![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Vreemdeling
|
![]() Ik las gisteren in de metro, dat de vdab in west-vlaanderen nu ook begint met een cursus : westvlaams voe beginners
dit doen ze omdat vele Allochtonen nederlands leren en ze dan op het werk nog steeds niet goed genoeg kunnen communiceren met hun collega's, doordat ze hen niet aanpassen en een klein beetje mooier nederlands praten. Ik vind het normaal dat Allochtonen die hier werk zoeken zich moeten aanpassen en nederlands leren. Maar dan vind ik ( ik ben zelf een west-vlaming) dat ook de mensen die moeten samenwerken gewoon een klein beetje moeite moeten doen om nederlands te praten, uit respect voor die persoon of personen. Nu moeten ze na hun cursus nederlands, west-vlaams leren. En dan vinden ze 3 jaar later werk in de limburg en mogen ze een cursus volgen voor limburgs voor beginners. Dat vind ik ronduit belachelijk!! Zelf de vdab van antwerpen dacht dat het om een grap ging!! |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat is mooi meegenomen voor die mensen, dan weten ze tenminste waarover het gaat als "hele pataten" tersprake komen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
ge kunt daar kritiek op hebben, ik vind het vooral charmant. en als ge iets niet begrijpt kunt ge't altijd vragen. zo'n cursus organiseren is wellicht trouwens één van de nuttiger dingen waar de vdab zich mee bezighoudt ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Maar ik vind het gewoon een ambetant gevoel dat west-vlamingen ( vooral min 30ers) zich niet aanpassen aan allochtonen. Terwijl ze dat wel doen tegenover oost-vlamingen/ antwerpenaars ... ( ik heb het over min dertigers hé ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
sowieso lijkt het mij belangrijk dat je de mensen kunt verstaan in het gebied waar ge woont. als je dan in west-vlaanderen gaat wonen, waar het dialect écht wel de primaire taal is, dan moet ge dat toch wel verstaan. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Maar als ze binnen 3 jaar moeten verhuizen door omstandigheden en ze ondertussen het Nederlands niet meer of zeer weinig gebruiken, dan raken ze in de problemen, want dan moeten ze weer van nul af beginnen. Het is goed dat ze de kans hebben om het te leren, tis maar ik ben westvlaming en als ik geen moeite doe in oost-vlaanderen, antwerpen, limburg, brussel... dan verstaan ze mij niet, dan sta je daar als allochtoon, na een cursus van de vdab. Geloof mij, West-Vlaams en Nederlands is een wereld van verschil... Gelwofd mie, Westvlams en oeze talu i ne weiruld va verskil... Laatst gewijzigd door Aftersun : 10 oktober 2009 om 10:35. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Belachelijk. En niet echt een compliment voor de West-Vlamingen, die blijkbaar AN niet willen of kunnen spreken tegen allochtonen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
|
![]() Citaat:
Ze verplichten eerst de allochtonen en de Franstaligen om NL te leren maar als ze het dan leren dan schakelen de Vlamingen over op dialect zodat de allochtonen en Franstaligen weer buitengesloten worden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Hoe doet ge dat eigenlijk, iemand een spraakgebrek aanleren?
![]() |
#10 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Arme allochtonen en Franstaligen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Banneling
|
![]() Het wordt tijd dat die West-Vlamingen zich aan passen aan de rest van het land of ze kunnen de vlieger op en terug van waar ze komen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
|
![]() Merk op:
Hypocriet noemt men dat. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#14 |
Staatssecretaris
|
![]() Ik vind het sympathiek dat men het West-Vlaams in stand wil houden maar met belastinggeld kunnen er toch meer belangrijke dingen worden geleerd aan immigranten.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Staatssecretaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Staatssecretaris
|
![]() Dat is het punt niet. Het gaat erom dat in deze tijden we ons niet kunnen permitteren om met belastinggeld (belastingen zijn nog steeds uitoefening van fysieke macht) nieuw aangekomen Belgen met futiliteiten te laten bezighouden.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Staatssecretaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Parlementslid
|
![]() Onaanvaardbaar. Dat de West-Vlaming eens een tweede taal leert (het algemeen Nederlands) en iets verder kijkt dan de 'gezelligheid' van een taaltje dat alleen gesproken wordt door een heel klein groepje mensen.