![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Burgemeester
|
![]() Er is nog altijd veel onduidelijkheid in Europa over de uiteindelijke grenzen van de Europese Unie (EU). Ik heb vandaag een programma op NED-2 gekeken waarin een presentator de buitengrenzen van de EU bezoekt en kritisch evalueert wat Europa is en wat niet. Dit zette ook mij aan het denken.
Mijn visie over de buitengrenzen van de EU: Ik vind dat elk Europees land tot de EU toe mag treden op twee belangrijke uitzonderingen na: Rusland en Turkije. In beidde gevallen door zeer uiteenlopende redenen: Rusland: Rusland ligt geografisch voor een groot deel in Azië (Siberië). Bovendien is het economisch nog LANG geen kandidaat. Daarnaast is Rusland een politiek autoritair en currupt land, en zijn etnische conflicten zoals Tsjetjenië nog altijd een punt van felle discussie. Gelijkheid is er niet. Rusland kan in mijn ogen dan ook nooit lid worden van de EU. Turkije: Turkije ligt voor meer als 90% in Azië. Bovendien is 99% van de bevolking islamitisch. Dat is op zichzelf nog geen kernprobleem, maar in Turkije is het radicalisme in opmars. Geografisch hoort het land ook niet bij Europa. Economisch is het arm, de Koerden worden onderdrukt en Ankara blijft de illegale Turkse Republiek van Noord-Cyprus steunen. Dus: uiteindelijke lidstaten: Nederland België Luxemburg Duitsland Frankrijk Zwitserland Oostenrijk Italië Spanje Portugal Engeland Ierland IJsland Denemarken Noorwegen Zweden Finland Polen Tsjechië Hongarije Slovenië Kroatië Servië Bosnië Roemenië Bulgarije Griekenland Cyprus Malta Macedonië Montenegro Albanië Kosovo Graag jullie mening over dit "plan" van de buitengrenzen
![]() |
#2 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Wip Albanie,Kosovo,Servie,Bosnie,Montenegro,Ijsland,Ma cedonie,Zwitserland en Noorwegen maar weer uit die lijst ...
Wat ik eigenlijk zeggen wil....het is nu genoeg... Laatst gewijzigd door kelt : 21 juni 2009 om 20:45. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||||||||||||
Minister
|
![]() Ik vind uw argumentatie een beetje magertjes, veel van de argumenten die u gebruikt voor Turkije en Rusland slaan ook op landen die u wel in de EU wil plaatsen.
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Verder valt het op dat landen als Moldavië, Wit-Rusland en Oekrainië in uw lijstje missen. AL met al zie ik ook geen reden om Rusland en Turkije toe te laten treden, maar nagenoeg al uw argumenten slaan ook op verscheidene landen die reeds Eu-lid zijn of die er van u wel bij mogen komen. Uiteraard doet deze discussie weinig ter zake, want de EU dient gewoon zo snel mogelijk afgeschaft te worden, maar dit geheel terzijde.
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Landen waar Europeanen wonen mogen lid worden van de EU. Dat zijn niet alleen landen die in Europa liggen of eraan grenzen, maar ook landen waar we een speciale affiniteit mee hebben. Israël en Turkije mogen van mij ook lid worden. Noord-Afrika, niet.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Europees Commissaris
|
![]() Turkije en Rusland mogen van mij nooit lid worden van de EU wat ik al beargumenteerd heb in eerdere draden. Daarnaast voldoen veel niet-EU landen niet aan de criteria om toe te mogen treden tot de EU, dus op korte termijn zouden van mij alleen IJsland, Noorwegen, Zwitserland en Kroatie toe mogen treden, indien zij dat willen.
VSSE, kijk goed mee: Laatst gewijzigd door LiberaalNL : 21 juni 2009 om 20:56. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
De huidige ontwikkelingen rond de AKP zijn niet eens zozeer de islami(e)(s)ten tegen de seculieren maar eerder een strijd om de macht. Wie is er de baas in Turkije? De politiek of het leger?
![]() |
![]() |
#7 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Ik denk niet dat op dit punt in de tijd een definitief lijstje wenselijk is. Er zijn eisen, die kan je altijd veraneren/aanscherpen, maar ik ga niet zeggen dat sommige landen er wel bij mogen, al voldoen ze nu nog lang niet, en dat andere landen er nooit nimmer niet bij zouden mogen. Als je er ooit een soort verenigde staten van Europa van zou willen maken, ja, dan worden de buitengrenzen definitiever, maar als internationaal samenwerkingsverband is een wat flexibelere opstelling wensbaar.
![]() |
![]() |
#8 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Bovendien moet je definitief met de nodige flexibiliteit interpreteren. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Staatssecretaris
|
![]() Eerst moeten we de huidige samenstelling consolideren.
Ik ben trouwens meer voorstander van verregaande akkoorden met de landen die aan de grenzen van de EU liggen. Maar geen uitbreiding. Wat zijn we met de EU als het onbestuurbaar is. NIETS. Neem nu Zwitserland. Die nemen bijna alle EU wetgeving over en zijn geen lid dus hebben geen beslissingsmacht. Das toch handig. De centrale Europese staten beslissen wat het beleid is. De omliggende landen mogen meedoen als ze willen. ![]()
![]() |
#10 |
Banneling
|
![]() Mee eens. Ik wil daar nog aan toevoegen dat als afschaffen/zelf uitstappen onmogelijk blijkt te zijn, dan zeker niet uitbreiden, maar consolideren. En middels allerlei verdragen van bevoorrecht partnerschap wat dichter tegen Rusland aanschurken en wat verder van de VSA. Ik denk namelijk dat de EU danwel Europa Rusland in de toekomst hard nodig gaat hebben. Men denke bijvoorbeeld aan energie en grondstoffen, zaken waarmee Rusland rijkelijk bedeeld is en die in Europa toch schaarser en schaarser aan het worden zijn.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Ik zie niet in waarom je uit de EU zou willen stappen...
![]() |
![]() |
#12 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Turkije en Israel horen niet thuis in de EU. Landen waarmee we affiniteit hebben zijn er zoveel. Australie, Canada en ga zo maar door. Dan is het einde zoek. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Minister
|
![]() Citaat:
1/3 deel van al het spaargeld van heel de wereld ,zit in Zwitserland. Daarom wil Zwitserland wel de voordelen ,maar niet de nadelen van de EU. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Alleen Europa heeft stabiliteit in de Balkan nodig. Daarom zullen ook andere Balkanlanden op den duur toetreden, om deze noodzakelijke stabiliteit te garanderen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
|
![]() Citaat:
Wmb , Europa grenst aan Rusland en Turkije. Simpel.
“They’re Not After Me, They’re After You. I’m Just In the Way.” Donald J. Trump Laatst gewijzigd door stab : 22 juni 2009 om 07:51. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Europees Commissaris
|
![]() Zie in dit kader ook: http://forum.politics.be/showpost.ph...3&postcount=31
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De EU was,uiteindelijk,pas mogelijk omdat Duitsland en Frankrijk lam gevochten waren,en Groot-Brittanie doodmoe.Dat opende de mogelijkheid,in de jaren vijftig, om Europese politiek eens op een andere manier te proberen.Laat ons ook de ietwat afstandelijke houding van de VS niet vergeten als het ging om niet-militaire zaken in West-Europa.(thanks VS!) De Balkan,met hun "oorlog niet tot het einde",en al die gelijkaardige "militaire machtjes" heeft nog conflictstof genoeg,te vrezen valt dat dit nu met Euro's bekostigd zal worden... Laatst gewijzigd door kelt : 22 juni 2009 om 08:55. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
|
![]() Citaat:
Bemerkingen: 1. Volgende uitbreiding best niet voor 2015 en voor veel van de door u genoemde landen nog veel later. 2. Lidstaten moeten natuurlijk zelf lid willen worden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
|
![]() Zeer realistisch, dat zullen inderdaad waarschijnlijk de definitieve buitengrenzen van de EU worden: Turkije wordt door de publieke opinie niet aanvaard, een Oekraïnse of Wit-Russische toetreding is erg onwaarschijnlijk en bij een uitbreiding met Georgië begeef je je helemaal op "Russisch" terrein. Enkel Moldavië, héél misschien, in de verre toekomst, maar dan enkel als de kwestie Transnistrië opgelost is, en dan nog...
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies. De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen. Tezamen zullen wij overwinnen. Laatst gewijzigd door Geert C : 22 juni 2009 om 10:50. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Uitbreiden is de eerstkomende tijd onmogelijk. De EU is nu al zo'n rotzooi; als daar niet snel orde op zaken wordt gesteld willen de Russen en Turken er helemaal niet meer bij; straks worden die landen democratischer dan het Westen, of beter gezegd: het Westen nog ondemocratischer dan die landen.
Maar Rusland hoort bij Europa. De Russen hebben ons in acht of negen oorlogen tegen de islam beschermd. Wij moeten hun dankbaar zijn.
Harry Truman, 1941: “If we see that Germany is winning we ought to help Russia and if Russia is winning we ought to help Germany, and that way let them kill as many as possible" Henry Kissinger: “To be an enemy of America can be dangerous, but to be a friend is fatal.” |
![]() |
![]() |