Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 14 juli 2009, 17:33   #1
Antoon
Secretaris-Generaal VN

Antoon's schermafbeelding

Standaard Hoeveel vrijheid kent men in de 'gematigde' moslimlanden?

Dat de meeste moslimlanden gewelddadige en bloeddorstige dictaturen zijn hoeft niet meer te worden aangetoond.
Maar bestaat er in die groep van tientallen moslimlanden ook 'gematigde' landen waar het fijn is om te leven?
Eén van de meer gematigde moslimlanden is Egypte. Geen gruweltulban aan het hoofd, ook geen bloeddorstige Assad zoals in Syrië. Eerder de 'gematigde' Moebarak.
Maar zelfs in zo'n 'verlichte' moslimland is het beter om zijn bek te houden, want anders vlieg je den bak in.

Drie jaar cel voor Egyptische dichter die president beledigt

Vrijheid en democratie is blijkbaar ver zoek in de moslimwereld. Als je zelf in een 'gematigd' land zo wordt behandeld.... Wat een vreselijke mentaliteit, dat islamgedoe. Geef mij liever onze vrije Westerse maatschappijen om te leven, weze het in Australië, West-Europa, Israel, Japan, de V.S. of Canada.

Hier kan ik zonder probleem mijn liefde voor Jezus beleven, en kunnen tegelijk ook moslims en joden hun goden eren. En je mag zoveel als je wilt kritiek leveren op je leiders, in alle veiligheid. Toch?

Laatst gewijzigd door Antoon : 14 juli 2009 om 17:36.
Antoon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juli 2009, 18:08   #2
Heel-Nederlander
Burgemeester

Heel-Nederlander's schermafbeelding

Standaard

Ik denk dat er wel degelijk "verlichte" moslimlanden zijn. Inderdaad, voorbeelden zoals Egypte, Turkije en Kazachstan. En Indonesië niet te vergeten, soms ook wel de 'enige moslimdemocratie in Azië genoemd'.
Ik denk dat men de moslims niet allemaal over een haatkam mag scheren. Het is te zien dat er ook goede landen zijn (en zelfs in "slechte" landen helpen sommige moslims met gevaar voor eigen leven anderen van een ander geloof)

Voor een verenigd Europa voor iedereen!
Heel-Nederlander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juli 2009, 18:13   #3
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Ik 'dacht' dat Egypte meer een dictatuur was dan Iran. Een bevriende dictatuur wordt nogal gemakkelijk 'gematigd' genoemd.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juli 2009, 18:39   #4
bartek
Vreemdeling

bartek's schermafbeelding

Standaard

Ik geloof niet in gematigde moslimlanden. Ze bedoelen het waarschijnlijk wel goed maar het zullen uiteindelijk toch de extremisten zijn die het voor het zeggen krijgen. Zelfs Turkije (vroeger het meest gematigde) heeft met Erdogan een moslimfanaat tot President verkozen.

En voorlopig zie ik alleen maar voorbeelden van landen waar de regering extremistischer wordt en niet 1 waar een fundamentalistisch regime verdwijnt tenzij met extreem veel geweld.

Helaas.
Oud 14 juli 2009, 20:12   #5
Lof der Zotheid
Perm. Vertegenwoordiger VN

Lof der Zotheid's schermafbeelding

Standaard

In moslimlanden kent men nauwelijks vrijheid, gematigd of niet. Dat klopt. Maar is de yankee-entiteit zo een betere en vrijere plaats om te leven? Ook niet echt, gezien het een oord is waar vulgariteit en onwetenheid hoogtij vieren...
Lof der Zotheid is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juli 2009, 20:14   #6
SDX
Secretaris-Generaal VN

SDX's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bartek Bekijk bericht
Ik geloof niet in gematigde moslimlanden. Ze bedoelen het waarschijnlijk wel goed maar het zullen uiteindelijk toch de extremisten zijn die het voor het zeggen krijgen. Zelfs Turkije (vroeger het meest gematigde) heeft met Erdogan een moslimfanaat tot President verkozen.

En voorlopig zie ik alleen maar voorbeelden van landen waar de regering extremistischer wordt en niet 1 waar een fundamentalistisch regime verdwijnt tenzij met extreem veel geweld.

Helaas.
2
SDX is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juli 2009, 20:47   #7
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bartek Bekijk bericht

Helaas.
Staaltje gezond pessimisme
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juli 2009, 20:48   #8
stropdrager
Minister-President

stropdrager's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Antoon Bekijk bericht
Dat de meeste moslimlanden gewelddadige en bloeddorstige dictaturen zijn hoeft niet meer te worden aangetoond.
Maar bestaat er in die groep van tientallen moslimlanden ook 'gematigde' landen waar het fijn is om te leven?
Eén van de meer gematigde moslimlanden is Egypte. Geen gruweltulban aan het hoofd, ook geen bloeddorstige Assad zoals in Syrië. Eerder de 'gematigde' Moebarak.
Maar zelfs in zo'n 'verlichte' moslimland is het beter om zijn bek te houden, want anders vlieg je den bak in.

Drie jaar cel voor Egyptische dichter die president beledigt

Vrijheid en democratie is blijkbaar ver zoek in de moslimwereld. Als je zelf in een 'gematigd' land zo wordt behandeld.... Wat een vreselijke mentaliteit, dat islamgedoe. Geef mij liever onze vrije Westerse maatschappijen om te leven, weze het in Australië, West-Europa, Israel, Japan, de V.S. of Canada.

Hier kan ik zonder probleem mijn liefde voor Jezus beleven, en kunnen tegelijk ook moslims en joden hun goden eren. En je mag zoveel als je wilt kritiek leveren op je leiders, in alle veiligheid. Toch?
Maleisië is een mooi voorbeeld van een gematigd moslimland.
stropdrager is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juli 2009, 21:11   #9
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Ik 'dacht' dat Egypte meer een dictatuur was dan Iran. Een bevriende dictatuur wordt nogal gemakkelijk 'gematigd' genoemd.
Politiek gezien is Egypte inderdaad dictatorialer dan Iran. En het feit dat Moebarak een pro-westerse koers vaart zorgt er inderdaad direct voor dat het land in onze mainsteam media als gematigd word bestempeld.
Maar religieus gezien, is Iran een stuk extremer dan Egypte. Egypte verantwoord zijn totaal gebrek aan democratie vanwege de (oh cliché, oh cliché) zogenaamde dreiging van het moslimterrorisme, en dan in het bijzonder de Moslimbroederschap. Dat is meteen de reden waarom Egypte en Israël zo'n nauwe bondgenoten zijn: ze kaderen beiden hun strijd tegen het Palestijnse volk binnen een zogezegde strijd tegen Hamas en de Moslimbroederschap.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juli 2009, 21:16   #10
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Politiek gezien is Egypte inderdaad dictatorialer dan Iran. En het feit dat Moebarak een pro-westerse koers vaart zorgt er inderdaad direct voor dat het land in onze mainsteam media als gematigd word bestempeld.
Maar religieus gezien, is Iran een stuk extremer dan Egypte. Egypte verantwoord zijn totaal gebrek aan democratie vanwege de (oh cliché, oh cliché) zogenaamde dreiging van het moslimterrorisme, en dan in het bijzonder de Moslimbroederschap. Dat is meteen de reden waarom Egypte en Israël zo'n nauwe bondgenoten zijn: ze kaderen beiden hun strijd tegen het Palestijnse volk binnen een zogezegde strijd tegen Hamas en de Moslimbroederschap.
O?
De Egyptische staatsmedia posten regelmatig dit soort dingen.

Lekkere vriendschap.
Oud 14 juli 2009, 21:21   #11
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
O?

Lekkere vriendschap.
Als u vindt dat dat in tegenspraak is, dan begrijpt u geen snars van politiek handelen binnen een dictatuur.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Oud 14 juli 2009, 21:22   #12
Nestor Burma
Banneling

Standaard

Citaat:
O?

Lekkere vriendschap.
Bij ons rijden er wel meer Fords rond dan in Egypte.
Nestor Burma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juli 2009, 21:22   #13
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Antoon Bekijk bericht
De Moslim-Kroatische Federatie.
Oud 14 juli 2009, 22:30   #14
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
De Moslim-Kroatische Federatie.
Het grappige is dat je het waarschijnlijk nog meent ook.
Oud 14 juli 2009, 23:21   #15
SDX
Secretaris-Generaal VN

SDX's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropdrager Bekijk bericht
Maleisië is een mooi voorbeeld van een gematigd moslimland.
Ja idd - én tolerantie - met zo'n beetje een VB-mentaliteit. .
Citaat:
“ONTSLA BUITENLANDERS EERST”, ZEGT MALEISIË
http://www.mo.be/index.php?id=63&tx_...ash=f344467dd7

...en:

Citaat:
MALEISIË:
Maleisische oppositieleider opnieuw voor de rechter voor homoseks
http://ipsnews.be/index.php?id=35&no...rt_id%5D=25668

...en:

Citaat:
De mensenrechtensituatie in Maleisië blijven een punt van zorg.
http://maleisie.nlambassade.org/over.../mensenrechten

Paradijsje op aard'
Oud 14 juli 2009, 23:42   #16
stropdrager
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDX Bekijk bericht
Andere minderheidsgodsdiensten, zoals het boeddhisme, hindoeïsme en het Christendom worden er nochtans probleemloos erkend. Wat de zaak Anwar betreft, lijkt het me verstandiger om het proces af te wachten. Ik ben niet op de hoogte van alle feiten, u wel?
Oud 15 juli 2009, 00:32   #17
SDX
Secretaris-Generaal VN

SDX's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropdrager Bekijk bericht
Andere minderheidsgodsdiensten, zoals het boeddhisme, hindoeïsme en het Christendom worden er nochtans probleemloos erkend. Wat de zaak Anwar betreft, lijkt het me verstandiger om het proces af te wachten. Ik ben niet op de hoogte van alle feiten, u wel?
De staatsvorm van Maleisië is dan ook een parlementaire democratie, géén islamitische dictatuur of theocratie.
Natuurlijk ben ik niet op de hoogte van de feiten, ik was er tenslotte niet bij, maar vindt U het dan geen teken aan de wand als iemand aangeklaagd wordt voor 'homoseks'???
Citaat:
KUALA LUMPUR, 13 juli 2009 (IPS) - Anwar Ibrahim, de charismatische Maleisische oppositieleider, moet opnieuw voor de rechter verschijnen op beschuldiging van sodomie. De voormalige premier zou seks met een mannelijke medewerker hebben gehad. Zijn aanhangers spreken van een politieke samenzwering.
Oud 15 juli 2009, 01:28   #18
stropdrager
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDX Bekijk bericht
De staatsvorm van Maleisië is dan ook een parlementaire democratie, géén islamitische dictatuur of theocratie.
Natuurlijk ben ik niet op de hoogte van de feiten, ik was er tenslotte niet bij, maar vindt U het dan geen teken aan de wand als iemand aangeklaagd wordt voor 'homoseks'???
Natuurlijk is dat een teken aan de wand. Hoeveel processen er tegen 'homoseks' daadwerkelijk gevoerd worden, weet ik niet.
Oud 15 juli 2009, 02:39   #19
Sodomis
Gouverneur

Sodomis's schermafbeelding

Standaard

Ik vraag me af hoeveel van de posters in deze thread ook effectief ooit een "moslimland" of uberhaupt een niet Westers land hebben bezocht... Sommige replies zijn echt hilarisch

Maleisië Het meest multi-culturele land dat ik ooit bezocht.
3 grote bevolkingsgroepen - Maley, Chinezen & Indiërs - (& hun godsdiensten) leven daar (meestal) vreedzaam naast elkaar.

Dit mag je letterlijk nemen. In één of ander provinciaal stadje waren er voorbereidingen voor Chinees nieuwjaar voor de lokale moskee & naast de kerk bijvoorbeeld. Vuurwerk zelf is overal verboden zodat Chinees nieuwjaar steeds met een sisser afloopt. (behalve dan op Penang waar Chinezen de meerderheid uitmaken)

- Je kan daar in de nachtwinkel pinten kopen net als hier.
Maar er hangt een sticker op "Illegal for Muslims".

- In een Indisch restaurant hangt een bordje "Halal-keuken" naast een bordje "verboden op de vloer te spuwen".

Kuala Lumpur kent een grote Gay-scene trouwens. Deze wordt getolereerd maar homofilie is officieel wel verboden. Dat met deze wet nog wel politieke tegenstanders worden geliquideerd lijkt me niet representatief.

Neen Maleisië is nog geen Westers land, ook al is de infrastructuur aan de westkust van het schiereiland vergelijkbaar met die hier in Europa.
Maar waar geld is, worden oude slechte gewoonten vlug afgeleerd...

Laatst gewijzigd door Sodomis : 15 juli 2009 om 02:45.
Sodomis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juli 2009, 08:58   #20
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het grappige is dat je het waarschijnlijk nog meent ook.
Neen, het grappige is dat jij gelooft over de geloofwaardigheid te beschikken dergelijke zaken te kunnen schrijven zonder argumenten.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:28.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be