Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 2 juli 2009, 00:13   #1
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard Een broodje meelworm graag?

Zitten er weldra meelwormen in onze bitterballen?

01/07 Het Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen onderzoekt de mogelijkheid om in de toekomst vlees te vervangen door insecten in producten zoals hamburgers en bitterballen. In Nederland werd er door het ministerie van Landbouw al zes miljoen euro vrijgemaakt om de sprinkhanen en meelwormen te introduceren in de voedselketen.

"In 2050 leven we met 9,5 miljard mensen op deze wereld", aldus de Nederlandse minister Gerda Verburg. "Azië, India en China worden almaar welvarender. De vraag naar vlees zal dus steeds groter worden. Tijd dus om naar alternatieven op zoek te gaan."
Garnalen

"En dan komen we terecht bij algen, vlees dat in labo's gekweekt wordt uit cellen en...insecten. Onze grootouders aten ook geen garnalen omdat ze dat maar vieze dingen vonden en nu is het een delicatesse. Je moet zoiets nu eenmaal leren eten en een zekere angst overwinnen."

Verburg heeft wel nog geen idee over de exacte datum waarop de beestjes op de markt moeten komen. Bij ons wordt er onderzocht of insecten als voeding verkocht kunnen worden.
Wachten op Europa

"Momenteel is het bij ons nog verboden om insecten als voedsel te verkopen", klinkt het. "Het gebeurt misschien hier en daar in kleine winkeltjes, maar eigenlijk mag het nog niet. Zodra Europa de knoop doorhakt, volgen wij de normen."

Insecten zouden naar verluidt zeer gezond zijn. Bovendien is de milieu-impact van het kweken van insecten tien keer kleiner dan die van het kweken van koeien en varkens.

------
Ah jakkes.

Laatst gewijzigd door Mambo : 2 juli 2009 om 00:13.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2009, 00:16   #2
bgf324
Secretaris-Generaal VN

bgf324's schermafbeelding

Standaard

Ik stop meteen met het eten van 'vlees' als dit waar is
bgf324 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2009, 06:52   #3
Andro
Perm. Vertegenwoordiger VN

Andro's schermafbeelding

Standaard

Kan best lekker zijn.
Oud 2 juli 2009, 12:56   #4
Sus Iratus
Banneling

Standaard

Is dat wel halal ?
Sus Iratus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2009, 15:35   #5
zondebok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Zitten er weldra meelwormen in onze bitterballen?

01/07 Het Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen onderzoekt de mogelijkheid om in de toekomst vlees te vervangen door insecten in producten zoals hamburgers en bitterballen. In Nederland werd er door het ministerie van Landbouw al zes miljoen euro vrijgemaakt om de sprinkhanen en meelwormen te introduceren in de voedselketen.

"In 2050 leven we met 9,5 miljard mensen op deze wereld", aldus de Nederlandse minister Gerda Verburg. "Azië, India en China worden almaar welvarender. De vraag naar vlees zal dus steeds groter worden. Tijd dus om naar alternatieven op zoek te gaan."
Garnalen

"En dan komen we terecht bij algen, vlees dat in labo's gekweekt wordt uit cellen en...insecten. Onze grootouders aten ook geen garnalen omdat ze dat maar vieze dingen vonden en nu is het een delicatesse. Je moet zoiets nu eenmaal leren eten en een zekere angst overwinnen."

Verburg heeft wel nog geen idee over de exacte datum waarop de beestjes op de markt moeten komen. Bij ons wordt er onderzocht of insecten als voeding verkocht kunnen worden.
Wachten op Europa

"Momenteel is het bij ons nog verboden om insecten als voedsel te verkopen", klinkt het. "Het gebeurt misschien hier en daar in kleine winkeltjes, maar eigenlijk mag het nog niet. Zodra Europa de knoop doorhakt, volgen wij de normen."

Insecten zouden naar verluidt zeer gezond zijn. Bovendien is de milieu-impact van het kweken van insecten tien keer kleiner dan die van het kweken van koeien en varkens.

------
Ah jakkes.
Insecten hebben een zeer hoog proteïne -gehalte. Veel hoger als biefstuk of gelijk welk ander stuk vlees. Als het nu ook nog zo bereid word dat het lekker is, zou ik er niets tegen hebben denk ik. Ik zag trouwens op tv, voor een jaar of 2, een documentaire , dat ging over een Gastronomisch Salon, ergens in Canada, waar chef-kok's enkel en alleen gerechten op basis van insecten klaar maakten , en gratis aan het publiek aanboden . Bleek dat hoe ouder de toeschouwers, hoe minder er van wilden proeven. Kinderen maakten de minste problemen, en vonden het dikwijls lekker. Men kon in dat eten wel de insecten niet meer herkennen, net zoals je in een biefstuk ook geen koe meer herkent.
zondebok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2009, 15:37   #6
zondebok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sus Iratus Bekijk bericht
Is dat wel halal ?
Halal strontvliegen ? Heerlijk ! Couscous mouche.
Oud 2 juli 2009, 16:53   #7
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Is dat wel halal ?
neen....maar in geval van honger of nood staat het iedere gelovige vrij om niet-halal te eten
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2009, 17:02   #8
Bovenbuur

Bovenbuur's schermafbeelding

Standaard

Leuk detail: deze Nederlandse minister weigerde zelf wel beleefd een broodje sprinkhaan (gefrituurd zijn ze in ieder geval smakeloos kan ik je vertellen). Zolang er nog geen synthetische "kweeksteak" bestaat is het misschien best wel een goed idee, het probleem is vooral het op grote schaal en zonder erg veel personeel "produceren" van insecten.
Oud 2 juli 2009, 17:21   #9
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

het krioelt even erg als een mand garnalen doch niemand die daar een probleem mee heeft.

Verder lijkt escargots als je het niet in het Frans uitspreekt nu ook niet zo heel smakelijk, zeker als je hun bruine broertjes in de tuin ziet rondhangen.....

enfin, als het netjes gemalen en gereedgemaakt is. who cares?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2009, 17:37   #10
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Als ik zie wat treksprinkhanen opeten twijfel ik er toch aan.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2009, 17:51   #11
Omar Torrijos
Banneling

Standaard

Dat er in zwanworstjes ontiegelijk veel rotzooi zit, dat wil ik zo bijwijlen en grote honger eens door de vingers zien...

Maar fret die meelwormpjes maar lekker zelf hoor.. Ik zat vroeger met toekans in een volière (eten meelwormen o.a). En als ik zo'n doosje vergat ergens in het tuinhuis en ik keek een paar week later terug, dan zat dat al vol met van die dikke vette zwarte kevers... gatver..
Omar Torrijos is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2009, 19:52   #12
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Bof, als er op een blik worstjes staat, 25% toegevoegde dierlijke proteïnen, wie gaat daar van wakker liggen, al is het uitgeknepen kakkerlak.
Oud 2 juli 2009, 19:57   #13
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Omar Torrijos Bekijk bericht
Dat er in zwanworstjes ontiegelijk veel rotzooi zit, dat wil ik zo bijwijlen en grote honger eens door de vingers zien...

Maar fret die meelwormpjes maar lekker zelf hoor.. Ik zat vroeger met toekans in een volière (eten meelwormen o.a). En als ik zo'n doosje vergat ergens in het tuinhuis en ik keek een paar week later terug, dan zat dat al vol met van die dikke vette zwarte kevers... gatver..

Ik heb ooit zo eens een verhaaltje gelezen (ik meen dat ik het nog gepost heb hier) van een moslim die heel zijn familie constant voorzag van ZWANworstjes, omdat hij dacht dat er ZWAAN inzat en geen varkensvlees! Ocharme.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2009, 22:07   #14
zondebok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Ik heb ooit zo eens een verhaaltje gelezen (ik meen dat ik het nog gepost heb hier) van een moslim die heel zijn familie constant voorzag van ZWANworstjes, omdat hij dacht dat er ZWAAN inzat en geen varkensvlees! Ocharme.
Oud 5 juli 2009, 02:38   #15
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
Is dat wel halal ?
Ik dacht wel in ieder geval de meeste sprinkhaan-soorten, was al bijbels. Moslims mogen méér dieren eten dan de Joden.

http://www.biblija.net/biblija.cgi?B...%20%3E%3C/a%3E

Laatst gewijzigd door willem1940NLD : 5 juli 2009 om 02:47.
willem1940NLD is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juli 2009, 07:57   #16
Bhairav

Bhairav's schermafbeelding

Standaard

Mensen eten wel garnalen en mosselen. Dus waarom ook geen meelworm? Die voeden zich tenminste niet met stront, zoals garnalen...
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juli 2009, 15:16   #17
willem1940NLD

Standaard

"Humane" slachtmethoden zullen nog moeten worden bedacht voor sommige insecten; meelwormen zijn ongelooflijk sterk zolang je hun kopje niet vernietigt en ik vermoed dat de huidige gebruikers ze levend koken/braden (trouwens ook niet ongewoon voor garnalen/kreeften/krabben).

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:40.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be