![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Eventjes uit dlemnio... dlem... dinges draad van K&K:
Citaat:
---- PS: Mijn excuses aan de mods, btw. Ik streef er steeds naar om een duidelijke topic titel te formuleren zodat anderen al weten waar ze aan toe zijn als ze doorklikken, maar aangezien dit topic eerder een vraag is, is het mij ook een vraag hoe ik het zou noemen. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Eigenlijk verwees ik naar een opiniestuk van Rik Torfs waarin hij zegt: "Mijn hele professionele leven lang heb ik mij met godsdienstvrijheid beziggehouden. Vijfentwintig jaar geleden was dat een verstandige keuze voor wie een gezapig leventje nastreefde. Er gebeurde namelijk niets. Ieder zinnig mens begroette de vrijheid van godsdienst met sympathie. Vrijheid was leuk en godsdienst onbelangrijk." (Linkje.)
('k Was vergeten de link te plaatsen. ![]() Maar nu blijkt dat godsdienst niet definitief zal verdwijnen en dat ze integendeel terug een plaatsje in de publieke sfeer zoekt vinden heel wat mensen (ik denk daarbij aan Barnard en compagnie, onder andere) godsdienstvrijheid blijkbaar ineens een heel pak minder leuk. ![]()
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies. De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen. Tezamen zullen wij overwinnen. Laatst gewijzigd door Geert C : 11 september 2009 om 20:04. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() My god, de topictitels zijn niemer wat ze geweest zijn
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
|
![]() Citaat:
![]() (Merk op: scheiding van Kerk en Staat =/= scheiding van geloof en het publieke leven. ![]()
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies. De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen. Tezamen zullen wij overwinnen. Laatst gewijzigd door Geert C : 11 september 2009 om 20:14. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Nu kwam het de laatste jaren vele scholen van Vrome Net goed uit dat de migrantenkinderen massaal voor het GO kozen, zo konden ze hun bleek elitair schijntje hoog houden. Uit die hoeken nu lessen krijgen over vrijheid is zo absurd dat ik niet weet of ik nu moet lachen of huilen. Laatst gewijzigd door Another Jack : 11 september 2009 om 20:23. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik vrees echter dat je positie in deze niet de mijne is (want je negatieve smiley doet me twijfelen of je het goed of slecht vindt), al mag ik hopen dat dat wel zo is. Ikzelf zie vrijheid van godsdienstbeleving als iets dat maakt dat je privé doet wat je wil zolang je binnen het wettelijke kader blijft, maar ook dat de overheid mag eisen dat alles wat ze subsidies geeft enkele regels qua secularisme aan de dag legt en zorgt voor een maatschappij waarin religie in het hoofd zit en niet in het straatbeeld. Voor je me vat om die laatste regel: ik heb in het verleden vaak gepleit voor het behoud van bijna niet meer gebruikte kerkgebouwen. Niet omwille van hun religieuze betekenis maar vaak omdat het gewoon cultureel erfgoed is, waar ik als agnost ook steeds van kan genieten. Dat laatste trouwens steeds met respect voor de eventueel aanwezige gelovigen door bij bezoek buiten een viering steeds te fluisteren tegen mijn metgezel(len) en zeker geen foto's te nemen tenzij er niemand zit. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
![]() Citaat:
![]() Citaat:
![]()
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies. De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen. Tezamen zullen wij overwinnen. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Soms denk ik dat SA ooit hier zelfbedruipende scholen zal oprichten zodat de Koran en niet de Verlichting voorrang kan krijgen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
![]() Citaat:
![]() Citaat:
De idee dat religieuze opvattingen, in tegenstelling tot alle andere (politieke, ideologische, filosofische,...) opvattingen, uitsluitend tot de privésfeer behoren aanvaard ik niet en zal ik waarschijnlijk ook nooit aanvaarden. Zij hebben evenveel "recht" - daar zij evengoed uit de vrijheid van meningsuiting als uit de vrijheid van godsdienst voortvloeien - op een plaatsje in de publieke sfeer als andere opvattingen, en daar moeten we op een volwassen manier mee kunnen omgaan. Het is dikwijls bij dat laatste dat het schort, bij de manier waarop we daarmee omgaan. Laat het duidelijk zijn: voor mij staat de vrijheid van godsdienst niet boven alle andere grondrechten en -vrijheden (het onderscheid tussen een Talaoui en ik), maar zij staat er evenmin onder. Ik ben van mening dat zij op gelijke hoogte staat. ![]() Citaat:
![]()
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies. De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen. Tezamen zullen wij overwinnen. Laatst gewijzigd door Geert C : 11 september 2009 om 20:40. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |||
|
![]() Citaat:
![]() Citaat:
![]() Citaat:
![]()
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies. De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen. Tezamen zullen wij overwinnen. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#13 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
One nation under God...
![]() |
![]() |
#14 |
Europees Commissaris
|
![]() Voor mij geldt dat een kerkgemeenschap geen speciale privileges heeft boven niet-kerkelijke clubs, bvb dat een voetbalvereniging in het algemeen dezelfde rechten en plichten heeft als een kerk. Een supporter van een voetbalclub mag in een shirtje van zijn club op straat rondlopen, een aanhanger van een religie mag ook dragen wat hij gepast acht.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Mijn mening staat in de eerste post. Weliswaar op K&K-niveau, daar voel ik mij meer thuis. Onder de prettig gestoorden.
![]() |
![]() |
#16 | |
Staatssecretaris
|
![]() vrede,
Citaat:
vrede, redwasp
![]() |
![]() |
#17 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Ik bedoel maar.
![]() |
![]() |
#18 | ||
|
![]() Citaat:
Zou je dezelfde redenering op andere openbare diensten gaan toepassen? Citaat:
Want wat zal het volgende zijn? Dat de brandweer niet meer uitrukt eer de bewoonsters van het brandende huis hun hoofddoek afleggen?
![]() |
![]() |
#19 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar dat kan je van voetbal ook zeggen Laatst gewijzigd door praha : 16 september 2009 om 23:39. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Bijvorbeeld: artikel 20 Citaat:
Citaat:
|
|||