Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 8 november 2009, 12:15   #1
ministe van agitatie
Eur. Commissievoorzitter

ministe van agitatie's schermafbeelding

Standaard Chinezen financieren Afrikaanse ontwikkeling

Er is vanuit Europa nogal wat kritiek geleverd over de samenwerking tussen China en Afrikaanse landen. China werd er ondermeer van beschuldigd haar oog te hebben laten vallen op de grondstoffen in functie van haar eigen ontwikkeling en geen oog te hebben voor de vaak schabouwelijk slechte situatie van de mensenrechten.

China komt nu met een nieuw engagement: 10 miljard dollar voor Afrika. Interessant om zien hoe Europa door een neokoloniale houding de kaas van de boterham laat eten.

Citaat:
Chinese Premier Wen Jiabao attends the opening session of the fourth Forum on China-Africa Cooperation in the Red Sea resort of Sharm el-Sheikh, Egypt (8 Nov 2009)
China has cultivated strong economic ties with Africa

China has pledged to give Africa $10bn (£6bn) in concessional loans over the next three years, Chinese Premier Wen Jiabao has said at a summit in Egypt...

"We will help Africa build up financing capacity," Mr Wen told the summit.

Several heads of state and government are attending the meeting, including the Presidents of Sudan and Zimbabwe.

Egypt's President Hosni Mubarak inaugurated the forum, the fourth of its kind, and spoke of "peace, security and growth," and of "boosting cooperation between China and Africa."

Mr Wen also said China is planning to create environmental programmes for Africa, including 100 clean energy projects.

The West has previously accused China of plummeting Africa's natural resources - to fuel its booming economy - and of overlooking the human rights records of some governments they do business with.

In the run up to the summit, China's state owned Global Times newspaper wrote "The West is envious of China and Africa drawing closer," and quoted one Chinese Africa expert as saying "Europeans view Africa as their own backyard."

China pledged $5bn (£3bn) of assistance at the last cooperation summit in Beijing in 2006, and signed agreements to relieve or cancel the debt of more than 30 African countries.

ministe van agitatie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2009, 13:17   #2
Lof der Zotheid
Perm. Vertegenwoordiger VN

Lof der Zotheid's schermafbeelding

Standaard

Wie denkt dat China enkel humanitaire motieven heeft, is gewoon naïef. Waarmee natuurlijk niet gezegd is dat de yankees en hun Europese schoothondjes beter zijn.
Lof der Zotheid is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2009, 14:17   #3
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Als de Chinezen aan ontwikkelingssamenwerking doen wordt het gezien als een handeling vanuit eigenbelang, als Europa het doet wordt het voorgesteld als altruïsme, of hoe de mens in staat is zich een rad voor de ogen te draaien en de behoefte heeft te geloven in de eigen goedheid. Het kwaad kan slechts van de ander zijn.

Kan Walt Disney niet aangeklaagd worden wegens het stimuleren van een racistisch gedachtengoed dat vele slachtoffers gemaakt heeft in het westen?

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 8 november 2009 om 14:19.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2009, 19:23   #4
Big Slick
Provinciaal Gedeputeerde

Big Slick's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Als de Chinezen aan ontwikkelingssamenwerking doen wordt het gezien als een handeling vanuit eigenbelang, als Europa het doet wordt het voorgesteld als altruïsme, of hoe de mens in staat is zich een rad voor de ogen te draaien en de behoefte heeft te geloven in de eigen goedheid. Het kwaad kan slechts van de ander zijn.
Zéér correcte opmerking,mhr Bollen.
Trouwens, als je de gemiddelde reactie vanuit Afrika zelf mag geloven, blijkt dat de Chinezen nogal wat "menselijker" omgaan met de bevolking aldaar dan de Europese blanken van destijds.
Big Slick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2009, 20:47   #5
Tavek
Banneling

Standaard

Best Afrika en Z-Amerika ontruimen van menselijke aanwezigheid zodat we nog plekken op deze planeet hebben waar de natuur vrij spel heeft.

We zijn niet het enigste levende wezen op deze aardbol....
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2009, 20:48   #6
Zeikstraal
Banneling

Standaard

Zeikstraal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2009, 20:50   #7
ministe van agitatie
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
We zijn niet het enigste levende wezen op deze aardbol....
We zijn de enigen die iets interessants te vertellen hebben. Al de rest is voedsel.

Laatst gewijzigd door ministe van agitatie : 8 november 2009 om 20:51.
Oud 8 november 2009, 20:52   #8
Zeikstraal
Banneling

Standaard

Was het maar waar, dan kon ik het schenken aan de benodigden in afrika.
Oud 8 november 2009, 21:39   #9
Yves38
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeikstraal Bekijk bericht
Ik denk dat je best direct naar China of Afrika verhuist, dan kan je je lusten daar botvieren.
Yves38 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2009, 21:42   #10
Zeikstraal
Banneling

Standaard

En wat zijn deze lusten?
Oud 8 november 2009, 22:19   #11
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ministe van agitatie Bekijk bericht
We zijn de enigen die iets interessants te vertellen hebben. Al de rest is voedsel.
Kent u de uitspraak "de tak afzagen waar ge op zit" ?

Dat is wat we bezig zijn.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2009, 22:51   #12
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Er is vanuit Europa nogal wat kritiek geleverd over de samenwerking tussen China en Afrikaanse landen. China werd er ondermeer van beschuldigd haar oog te hebben laten vallen op de grondstoffen in functie van haar eigen ontwikkeling en geen oog te hebben voor de vaak schabouwelijk slechte situatie van de mensenrechten.

China komt nu met een nieuw engagement: 10 miljard dollar voor Afrika. Interessant om zien hoe Europa door een neokoloniale houding de kaas van de boterham laat eten.
En kan u ons vertellen waar het verschil zit tussen het westerse en het Chinese kolonialisme? Uitgezonderd dan dat de Chinese kolonialen zo mogelijk nóg minder scrupules hebben dan de westerse corporations...
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 november 2009, 00:00   #13
ministe van agitatie
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Kent u de uitspraak "de tak afzagen waar ge op zit" ?

Dat is wat we bezig zijn.

Nou, dat lijkt me nogal gedramatiseerd. Zeker wel: de spanning tussen cultuur en natuur is van een dialectische orde en de kapitalistische productie- en consumptiewijze maakt een felle botsing schijnbaar onvermijdelijk. Maar ik ben hoopvol gestemd: veeleer dan de tak afzagen waarop we zitten zullen mensen zich verzetten tegen de waanzin van eeuwigdurende groei en productie in functie van winstmaximalisatie. Ik heb nogal vertrouwen in het menselijke inzicht. Ik denk dat de afgelopen 250.000 jaar een goede graadmeter zijn wat dat betreft. Niet in de zin van wat we allerlei aan stommiteiten hebben uitgehaald maar wel wat betreft de afstand die we hebben afgelegd.

Oud 9 november 2009, 00:09   #14
ministe van agitatie
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
En kan u ons vertellen waar het verschil zit tussen het westerse en het Chinese kolonialisme? Uitgezonderd dan dat de Chinese kolonialen zo mogelijk nóg minder scrupules hebben dan de westerse corporations...
Enerzijds ben ik er niet van overtuigd dat het om Chinees kolonialisme gaat. Het gaat zeker niet om uitbreiding van het grondgebied van China ten koste van Afrika en dat lijkt mij een voorwaarde om over kolonialisme te kunnen spreken.
Het zou kunnen dat ze de middelen, de arbeid, en de markten van Afrika willen overheersen. Maar als ze dat doen door het verstrekken van goedkope leningen ten bedrage van 10 miljard dollar, het schenken van 5 miljard dollar aan hulp en het nu alreeds kwijt schelden van de schuld van 30 Afrikaanse landen, dan heb ik niet de indruk dat het om kolonialisme gaat. Want dat geld wordt niet door China beheert maar door de Afrikanen zelf. Het zijn investeringen waarover zij beslissen.

Natuurlijk is China niet altruïstisch, ik ben wat dat betreft niet naïef. Het gaat hen in eerste instantie om goede economische en politieke relaties. Daar hebben ze alle belang bij. Maar nòg minder scrupules dan de Westerse corporaties? Dat houdt ik voor volstrekt onmogelijk.

Oud 9 november 2009, 00:14   #15
Nr.10
Secretaris-Generaal VN

Nr.10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

China heeft een reserve van 2.200 miljard dollar. Gigantisch. Toch is dit relatief. Mocht de Amerikaanse centrale bank een inflatiescenario uitlokken verdampt dit redelijk vlug. En ook als de koers van de dollar zakt tegenover die van de yuan zakt de waarde van de deviezenreserve (in relatieve termen). Door met een deel van de dollars (die ze verdienden door export naar het Westen) naar Afrika te wandelen, schuiven de Chinezen een deel van de hete patat door naar de Afrikanen (ogenschijnlijk, waarom praten ze niet over yuans [?]). Tien miljard dollar voor Afrika is eigenlijk niet veel, maar komt wel op een goed moment. Een tactisch goed gekozen moment. Veel privé-investeerders trekken zich in tijden van crisis (nu dus) razendsnel terug (juist als de nood het hoogst is). Sommige staten verminderen ook hun budgetten. China doet dus een goede zet door net nu met een nieuw engagement uit te pakken. Toch denk ik dat Europa wereldwijd met voorsprong de grootste donor is en blijft, gesteld dat dat belangrijk is, uiteraard. De Afrikanen leven nog voor groot deel binnen premoderne primitieve modellen. Via geldstromen uit verre landen komen zij in contact met moderne en postmoderne modellen die (evident) ver weg staan van hun leefwereld. Vraag is of dit een verrijking inhoudt dan wel een verarming.
Oud 9 november 2009, 00:19   #16
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Enerzijds ben ik er niet van overtuigd dat het om Chinees kolonialisme gaat. Het gaat zeker niet om uitbreiding van het grondgebied van China ten koste van Afrika en dat lijkt mij een voorwaarde om over kolonialisme te kunnen spreken.
Het zou kunnen dat ze de middelen, de arbeid, en de markten van Afrika willen overheersen. Maar als ze dat doen door het verstrekken van goedkope leningen ten bedrage van 10 miljard dollar, het schenken van 5 miljard dollar aan hulp en het nu alreeds kwijt schelden van de schuld van 30 Afrikaanse landen, dan heb ik niet de indruk dat het om kolonialisme gaat. Want dat geld wordt niet door China beheert maar door de Afrikanen zelf. Het zijn investeringen waarover zij beslissen.

Natuurlijk is China niet altruïstisch, ik ben wat dat betreft niet naïef. Het gaat hen in eerste instantie om goede economische en politieke relaties. Daar hebben ze alle belang bij. Maar nòg minder scrupules dan de Westerse corporaties? Dat houdt ik voor volstrekt onmogelijk.
Met andere woorden: ze doen exact hetzelfde als het westen. De Afrikaanse landen aan zich binden via leningen, via corrupte leiders aan zich te binden, de Afrikaanse economie in hun greep krijgen, etc... China is de meest kapitalistische staat ter wereld. Dat jij staat te juichen bij één van de meest geweldadige en meest repressieve regimes ter wereld, verbaast me wel even. Of worden de Chinese gruweldaden allemaal met de mantel der liefde toegedekt, louter omdat ze met een rode vlag zwaaien?
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 november 2009, 01:01   #17
ministe van agitatie
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Met andere woorden: ze doen exact hetzelfde als het westen. De Afrikaanse landen aan zich binden via leningen, via corrupte leiders aan zich te binden, de Afrikaanse economie in hun greep krijgen, etc... China is de meest kapitalistische staat ter wereld. Dat jij staat te juichen bij één van de meest geweldadige en meest repressieve regimes ter wereld, verbaast me wel even. Of worden de Chinese gruweldaden allemaal met de mantel der liefde toegedekt, louter omdat ze met een rode vlag zwaaien?
Met de Rode Vlag zwaaien kan bij mij soms volstaan, ja.

In alle ernst: als je me ergens hebt weten juichen, dan moet je dat even aanduiden. Ik ben niet naïef. Maar ik zie wel een immens verschil tussen het Europees kolonialisme - dat niet begonnen is met leningen geven noch met corrupte leiders maar met militaire veroveringstochten en slavenhandel - en het Chinese model, met name het verstrekken van kapitaal en technologie.
Overigens gaat het niet alleen om (goedkope) leningen maar ook om directe, financiële hulp en het kwijtschelden van eerdere leningen.

Oud 9 november 2009, 11:46   #18
Brandaan
Minister

Brandaan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Met de Rode Vlag zwaaien kan bij mij soms volstaan, ja.

In alle ernst: als je me ergens hebt weten juichen, dan moet je dat even aanduiden. Ik ben niet naïef. Maar ik zie wel een immens verschil tussen het Europees kolonialisme - dat niet begonnen is met leningen geven noch met corrupte leiders maar met militaire veroveringstochten en slavenhandel - en het Chinese model, met name het verstrekken van kapitaal en technologie.
Overigens gaat het niet alleen om (goedkope) leningen maar ook om directe, financiële hulp en het kwijtschelden van eerdere leningen.
Ik zie het nog niet: wat is volgens u precies het verschil tussen "het Westen" en China bij hun optreden in Afrika? Het Westen scheldt schulden kwijt, China scheldt schulden kwijt; Het Westen geeft "ontwikkelingshulp", China geeft "ontwikkelingshulp"; Het Westen geeft goedkope leningen, China geeft goedkope leningen; Het Westen steunt corrupte leiders, China steunt corrupte leiders; Het Westen haalt goedkope grondstoffen uit Afrika, China haalt goedkope grondstoffen uit Afrika. Kunt u mij de subtiele verschillen in het beleid van beide partijen geven zodat het duidelijk wordt waarom u het Westen veroordeelt voor hun Afrikabeleid, terwijl u tegelijkertijd China prijst voor hun acties?
Oud 9 november 2009, 14:06   #19
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard De werkelijkheid

Sterk aanbevolen: dokumentaire film: "Katanga Business"

Laatst gewijzigd door Boduo : 9 november 2009 om 14:07.
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 november 2009, 15:04   #20
Wimpeus
Gouverneur

Standaard

Als je bekijkt hoe slecht de Chinese overheid een groot deel van de eigen bevolking behandelt, vanwaar komt opeens de gedachte dat deze overheid een totaal andere bevolking beter gaat behandelen?
Zal dit tot gevolg hebben dat de migratiestroom van Afrika naar Europa nu verlegd wordt van Afrika naar China? Ik hoop voor de Afrikanen van niet want me dunkt gaan ze dan pas echt ondervinden wat racisme is.
Wimpeus is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:46.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be