![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 | |
Banneling
|
![]() Nog maar eens een slachtoffer van de ETA terreur:
Citaat:
Hoeveel Basken zijn er feitelijk, in Spanje (waar de meeste aanslagen gebeuren) en in Frankrijk waar ze schijnbaar hun basis hebben zonder al te veel gestoord te worden? Laatst gewijzigd door filosoof : 4 december 2008 om 00:14. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Door de eeuwen heen is Navarra al een leverancier van complotten en twisten, zowel binnen Frankrijk als Spanje.
De ETA volgt dezelfde politieke agenda als de IRA ooit deed, alleen zijn het nu geen nationalisten meer maar criminelen met een nationalistisch sausje. Frankrijk heeft geen boodschap aan wat er in Spanje plaats vindt, voor de politici aldaar is het de ver van mijn bed show. DFe Baskische cultuur staat geheel los van die van Spanje en die van Frankrijk. De Baskische cultuur is eigen. Een stukje grond als een plaagstrook tussen twee landen.
![]() |
#3 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Terzake, ik ben principieel voorstander van Baskische onafhankelijkheid, en resoluut tegenstander van de tactieken van de ETA. Niet dat ik een virulent pacifist ben, maar de middelen staan hier absoluut niet in relatie tot het doel, integendeel. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
|
![]() Citaat:
Ten eerste denk ik dat de meeste forummers - net als ik - het ETA-terrorisme veroordelen. Dat de ETA ongestoord te werk zou kunnen gaan vanuit Frankrijk is te belachelijk voor woorden. sinds verschillende jaren voert de Franse overheid een zware en succesvolle campagne tegen de ETA. Overigens lijkt de ETA mij over haar hoogtepunt heen (gelukkig maar). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||||||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar er is in Spaans-Baskenland toch iets meer aan de hand. Sinds de val van Franco is er daar ten gronde niet zoveel veranderd. De staatsterreur bestaat er nog altijd, de willekeur en de vervolging ook. Kranten worden verboden, partijen worden verboden, vakbonden ook. Dat werpt toch een iets ander licht op het geweld in Baskenland. De Spaanse terreur komt niet in ons gestroomlijnd nieuws. Wie er iets wil over leren kan ondermeer terecht op www.baskinfo.org.
![]() |
![]() |
#9 | |
|
![]() Citaat:
U beweerde dat ze in Frankrijk ongestoord hun gang konden gaan. Ik neem er akte van dat u die loze bewering intrekt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
|
![]() [quote=filosoof;3851164Dat die vorm van nationalisme geen toekomst heeft op lange termijn is evident.[/QUOTE]
Ik begrijp niet goed waar u op doelt. Ik denk dat de ETA inderdaad geen toekomst heeft. Het Baskisch nationalisme daarentegen lijkt mij zeer zeker een toekomst te hebben. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Een beetje zoals het verzet tegen de nazi's tijdens WOII.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability". Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
|
![]() Ik vraag mij af of diegenen die hier tegen de ETA fulmineren (en nogmaals ik ben ook tegenstander van die terreurbende) haar activiteiten van bij het begin veroordelen (dus ook onder de Franco-dictatuur).
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |||
|
![]() [quote]
Citaat:
Ik heb zo'n ongedefinieerd gevoel dat de strijd voor autonomie/onafhankelijkheid minstens de prijs van de onderdrukking waard is. Maw: hoeveel slachtoffers heeft de onderdrukking/afhankelijkheid gemaakt? Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#14 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar dat is geen probleem voor u zeker, aangezien Spanje strijdt tegen vuile nationalisten. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
|
![]() Citaat:
Verdwijnt ETA, dan verdwijnt ook de repressie. Het één kan niet zonder het ander, ze zijn elkaars bestaansreden.
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies. De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen. Tezamen zullen wij overwinnen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() de Basken kunnen op sympathie rekenen, ETA daarentegen niet. toch wel een verschil, niet?
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik maak een analogie tussen het verkozen nazi-regime en de franquistische elementen uit het Spaans regime.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability". Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
|
![]() |
![]() |