Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 1 oktober 2009, 10:52   #1
redwasp
Staatssecretaris

redwasp's schermafbeelding

Standaard het beste deel

vrede,

in het tiende hoofdstuk van het lucasevangelie (luc 10:42) lezen we dat jezus (vrede zij met hem) zegt:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Luc 10:42
Er is maar één ding noodzakelijk. Maria heeft het beste deel gekozen, en dat zal haar niet worden ontnomen.
de discussie tussen actieven en conteplatieven blijft duren. is maria een profiteur die teert op het werk van anderen? is ze een plantrekster die zich niets aantrekt van de noden om haar heen?

kunnen we het in deze wereld verantwoorden om zelf het deel van maria te kiezen en ons bij de voeten van de profeet terug te trekken, terwijl onze zuster al het werk voor ons doet? valt een leven van contemplatie, te midden van een wereld vol miserie, wel ethisch te verantwoorden?

het verlangen naar contemplatie, naar de zoete nabijheid van de profeet en naar de nectar van zijn woorden is hevig en diep, maar het gewoel van de wereld maant ons steeds opnieuw tot actie.

wat bedoelde jezus toen hij zei dat maria het beste deel had gekozen?

vrede,

redwasp

Laatst gewijzigd door redwasp : 1 oktober 2009 om 10:53.
redwasp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2009, 13:13   #2
Visjnu
Minister

Visjnu's schermafbeelding

Standaard

Vrouwen zouden het grootste slachtoffer zijn van de huidige economische crisis. In ontwikkelingslanden worden op dit ogenblik namelijk veel meisjes van school gehouden om thuis bij te springen. Dit hypothekeert niet enkel de toekomst van deze vrouwen, maar ook de ontwikkeling van de maatschappij.

Ik lees deze passage als zeer progressief. Niet enkel in de historische context, een vrouw die onderricht krijgt van een rabbi, maar ook omdat hier resoluut de persoonlijke ontwikkeling (van de vrouw) als prioriteit gesteld wordt.
Oud 1 oktober 2009, 13:25   #3
redwasp
Staatssecretaris

Standaard

vrede,

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Visjnu Bekijk bericht
Vrouwen zouden het grootste slachtoffer zijn van de huidige economische crisis. In ontwikkelingslanden worden op dit ogenblik namelijk veel meisjes van school gehouden om thuis bij te springen. Dit hypothekeert niet enkel de toekomst van deze vrouwen, maar ook de ontwikkeling van de maatschappij.

Ik lees deze passage als zeer progressief. Niet enkel in de historische context, een vrouw die onderricht krijgt van een rabbi, maar ook omdat hier resoluut de persoonlijke ontwikkeling (van de vrouw) als prioriteit gesteld wordt.
net in het gewoel van deze wereld, met al zijn economische, ecologische, sociale, politieke en militaire crises, klinken deze woorden van jezus (vrede zij met hem) vreemd. wij hebben het gevoel dat we iets moeten doen om de problemen van die wereld mee op te lossen, maar jezus leert ons dat niet martha (die doende was, die de hele tijd dingen deed uit liefde voor de anderen) maar maria (die zich overgaf aan contemplatie) het beste deel gekozen had. roept jezus ons op om onze inspanning voor een betere wereld achter ons te laten en ons over te geven aan de zaligheid van het godzoeken? is de boodschap van deze profeet zo radikaal dat we ons niet alleen voor onszelf geen zorgen moeten maken, maar ook voor onze medemensen? worden wij geen onmensen wanneer we onze inspanningen voor een betere wereld inruilen voor een leven van contemplatie, of is dit juist onze vermenselijking?

vrede,

redwasp
Oud 1 oktober 2009, 15:52   #4
Geert C
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door redwasp Bekijk bericht
net in het gewoel van deze wereld, met al zijn economische, ecologische, sociale, politieke en militaire crises, klinken deze woorden van jezus (vrede zij met hem) vreemd. wij hebben het gevoel dat we iets moeten doen om de problemen van die wereld mee op te lossen, maar jezus leert ons dat niet martha (die doende was, die de hele tijd dingen deed uit liefde voor de anderen) maar maria (die zich overgaf aan contemplatie) het beste deel gekozen had. roept jezus ons op om onze inspanning voor een betere wereld achter ons te laten en ons over te geven aan de zaligheid van het godzoeken? is de boodschap van deze profeet zo radikaal dat we ons niet alleen voor onszelf geen zorgen moeten maken, maar ook voor onze medemensen? worden wij geen onmensen wanneer we onze inspanningen voor een betere wereld inruilen voor een leven van contemplatie, of is dit juist onze vermenselijking?
Persoonlijk denk ik dat Hij Martha leert dat ook zij tijd zou moeten maken voor contemplatie, ik zou daar niet de conclusie aan verbinden dat zij het zorgen voor haar gasten helemaal zou moeten opgeven. Er staat ook nergens dat Maria haar hele leven in contemplatie doorbracht, enkel dat zij tijdens Zijn aanwezigheid tijd maakte om naar Zijn woorden te luisteren. Het kan goed zijn dat Maria ook een heel actief leven leidde. Er moet dus ruimte zijn in ons leven voor contemplatie, zoals Jezus ons hier leert.

Maar de Bijbel leert ons bij monde van Jakobus, broeder van Jezus, ook het volgende:
Citaat:
Broeders en zusters, wat baat het een mens te beweren dat hij geloof heeft, als hij geen daden kan laten zien? Kan zo’n geloof hem soms redden? Stel dat een broeder of zuster geen kleren heeft en niets om te eten, en iemand van u zou hun zeggen: ‘Ga in vrede, houd u warm en eet maar goed’, zonder hun te geven wat ze nodig hebben, wat heeft dat voor zin? Zo is ook het geloof, op zichzelf genomen, als het zich niet uit in daden, dood.
(Er zijn ook verhalen waar Jezus zich in die zin uitlaat, maar dit is nu eenmaal een citaat dat ik ken. )

Ik denk dat een leven van contemplatie zeer waardevol kan zijn voor degenen die zich daartoe geroepen voelen (ieder z'n taak hé ), maar een leven ten dienste van zijn naasten (niet dat een leven van contemplatie dat per definitie uitsluit) is minstens even waardevol.
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies.
De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen.
Tezamen zullen wij overwinnen.

Laatst gewijzigd door Geert C : 1 oktober 2009 om 15:56.
Geert C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2009, 22:43   #5
Zoethout002
Schepen

Zoethout002's schermafbeelding

Standaard

Uitprinten en overal opplakken.
Oud 1 oktober 2009, 22:49   #6
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Een zeer goede vraag, eentje die ik mijzelf ook al heb afgevraagd.

Eerlijk: ik weet er geen antwoord op. Wel kan ik zeggen dat dit wel valt onder de discussie licht/duister.
Flanelcondoom is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2009, 23:35   #7
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
vrede,

in het tiende hoofdstuk van het lucasevangelie (luc 10:42) lezen we dat jezus (vrede zij met hem) zegt:

de discussie tussen actieven en conteplatieven blijft duren. is maria een profiteur die teert op het werk van anderen? is ze een plantrekster die zich niets aantrekt van de noden om haar heen?

kunnen we het in deze wereld verantwoorden om zelf het deel van maria te kiezen en ons bij de voeten van de profeet terug te trekken, terwijl onze zuster al het werk voor ons doet? valt een leven van contemplatie, te midden van een wereld vol miserie, wel ethisch te verantwoorden?

het verlangen naar contemplatie, naar de zoete nabijheid van de profeet en naar de nectar van zijn woorden is hevig en diep, maar het gewoel van de wereld maant ons steeds opnieuw tot actie.

wat bedoelde jezus toen hij zei dat maria het beste deel had gekozen?

vrede,

redwasp
Het beste deel van de koe natuurlijk, de tournedeau.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2009, 00:34   #8
koppijn
Minister-President

koppijn's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zoethout002 Bekijk bericht

Uitprinten en overal opplakken.
Afval niet in de openbare ruimte achterlaten! AUB
Oud 2 oktober 2009, 06:30   #9
Visjnu
Minister

Visjnu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
vrede,

vrede,

redwasp
Met deze interpretatie ga ik toch niet helemaal akkoord.

In de eerste plaats stel ik mij bij dit fragment de vraag waar Martha juist mee bezig is. Is hetgeen zij doet echt levensnoodzakelijk? Ik zie het werk van Martha als onderdeel van het verwelkomen (upedexato) van Jezus in de eerste strofe. Zij is met vanalles en nog wat bezig om Jezus als gast te eren. Maria is anderzijds echter niet zomaar tv aan het kijken, maar krijgt onderricht van Jezus. Zij eert Jezus ook, maar op een andere manier, als leraar. Het fragment gaat dan eerder over de vraag hoe men Jezus, of iemand in het algemeen, het best eert.

Net als GeertC zie ik dit fragement dan ook niet als een oproep tot een leven van contemplatie. Voor mij ligt de focus veel meer op het educatieve aspect, op het feit dat Maria haar kans grijpt op zelfontplooing. Het bezoek van Jezus was daarbij hoogstwaarschijnlijk een unieke gebeurtenis voor hen. Maria zit niet wat te bidden voor een kaarsje, maar is actief bezig met het onderricht krijgen van Jezus.

De woorden van Jezus doen mij bij deze interpratie helemaal niet zo vreemd aan. In mijn voorbeeld trachtte ik de passage te mappen naar het heden en de vraag of vrouwen in ontwikkelingslanden nu met de crisis beter thuis hun steentje bijdragen of toch naar school moeten gaan. Ik denk dat het fragment ons helpt om daarover beter na te denken.
Oud 6 oktober 2009, 18:54   #10
redwasp
Staatssecretaris

Standaard

vrede,

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
Een zeer goede vraag, eentje die ik mijzelf ook al heb afgevraagd.

Eerlijk: ik weet er geen antwoord op. Wel kan ik zeggen dat dit wel valt onder de discussie licht/duister.
naar het licht, maar hoe? actief of contemplatief.

in taizé had iemand een t-shirt pet als opdruk: "er komt een tijd dat het streven naar contemplatie een zuiver subversieve bezigheid wordt.'

vrede,

redwasp
Oud 11 oktober 2009, 20:10   #11
Kallikles
Secretaris-Generaal VN

Kallikles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
naar het licht, maar hoe? actief of contemplatief.
Flanelcondoom doelt op het lichtende pad - iedereen kan verlicht worden t.o.v. het duistere pad - slechts de ingewijden kunnen verlicht worden.
de bruine pest is de islam. Het is de meest boosaardige ideologie sinds het nazisme.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles
Mogelijk zijn het hebben van verbale kwaliteiten niet uw grootste talent.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andev
Waarom zou ik moeten weten wat "multivariaatanalyse" betekent???
De mensen, steeds meer en meer, hebben lak aan dat soort gelul.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mike Godwin
By all means, compare these shitheads to Nazis.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy
Ja ik heb gezegd dat ik de moord op duizenden Nigerianen, omdat het zwarten zijn, goedpraat.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy over Europa's moslims
Naft er over en een stekske.
Kallikles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2009, 20:24   #12
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kallikles Bekijk bericht
Flanelcondoom doelt op het lichtende pad - iedereen kan verlicht worden t.o.v. het duistere pad - slechts de ingewijden kunnen verlicht worden.
Zonder Verlichtingswaarden lukt dat niet.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2009, 20:29   #13
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Lukt wat niet?
Flanelcondoom is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2009, 20:39   #14
Kallikles
Secretaris-Generaal VN

Kallikles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
de bruine pest is de islam. Het is de meest boosaardige ideologie sinds het nazisme.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles
Mogelijk zijn het hebben van verbale kwaliteiten niet uw grootste talent.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andev
Waarom zou ik moeten weten wat "multivariaatanalyse" betekent???
De mensen, steeds meer en meer, hebben lak aan dat soort gelul.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mike Godwin
By all means, compare these shitheads to Nazis.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy
Ja ik heb gezegd dat ik de moord op duizenden Nigerianen, omdat het zwarten zijn, goedpraat.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy over Europa's moslims
Naft er over en een stekske.
Kallikles is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:09.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be