![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() in andere threads op dit forum gebruik ik vaak nogal harde oordelen. Ik voel me daar eigenlijk ongemakkelijk bij. Daarom zou ik graag wat meer aan geweldloze communicatie willen werken. Dat is een methode ontwikkeld door Marshall Rosenberg, en het inspireert en ontroert me heel sterk.
http://www.youtube.com/watch?v=SZ-fU...eature=related (hier legt hij ook het verschil uit tussen straffen en beschermen; zie andere thread onder dit themaforum) http://www.youtube.com/watch?v=-dpk5Z7GIFs http://www.youtube.com/watch?v=XbgxFgAN7_w&NR=1 http://www.youtube.com/watch?v=L8fbx...eature=related deze vind ik een heel goede: http://www.youtube.com/watch?v=Bydhu...eature=related nog interessant voorbeeld http://www.youtube.com/watch?v=IQO7h9MNCqI&NR=1 http://www.youtube.com/watch?v=uGkLq...eature=related |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Geweld heeft al veel meer geschillen opgelost dan alle geitenwollen sokken filosofies tesamen.
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen. Laatst gewijzigd door maddox : 24 oktober 2009 om 23:47. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Ik kende hem niet, dus heb hem even gegoogled:
Marshall B. Rosenberg (Canton, Ohio, 6 oktober 1934) is een Amerikaanse psycholoog en de ontwerper van het model van Geweldloze communicatie (Nonviolent Communication), een wijze van communiceren met jezelf en met anderen, gericht op het tegemoetkomen aan ieders behoeften, het onderscheiden van behoeften en strategieën en het vermijden van moralistische oordelen. Ik ken niemand die hier verder vanaf staat dan jij, deepeco: je bent de belichaming van moralistisch oordelen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Deepeco : 25 oktober 2009 om 00:31. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Het lijkt wel of je sceptisch bent tegenover geweldloze communicatie omdat je erop wil vertrouwen dat geschillen daadwerkelijk worden opgelost en niet zomaar weggewuifd, geminimaliseerd of genegeerd worden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
![]() Ik voel me niet geïrriteerd, ik vraag me af waarom je hier al een paar dagen dweept met een psychologisch model waar je zelf niet verder vanaf kan staan. Hoe zou jij het vinden als ik hier zou rondbazuinen dat ik mijn leven inricht volgens de ideeën van Peter Singer maar intussen vrolijk vlees eet, leren schoenen draag en stel dat het uitsterven van soorten een natuurlijk proces is waarvoor niemand zich moet schamen? Of wanneer hardcore liberalen je zouden vertellen dat ze "wat meer zouden willen werken aan de klassenstrijd" zoals uitgelegd door Marx? Inconsequent en lachwekkend.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik Ugh de holbewoner met zware vuurstenen vuistbijl, Gij de perfecte 21ste eeuwse Homo Pacificus. Wie wint? Citaat:
En geweldloze communicatie kan alleen als 1 partij de anderen bevredigd. En het maakt niet uit welke opening gebruikt word. Is dat nu vaginaal, anaal ,oraal of via de spleet van de portefeuille.
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen. Laatst gewijzigd door maddox : 25 oktober 2009 om 01:53. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De robot!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Ik voel me ook ongeduldig en kwaad als ik sommige reacties lees, want ik zou graag zien dat mensen meer respect tonen voor al het leven. Wat ik schreef was eigenlijk een tragische expressie van onvervulde behoeften. Ik zou jullie willen verzoeken om door de oordelen heen te zien en te kijken wat de achterliggende behoeften zijn. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Als ik dat van die paddestoelwolk en dat vaginaal bevredigen lees, voel ik me verontwaardigd. Het klinkt alsof je je wantrouwig voelt als je geweldloze communicatie leest. Ik zou graag willen weten waarom je dat schrijft. Je schrijft ook dat in geweldloze communicatie alleen 1 partij de ander kan bevredigen. Heb je er nood aan dat in een conflictoplossing alle partijen aan bod komen en dat de behoeften van de tweede partij ook vervult worden? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Jouw achterliggend oordeel is toch niet zo moeilijk te achterhalen? Je wil namelijk dat iedereen jouw moralistische oordelen overneemt zodat je achteraf met gelijkgestemden geweldloos kan communiceren.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Burger
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En ik bedoel dat, als partijen over belangen communiceren, er 2 kanten zijn. Of een partij is bereid geweld te gebruiken, of een partij is bereid de broek op de enkels te laten zakken. Citaat:
En de enige reden waarom we nu in een uitzonderlijke situatie zitten is omdat we in een politieke orgie hangen waar ieders ieders tracht te bevredigen ter eigen voordele.
![]() |
![]() |
#15 | ||
Burger
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
We maken even een ommetje via de Romeinen, die de stammentwisten in west europa even zeer onbenullig leken lijken .Dan de Franken die kwamen buurten. Etc etc, 30 jarige oorlog, 100 jarige oorlog, 5 dagen knokpartij, slachtpartij links en rechts, Napoleon, Kaiser Wilhelm, en "geen goodwin punt'" als laatste in de rij. Hoezo, geweld heeft geen oorzaak in onze huidige levenswijze. De linkse verketteraars van de 19de eeuwse kolonisatie van Afrika gaan je op de brandstapel zetten. Citaat:
![]() |
![]() |
#17 |
Burger
|
![]() Uiteraard heb je een punt dat oorlogen onze streken mee vorm hebben gegeven en dat oorlogen een uitstekende impuls zij om te investeren in technologie. Maar dit zou ook moeten kunnen zonder dat er een (al dan niet koude) oorlog aan vooraf is gegaan.
Ik beweer helemaal niet dat oorlog en geweld geen vorm hebben gegeven aan onze huidige maatschappij. Maar de meeste welvaart voor de gewone bevolking komt er meestal tijdens vredestijd, wat ook logisch is. We zitten in de 21e eeuw en als we de mensheid niet op een hoger niveau tillen dan simpelweg "paddestoelwolkjes gooien" om een probleem op te lossen is het misschien de laatste eeuw. Vindt u dat te idealistisch? Jammer. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Ikzelf merk het ook, dat mijn meest creatieve oplossingen ontstaan uit een krijgsprobleem, met name uit mijn hobby, Robot Wars. Citaat:
Na ons, de kakkerlakken misschien? Citaat:
![]() |
![]() |
#19 | ||||
Burger
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Zonder de stimulans om draadloze communicatie te hebben met de troepen, geen mobiel netwerk, wat trouwens gebaseerd is op een andere militaire toepassing, het internet. Citaat:
![]() |