Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 24 oktober 2009, 23:43   #1
Deepeco
Parlementsvoorzitter

Standaard Geweldloze communicatie

in andere threads op dit forum gebruik ik vaak nogal harde oordelen. Ik voel me daar eigenlijk ongemakkelijk bij. Daarom zou ik graag wat meer aan geweldloze communicatie willen werken. Dat is een methode ontwikkeld door Marshall Rosenberg, en het inspireert en ontroert me heel sterk.

http://www.youtube.com/watch?v=SZ-fU...eature=related
(hier legt hij ook het verschil uit tussen straffen en beschermen; zie andere thread onder dit themaforum)

http://www.youtube.com/watch?v=-dpk5Z7GIFs
http://www.youtube.com/watch?v=XbgxFgAN7_w&NR=1
http://www.youtube.com/watch?v=L8fbx...eature=related

deze vind ik een heel goede:
http://www.youtube.com/watch?v=Bydhu...eature=related

nog interessant voorbeeld
http://www.youtube.com/watch?v=IQO7h9MNCqI&NR=1

http://www.youtube.com/watch?v=uGkLq...eature=related
Deepeco is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 oktober 2009, 23:47   #2
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Geweld heeft al veel meer geschillen opgelost dan alle geitenwollen sokken filosofies tesamen.

Laatst gewijzigd door maddox : 24 oktober 2009 om 23:47.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 oktober 2009, 23:50   #3
Steve_M
Perm. Vertegenwoordiger VN

Steve_M's schermafbeelding

Standaard

Ik kende hem niet, dus heb hem even gegoogled:

Marshall B. Rosenberg (Canton, Ohio, 6 oktober 1934) is een Amerikaanse psycholoog en de ontwerper van het model van Geweldloze communicatie (Nonviolent Communication), een wijze van communiceren met jezelf en met anderen, gericht op het tegemoetkomen aan ieders behoeften, het onderscheiden van behoeften en strategieën en het vermijden van moralistische oordelen.

Ik ken niemand die hier verder vanaf staat dan jij, deepeco: je bent de belichaming van moralistisch oordelen.
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2009, 00:25   #4
Deepeco
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M Bekijk bericht
Ik kende hem niet, dus heb hem even gegoogled:

Marshall B. Rosenberg (Canton, Ohio, 6 oktober 1934) is een Amerikaanse psycholoog en de ontwerper van het model van Geweldloze communicatie (Nonviolent Communication), een wijze van communiceren met jezelf en met anderen, gericht op het tegemoetkomen aan ieders behoeften, het onderscheiden van behoeften en strategieën en het vermijden van moralistische oordelen.

Ik ken niemand die hier verder vanaf staat dan jij, deepeco: je bent de belichaming van moralistisch oordelen.
Voel je je geïrriteerd omdat je liever ziet dat mensen zich gedragen in overeenstemming met wat ze zelf zeggen belangrijk te vinden?

Laatst gewijzigd door Deepeco : 25 oktober 2009 om 00:31.
Oud 25 oktober 2009, 00:31   #5
Deepeco
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Geweld heeft al veel meer geschillen opgelost dan alle geitenwollen sokken filosofies tesamen.
ik zou graag zien dat geschillen op een duurzame manier worden opgelost en dat alle betrokken partijen tevreden zijn (dat al hun behoeften voldaan zijn).

Het lijkt wel of je sceptisch bent tegenover geweldloze communicatie omdat je erop wil vertrouwen dat geschillen daadwerkelijk worden opgelost en niet zomaar weggewuifd, geminimaliseerd of genegeerd worden.
Oud 25 oktober 2009, 00:38   #6
Steve_M

Steve_M's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Deepeco Bekijk bericht
Voel je je geïrriteerd omdat je liever ziet dat mensen zich gedragen in overeenstemming met wat ze zelf belangrijk vinden?
Ik voel me niet geïrriteerd, ik vraag me af waarom je hier al een paar dagen dweept met een psychologisch model waar je zelf niet verder vanaf kan staan. Hoe zou jij het vinden als ik hier zou rondbazuinen dat ik mijn leven inricht volgens de ideeën van Peter Singer maar intussen vrolijk vlees eet, leren schoenen draag en stel dat het uitsterven van soorten een natuurlijk proces is waarvoor niemand zich moet schamen? Of wanneer hardcore liberalen je zouden vertellen dat ze "wat meer zouden willen werken aan de klassenstrijd" zoals uitgelegd door Marx? Inconsequent en lachwekkend.
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2009, 01:50   #7
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
ik zou graag zien dat geschillen op een duurzame manier worden opgelost en dat alle betrokken partijen tevreden zijn (dat al hun behoeften voldaan zijn).
Je zou het graag zo zien.

Ik Ugh de holbewoner met zware vuurstenen vuistbijl, Gij de perfecte 21ste eeuwse Homo Pacificus.
Wie wint?

Citaat:
Het lijkt wel of je sceptisch bent tegenover geweldloze communicatie omdat je erop wil vertrouwen dat geschillen daadwerkelijk worden opgelost en niet zomaar weggewuifd, geminimaliseerd of genegeerd worden.
Ik geef de voorkeur aan een weggevaagd probleem. Al dan niet met dikke paddestoelwolk. Ik ben niet sceptisch, maar weet dat de menselijke natuur niet weggewenst kan worden.

En geweldloze communicatie kan alleen als 1 partij de anderen bevredigd. En het maakt niet uit welke opening gebruikt word. Is dat nu vaginaal, anaal ,oraal of via de spleet van de portefeuille.

Laatst gewijzigd door maddox : 25 oktober 2009 om 01:53.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2009, 06:25   #8
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:

Ik Ugh de holbewoner met zware vuurstenen vuistbijl, Gij de perfecte 21ste eeuwse Homo Pacificus.
Wie wint?
De robot!

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2009, 09:13   #9
Deepeco
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M Bekijk bericht
Ik voel me niet geïrriteerd, ik vraag me af waarom je hier al een paar dagen dweept met een psychologisch model waar je zelf niet verder vanaf kan staan. Hoe zou jij het vinden als ik hier zou rondbazuinen dat ik mijn leven inricht volgens de ideeën van Peter Singer maar intussen vrolijk vlees eet, leren schoenen draag en stel dat het uitsterven van soorten een natuurlijk proces is waarvoor niemand zich moet schamen? Of wanneer hardcore liberalen je zouden vertellen dat ze "wat meer zouden willen werken aan de klassenstrijd" zoals uitgelegd door Marx? Inconsequent en lachwekkend.
Ik voelde mij machteloos als ik die morele oordelen velde, omdat ik niet wist hoe ik mijn gevoelens en behoeften kon duidelijk maken zonder te oordelen.
Ik voel me ook ongeduldig en kwaad als ik sommige reacties lees, want ik zou graag zien dat mensen meer respect tonen voor al het leven. Wat ik schreef was eigenlijk een tragische expressie van onvervulde behoeften. Ik zou jullie willen verzoeken om door de oordelen heen te zien en te kijken wat de achterliggende behoeften zijn.
Oud 25 oktober 2009, 09:21   #10
Deepeco
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:

Wie wint?

Ik geef de voorkeur aan een weggevaagd probleem. Al dan niet met dikke paddestoelwolk. Ik ben niet sceptisch, maar weet dat de menselijke natuur niet weggewenst kan worden.

En geweldloze communicatie kan alleen als 1 partij de anderen bevredigd. En het maakt niet uit welke opening gebruikt word. Is dat nu vaginaal, anaal ,oraal of via de spleet van de portefeuille.
En ik zou ook graag jullie achterliggende behoeften willen kennen. Willen jullie me helpen om die te verduidelijken?
Als ik dat van die paddestoelwolk en dat vaginaal bevredigen lees, voel ik me verontwaardigd. Het klinkt alsof je je wantrouwig voelt als je geweldloze communicatie leest. Ik zou graag willen weten waarom je dat schrijft.
Je schrijft ook dat in geweldloze communicatie alleen 1 partij de ander kan bevredigen. Heb je er nood aan dat in een conflictoplossing alle partijen aan bod komen en dat de behoeften van de tweede partij ook vervult worden?
Oud 25 oktober 2009, 09:23   #11
Lysander
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Ik zou jullie willen verzoeken om door de oordelen heen te zien en te kijken wat de achterliggende behoeften zijn.
Jouw achterliggend oordeel is toch niet zo moeilijk te achterhalen? Je wil namelijk dat iedereen jouw moralistische oordelen overneemt zodat je achteraf met gelijkgestemden geweldloos kan communiceren.
Lysander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2009, 10:14   #12
Den Duisteren Duikboot

Den Duisteren Duikboot's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
in andere threads op dit forum gebruik ik vaak nogal harde oordelen. Ik voel me daar eigenlijk ongemakkelijk bij. Daarom zou ik graag wat meer aan geweldloze communicatie willen werken. Dat is een methode ontwikkeld door Marshall Rosenberg, en het inspireert en ontroert me heel sterk.

http://www.youtube.com/watch?v=SZ-fU...eature=related
(hier legt hij ook het verschil uit tussen straffen en beschermen; zie andere thread onder dit themaforum)

http://www.youtube.com/watch?v=-dpk5Z7GIFs
http://www.youtube.com/watch?v=XbgxFgAN7_w&NR=1
http://www.youtube.com/watch?v=L8fbx...eature=related

deze vind ik een heel goede:
http://www.youtube.com/watch?v=Bydhu...eature=related

nog interessant voorbeeld
http://www.youtube.com/watch?v=IQO7h9MNCqI&NR=1

http://www.youtube.com/watch?v=uGkLq...eature=related
Zou je zo vriendelijk willen zijn een en ander in een bondig, maar verhelderend betoog samen te vatten?
Den Duisteren Duikboot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2009, 10:46   #13
edeses
Burger

edeses's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

En gewelddadige communicatie, hoeveel partijen bevredigt die? Meestal wordt daar niemand gelukkiger van en creeërt het een voedingsbodem voor meer problemen.
edeses is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2009, 11:00   #14
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En ik zou ook graag jullie achterliggende behoeften willen kennen. Willen jullie me helpen om die te verduidelijken?
Als ik dat van die paddestoelwolk en dat vaginaal bevredigen lees, voel ik me verontwaardigd. Het klinkt alsof je je wantrouwig voelt als je geweldloze communicatie leest. Ik zou graag willen weten waarom je dat schrijft.
Je schrijft ook dat in geweldloze communicatie alleen 1 partij de ander kan bevredigen. Heb je er nood aan dat in een conflictoplossing alle partijen aan bod komen en dat de behoeften van de tweede partij ook vervult worden?
Ik ben niet wantrouwig qua geweldloze communicatie. Dat kan perfect als er geen belangen op het spel staan. "Goeie morgen, goed weer nietwaar" is perfect geweldloze communicatie.

En ik bedoel dat, als partijen over belangen communiceren, er 2 kanten zijn. Of een partij is bereid geweld te gebruiken, of een partij is bereid de broek op de enkels te laten zakken.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edeses
En gewelddadige communicatie, hoeveel partijen bevredigt die? Meestal wordt daar niemand gelukkiger van en creeërt het een voedingsbodem voor meer problemen.
Hebt U dan zo'n slecht leven in West Europa? Nochtans is ons huidige luxeleven het gevolg van een heel lange geschiedenis van geweld.
En de enige reden waarom we nu in een uitzonderlijke situatie zitten is omdat we in een politieke orgie hangen waar ieders ieders tracht te bevredigen ter eigen voordele.
Oud 25 oktober 2009, 11:20   #15
edeses
Burger

Standaard

Citaat:
En ik bedoel dat, als partijen over belangen communiceren, er 2 kanten zijn. Of een partij is bereid geweld te gebruiken, of een partij is bereid de broek op de enkels te laten zakken.
Of allebei de broek half laten zakken en is goed zeiken over geweldloze communicatie.

Citaat:
Hebt U dan zo'n slecht leven in West Europa? Nochtans is ons huidige luxeleven het gevolg van een heel lange geschiedenis van geweld.
En de enige reden waarom we nu in een uitzonderlijke situatie zitten is omdat we in een politieke orgie hangen waar ieders ieders tracht te bevredigen ter eigen voordele.
Ik heb absoluut geen slecht leven, integendeel! Ons huidig luxeleven als gevolg nemen van een lange geschiedenis aan geweld is wel heel kort door de bocht. Als je goed kijkt is elk geweld een gevolg van een ander geweld. Veel vooruitgang is onderdrukt geweest door geweld en intimidatie.
Oud 25 oktober 2009, 11:50   #16
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edeses Bekijk bericht
Of allebei de broek half laten zakken en is goed zeiken over geweldloze communicatie.
Dat is het huidige systeem wat ik de politieke orgie noem. Onze lokale leiders hebben in de gaten dat ze door elkaar te bevredigen, hun zakken beter kunnen vullen.

Citaat:
Ik heb absoluut geen slecht leven, integendeel! Ons huidig luxeleven als gevolg nemen van een lange geschiedenis aan geweld is wel heel kort door de bocht.
Van het moment Ugh vond dat zijn god beter was dan die van Og, en Ughs voorraadgrot leger was dan die van Og, hadden we oorlog, want Og wou toch niet delen.
We maken even een ommetje via de Romeinen, die de stammentwisten in west europa even zeer onbenullig leken lijken .Dan de Franken die kwamen buurten. Etc etc, 30 jarige oorlog, 100 jarige oorlog, 5 dagen knokpartij, slachtpartij links en rechts, Napoleon, Kaiser Wilhelm, en "geen goodwin punt'" als laatste in de rij.
Hoezo, geweld heeft geen oorzaak in onze huidige levenswijze. De linkse verketteraars van de 19de eeuwse kolonisatie van Afrika gaan je op de brandstapel zetten.

Citaat:
Als je goed kijkt is elk geweld een gevolg van een ander geweld. Veel vooruitgang is onderdrukt geweest door geweld en intimidatie.
Integendeel mijn beste, ik ken geen betere stimulans voor technologische vooruitgang dan oorlog. Koud of warm.
Oud 25 oktober 2009, 14:03   #17
edeses
Burger

Standaard

Uiteraard heb je een punt dat oorlogen onze streken mee vorm hebben gegeven en dat oorlogen een uitstekende impuls zij om te investeren in technologie. Maar dit zou ook moeten kunnen zonder dat er een (al dan niet koude) oorlog aan vooraf is gegaan.

Ik beweer helemaal niet dat oorlog en geweld geen vorm hebben gegeven aan onze huidige maatschappij. Maar de meeste welvaart voor de gewone bevolking komt er meestal tijdens vredestijd, wat ook logisch is. We zitten in de 21e eeuw en als we de mensheid niet op een hoger niveau tillen dan simpelweg "paddestoelwolkjes gooien" om een probleem op te lossen is het misschien de laatste eeuw.
Vindt u dat te idealistisch? Jammer.
Oud 25 oktober 2009, 15:08   #18
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Uiteraard heb je een punt dat oorlogen onze streken mee vorm hebben gegeven en dat oorlogen een uitstekende impuls zij om te investeren in technologie. Maar dit zou ook moeten kunnen zonder dat er een (al dan niet koude) oorlog aan vooraf is gegaan.
Helaas geeft de geschiedenis een ander beeld. In tijden waar oorlog ver weg was, was er stagnatie.

Citaat:
Ik beweer helemaal niet dat oorlog en geweld geen vorm hebben gegeven aan onze huidige maatschappij.
Misschien vergis ik me dan
Citaat:
Veel vooruitgang is onderdrukt geweest door geweld en intimidatie.
Maar ik beweer het tegendeel, dat voornamelijk oorlog inventiviteit heeft aangezwengeld. 2 grote denkers uit de renaissance Michelangelo en Da Vinci hebben beiden hun sporen verdiend in het bedenken, en soms zelfs bouwen van belegerings en andere krijgswerktuigen.
Ikzelf merk het ook, dat mijn meest creatieve oplossingen ontstaan uit een krijgsprobleem, met name uit mijn hobby, Robot Wars.

Citaat:
Maar de meeste welvaart voor de gewone bevolking komt er meestal tijdens vredestijd, wat ook logisch is. We zitten in de 21e eeuw en als we de mensheid niet op een hoger niveau tillen dan simpelweg "paddestoelwolkjes gooien" om een probleem op te lossen is het misschien de laatste eeuw.
En dan? De aarde gaat rustig de rondjes blijven verder draaien hoor.
Na ons, de kakkerlakken misschien?

Citaat:
Vindt u dat te idealistisch? Jammer.
Ik vind het eerder naief geitenwollensokkengebrei. En ja, het is jammer dat de mens nu eenmaal zo in elkaar zit. Maar aangezien we er zijn, is het nu eenmaal zo. We kunnen Abel en Kaïn niet terugstoppen in Eva.
Oud 25 oktober 2009, 16:06   #19
edeses
Burger

Standaard

Citaat:
Helaas geeft de geschiedenis een ander beeld. In tijden waar oorlog ver weg was, was er stagnatie.
Op plaatsen waar oorlog is heerst er achteruitgang, de inventiviteit is meestal ver van het front te vinden. Vooral bij degenen die er belang bij hebben om de chaos in stand te houden, zij die profiteren van de miserie van een ander.

Citaat:
Maar ik beweer het tegendeel, dat voornamelijk oorlog inventiviteit heeft aangezwengeld. 2 grote denkers uit de renaissance Michelangelo en Da Vinci hebben beiden hun sporen verdiend in het bedenken, en soms zelfs bouwen van belegerings en andere krijgswerktuigen.
Ikzelf merk het ook, dat mijn meest creatieve oplossingen ontstaan uit een krijgsprobleem, met name uit mijn hobby, Robot Wars.
Ik geloof best dat dit een goede voedingsbodem kan zijn voor creatieve ideeën, maar niet de beste. Commerciële belangen of gewoon verwondering voor de wereld en mensen rond ons heen kunnen ook leiden tot vragen, ideeën en uiteindelijk vooruitgang. Ik zie liever het ISS of een iPhone ontwikkeld dan een zoveelste lange-afstandsraket van de VS.

Citaat:
En dan? De aarde gaat rustig de rondjes blijven verder draaien hoor.
Na ons, de kakkerlakken misschien?
Ook goed, misschien zelfs beter.

Citaat:
Ik vind het eerder naief geitenwollensokkengebrei. En ja, het is jammer dat de mens nu eenmaal zo in elkaar zit. Maar aangezien we er zijn, is het nu eenmaal zo. We kunnen Abel en Kaïn niet terugstoppen in Eva.
Kom kom, je moet niet alle pacifistisch denken afdoen als naïef geitenwollensokkengebrei.
Oud 25 oktober 2009, 16:54   #20
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Op plaatsen waar oorlog is heerst er achteruitgang, de inventiviteit is meestal ver van het front te vinden. Vooral bij degenen die er belang bij hebben om de chaos in stand te houden, zij die profiteren van de miserie van een ander.
In het totaal kapotgebombardeerde Nazi Duitsland waren zeer creatieve denkers én doeners aan't werk, onder een bommenregen waar een doorsnee persoon van zou ontploffen.

Citaat:
Ik geloof best dat dit een goede voedingsbodem kan zijn voor creatieve ideeën, maar niet de beste. Commerciële belangen of gewoon verwondering voor de wereld en mensen rond ons heen kunnen ook leiden tot vragen, ideeën en uiteindelijk vooruitgang. Ik zie liever het ISS of een iPhone ontwikkeld dan een zoveelste lange-afstandsraket van de VS.
Zonder V 2 geen ISS.
Zonder de stimulans om draadloze communicatie te hebben met de troepen, geen mobiel netwerk, wat trouwens gebaseerd is op een andere militaire toepassing, het internet.

Citaat:
Kom kom, je moet niet alle pacifistisch denken afdoen als naïef geitenwollensokkengebrei.
Zwaar wensdenken, ook een goeie verwoording als je het mij vraagt.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:45.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be