![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 | |
Staatssecretaris
|
![]() vrede,
in het tiende hoofdstuk van het lucasevangelie (luc 10:42) lezen we dat jezus (vrede zij met hem) zegt: Citaat:
kunnen we het in deze wereld verantwoorden om zelf het deel van maria te kiezen en ons bij de voeten van de profeet terug te trekken, terwijl onze zuster al het werk voor ons doet? valt een leven van contemplatie, te midden van een wereld vol miserie, wel ethisch te verantwoorden? het verlangen naar contemplatie, naar de zoete nabijheid van de profeet en naar de nectar van zijn woorden is hevig en diep, maar het gewoel van de wereld maant ons steeds opnieuw tot actie. wat bedoelde jezus toen hij zei dat maria het beste deel had gekozen? vrede, redwasp
DENK EROM: EIGEN KARMA EERST! ALTIJD, OVERAL! Laatst gewijzigd door redwasp : 1 oktober 2009 om 10:53. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Minister
|
![]() Vrouwen zouden het grootste slachtoffer zijn van de huidige economische crisis. In ontwikkelingslanden worden op dit ogenblik namelijk veel meisjes van school gehouden om thuis bij te springen. Dit hypothekeert niet enkel de toekomst van deze vrouwen, maar ook de ontwikkeling van de maatschappij.
Ik lees deze passage als zeer progressief. Niet enkel in de historische context, een vrouw die onderricht krijgt van een rabbi, maar ook omdat hier resoluut de persoonlijke ontwikkeling (van de vrouw) als prioriteit gesteld wordt.
![]() |
#3 | |
Staatssecretaris
|
![]() vrede,
Citaat:
vrede, redwasp
![]() |
![]() |
#4 | ||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Maar de Bijbel leert ons bij monde van Jakobus, broeder van Jezus, ook het volgende: Citaat:
![]() Ik denk dat een leven van contemplatie zeer waardevol kan zijn voor degenen die zich daartoe geroepen voelen (ieder z'n taak hé ![]() ![]()
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies. De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen. Tezamen zullen wij overwinnen. Laatst gewijzigd door Geert C : 1 oktober 2009 om 15:56. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Schepen
|
![]() ![]() ![]() ![]() Uitprinten en overal opplakken.
![]() |
#6 |
Banneling
|
![]() Een zeer goede vraag, eentje die ik mijzelf ook al heb afgevraagd.
Eerlijk: ik weet er geen antwoord op. Wel kan ik zeggen dat dit wel valt onder de discussie licht/duister. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Minister-President
|
![]() Afval niet in de openbare ruimte achterlaten! AUB
![]() |
#9 | |
Minister
|
![]() Citaat:
In de eerste plaats stel ik mij bij dit fragment de vraag waar Martha juist mee bezig is. Is hetgeen zij doet echt levensnoodzakelijk? Ik zie het werk van Martha als onderdeel van het verwelkomen (upedexato) van Jezus in de eerste strofe. Zij is met vanalles en nog wat bezig om Jezus als gast te eren. Maria is anderzijds echter niet zomaar tv aan het kijken, maar krijgt onderricht van Jezus. Zij eert Jezus ook, maar op een andere manier, als leraar. Het fragment gaat dan eerder over de vraag hoe men Jezus, of iemand in het algemeen, het best eert. Net als GeertC zie ik dit fragement dan ook niet als een oproep tot een leven van contemplatie. Voor mij ligt de focus veel meer op het educatieve aspect, op het feit dat Maria haar kans grijpt op zelfontplooing. Het bezoek van Jezus was daarbij hoogstwaarschijnlijk een unieke gebeurtenis voor hen. Maria zit niet wat te bidden voor een kaarsje, maar is actief bezig met het onderricht krijgen van Jezus. De woorden van Jezus doen mij bij deze interpratie helemaal niet zo vreemd aan. In mijn voorbeeld trachtte ik de passage te mappen naar het heden en de vraag of vrouwen in ontwikkelingslanden nu met de crisis beter thuis hun steentje bijdragen of toch naar school moeten gaan. Ik denk dat het fragment ons helpt om daarover beter na te denken.
![]() |
![]() |
#10 | |
Staatssecretaris
|
![]() vrede,
Citaat:
in taizé had iemand een t-shirt pet als opdruk: "er komt een tijd dat het streven naar contemplatie een zuiver subversieve bezigheid wordt.' vrede, redwasp
![]() |
![]() |
#11 | ||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Flanelcondoom doelt op het lichtende pad - iedereen kan verlicht worden t.o.v. het duistere pad - slechts de ingewijden kunnen verlicht worden.
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |