Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 13 oktober 2009, 19:03   #1
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard Antizionisme tegenover antisemitisme

Niet een thema waar ik mezelf echt in thuis acht qua historische kennis. In de buurt van een video over mensenrechtenschendingen kwam ik deze video tegen die me overtuigd heeft dat er een groot verschil is tussen antisemitisme en antizionisme.

diffrence between a jew and a zionist
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2009, 19:08   #2
Zeikstraal
Banneling

Standaard

Zeikstraal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2009, 19:19   #3
Gun
Perm. Vertegenwoordiger VN

Gun's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Niet een thema waar ik mezelf echt in thuis acht qua historische kennis. In de buurt van een video over mensenrechtenschendingen kwam ik deze video tegen die me overtuigd heeft dat er een groot verschil is tussen antisemitisme en antizionisme.

Inderdaad heel identificerend.

Deze is hier reeds verscheidene malen getoond ...

Meer details
Oud 13 oktober 2009, 19:22   #4
N-SA
Gouverneur

N-SA's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Uiteraard is er een groot verschil. N-SA is antizionistisch, niet antisemitisch.

Interessante auteur over het onderwerp is Norman Finkelstein, jood en fervent criticus van de Israëlische staat en zijn misdadige leger.

Laatst gewijzigd door N-SA : 13 oktober 2009 om 19:23.
N-SA is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2009, 19:23   #5
Geert C

Standaard

Citaat:
Is hier dan iemand die het tegendeel beweert?
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies.
De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen.
Tezamen zullen wij overwinnen.
Geert C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2009, 19:25   #6
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door N-SA Bekijk bericht
Uiteraard is er een groot verschil. N-SA is antizionistisch, niet antisemitisch.
En antizionistisch is dat hetzelfde als anti Israëlisch, of slechts anti huidige koers van Israël?
Oud 13 oktober 2009, 19:28   #7
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geert C Bekijk bericht
Is hier dan iemand die het tegendeel beweert?
Ik lees soms de beschuldiging dat antizionisme slechts een vorm is van antisemitisme, of een mantel waaronder antisemitisme schuil gaat. Ik geloof niet dat de mensen in die video 'zelfhaters' kunnen genoemd worden.
Oud 13 oktober 2009, 23:43   #8
Andy
Minister-President

Andy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En antizionistisch is dat hetzelfde als anti Israëlisch, of slechts anti huidige koers van Israël?
Zionisme is het streven naar een joodse staat Israël. Anti-zionisme kan dus ruimer zijn dan een pleidooi voor een andere Israëlische politieke koers.
Oud 13 oktober 2009, 23:49   #9
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andy Bekijk bericht
Zionisme is het streven naar een joodse staat Israël. Anti-zionisme kan dus ruimer zijn dan een pleidooi voor een andere Israëlische politieke koers.
Maar het is niet noodzakelijk zo?
Oud 13 oktober 2009, 23:54   #10
Andy
Minister-President

Andy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Maar het is niet noodzakelijk zo?
Ja: groter dan of gelijk aan.
Oud 14 oktober 2009, 00:15   #11
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja: groter dan of gelijk aan.
Dat zou er dan op neerkomen dat terwijl antisemitisme een vorm is van racisme, antizionisme niet meer hoeft te betekenen dan een aanklacht tegen racisme. Inderdaad een groot verschil.
Oud 14 oktober 2009, 10:48   #12
Gun

Gun's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zionisme gaat ruimer dan alleen de staat Israël ...
Oud 14 oktober 2009, 12:34   #13
N-SA
Gouverneur

N-SA's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Veranderen de belangen van een land en zijn elite volgens jou na elke verkiezing?
N-SA is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 oktober 2009, 13:52   #14
Francientje
Minister

Standaard

Citaat:
Dat zou er dan op neerkomen dat terwijl antisemitisme een vorm is van racisme, antizionisme niet meer hoeft te betekenen dan een aanklacht tegen racisme. Inderdaad een groot verschil.
LOL.
Allé, een klein dinges dat ik terugvond over jullie Antizionistische leidsvrouw,
mevrouw Duisenberg.

'Twee weken geleden was Duisenberg spreker op een internationale conferentie over hulp aan slachtoffers van de bezetting in de Indonesische hoofdstad Jakarta. Een van de andere sprekers daar was de oud-moefti van Jeruzalem, Ikrina Sabri, die vorig jaar in de Rotterdamse Doelen ook sprak op een internationale solidariteitsbijeenkomst voor de Palestijnen. Volgens Sabri zijn de Joden voorbestemd tot eeuwige vernedering en marteling en het is de plicht van ieder moslim erop toe te zien dat zij krijgen wat hun toekomt. „Waar Hitler faalde, daar moeten wij zegevieren”, aldus de oud-moefti.'

http://www.refdag.nl/artikel/1373699...omitee+IJveren

Zoals ze zeggen: wie met de hond slaapt, krijgt zijn vlooien.
Francientje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 oktober 2009, 13:59   #15
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door N-SA Bekijk bericht
Veranderen de belangen van een land en zijn elite volgens jou na elke verkiezing?
Hangt het bestaansrecht van een land van het bestaan van verkiezingen af?

Wat antisemitisme is lijkt me vrij duidelijk. Hoe je het ook nuanceert het blijft racisme, maar antizionisme wil voor sommigen, zoals degenen uit dat filmpje (of het NSA ?) blijkbaar zeggen het ontkennen van het bestaansrecht van Israël, maar hoeft dit blijkbaar niet per definitie te betekenen als ik anderen hoor.

Wat de personen uit dat filmpje ook bekritiseren is het niet-religieuze karakter van het zionisme, en het is vanuit deze kritiek op het niet-religieuze karakter van het zionisme en hun eigen religieuze kijk op de werkelijkheid dat ze verdedigen de godsdienstvrijheid en pluraliteit tegenover de religieuze zuivering van het zionisme. Ik stond daar effe te kijken. Ik dacht dat ik een aanvang gemaakt had die situatie te begrijpen, maar dit draaide sommige zaken helemaal om.
Oud 14 oktober 2009, 14:14   #16
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Francientje Bekijk bericht
LOL.
Allé, een klein dinges dat ik terugvond over jullie Antizionistische leidsvrouw,
mevrouw Duisenberg.
Kan je mischien pogen wat respect op te brengen voor je gesprekspartner en hem/haar niet direct in te delen bij een groep. Je lijkt me een racistische visie op de werkelijkheid te hebben. Ik heb trouwens nog nooit van die Duisenberg gehoord.

Citaat:
Volgens Sabri zijn de Joden voorbestemd tot eeuwige vernedering en marteling en het is de plicht van ieder moslim erop toe te zien dat zij krijgen wat hun toekomt. „Waar Hitler faalde, daar moeten wij zegevieren”, aldus de oud-moefti.'
een racist.

Citaat:
Zoals ze zeggen: wie met de hond slaapt, krijgt zijn vlooien.
Blijkbaar verwarren sommigen samen slapen met zich informeren. Besef dat het onderdrukken van de waarheid een averrechts effect heeft op den lange duur. Aangezien de mainstream media weinig idee geven van hoe het er werkelijk aan toegaat in Israël en Palestina ben ik eens op zoek gegaan naar wat filmjes (geen toespraken en dergelijke, maar van het type 'loop door de straten en laat de camera lopen'). Ik was onder de indruk van racisme van sommige settlers die nu in huizen wonen die effe geleden nog aan Palestijnen toebehoorden (buitengezet zonder compensatie blijkbaar dikwijls). 'We killed jezus and we wil kill you you racist pig. God gave me this land', omdat de man daar met een camera rondliep. Of straten waar zelfs als de Palestijnen ijzeren hekken voor hun vensters zetten ze nog niet veilig zijn tegen de stenen van de settlers, waar ze toestemming aan de soldaten moeten vragen om uit hun huizen te mogen komen in paniek op zoek naar hun kind bang dat hem iets zou overkomen. Echt shokerende beelden niet eens geediteerd. Dan begrijp je dat de racisten niet aan één kant te vinden zijn. Moest de media over deze situatie eerlijk berichten dan zou ik niet de behoefte hebben gehad te gaan zoeken naar informatie.

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 14 oktober 2009 om 14:23.
Oud 14 oktober 2009, 14:25   #17
SDX
Secretaris-Generaal VN

SDX's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Volgens Sabri zijn de Joden voorbestemd tot eeuwige vernedering en marteling en het is de plicht van ieder moslim erop toe te zien dat zij krijgen wat hun toekomt. „Waar Hitler faalde, daar moeten wij zegevieren”, aldus de oud-moefti.'
een racist.
In jouw en mijn ogen ja, maar wél een 'goede' islamiet, het staat namelijk zo geschreven in zijn boekske, je kan hem dat niet verwijten, 'zijn' god heeft het hem immers zo opgedragen, hij volgt enkel zijn ideologie zoals het hoort, zoals het een goed moslim betaamt, velen zijn echter afgedwaald van de ware leer, onder invloed van de decadente, vieze westerling met zijn minderwaardige waarden en normen en moeten aldus bestreden worden en terug naar het fundament van hun religie gebracht worden - en zodoende moet de staat Israël voor eens en altijd verdwijnen - zolang er in hun midden een Joodse staat bestaat zal er nóóit vrede zijn daarginds - en dan nog - daarna kunnen ze mekaar verder uitmoorden - iets wat zelfs nu ook al volop aan de gang is - Israël hoeft daar écht geen moeite voor te doen!
SDX is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 oktober 2009, 14:27   #18
Francientje
Minister

Standaard

Heb jij nog nooit van Gretta Duisenberg gehoord? Meen je dat serieus? Het mens doet je
een proces aan wegens zware belediging als ze dat ooit verneemt!
Overigens had ik het niet over jou betreffende dat slapen met de hond maar gewoon
over de meeste antizionisten.
Betreffende die filmpjes: ik wil het allemaal best geloven hoor maar in Israel wordt
dus Hebreeuws gesproken. Ook Arabisch. Mag ik weten in welke taal die gewraakte
teksten opgesteld werden? Engels. En die vernoeming naar Jezus erbij.
Geen enkele Jood erkent dat Jezus door Joden werd gedood. Met andere woor-den: je bent met je twee voeten tegelijkertijd in een propagandastunt gestapt.

Laatst gewijzigd door Francientje : 14 oktober 2009 om 14:30.
Francientje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 oktober 2009, 14:37   #19
SDX
Secretaris-Generaal VN

SDX's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Francientje Bekijk bericht
Heb jij nog nooit van Gretta Duisenberg gehoord? Meen je dat serieus? Het mens doet je
een proces aan wegens zware belediging als ze dat ooit verneemt!
Overigens had ik het niet over jou betreffende dat slapen met de hond maar gewoon
over de meeste antizionisten.
Betreffende die filmpjes: ik wil het allemaal best geloven hoor maar in Israel wordt
dus Hebreeuws gesproken. Ook Arabisch. Mag ik weten in welke taal die gewraakte
teksten opgesteld werden? Engels. En die vernoeming naar Jezus erbij.
Geen enkele Jood erkent dat Jezus door Joden werd gedood. Met andere woor-den: je bent met je twee voeten tegelijkertijd in een propagandastunt gestapt.
Ik heb dat 'filmpje' ook ooit gezien, het waren een paar dronken tieners die achtervolgd werden door een cameraploeg en graag wilden provoceren - en Bollen plaatst dat hier dan om zijn gelijk te bewijzen en als 'representatief' voor heel Israël!
Jodenhaat onder het mom van antizionisme zit erg diep en is ook erg vindingrijk ... je prikt er zó doorheen ... door de gebakken lucht(ballon).
SDX is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 oktober 2009, 14:45   #20
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDX Bekijk bericht
en zodoende moet de staat Israël voor eens en altijd verdwijnen
Het bestaan van Israël is een beslissing van de VN, van de hele wereld dus in theorie. Er is bijzonder weinig kans dat de VN op die beslissing terug komt, ook al respecteert Israël niet de VN resoluties die tot vrede zouden kunnen leiden.
Citaat:
zolang er in hun midden een Joodse staat bestaat zal er nóóit vrede zijn daarginds
Ik zou wensen dat Israël geen één religie staat is, geen 'Joodse staat', maar dat alle religies evenwaardig zijn in dat deel van de wereld zoals dat in het verleden het geval was als ik die orthodoxe Joden uit dat filmpje mag geloven. Dat zal de vrede dichterbij brengen. Om dezelfde reden lijkt me de naam 'Islamitische republiek' onaangepast aan een multireligieuze wereld.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:07.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be