land-settlement reasons... needs of water, wine and landscape".
de gore vetzakken ...

bron

ministe van agitatie is offline  
Oud 11 juli 2009, 09:07   #2
Heel-Nederlander
Burgemeester

Heel-Nederlander's schermafbeelding

Standaard

Nou ik kan het op zich wel begrijpen. Vanaf de Golanhoogvlakte is het voor Syrische artillerie mogelijk om een groot deel van Galilea te beschieten. Dat hebben we in het verleden al gezien. Dat ze een groot deel annexeren heb ik niets op tegen: Syrië is groot genoeg en er woonden toch nauwelijks Arabieren. De Palestijnse gebieden zijn echter een heel ander verhaal.

Voor een verenigd Europa voor iedereen!
Heel-Nederlander is offline  
Oud 11 juli 2009, 11:22   #3
Andy
Minister-President

Andy's schermafbeelding

Standaard

Captain obvious here:

Ik zou graag een een wijngaard in mijn tuin hebben. Dat staat goed bij het landschap. Misschien moesten we eens een stukje Noord-Frankrijk binnenvallen en bezetten. Een paar tanks, wat vluchtelingenstromen en/of het verdrijven van de bewoners zullen de rest wel doen. Daarna stellen we dan rustig vast dat Frankrijk groot genoeg is en dat er nauwelijks nog Fransen in de door ons bezette gebieden leven.

Ik ben alvast voor,

Andy
Oud 11 juli 2009, 11:53   #4
Heel-Nederlander
Burgemeester

Heel-Nederlander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andy Bekijk bericht
Captain obvious here:

Ik zou graag een een wijngaard in mijn tuin hebben. Dat staat goed bij het landschap. Misschien moesten we eens een stukje Noord-Frankrijk binnenvallen en bezetten. Een paar tanks, wat vluchtelingenstromen en/of het verdrijven van de bewoners zullen de rest wel doen. Daarna stellen we dan rustig vast dat Frankrijk groot genoeg is en dat er nauwelijks nog Fransen in de door ons bezette gebieden leven.

Ik ben alvast voor,

Andy
Vind ik toch een iets ander verhaal. Israël is de enige Joodse staat ter wereld, en het is bekend dat ze moet vechten voor haar vrijheid en eigen veiligheid. De Golanhoogte is strategisch van enorm belang voor Israël, dus ik snap dat ze het niet uit handen geven - zeker niet aan terroristenregering zoals die in Damascus zetelt, die vrijwel zeker banden met Hezbollah en Hamas heeft.

Voor een verenigd Europa voor iedereen!
Heel-Nederlander is offline  
Oud 11 juli 2009, 12:03   #5
ministe van agitatie
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Heel-Nederlander Bekijk bericht
Israël is de enige Joodse staat ter wereld, en het is bekend dat ze moet vechten voor haar vrijheid en eigen veiligheid.
Het tweede is het gevolg van het eerste: wie een racistische staat wil oprichten en een deel van de bewoners verjaagt of discrimineert en systematisch grondgebied rooft, moet logischerwijze vechten.

Citaat:
De Golanhoogte is strategisch van enorm belang voor Israël, dus ik snap dat ze het niet uit handen geven - zeker niet aan terroristenregering zoals die in Damascus zetelt,
Terwijl het natuurlijk Israël is dat zich als terroristische staat gedraagt, andere landen bombardeert, grondgebied rooft, honderdduizenden burgers omsingelt en hen basisproducten ontzegt, honderden onschuldigen vermoordt en systematisch grondgebied rooft.

Citaat:
die vrijwel zeker banden met Hezbollah en Hamas heeft.
Maar dus niet helemaal niet zeker. Overigens is het cynisch want het is bij gratie van de staat Israël dat Hamas is geworden wat het is. Israël heeft Hamas structureel, politiek en financieel gesteund bij de oprichting, juist om de seculiere Palestijnse organisaties een pad in de korf te zetten. Concreet is het Israël dat Hamas heeft groot gemaakt.

Laatst gewijzigd door ministe van agitatie : 11 juli 2009 om 12:04.
Oud 11 juli 2009, 12:37   #6
illwill
Secretaris-Generaal VN

illwill's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ministe van agitatie Bekijk bericht
Israël is niet zinnens de Golanhoogte die het sinds 1967 wederrechtelijk bezet houdt te ontruimen en terug aan Syrië over te dragen. Het tegendeel lijkt waar, er zijn nu al meer dan 30 Israëlische kolonies ingeplant.

de gore vetzakken ...

bron
Oftewel alles plaatsen oftewel niets é

He said the Israeli government was willing to resume negotiations with "no prior conditions", but Israeli control of parts of the territory was necessary for "strategic, military and land-settlement reasons... needs of water, wine and landscape".

Syria wants the entire territory back.

The Golan Heights is currently home to about 18,000 Israeli settlers and another 17,000 Druze Arabs loyal to Syria.

Laatst gewijzigd door illwill : 11 juli 2009 om 12:38.
illwill is offline  
Oud 11 juli 2009, 12:46   #7
ministe van agitatie
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door illwill Bekijk bericht
Oftewel alles plaatsen oftewel niets é
Alles plaatsen is niet toegestaan omwille van auteursrechten. Het is daarom dat ik de bron erbij plaats.

Het citaat dat jij gebruikt is wel grappig en veelzeggend:

Citaat:
He said the Israeli government was willing to resume negotiations with "no prior conditions",
En dan geven ze als condition:
Citaat:
but Israeli control of parts of the territory was necessary for "strategic, military and land-settlement reasons... needs of water, wine and landscape".
Ze spreken zich dus nogal tegen.

Oud 11 juli 2009, 13:39   #8
Bertie
Parlementslid

Bertie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nou ik kan het op zich wel begrijpen. Vanaf de Golanhoogvlakte is het voor Syrische artillerie mogelijk om een groot deel van Galilea te beschieten.
Nonsens - dat is typisch Joodse bullshit-propaganda (typisch in die zin dat joodse leugens altijd klakkeloos worden overgenomen door onze media, zonder enige factcheck)

Galilea zelf is namelijk een hoogvlakte - relatief hoger zelfs:

Bertie is offline  
Oud 11 juli 2009, 15:54   #9
k9
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Captain obvious here:

Ik ben alvast voor,

Andy
Je draait de zaken om, syrie viel israel aan niet omgekeerd. Je kan het verglijken met duitsers die een aanslag plegen om duitstalig belgie. Vind je dat normaal?
"Voice or no voice, the people can always be brought to the bidding of the leaders. That is easy. All you have to do is tell them they are being attacked, and denounce the pacifists for lack of patriotism and exposing the country to greater danger. It works the same in any country."

-Hermann Goering (1893 - 1946)
Commander-in-Chief of the Luftwaffe, President of the Reichstag, Prime Minister of Prussia and Hitler's designated successor

The second in command of the Third Reich
k9 is offline  
Oud 11 juli 2009, 17:12   #10
Andy
Minister-President

Andy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door k9 Bekijk bericht
Je draait de zaken om, syrie viel israel aan niet omgekeerd. Je kan het verglijken met duitsers die een aanslag plegen om duitstalig belgie. Vind je dat normaal?
1. Wie er ooit eens een landje binnenviel maakt niet veel uit. Zowat half Europa heeft haar legers ooit wel eens geparkeerd in 'onze' contreien, maar dat legitimeert nog geen bezetting van dat halve Europa. Beschaafde landen gaan daarover aan tafel zitten (zeggen ze toch), sluiten vrede en leggen in een verdrag de vredesvoorwaarden vast. Zo bezetten wij vandaag Duitsland niet omdat dat een mooi land is, maar sloten we er vrede mee na enkele herstelbetalingen, verontschuldigingen, eventuele grondgebiedswijzigingen en andere voorwaarden. Israël zou dat misschien ook eens moeten doen met haar buren. Tot op de dag van vandaag is er immers geen vrede tussen Israël en Syrië, maar eerder een wapenstilstand. Door systematisch te weigeren die bezette gebieden terug te geven brengt Israël een duurzame vrede niet dichterbij, maar dat zou al lang geen verrassing meer mogen zijn.

2. De huidige 'grens' is het resultaat van een Israëlische aanval (i.e. de Zesdaagse Oorlog), een toestand die door o.m. de VN nog steeds omschreven wordt als een illegale bezetting. Israël zou in deze gerust wat minder van haar tak mogen maken.

Uw vergelijking met een Duitse aanval op het duitstalige landsgedeelte raakt dan ook kant noch wal. Wij sloten vrede met Duitsland. Maar om op uw vraag te antwoorden: moest België een deel van Duitsland bezet houden na een offensieve oorlog, het internationaal recht flagrant schenden en daarenboven weigeren vrede te sluiten, dan zou ik een Duitse tegenreactie normaal vinden. Gaan onderhandelen over vrede is immers geen doel op zich.

Andy

Laatst gewijzigd door Andy : 11 juli 2009 om 17:16.
Andy is offline  
Oud 11 juli 2009, 18:33   #11
Bertie
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door k9 Bekijk bericht
Nog zo'n joodse fabel is dat - iedere halve gare kan zelf nachecken dat het "startschot" van de 6 daagse oorlog gegeven werd door een Israelische aanval op de Sinai.

En kom niet met het excuus dat Syrie en Egypte verschillende landen waren want dat waren ze toen NIET! Toen vormden de twee samen één land: het Verenigd Arabische Republiek.

Trouwens de joodse "de buurlanden waren eerst" propaganda werd later tegengesproken door niemand minder dan extreemzionist Menachem Begin, in de Knesset ook nog!

Laatst gewijzigd door Bertie : 11 juli 2009 om 18:42.
Bertie is offline  
Oud 11 juli 2009, 20:55   #12
LiberaalNL
Europees Commissaris

LiberaalNL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bertie Bekijk bericht
Nog zo'n joodse fabel is dat - iedere halve gare kan zelf nachecken dat het "startschot" van de 6 daagse oorlog gegeven werd door een Israelische aanval op de Sinai.

En kom niet met het excuus dat Syrie en Egypte verschillende landen waren want dat waren ze toen NIET! Toen vormden de twee samen één land: het Verenigd Arabische Republiek.

Trouwens de joodse "de buurlanden waren eerst" propaganda werd later tegengesproken door niemand minder dan extreemzionist Menachem Begin, in de Knesset ook nog!
Iedereen kan tevens vinden dat Egypte op 16 mei 1967 het VN personeel de Sinai uitzette, Egypte de Straat van Tiran sloot voor Israelische scheepvaart, Egypte zijn leger naar de grens stuurde en concrete plannen had om Israel aan te vallen die Israel tijdig onderschepte. In het kader van de aanval is de beste verdediging viel Israel Egypte daarom aan, na lang twijfelen. Jouw simplistische verhaal klopt dus niet.
Ik volg het Russisch narratief.
LiberaalNL is offline  
Oud 11 juli 2009, 21:34   #13
Bertie
Parlementslid

Standaard

Wat? "aanval is de beste verdediging"? Dat is een standaard bullshit - een "verplichte nummer" wat betreft oorlogspropaganda (in ALLE oorlogen die ooit hebben plaatsgevonden zegt iemand datzelfde paranoide nonsens)

Laatst gewijzigd door Bertie : 11 juli 2009 om 21:34.
Bertie is offline  
Oud 11 juli 2009, 21:49   #14
LiberaalNL
Europees Commissaris

LiberaalNL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat? "aanval is de beste verdediging"? Dat is een standaard bullshit - een "verplichte nummer" wat betreft oorlogspropaganda (in ALLE oorlogen die ooit hebben plaatsgevonden zegt iemand datzelfde paranoide nonsens)
Geen onzin. Egypte verrichtte overduidelijke oorlogshandelingen (zie mijn vorige post) en daarom viel Israel Egypte aan.

.
Ik volg het Russisch narratief.
LiberaalNL is offline  
Oud 12 juli 2009, 12:37   #15
Lof der Zotheid

Lof der Zotheid's schermafbeelding

Standaard

Waarom moet daar nog een onderwerp over geopend worden? Me dunkt dat daarover zonder probleem in de eerste draad over gediscussieerd kan worden.
Lof der Zotheid is offline  
Oud 12 juli 2009, 13:22   #16
Andy
Minister-President

Andy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LiberaalNL Bekijk bericht
Geen onzin. Egypte verrichtte overduidelijke oorlogshandelingen (zie mijn vorige post) en daarom viel Israel Egypte aan.

.
Opnieuw een flagrante leugen. Zelfs de Amerikaanse inlichtingendiensten waren niet overtuigd van deze 'oorlogshandelingen'. Er waren zelfs geen voorbereidingen die naam waardig. Het waren Israëli die beweerden dat ze oorlogsvoorbereidingen zagen, daar o.m. de VS van probeerden te overtuigen, en dan in naam van de zelfverdediging de buurlanden binnenvielen.

Opnieuw: dat Israël destijds de situatie verkeerd inschatte kan gebeuren. Iedereen maakt weleens fouten, soms zelfs zeer grote met bijzonder verregaande consequenties. Maar wat weerhield Israël er eigenlijk van de zonder reden veroverde en bezette gebieden terug te geven? Naast schadevergoedingen, en publieke verontschuldigingen is dat toch wel het minste wat Israël kon doen.
En dan stel ik nog geeneens dat de aanval van '67 geen foute beslissing (maar bvb een plan) was. Die laatste visie (een Israëlische aanval als plan en niet als iets dat op foute info gebaseerd was) wordt blijkbaar aangehangen door iemand die er meer van weet dan ik, zijnde Rabin.

Dit is bijvoorbeeld wat de man reeds in februari '68 te zeggen had:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rabin
"Ik denk niet dat Nasser op oorlog uit was. De twee divisies die hij naar de Sinaï stuurde zouden niet genoeg zijn geweest om een offensieve oorlog mee te beginnen. Hij wist het, en wij wisten het. (...) Hij blufte. Hij wilde zich, voor een geringe prijs, voordoen als de grote redder van Syrië en op die manier grote sympathie winnen in de Arabische wereld." (Yitzchak Rabin, Chef-Staf van Israël in 1967, tegenover Le Monde, 28 februari 1968)
Die uitspraak maakt van Rabin wellicht een zelfhatend antisemiet, een volksverrader en een moslimvriendje.

Laatst gewijzigd door Andy : 12 juli 2009 om 13:43.
Andy is offline  
Oud 12 juli 2009, 23:31   #17
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Israël is de enige Joodse staat ter wereld
Vaticaanstad is de enige katholieke staat ter wereld. Wat zou Italië en de internationale gemeenschap zeggen mocht de Zwitserse Wacht enkele Romeinse heuvels bezetten, omdat die tactisch gezien nuttig zouden zijn voor hun katapulten en ballista's?

Citaat:
het is bekend dat ze moet vechten voor haar vrijheid en eigen veiligheid.
Het is bekend dat de bezetting van Palestina niet zomaar geaccepteerd wordt door de oorspronkelijke bevolking. Wat jij ervan maakt, is iets heel anders.

Citaat:
De Golanhoogte is strategisch van enorm belang voor Israël
Even belangrijk als voor Syrië.

Citaat:
terroristenregering zoals die in Damascus zetelt
Straks gaat u hen nog beschuldigen van de de aanslag op het Koning Davidhotel, of de slachting in Sabra en Shatila...
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline  
Oud 12 juli 2009, 23:38   #18
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LiberaalNL Bekijk bericht

.
Hoe moeten wij dan de volgende citaten interpreteren?

"In juni 1967 stonden we opnieuw voor de keuze. Het samentrekken van Egyptische legers in de Sinaï vormt geen bewijs dat Nasser werkelijk van plan was ons aan te vallen. We moeten onszelf niet voor de gek houden. Wij namen het initiatief hen aan te vallen." (Menachem Begin, minister van het Israëlische kabinet in 1967, tegenover de New York Times, 21 augustus 1982)

"Ik denk niet dat Nasser op oorlog uit was. De twee divisies die hij naar de Sinaï stuurde zouden niet genoeg zijn geweest om een offensieve oorlog mee te beginnen. Hij wist het, en wij wisten het. (...) Hij blufte. Hij wilde zich, voor een geringe prijs, voordoen als de grote redder van Syrië en op die manier grote sympathie winnen in de Arabische wereld." (Yitzchak Rabin, Chef-Staf van Israël in 1967, tegenover Le Monde, 28 februari 1968)
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline  
Oud 13 juli 2009, 07:17   #19
k9

Standaard

Citaat:
1. Wie er ooit eens een landje binnenviel maakt niet veel uit.
Dat maakt wel degelijk uit hoor

Citaat:
Zowat half Europa heeft haar legers ooit wel eens geparkeerd in 'onze' contreien, maar dat legitimeert nog geen bezetting van dat halve Europa.
Nochtans hebben we een stuk van duitsland dat belgie al heel lang "bezet". Waarom? Simpel duitsland was de agressor en dat was hun "straf" .

Citaat:
Beschaafde landen gaan daarover aan tafel zitten (zeggen ze toch), sluiten vrede en leggen in een verdrag de vredesvoorwaarden vast. Zo bezetten wij vandaag Duitsland niet omdat dat een mooi land is, maar sloten we er vrede mee na enkele herstelbetalingen, verontschuldigingen, eventuele grondgebiedswijzigingen en andere voorwaarden.
Je bedoelt nadat men duitsland plat bombardeerde en dwong dit te aanvaarden? Had israel ook met syrie kunnen doen, bombarderen tot ze de golan afstonden, had je je dan beter bij gevoeld?

Citaat:
Israël zou dat misschien ook eens moeten doen met haar buren. Tot op de dag van vandaag is er immers geen vrede tussen Israël en Syrië, maar eerder een wapenstilstand. Door systematisch te weigeren die bezette gebieden terug te geven brengt Israël een duurzame vrede niet dichterbij, maar dat zou al lang geen verrassing meer mogen zijn.
Wat moet israel dan verwachten van een land dat hen enkele keren aanviel?

Citaat:
2. De huidige 'grens' is het resultaat van een Israëlische aanval (i.e. de Zesdaagse Oorlog), een toestand die door o.m. de VN nog steeds omschreven wordt als een illegale bezetting. Israël zou in deze gerust wat minder van haar tak mogen maken.
Onzin, in 67 warn er verschillende daden van oorlogen tegen israel door haar arabische buren voordat israel aanviel.

Citaat:
Uw vergelijking met een Duitse aanval op het duitstalige landsgedeelte raakt dan ook kant noch wal. Wij sloten vrede met Duitsland. Maar om op uw vraag te antwoorden: moest België een deel van Duitsland bezet houden na een offensieve oorlog, het internationaal recht flagrant schenden en daarenboven weigeren vrede te sluiten, dan zou ik een Duitse tegenreactie normaal vinden. Gaan onderhandelen over vrede is immers geen doel op zich.

Andy
Dus jij zou het dan normaal vinden dat duitsers zich opblazen in een brussel cafe?
"Voice or no voice, the people can always be brought to the bidding of the leaders. That is easy. All you have to do is tell them they are being attacked, and denounce the pacifists for lack of patriotism and exposing the country to greater danger. It works the same in any country."

Commander-in-Chief of the Luftwaffe, President of the Reichstag, Prime Minister of Prussia and Hitler's designated successor

k9 is offline  
Oud 13 juli 2009, 07:22   #20
k9

Standaard

Citaat:

Blokeren van handelsroutes, samentreken van troepen aan de grenzen, wegsturen VN, syrie die israel beschoot van de golan hoogte .

Israel had weinig kueze dan zelf aan te vallen.

k9 is offline  
Discussie gesloten

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:47.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be