Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 7 augustus 2009, 19:55   #1
Blue Sky
Europees Commissaris

Standaard Allochtonen en criminaliteit in Rotterdam

Voor degenen die het nog steeds niet weten en denken dat alle mensen gelijk zijn en dat ze allemaal evenveel delicten plegen - ziehier uw wake-up call - een recente studie;

Be shocked

http://www.volkskrant.nl/binnenland/...lochtonen_Rdam

Laatst gewijzigd door Blue Sky : 7 augustus 2009 om 19:55.
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2009, 20:12   #2
Andy
Minister-President

Andy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door objectief artikel
Deze ‘absoluut schrikbarende cijfers’ heeft Frank Bovenkerk woensdag tijdens zijn afscheid als hoogleraar criminologie aan de universiteit Utrecht gepresenteerd. Tot dusver werd de koppeling tussen criminaliteit en migrantengroepen op een standaard manier gemeten. ‘Dan lijken de cijfers wel mee te vallen’, aldus Bovenkerk.

Verkeerd berekend
Volgens de criminoloog wordt misdaad al jaren verkeerd berekend. Door het koppelen van politiebestanden en cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) kunnen verdachten uit de eerste en tweede generatie migrantengroepen in beeld worden gebracht.

Daaruit blijkt weliswaar dat Antilliaanse, Marokkaanse, Surinaamse en Turkse Nederlanders oververtegenwoordigd zijn in de misdaadstatistieken. Maar in absolute zin zijn de cijfers aan de lage kant, omdat per jaar wordt gemeten. Een 18-jarige die in 2006 een roofoverval pleegde, komt niet voor in de statistieken van 2007.

Bovenkerk: ‘De normale cijfers vertellen niet hoe beroerd een specifieke groep ervoor staat. De meeste criminaliteit wordt gepleegd door jongens van 12 tot 24 jaar: hoeveel daarvan komen over de hele periode gemeten, voor serieuze feiten met politie en justitie in aanraking? Of: welk percentage heeft bij het bereiken van de 24-jarige leeftijd een strafblad?’
Dat betekent dus zoveel als: (1) de meeste criminelen zijn geen veelplegers. De meeste verdachten komen niet veelvuldig met het gerecht in contact. Je kan redelijkerwijze vermoeden dat de meeste van die criminele feiten jeugdzonden zijn. Mensen die opgroeien en hun leven beteren bvb. (2) Ik weet niet in welke mate de studie een onderscheid maakte tussen verdachten en veroordeelden. Het krantenartikel is daar zeer onduidelijk over. De link naar de studie werkt dan weer niet. (3) Als je opmerkt dat 55% van Marokkaans-Nederlandse jongeren in aanraking komt met het gerecht, dan is dat inderdaad veel. Maar op zichzelf zeggen die cijfers niets natuurlijk. Om echt te kunnen oordelen zou je moeten weten van welke feiten ze verdacht werden (druggebruik op minderjarige leeftijd of roofmoord, daar zit nog wel een verschil tussen), en of ze makkelijker aangegeven en vervolgd worden ivm andere sociale, etnische of leeftijdscategorieën,...

Tot slot leidt het bestaan van databases en wijkwerking niet zelden tot het voorbarig in verdenking stellen van enkele 'gekende' boefjes. Zoiets heeft politioneel wel enkele voordelen, maar vertekent je statistieken natuurlijk wel wat.

still not shocked,

Andy

Laatst gewijzigd door Andy : 7 augustus 2009 om 20:15.
Andy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2009, 20:51   #3
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Voor degenen die het nog steeds niet weten en denken dat alle mensen gelijk zijn en dat ze allemaal evenveel delicten plegen - ziehier uw wake-up call - een recente studie;

Be shocked

Ik vind het zo raar, hè? Als ik in het buitenland ben gedraag ik me juist extra goed. Je bent toch te gast?
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2009, 21:50   #4
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
still not shocked,

Andy
Duidelijk nog in de ontkenningsfaze. Nee, er is geen probleem, er mag geen probleem zijn, er kan geen probleem zijn, ...

Dat duurt bij de meesten zolang tot hun eigen dochter in 'aanraking' komt met de verrijking van de multi-culturaliteit.

Tot dan, en dan ben je wel shocked.
fonne is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2009, 21:52   #5
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fonne Bekijk bericht
Duidelijk nog in de ontkenningsfaze. Nee, er is geen probleem, er mag geen probleem zijn, er kan geen probleem zijn, ...

Dat duurt bij de meesten zolang tot hun eigen dochter in 'aanraking' komt met de verrijking van de multi-culturaliteit.

Boris Dittrich kreeg een Marokkaans mes op z'n keel en kreeg nageroepen; vuile homo! En hij deed geen aangifte, omdat de pijn van het multiculturele drama nog zeerder doet dan eenderwelk buitenlands mes.
Oud 8 augustus 2009, 20:51   #6
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Boris Dittrich kreeg een Marokkaans mes op z'n keel en kreeg nageroepen; vuile homo! En hij deed geen aangifte, omdat de pijn van het multiculturele drama nog zeerder doet dan eenderwelk buitenlands mes.

Ja er openlijk mee te koop lopen dat je een flikker bent, is een typisch geval van verregaande provocatie die afgestraft moet worden he. Doden is in dit geval toegelaten volgens de Koran.
fonne is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2009, 21:04   #7
Andy
Minister-President

Andy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fonne Bekijk bericht

Kijk, als je zinvolle dingen wil zeggen over criminaliteit: ga je gang. Maar besef dan wel dat je je in een wetenschappelijk mijnenveld begeeft. De omlijning van criminaliteit (neem je de wetgeving als basis of niet, en in welke mate vertekent die de resultaten?) en de beschikbare bronnen (ondervragingen van verdachten, volledige processen of enkel de strafbladen?) domineren zowat de vragen die je kan trachten te beantwoorden. Als je dat onderzoek een beetje deftig wil doen, dan kruipt daar tijd in. Zo kan je bvb ondervragingen gaan uitpluizen om na te gaan hoe ze in aanraking kwamen met politie of gerecht, een relevante vraag binnen zo'n onderzoek. Vaak betekent dat ook zowat het einde van elke vorm van grootschalig onderzoek. Je kan immers niet alle teksten persoonlijk doornemen. Vaak moet je zelfs de onderverdelingen tussen de verschillende soorten criminaliteit laten vallen, omdat bvb het onderscheid tussen een vechtpartij en een bedreiging vaag wordt. Tel daarbij zeker in ons land nagenoeg het gebrek aan een degelijke criminologische databank, en je weet in welke omgeving Van San en consoorten hun werk doen.

Op zichzelf is dat alles voor een goed onderzoeker die over de nodige tijd (=fondsen) beschikt geen probleem. Maar zoiets moet natuurlijk wel blijken uit het gevoerde onderzoek. Bij Van San zijn mij die onderzoekskwaliteiten nog niet opgevallen. Bij u lijken die eveneens te ontbreken. U is het immers enkel te doen om de vraag hoe het beleid moet bijgestuurd worden. De auteur van het artikel wil dan weer per sé criminaliteit kwantificeren en vergelijken. Of het bronnenmateriaal zo'n antwoord toelaat of niet, daar trekken jullie je niets van aan.

Neen ik zit niet in de ontkenningsfase. Ik tracht zo'n dossiers een klein beetje te begrijpen. Daarbij bots ik weleens op de ondraaglijke lichtheid waarmee men die discussies (en regelmatig ook het onderzoek zelf) voert. Het zal je dan ook niet verbazen dat ik meer dan eens de getrokken 'conclusies' betwijfel en in vraag stel.

mvg,

Andy

Laatst gewijzigd door Andy : 8 augustus 2009 om 21:10.
Andy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2009, 21:43   #8
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht

Be shocked

In de eerste paragraaf staat het al:
Citaat:
...met de politie in aanraking gekomen op verdenking van een delict.
Die wekken dus verdenking op. Zoek het verschil eens tussen "delict plegen" en "verdenking opwekken".
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2009, 23:39   #9
zondebok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Ik vind het zo raar, hè? Als ik in het buitenland ben gedraag ik me juist extra goed. Je bent toch te gast?
Jij gaat mischien ook niet naar het buitenland om je op de kap van de autochtonen daar te verrijken ?
zondebok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2009, 01:05   #10
Dajjal
Minister

Dajjal's schermafbeelding

Standaard

Qed
Oud 9 augustus 2009, 10:31   #11
atmosphere
Secretaris-Generaal VN

atmosphere's schermafbeelding

Standaard

Vast staat wel dat de Rotterdammers die zijn vastgezet (verdachten + veroordeelden) in de meerderheid buitenlanders zijn .

De vraag is hoe komt dat ?? Omdat 'de buitenlanders' een soort extra criminaliteits gen hebben ? onzin natuurlijk !
atmosphere is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2009, 10:52   #12
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door atmosphere Bekijk bericht
Vast staat wel dat de Rotterdammers die zijn vastgezet (verdachten + veroordeelden) in de meerderheid buitenlanders zijn .

De vraag is hoe komt dat ?? Omdat 'de buitenlanders' een soort extra criminaliteits gen hebben ? onzin natuurlijk !
En hoeveel % verdachten voor hoeveel % veroordeelden?

Laatst gewijzigd door filosoof : 9 augustus 2009 om 10:54.
Oud 9 augustus 2009, 11:02   #13
Kallikles
Secretaris-Generaal VN

Kallikles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zondebok Bekijk bericht
Jij gaat mischien ook niet naar het buitenland om je op de kap van de autochtonen daar te verrijken ?
Wel ja, dat hebben Nederlanders gedurende verschillende eeuwen gedaan, en doen zij nu nog, in Irak en Afghanistan.
de bruine pest is de islam. Het is de meest boosaardige ideologie sinds het nazisme.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles
Mogelijk zijn het hebben van verbale kwaliteiten niet uw grootste talent.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andev
Waarom zou ik moeten weten wat "multivariaatanalyse" betekent???
De mensen, steeds meer en meer, hebben lak aan dat soort gelul.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mike Godwin
By all means, compare these shitheads to Nazis.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy
Ja ik heb gezegd dat ik de moord op duizenden Nigerianen, omdat het zwarten zijn, goedpraat.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy over Europa's moslims
Naft er over en een stekske.
Kallikles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2009, 20:01   #14
atmosphere
Secretaris-Generaal VN

atmosphere's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
En hoeveel % verdachten voor hoeveel % veroordeelden?

Ik doelde dus op verdachten die in voorarrest zitten , percentages weet ik niet .

Maar hoe denken jullie het probleem op te lossen , door zwaarder te straffen?
atmosphere is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2009, 20:02   #15
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kallikles Bekijk bericht
Wel ja, dat hebben Nederlanders gedurende verschillende eeuwen gedaan, en doen zij nu nog, in Irak en Afghanistan.
Je kunt veel zeggen over de Nederlandse kolonialen, maar ze waren een van de eersten om onderwijs te introduceren in hun koloniën.
Oud 9 augustus 2009, 20:41   #16
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kallikles Bekijk bericht
http://cf.hum.uva.nl/dsp/ljc/multatu...aar/index.html
Vooral deze passage:
Hoofdstuk 13 Toespraak tot de Hoofden van Lebak

Laatst gewijzigd door filosoof : 9 augustus 2009 om 20:46.
Oud 9 augustus 2009, 20:51   #17
Mahalingam
Minister

Mahalingam's schermafbeelding

Standaard

En ze waren een van de eerste koloniale machten die hun Mohammedaanse onderdanen de luxe van modern vervoer (stoomboot) gaven voor de Hadj.
En die een permanente vertegenwoordiger in Mekka hadden; gedurende lange tijd kwam de grootste stroom bedevaartgangers uit Indië.
En toen de tsunami alles wegvaagde in Atjeh stond de Grote Moskee er nog onbeschadigd; niet vanwege Allah's zorgen maar vanwege degelijke koloniale bouw.
En 15 jaar na het verlies van Indië kon men in het Ned. leger nog altijd halal eten krijgen; op Moslims was gerekend.
Mahalingam is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:30.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be