Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 11 maart 2008, 21:14   #1
redwasp
Staatssecretaris

redwasp's schermafbeelding

Standaard moslim en homo, gaat dat samen?

assalaam alaikum,

voor mensen die mij hier al een tijdje kennen, is het geen geheim meer dat ik moslim èn homo ben. voor veel mensen lijkt de combinatie moslim en holebi helemaal niet evident. de antifascistische holebi-groep mikpunt uit belgië stelde me dan ook een paar vragen hierover.

het resultaat kun je incha'allah hier vinden.

alle reacties zijn meer dan welkom. zowel hier op het forum, als op het mikpuntforum .

ook persoonlijke mails zijn welkom. je kunt me via dit forum een berichtje sturen, dan geef ik mijn e-mailadres meteen door.

slm,

redwasp
Oud 11 maart 2008, 21:21   #2
hurricane
Europees Commissaris

hurricane's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door redwasp Bekijk bericht
assalaam alaikum,

voor mensen die mij hier al een tijdje kennen, is het geen geheim meer dat ik moslim èn homo ben. voor veel mensen lijkt de combinatie moslim en holebi helemaal niet evident. de antifascistische holebi-groep mikpunt uit belgië stelde me dan ook een paar vragen hierover.

alle reacties zijn meer dan welkom. zowel hier op het forum, als op het mikpuntforum .

ook persoonlijke mails zijn welkom. je kunt me via dit forum een berichtje sturen, dan geef ik mijn e-mailadres meteen door.

slm,

redwasp
Genoeg over homo's op dit forum.
ZO belangrijk zijn ze nu ook weer niet
hurricane is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2008, 21:28   #3
Stardust
Burger

Stardust's schermafbeelding

Standaard

Ben je top of bttm?
Oud 11 maart 2008, 21:39   #4
redwasp
Staatssecretaris

Standaard

slm,

lieve stardust, op dit moment ben ik vooral homo in theorie. ben eigenlijk op zoek naar een lief, als ik die gevonden heb, kan ik je mss antwoord geven.

slm,

redwasp
Oud 11 maart 2008, 22:03   #5
willem1940NLD
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Ik bekeer mij tot geen van beide.
Oud 11 maart 2008, 22:08   #6
redwasp
Staatssecretaris

Standaard

slm,

bekeer je tot jezelf, dan vindt god je zeker.

slm,

redwasp
Oud 12 maart 2008, 07:56   #7
Travis66
Europees Commissaris

Travis66's schermafbeelding

Standaard

Dude, je bent geboren als homo, niet als moslim. Geloven is een keuze, je geaardheid niet. Vergeet dat idiote religie gedoe, je zal al problemen genoeg hebben om je plaats in de maatschappij te vinden.
Een vriend van mij is een Turkse homo, de heeft zijn geloof gewoon afgeworpen en is zeer gelukkig nu (met beperkingen vanwege zijn familie die wel gelooft).
Ik wens je een geschikte partner toe en een gelukkig leven.

Maar om je vraag te beantwoorden, ik denk dat religie en geaardheid samen gaat, zolang je in jezelf kijkt. Spijtig genoeg is jouw gemeenschap die mening niet toegedaan en zullen ze je aanvaarden zolang je je geaardheid niet praktiseerd. Om het voorbeeld van mijn vriend aan te halen: iedereen denkt dat hij nog thuis woont bij zijn moeder. Zijn moeder weet dat hij samenwoont met zijn vriend, maar voor de lieve vrede is ze wel de enige en moet hij van tijd tot tijd thuis komedie komen spelen als een of andere nonkel op bezoek komt. Die denken nog altijd dat hij niet van 't straat geraakt. Het blijft dus pijnlijk zolang je de bruggen achter je niet verbrand.

Ik meen te weten dat jij gelooft in je ziel en de kansen dat die heeft in een hiernamaals. Het leven is zoveel meer comfortabel, zeker in jouw geval, als je stopt met je daarin zorgen te maken en begint uit te kijken naar hoe je je leven op een aangename manier kan invullen. Je hoeft echt niet te bidden om een goed mens te zijn.
En als je dat niet kan, denk dan hieraan: Als allah echt die goede god is zoals jullie hem beschrijven, dan gaat hij je toch niet verbieden van mensen te houden. Ik maak me sterk dat je daar goede punten voor krijgt, geen slechte.
Oud 12 maart 2008, 08:45   #8
floppy
Banneling

Standaard

Eén tip: tenzij ge een sadomasochistische moslim-homo zijt, vooral niet met uw vriend naar saudi-arabië gaan.
En in Iran zien ze u ook niet graag komen...

Een gouden raad van Nonkel Renaat!
Bijgevoegde miniaturen
Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  iran_execution_4.jpg‎
Bekeken: 220
Grootte:  74,5 KB
ID: 31008  

floppy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2008, 09:21   #9
Sjaax
Europees Commissaris

Sjaax's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door redwasp Bekijk bericht
assalaam alaikum,

slm,

redwasp
Een citaat uit het vraaggesprek uit de link na incha'allah.
Citaat:
Eind twintigste eeuw ontstaan radicale, links-progressieve moslimgroepen, ook Holebi-groepen als Queer Jihad en Al Fatiha in de VS of Al Fitra in Zuid Afrika. De progressieve stroming is in de minderheid, zeker de stroming die ook op seksueel gebied een bevrijdende interpretatie van de Koran en de sunnah hanteert, maar die situatie bestond in de Europese Holebi-beweging nog geen veertig jaar geleden ook.
Hoe zit dat hier met de homotolerante islamitische bewegingen? Zijn die er en hoe sterk zijn die?
Sjaax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2008, 09:45   #10
sagopakajmer
Partijlid

sagopakajmer's schermafbeelding

Standaard

Islam is heel verdraagzaam en open.
sagopakajmer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2008, 10:05   #11
floppy
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sagopakajmer Bekijk bericht
En maar goed ook, want een "open geest beleeft meer" (De Morgen)
floppy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2008, 10:08   #12
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
vooral naar niet-moslims, vrouwen en homo's natuurlijk.
Oud 12 maart 2008, 10:50   #13
sagopakajmer
Partijlid

sagopakajmer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
vooral naar niet-moslims, vrouwen en homo's natuurlijk.
ja, leert de geschiedenis de mens nu niets?
sagopakajmer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2008, 12:29   #14
ElFlamencoLoco
Minister

ElFlamencoLoco's schermafbeelding

Standaard

Graag ga ik even ietsjes dieper in op de foto hierboven door forumlid floppy aangereikt.

Toevallig nog maar een paar dagen geleden ben ik op dit document gestoten, in PDF-formaat. Zonder jullie af te raden dit document eens in zijn geheel door te nemen, vat ik het hier niettemin kort samen, als volgt:
  1. Irans bevolking is de gevangene van een religieuze elite die boven wereldse wetten staat.
  2. Het volk is ook de gevangene van de oude cultuur van eer-en-schande, waardoor het mogelijk werd dat de eigen familie meewerkte aan de uitlevering van de twee jongens aan het gerecht.
Bij het laatste punt moet opgemerkt worden dat de familie...
  • ... zich mogelijkerwijze te weinig bewust was van het risico op een terdoodveroordeling, omdat in Mashad (Irans tweede stad) een nogal "liberaal" religieus klimaat geldt, en...
  • ... nooit de andere beschuldigingen - verkrachting, roof, slagen en verwondingen - heeft helpen hardmaken; dus ook volgens de familie werden de twee opgeknoopt enkel en alleen o.w.v. hun homoseksuele geaardheid, en dienden de andere beschuldigingen om de terechtstelling voor een breder publiek (enigszins) "aanvaardbaar" te maken
De familie van één van de jongens trok nadien weg uit Mashad.

Wat kunnen we hieruit besluiten nopens de compatibiliteit van de islam en homoseksualiteit? Weinig positiefs, maar... eigenlijk minder negatiefs dan vaak wordt beweerd (voornamelijk vanuit niet-moslim hoek).

Immers, het is maar zeer de vraag in hoeverre de naaste familie echt de dood van de jongens heeft gewenst. De cultuur van eer-en-schande, veel ouder dan de islam, en bovendien niet iets "typisch" voor de islam, nam eventueel ook genoegen met een verbanning. Mochten de twee verbannen worden uit Mashad, dan was immers de familie-eer eveneens gered. Daarvoor hadden ze dus niet hoeven te sterven. (In het beste geval trok gewoon de hele familie weg naar een ander deel van het - immense - land, waar niemand hen kende en waar men met een schone lei had kunnen herbeginnen.)

Belangrijk is dat, evengoed als de religieuze elite van Iran (die de dood bevolen had) ook de familie, gewone gelovigen, als vertegenwoordigers van de islam moeten worden beschouwd, samen met de duizenden toeschouwers, waarvan ongetwijfeld een aantal (ik spreek me niet over percentages uit) de terechtstelling van twee (mogelijk) minderjarigen zonder meer even barbaars vinden als wij, westerlingen. Op zijn minst een sterke aanwijzing dat lang niet alle moslims homoseksualiteit de doodstraf waard vinden.

Ook de islamstroming die in Iran heerst, het Twaalfder Sji'isme, kan niet zomaar model staan voor Dé islam, en wel niet in de laatste plaats omdat sji'ieten wereldwijd slechts 10% uitmaken van alle moslims. Bovendien bekleden sji'ieten hun imams met veel méér (leer)gezag dan soennieten dit doen; juist daardoor ontstaan situaties waarin een religieuze elite zijn geloofsbeeld kan opleggen (lees: opdringen) aan een grote massa, zonder dat die massa het daarmee altijd eens is. In die zin is het lang niet zeker dat deze terdoodveroordeling de goedkeuring van (heel) de massa wegdroeg, integendeel zelfs. Want klaarblijkelijk moet de islamitische rechtspraak haar toevlucht nemen tot halve waarheden, om niet te zeggen hele leugens, om het publiek dergelijke executies - niet zeldzaam in dat land - te doen slikken.

Deze opmerkingen in acht genomen acht ik die twee jongens veeleer slachtoffer van de eeuwenoude (pre-islamitische) cultuur van eer-en-schande, dan van de islam zelf. Het enige wat hier enigszins tégen de islam pleit, is dat die de gelovigen totnogtoe niet heeft kunnen inspireren tot het overstijgen van die oude eer/schandecultuur. Maar in zekere zin kan dit ook gesteld worden van het christendom. Evenmin neemt dit weg dat het humanisme geenszins het monopolie geniet op een homovriendelijke samenleving, omdat die zelfs in het verleden hier en daar ook in islamitische (of christelijke) context heeft kunnen gedijen.
Voilà, nu weten jullie het eens van een ander, zie...
ElFlamencoLoco is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2008, 12:43   #15
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Travis66 Bekijk bericht
.......... je bent geboren als homo, niet als moslim .........
Dat vergt wel 2 bewijsvoeringen; onderbouw eens je stelling ....?
Oud 12 maart 2008, 12:44   #16
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
Uiteraard alleen voor moslims onderling; "Eigen Volk".

Laatst gewijzigd door willem1940NLD : 12 maart 2008 om 12:45.
willem1940NLD is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2008, 12:50   #17
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ElFlamencoLoco Bekijk bericht
Graag ga ik even ietsjes dieper in op de foto hierboven door forumlid floppy aangereikt.

Toevallig nog maar een paar dagen geleden ben ik op dit document gestoten, in PDF-formaat. Zonder jullie af te raden dit document eens in zijn geheel door te nemen, vat ik het hier niettemin kort samen, als volgt:
  1. Irans bevolking is de gevangene van een religieuze elite die boven wereldse wetten staat.
  2. Het volk is ook de gevangene van de oude cultuur van eer-en-schande, waardoor het mogelijk werd dat de eigen familie meewerkte aan de uitlevering van de twee jongens aan het gerecht.
Bij het laatste punt moet opgemerkt worden dat de familie...
  • ... zich mogelijkerwijze te weinig bewust was van het risico op een terdoodveroordeling, omdat in Mashad (Irans tweede stad) een nogal "liberaal" religieus klimaat geldt, en...
  • ... nooit de andere beschuldigingen - verkrachting, roof, slagen en verwondingen - heeft helpen hardmaken; dus ook volgens de familie werden de twee opgeknoopt enkel en alleen o.w.v. hun homoseksuele geaardheid, en dienden de andere beschuldigingen om de terechtstelling voor een breder publiek (enigszins) "aanvaardbaar" te maken
De familie van één van de jongens trok nadien weg uit Mashad.

Wat kunnen we hieruit besluiten nopens de compatibiliteit van de islam en homoseksualiteit? Weinig positiefs, maar... eigenlijk minder negatiefs dan vaak wordt beweerd (voornamelijk vanuit niet-moslim hoek).

Immers, het is maar zeer de vraag in hoeverre de naaste familie echt de dood van de jongens heeft gewenst. De cultuur van eer-en-schande, veel ouder dan de islam, en bovendien niet iets "typisch" voor de islam, nam eventueel ook genoegen met een verbanning. Mochten de twee verbannen worden uit Mashad, dan was immers de familie-eer eveneens gered. Daarvoor hadden ze dus niet hoeven te sterven. (In het beste geval trok gewoon de hele familie weg naar een ander deel van het - immense - land, waar niemand hen kende en waar men met een schone lei had kunnen herbeginnen.)

Belangrijk is dat, evengoed als de religieuze elite van Iran (die de dood bevolen had) ook de familie, gewone gelovigen, als vertegenwoordigers van de islam moeten worden beschouwd, samen met de duizenden toeschouwers, waarvan ongetwijfeld een aantal (ik spreek me niet over percentages uit) de terechtstelling van twee (mogelijk) minderjarigen zonder meer even barbaars vinden als wij, westerlingen. Op zijn minst een sterke aanwijzing dat lang niet alle moslims homoseksualiteit de doodstraf waard vinden.

Ook de islamstroming die in Iran heerst, het Twaalfder Sji'isme, kan niet zomaar model staan voor Dé islam, en wel niet in de laatste plaats omdat sji'ieten wereldwijd slechts 10% uitmaken van alle moslims. Bovendien bekleden sji'ieten hun imams met veel méér (leer)gezag dan soennieten dit doen; juist daardoor ontstaan situaties waarin een religieuze elite zijn geloofsbeeld kan opleggen (lees: opdringen) aan een grote massa, zonder dat die massa het daarmee altijd eens is. In die zin is het lang niet zeker dat deze terdoodveroordeling de goedkeuring van (heel) de massa wegdroeg, integendeel zelfs. Want klaarblijkelijk moet de islamitische rechtspraak haar toevlucht nemen tot halve waarheden, om niet te zeggen hele leugens, om het publiek dergelijke executies - niet zeldzaam in dat land - te doen slikken.

Deze opmerkingen in acht genomen acht ik die twee jongens veeleer slachtoffer van de eeuwenoude (pre-islamitische) cultuur van eer-en-schande, dan van de islam zelf. Het enige wat hier enigszins tégen de islam pleit, is dat die de gelovigen totnogtoe niet heeft kunnen inspireren tot het overstijgen van die oude eer/schandecultuur. Maar in zekere zin kan dit ook gesteld worden van het christendom. Evenmin neemt dit weg dat het humanisme geenszins het monopolie geniet op een homovriendelijke samenleving, omdat die zelfs in het verleden hier en daar ook in islamitische (of christelijke) context heeft kunnen gedijen.
Wel, als er dan meerdere islams zouden bestaan en jij weet dat allemaal zo goed, noem dan eens, mèt getallen, de groep(en) die Mens-waardige opvattingen practiseren.

Laatst gewijzigd door willem1940NLD : 12 maart 2008 om 12:50.
willem1940NLD is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2008, 13:09   #18
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

El Flamencoloco; nu vertel je echt volslagen onzin!
Je hele stelling slaat nergens op; binnen het huidige Iran bestaan homo's niet eens volgens de Iraanse president, dat geeft aan hoeveel rechten er in het hedendaagse iran voor moslims zijn!
Vergeten hoe in Nederland gereageerd werd toen een Iraanse fotografe juist die problematiek in beeld bracht?
Niet geluisterd naar de mening van de ondervoorzitster van de moslimexecutieve toen op de VRT homoseksualiteit ter sprake kwam?
Het is een taboe, iets wat je niet mag zijn en voor bijzonder veel moslims is het volkomen onacceptabel, die discussie van uitsluiting tot homo's ter dood brengen zou een religie onwaardig moeten zijn in deze eeuw!
Uw geleuter vind ik ergelijk; het probleem zit wel degelijk bij de gelovigen en islam van vandaag en dit ontkennen is echt onzin!
De meeste jonge homo's van moslim origine in Antwerpen steunen vooral elkaar omdat hun geaardheid het onacceptabel maakt voor familie, dat is heel jammer want je seksuele geaardheid is uiteraard geen keuze maar aangeboren!
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2008, 14:00   #19
ElFlamencoLoco
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
El Flamencoloco; nu vertel je echt volslagen onzin!
Je hele stelling slaat nergens op; binnen het huidige Iran bestaan homo's niet eens volgens de Iraanse president, dat geeft aan hoeveel rechten er in het hedendaagse iran voor moslims zijn!
Vergeten hoe in Nederland gereageerd werd toen een Iraanse fotografe juist die problematiek in beeld bracht?
Niet geluisterd naar de mening van de ondervoorzitster van de moslimexecutieve toen op de VRT homoseksualiteit ter sprake kwam?
Het is een taboe, iets wat je niet mag zijn en voor bijzonder veel moslims is het volkomen onacceptabel, die discussie van uitsluiting tot homo's ter dood brengen zou een religie onwaardig moeten zijn in deze eeuw!
Uw geleuter vind ik ergelijk; het probleem zit wel degelijk bij de gelovigen en islam van vandaag en dit ontkennen is echt onzin!
De meeste jonge homo's van moslim origine in Antwerpen steunen vooral elkaar omdat hun geaardheid het onacceptabel maakt voor familie, dat is heel jammer want je seksuele geaardheid is uiteraard geen keuze maar aangeboren!
Nergens stel ik dat homo's het in Iran makkelijk hebben. En mét jou ben ik van oordeel dat velen van hun daar in levensgevaar verkeren. Evenmin als jou verdedig ik dat men vluchtelingen naar ginder zou terugsturen, als zij dat land ontliepen o.w.v. hun geaardheid.

Maar daarover gaat het me niet zozeer. Het is heel simpel: tot voor een paar jaar werden homo's ginder open en bloot opgehangen, louter en alleen wegens hun geaardheid. Maar sedert enige tijd zien de autoriteiten zich genoodzaakt hun toevlucht te nemen tot halve waarheden en hele leugens: opdat de bevolking nog langer de executies zouden slikken, worden homo's vandaag de dag officieel voor gans andere "misdaden" (waaronder verkrachting en moord) geëxecuteerd.

Dat toont toch op zijn minst het bestaan aan van een niet onaanzienlijke aanhang voor meer homovriendelijkheid, die bovendien groeiende is. Anders zouden de autoriteiten zich toch al deze moeite in het verhullen van homomoorden - wat dát zijn het, niks meer en niks minder - niet getroosten.

Ik begrijp niet wat jij ergerlijk vindt aan deze redenering.
Oud 12 maart 2008, 14:02   #20
ElFlamencoLoco
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door willem1940NLD Bekijk bericht
Wel, als er dan meerdere islams zouden bestaan en jij weet dat allemaal zo goed, noem dan eens, mèt getallen, de groep(en) die Mens-waardige opvattingen practiseren.
Zo los voor de vuist weg: de praktijken die men er in Osmaanse badhuizen eeuwenlang heeft op nagehouden en die zonder meer gedoogd werden. Niet alleen vanwege de elite, maar ook vanwege de gewone(re) man.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:12.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be