![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Er is vanuit Europa nogal wat kritiek geleverd over de samenwerking tussen China en Afrikaanse landen. China werd er ondermeer van beschuldigd haar oog te hebben laten vallen op de grondstoffen in functie van haar eigen ontwikkeling en geen oog te hebben voor de vaak schabouwelijk slechte situatie van de mensenrechten.
China komt nu met een nieuw engagement: 10 miljard dollar voor Afrika. Interessant om zien hoe Europa door een neokoloniale houding de kaas van de boterham laat eten. Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Wie denkt dat China enkel humanitaire motieven heeft, is gewoon naïef. Waarmee natuurlijk niet gezegd is dat de yankees en hun Europese schoothondjes beter zijn.
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Als de Chinezen aan ontwikkelingssamenwerking doen wordt het gezien als een handeling vanuit eigenbelang, als Europa het doet wordt het voorgesteld als altruïsme, of hoe de mens in staat is zich een rad voor de ogen te draaien en de behoefte heeft te geloven in de eigen goedheid. Het kwaad kan slechts van de ander zijn.
Kan Walt Disney niet aangeklaagd worden wegens het stimuleren van een racistisch gedachtengoed dat vele slachtoffers gemaakt heeft in het westen? ![]() Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 8 november 2009 om 14:19. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
Trouwens, als je de gemiddelde reactie vanuit Afrika zelf mag geloven, blijkt dat de Chinezen nogal wat "menselijker" omgaan met de bevolking aldaar dan de Europese blanken van destijds. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Banneling
|
![]() Best Afrika en Z-Amerika ontruimen van menselijke aanwezigheid zodat we nog plekken op deze planeet hebben waar de natuur vrij spel heeft.
We zijn niet het enigste levende wezen op deze aardbol.... |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Banneling
|
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() We zijn de enigen die iets interessants te vertellen hebben. Al de rest is voedsel.
Laatst gewijzigd door ministe van agitatie : 8 november 2009 om 20:51. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Banneling
|
![]() Was het maar waar, dan kon ik het schenken aan de benodigden in afrika.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Banneling
|
![]() En wat zijn deze lusten?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability". Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Nou, dat lijkt me nogal gedramatiseerd. Zeker wel: de spanning tussen cultuur en natuur is van een dialectische orde en de kapitalistische productie- en consumptiewijze maakt een felle botsing schijnbaar onvermijdelijk. Maar ik ben hoopvol gestemd: veeleer dan de tak afzagen waarop we zitten zullen mensen zich verzetten tegen de waanzin van eeuwigdurende groei en productie in functie van winstmaximalisatie. Ik heb nogal vertrouwen in het menselijke inzicht. Ik denk dat de afgelopen 250.000 jaar een goede graadmeter zijn wat dat betreft. Niet in de zin van wat we allerlei aan stommiteiten hebben uitgehaald maar wel wat betreft de afstand die we hebben afgelegd.
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Het zou kunnen dat ze de middelen, de arbeid, en de markten van Afrika willen overheersen. Maar als ze dat doen door het verstrekken van goedkope leningen ten bedrage van 10 miljard dollar, het schenken van 5 miljard dollar aan hulp en het nu alreeds kwijt schelden van de schuld van 30 Afrikaanse landen, dan heb ik niet de indruk dat het om kolonialisme gaat. Want dat geld wordt niet door China beheert maar door de Afrikanen zelf. Het zijn investeringen waarover zij beslissen. Natuurlijk is China niet altruïstisch, ik ben wat dat betreft niet naïef. Het gaat hen in eerste instantie om goede economische en politieke relaties. Daar hebben ze alle belang bij. Maar nòg minder scrupules dan de Westerse corporaties? Dat houdt ik voor volstrekt onmogelijk.
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#16 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability". Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
In alle ernst: als je me ergens hebt weten juichen, dan moet je dat even aanduiden. Ik ben niet naïef. Maar ik zie wel een immens verschil tussen het Europees kolonialisme - dat niet begonnen is met leningen geven noch met corrupte leiders maar met militaire veroveringstochten en slavenhandel - en het Chinese model, met name het verstrekken van kapitaal en technologie. Overigens gaat het niet alleen om (goedkope) leningen maar ook om directe, financiële hulp en het kwijtschelden van eerdere leningen.
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Minister
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Sterk aanbevolen: dokumentaire film: "Katanga Business"
Laatst gewijzigd door Boduo : 9 november 2009 om 14:07. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Gouverneur
|
![]() Als je bekijkt hoe slecht de Chinese overheid een groot deel van de eigen bevolking behandelt, vanwaar komt opeens de gedachte dat deze overheid een totaal andere bevolking beter gaat behandelen?
Zal dit tot gevolg hebben dat de migratiestroom van Afrika naar Europa nu verlegd wordt van Afrika naar China? Ik hoop voor de Afrikanen van niet want me dunkt gaan ze dan pas echt ondervinden wat racisme is. |
![]() |
![]() |