![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() CO2 uitstoot
Bij de verbranding van 1 liter benzine komt ca 2,4 kg CO2 vrij. [1] Dit is uitsluitend de CO2 die aanwezig is in benzine zelf en die vrijkomt bij verbranding. Dit is echter maar een gedeelte van de totale hoeveelheid CO2-uitstoot die benzine als product veroorzaakt. Volgens de well to wheel methodiek wordt alle CO2 die ontstaat bij het opsporen, produceren, raffineren, transporteren en opslaan van benzine, en dat is nogal wat, toegerekend aan de CO2-uitstoot van benzine. Dat kan wel zo'n 30% bedragen, daarmee komt de uitstoot op 3,1 kg CO2 per liter benzine. Biobrandstoffen worden op een vergelijkbare wijze beoordeeld. ---------------- Nu ben ik geen wetenschapper , maar men moet mij eens uitleggen hoe men uit benzine met een soortelijk gewicht van 0,70 per liter er in slaagt 2,4 kg co2 er uit te krijgen. Zonder de 30% extra mee te rekenen dus. Iemand die dit kan verklaren?
![]() |
#2 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
verbinding met zuurstof uit de lucht ? Ik ga me niet uitspreken over die kilograms uit de bijdrage,maar er zit geen CO2 in benzine,wel koolstof/waterstofverbindingen en nog een fraktie andere elementen ![]() Laatst gewijzigd door kelt : 23 juli 2009 om 14:50. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Interressante vraag.
Echt iets voor het subforum ecologie.
![]() |
#4 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De dichtheid van benzine is: Citaat:
http://www.ruemmele.ch/eco/co2.php benzine 10 l/100 km zou idd 233 g/km geven, nu nog weten hoe de formule is: euhmm 0,75 x *32/12 = 2,0 kg... x ? = 2,33 kg ? (LPG is opmerkelijk, mag 51% meer verbruiken als diesel voor hetzelfde CO2) Citaat:
![]() Laatst gewijzigd door Micele : 23 juli 2009 om 16:07. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#6 |
|
![]() Snel ff een fotootje ... Benzine + zuurstof geeft bij verbranding CO² en H²O
Moleculaire massa toegevoegd
KEEP CASH ALIVE!!!! Laatst gewijzigd door Gun : 23 juli 2009 om 21:07. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Banneling
|
![]() Antwoord is al lang gegeven. Oxidatie dus....
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Kunt ge dat in een formule gieten, als ge weet dat bvb een bepaalde benzinemotor voor 1 kg benzine te verbranden 14,7 kg lucht nodig heeft ? http://de.wikipedia.org/wiki/St%C3%B...erh%C3%A4ltnis of is het zo? benzine 0,75 kg = 114 gr C verbrandt met 400 gr O2 uit lucht naar 352 gr CO2 en 162 gr H2O; of enkel 0,75 x 352/114 = 2,316 kg CO2 ? Laatst gewijzigd door Micele : 24 juli 2009 om 00:10. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() in feite zo?
benzine 0,75 kg = 114gr (C8H18) verbrandt met 400 gr (12,5-O2) uit lucht naar 352 gr (8-CO2) en 162 gr (9-H2O); of enkel 0,75 kg benzine x 352/114 = 2,316 kg CO2 ? afgerond 2,32 kg CO2 wat klopt met Wiki. Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door Micele : 24 juli 2009 om 00:41. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De emissie van CO2 bedraagt ongeveer 2,4 kg CO2 per liter benzine: de massa van een liter benzine is ca. 755 gram, en omdat de molecuulmassa van CO2 44 is, en die van benzine ongeveer 14 per C-atoom, moet deze massa met 44/14 vermenigvuldigd worden.[1]
oké...dus als ik een grote ballon achter mijn uitlaat hang heb ik dus een liter benzine later 2,4 kilo zuivere co2 aantoonbaar op de weegschaal?
Misschien heb ik me wel vergist. Of niet ? Laatst gewijzigd door Mambo : 24 juli 2009 om 22:11. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Nu nog de echte schadelijke gassen en stoffen uitrekenen ![]() bvb een diesel, interessant zijn de roetdeeltjes (PM) dat zijn wel de waardes van de ECE-test op een rollenbank, daar moogt ge gerust 50% bijtellen. Citaat:
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
T' is dus niet zo. Me dunkt dat we met een "wilde geest" (spiritus sylvestre) te maken hebben. Bij afkoeling tot −78 °C gaat koolstofdioxide direct over in een vaste stof, ook wel droogijs of koolzuursneeuw genoemd. Dus als we een wagen laten draaien in een vrieskamer bij die temperatuur, ligt er dus 2,4 koolzuursneeuw achter de uitlaat ? Test dat ooit iemand in de praktijk feitelijk? Uiteraard als men alle meters afgesteld heeft op die waarde, zullen alle uitslagen ook die richting nemen. Bon in principe zou dus alle personen buiten en binnen de auto in de file morsdood moeten liggen.
Misschien heb ik me wel vergist. Of niet ? Laatst gewijzigd door Mambo : 24 juli 2009 om 22:57. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Of wel? En wat als blijkt dat hun standaard maateenheid foutief is?
Misschien heb ik me wel vergist. Of niet ? Laatst gewijzigd door Mambo : 25 juli 2009 om 15:48. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Daar is feitelijk niets fout mee. Het enige dat kan verschillen in details is die densiteit van een vloeistof, de soorten koolwaterstoffen bvb als er meer alcohol in zit, maar dat zal de redenering niet veel veranderen hoor De CO2 emissie is dus inderdaad een veelvoud van de verbrande liters. Anderzijds is het probleem nog groter Je hebt ook nog een veelvoud zuurstof verbrand. Dus qua impact op ons laagje zuurstof die boven ons hoofd hangt is dat niet te versmaden. Nu moet je met de wet van Lavoisier (of hoe noemt hij weer de gaswet) het volume eens bekijken... 1mol gas neemt altijd 24liter Dus je hebt 400g zuurstof verbruikt of 12.5mol 02 atomen en 8mol CO2 atomen Dus het verbranden van 114g levert dus 300liter minder zuurstof uit de atomosfeer. Maar zuurstof zit maar voor 30% in onze atmosfeer, dus je bent 1m3 lebensraum kwijd, en hebt het vervangen door CO2 die voor ons lichaam afval is. Nu maak u geen zorgen, zelfs aan dat tempo dat we nu bezig zijn gaan we NOOIT alle zuurstof verbranden. De impact is ergens becijferd op 5% of zo. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#17 | |
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#18 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Enkel de eind-uitlaat bevriezen is voldoende. Of wil men niet? ![]()
![]() |
![]() |
#19 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar die is er niet. Dus klopt er niks. Maar goed een kleine test in de praktijk kan ja of nee ten gronde bewijzen. Dus waarom test men niet? We betalen er toch voor? Haal me 2,4 kilo pure co2 tevoorschijn uit 1 liter benzine...uit een benzine motor.
![]() |
![]() |
#20 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De emissie van CO2 bedraagt ongeveer 2,4 kg CO2 per liter benzine: de massa van een liter benzine is ca. 755 gram, en omdat de molecuulmassa van CO2 44 is, en die van benzine ongeveer 14 per C-atoom, moet deze massa met 44/14 vermenigvuldigd worden.
Met dit regeltje heeft men voor alle wagens krak dezelfde uitstoot berekend, volgens het verbruik. Je kan het zelfs omdraaien, via de co2 uitstoot kan je zijn verbruik evengoed ook uitrekenen, klopt altijd als een bus. En het veranderd fiscaal zelfs niet ook al verbruik je het driedubbel meer of minder. ![]() Waarom is co2 taks niet via de literprijs aan de pomp dus ? yep...grootste bullshit ooit op planeet aarde. ![]()
Misschien heb ik me wel vergist. Of niet ? Laatst gewijzigd door Mambo : 25 juli 2009 om 21:40. |
![]() |
![]() |