Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 27 juli 2009, 21:32   #1

Karma's schermafbeelding

Standaard BTW jaagt prijzen van huizen de lucht in

Stel: ik koop een huis van 200.000 euro. Ik betaal daar het bedrag voor maar moet ook nog eens btw en notariskosten betalen. Laat ons zeggen dat dit 10 procent is (jaja, er zijn uitzonderingen enz ...) dus alles samen betaal ik 220.000 euro.

Een dikke twee jaar later beslis ik om terug te verkopen. Het is niet mijn bedoeling om er winst uit te halen maar vermits we het over vastgoed hebben verkopen we ook niet met verlies.

Ik ben dus gedwongen om 220.000 euro te vragen voor een huis dat er twee jaar terug nog maar 200.000 waard was.

Eigenlijk is het dus de BTW die de prijzen van de huizen de hoogte in jagen.
Karma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2009, 21:36   #2
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karma Bekijk bericht
Stel: ik koop een huis van 200.000 euro. Ik betaal daar het bedrag voor maar moet ook nog eens btw en notariskosten betalen. Laat ons zeggen dat dit 10 procent is (jaja, er zijn uitzonderingen enz ...) dus alles samen betaal ik 220.000 euro.

Een dikke twee jaar later beslis ik om terug te verkopen. Het is niet mijn bedoeling om er winst uit te halen maar vermits we het over vastgoed hebben verkopen we ook niet met verlies.

Ik ben dus gedwongen om 220.000 euro te vragen voor een huis dat er twee jaar terug nog maar 200.000 waard was.

Eigenlijk is het dus de BTW die de prijzen van de huizen de hoogte in jagen.
Daar hebt ge idd een punt.

Ik heb 21 % BTW op mijn huis betaald (1994); op de grond enkel schrijfgeld.
Ik heb wel het geluk dat mijn totale eigendom nu wel meer als het dubbele waard is... maar dat moet het minstens ook, anders kan ik niets gelijkwaardiges kopen...

Had ik in 1996 weer (moeten) verkopen, had ik zeker met 20% verlies moeten verkopen, en daarbij komt nog dat de nieuwe huizen/gronden weer iets duurder waren...

Laatst gewijzigd door Micele : 27 juli 2009 om 21:44.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2009, 21:57   #3

Karma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Daar hebt ge idd een punt.

Ik heb 21 % BTW op mijn huis betaald (1994); op de grond enkel schrijfgeld.
Ik heb wel het geluk dat mijn totale eigendom nu wel meer als het dubbele waard is... maar dat moet het minstens ook, anders kan ik niets gelijkwaardiges kopen...

Had ik in 1996 weer (moeten) verkopen, had ik zeker met 20% verlies moeten verkopen, en daarbij komt nog dat de nieuwe huizen/gronden weer iets duurder waren...
Daar zegt ge het een beetje ... uw eigendom is nu meer dan het dubbele waard ... maar hoe waar is dat?
Als jij je huis verkoopt ... zal je daar dan twee huizen voor in de plaats kunnen kopen?
Oud 27 juli 2009, 22:07   #4
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
. Het is niet mijn bedoeling om er winst uit te halen maar vermits we het over vastgoed hebben verkopen we ook niet met verlies.

Momenteel bent u gedwongen om 150.000 euro voor dit huis te vragen (meer zou u in de huidige markt niet krijgen). De markt bepaalt de prijs, en niet de btw.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2009, 22:17   #5
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Daar zegt ge het een beetje ... uw eigendom is nu meer dan het dubbele waard ... maar hoe waar is dat?
Als jij je huis verkoopt ... zal je daar dan twee huizen voor in de plaats kunnen kopen?
Neen, schreef ik nochtans duidelijk.
Oud 27 juli 2009, 22:25   #6
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Momenteel bent u gedwongen om 150.000 euro voor dit huis te vragen (meer zou u in de huidige markt niet krijgen). De markt bepaalt de prijs, en niet de btw.
Idd, maar als de vraag het aanbod overstijgt gaan de prijzen weer omhoog.

Dus als de mensen met verlies moeten verkopen - ook omdat er xx% BTW in zit - én ook omdat de markt niet meer biedt, verkopen ze gewoonweg niet.
Al diegenen die hun huis(zen) niet moeten verkopen, verhuren het of houden het dus.

Gevolg aanbod zakt rapide... prijs gaat vroeg of laat weer omhoog. Tot men weer een deftige prijs krijgt. Wonen moet men ergens toch...

En nieuwbouw of grond gaan maar zelden in prijs dalen, anders zouden de grondstoffen en-of lonen ook moeten dalen.
Dat kan maar dan is er serieus crisis, wordt er veel minder gebouwd en komt er snel een woningtekort... die er sowieso al is...
http://www.wooncrisis.be/nl/taxonomy/term/19

Laatst gewijzigd door Micele : 27 juli 2009 om 22:37.
Oud 27 juli 2009, 22:30   #7
Vorenus
Banneling

Vorenus's schermafbeelding

Standaard

Een huis zou je in feite BTW-vrij kunnen kopen als dit je enigste huis is. Hierbij zouden de notariskosten dan ook laag moeten zijn. Bij een tweede eigendom mag er voor mij BTW gevraagd worden.
Vorenus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2009, 22:40   #8
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vorenus Bekijk bericht
Een huis zou je in feite BTW-vrij kunnen kopen als dit je enigste huis is. Hierbij zouden de notariskosten dan ook laag moeten zijn. Bij een tweede eigendom mag er voor mij BTW gevraagd worden.
Tja, zou ... maar bij wie gaat de staat dat geld recupereren ? Bij iedereen ?
Oud 27 juli 2009, 22:51   #9
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Voor welke ouderwetse heilige hebben wij hier in hemelsnaam nog een notaris nodig om een huis te kopen?
Hoog tijd om dat eens af te schaffen.
Oud 27 juli 2009, 23:48   #10
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Voor welke ouderwetse heilige hebben wij hier in hemelsnaam nog een notaris nodig om een huis te kopen?
Hoog tijd om dat eens af te schaffen.
notaris en BTW

Gij hebt duidelijk nog nooit een huis gekocht en verkocht.
Zonder serieuze notaris of wiedanook-plaatsvervangend-mambo-voorstel zou ik nooit durven een huis te kopen, want dan ben je meestal geen eigenaar maar wel je geld kwijt.

Laatst gewijzigd door Micele : 27 juli 2009 om 23:51.
Oud 27 juli 2009, 23:59   #11
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Gevolg aanbod zakt rapide... prijs gaat vroeg of laat weer omhoog. Tot men weer een deftige prijs krijgt. Wonen moet men ergens toch...

En nieuwbouw of grond gaan maar zelden in prijs dalen, anders zouden de grondstoffen en-of lonen ook moeten dalen.
Dat kan maar dan is er serieus crisis, wordt er veel minder gebouwd en komt er snel een woningtekort... die er sowieso al is...
http://www.wooncrisis.be/nl/taxonomy/term/19
In de VS, VK, Ierland, Spanje zijn de prijzen van woningen en grond met tientallen procenten gedaald in drie jaar.

In Japan is het prijsniveau van 1989 voor onroerend goed nog lang niet bereikt.

In Duitsland en Italie zal de bevolking met tientallen miljoenen gaan teruglopen de komende zestig jaar.

Grondstofprijzen voor bouwmaterialen dalen.

Ergo....het is maar zeer de vraag of de woningprijzen wel gaan stijgen (inflatie verdisconteerd).
Al eens afgevraagd wat er zal gebeuren met de prijzen van onroerende assets als in Belgie het KI eens een keer verdubbeld of verdrievoudigd wordt? (bijvoorbeeld om straks pensioenen te gaan betalen)

Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 28 juli 2009 om 00:01.
Oud 28 juli 2009, 00:12   #12
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
In de VS, VK, Ierland, Spanje zijn de prijzen van woningen en grond met tientallen procenten gedaald in drie jaar.
In Japan is het prijsniveau van 1989 voor onroerend goed nog lang niet bereikt.

In Duitsland en Italie zal de bevolking met tientallen miljoenen gaan teruglopen de komende zestig jaar.

Grondstofprijzen voor bouwmaterialen dalen.

Ergo....het is maar zeer de vraag of de woningprijzen wel gaan stijgen (inflatie verdisconteerd).
Al eens afgevraagd wat er zal gebeuren met de prijzen van onroerende assets als in Belgie het KI eens een keer verdubbeld of verdrievoudigd wordt? (bijvoorbeeld om straks pensioenen te gaan betalen)
In Be valt het prijsniveau nog altijd mee tov even dichtbevolkte streken over de grens NL, D.

Het hoger prijsniveau heeft ook voordelen, vroeger liet men oude huizen (ca.50 j oud) verkrotten langs de weg (men kon toch overal nieuw bouwen waar men wou en goedkoop) nu worden die oude huisjes opgekocht en totaal gerenoveerd; omdat het nu echt financieel de moeite is daar geld in te steken.
Oud 28 juli 2009, 00:45   #13
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
notaris en BTW

Gij hebt duidelijk nog nooit een huis gekocht en verkocht.
Zonder serieuze notaris of wiedanook-plaatsvervangend-mambo-voorstel zou ik nooit durven een huis te kopen, want dan ben je meestal geen eigenaar maar wel je geld kwijt.
In plaats dat de notaris je huis inschrijft in het register, zou je dat evengoed zelf kunnen gaan doen hé?

Minus die keutel zijn ereloon.
Waarom daar zo veel betalen?
Komt nog uit de tijd van de notabelen en het plebs.
Oud 28 juli 2009, 10:15   #14
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
In plaats dat de notaris je huis inschrijft in het register, zou je dat evengoed zelf kunnen gaan doen hé?

Minus die keutel zijn ereloon.
Waarom daar zo veel betalen?
Komt nog uit de tijd van de notabelen en het plebs.
Een notaris voert het aantal controles uit op de rechten van het onroerend goed en de financiering(en) die daar eventueel op rust.
Lijkt me verstandig.
Dit kan zeker sneller en goedkoper dan dat het nu gebeurt.
Oud 28 juli 2009, 10:42   #15
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Een notaris voert het aantal controles uit op de rechten van het onroerend goed en de financiering(en) die daar eventueel op rust.
Lijkt me verstandig.
Denk je.

In 1984 kopen mijn schoonouders deze woning van de gesloten fabriek Forges de Clabeq. De notaris geeft niets speciaals of geen opmerkingen. de woning is gewoon gekocht. Een jaar later , bepaalde werken worden uitgevoerd, en subsidies ontvangen.

1998 Mijn vrouw koopt deze woning van haar moeder die weduwe is geworden. Weerom geen opmerkingen.

2001, we vragen een bouwvergunning aan om een kamer bij te bouwen.
"Sorry meneer, dat mag niet, de woning is zonevreemd".

We doen navraag en Burgemeester Dehaene belooft ons dat er een Beperkt Plan van Aanleg is ingediend om alles te regulariseren.

2004, een buurman hangt een geel verbouwingsaanvraag bord uit om zijn gevel te verbouwen. En wat later is ie ermee bezig. Wij terug naar het gemeentehuis voor die verbouwingsaanvraag. Sorry, de woning is zonevreemd.
Die van de buurman ook. Maar toch heeft ie een bouwvergunning.
Antwoord op het gemeentehuis: "dat kan niet, oh, een vergissing, het kan niet maar toch is die verbouwingvergunning uitgereikt.".

2006, we herfinancieren de hypotheek. Weerom geen opmerking van de notaris. Zou dat BPA in orde zijn dan? We vragen opnieuw voor de bouwvergunning. Nope, "we zijn ermee bezig"

2009. We vragen aan voor zonnepanelen. De plannen voor de extra kamer zijn opgeborgen. "Sorry, zonevreemd meneer." zegt de nieuwe ambtenaar van ruimtelijke ordening. "En het BPA dan?". Even kijken in het dossier "Er is geen dossier, nooit ingediend blijkbaar."

Nu ben ik benieuwd hoe de nieuwe notaris ivm hypotheken die we in de arm hebben genomen gaat raporteren.
Oud 28 juli 2009, 11:03   #16
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Lijkt me verstandig.
idd, kan.

synoniem: het is mogelijk -> synoniem: misschien, als...

Laatst gewijzigd door Micele : 28 juli 2009 om 11:03.
Oud 28 juli 2009, 11:18   #17
Thomas-
Parlementslid

Standaard

Citaat:

Dus als de mensen met verlies moeten verkopen - ook omdat er xx% BTW in zit - én ook omdat de markt niet meer biedt, verkopen ze gewoonweg niet.
Al diegenen die hun huis(zen) niet moeten verkopen, verhuren het of houden het dus.
In veel gevallen hebben verkopers niet al te veel keus. Bv in het geval van echtscheiding, financiële problemen, een erfenis, ...
Thomas- is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2009, 20:16   #18

Karma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Denk je.

In 1984 kopen mijn schoonouders deze woning van de gesloten fabriek Forges de Clabeq. De notaris geeft niets speciaals of geen opmerkingen. de woning is gewoon gekocht. Een jaar later , bepaalde werken worden uitgevoerd, en subsidies ontvangen.

1998 Mijn vrouw koopt deze woning van haar moeder die weduwe is geworden. Weerom geen opmerkingen.

2001, we vragen een bouwvergunning aan om een kamer bij te bouwen.
"Sorry meneer, dat mag niet, de woning is zonevreemd".

We doen navraag en Burgemeester Dehaene belooft ons dat er een Beperkt Plan van Aanleg is ingediend om alles te regulariseren.

2004, een buurman hangt een geel verbouwingsaanvraag bord uit om zijn gevel te verbouwen. En wat later is ie ermee bezig. Wij terug naar het gemeentehuis voor die verbouwingsaanvraag. Sorry, de woning is zonevreemd.
Die van de buurman ook. Maar toch heeft ie een bouwvergunning.
Antwoord op het gemeentehuis: "dat kan niet, oh, een vergissing, het kan niet maar toch is die verbouwingvergunning uitgereikt.".

2006, we herfinancieren de hypotheek. Weerom geen opmerking van de notaris. Zou dat BPA in orde zijn dan? We vragen opnieuw voor de bouwvergunning. Nope, "we zijn ermee bezig"

2009. We vragen aan voor zonnepanelen. De plannen voor de extra kamer zijn opgeborgen. "Sorry, zonevreemd meneer." zegt de nieuwe ambtenaar van ruimtelijke ordening. "En het BPA dan?". Even kijken in het dossier "Er is geen dossier, nooit ingediend blijkbaar."

Nu ben ik benieuwd hoe de nieuwe notaris ivm hypotheken die we in de arm hebben genomen gaat raporteren.
straf verhaal ...
Oud 28 juli 2009, 20:42   #19
Vorenus
Banneling

Vorenus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Tja, zou ... maar bij wie gaat de staat dat geld recupereren ? Bij iedereen ?
Indien de staat een goede huisvader was deze vraag nooit gesteld geweest.
Vorenus is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:07.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be