![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik peins niet dat ze mijn spelling gaan overnemen, maar een deftige vereenvoudiging, dat zou er toch mogen uitkomen.
link: http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Bin...eranderd.dhtml titel: Spelling wordt nog maar eens veranderd paragraaf: Citaat:
Daar stond ook vermeld dat een kommissie, jaaaaren terug, woord per woord besliste of het een s of een c ging worden. En de kommissie was verdeeld in twee kampen; als prof. x naar het toilet even moest, dan werden alle woorden die tijdens zijn afwezigheid de revu passeerden met een "c" geschreven en omgekeerd. Mijn vizie: het moet veel simpeler. En ge moet geen schrik hebben van sommige dingen. Niemand gooit soep tegen een schoolbord en niemand legt krijt in een taloor. Beiden zijn nochtans gewoon 'borden'. Waarom dus niet: "worden": ik wort jij wort hij wort, wij worden ...??? En wat denkt de goegemeente hiervan ? (want ik begin dat dubbelleven beu te worden: hier zo schrijven en elders 'fatsoenlijk')
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Ik ben beroepshalve nogal met de Nederlandse taal bezig en het is zoals de professor het in het citaat ook zei: de regels zijn niet meer uit te leggen. Ik heb al twee spellingsveranderingen moeten doorspartelen (eentje MIDDEN in mijn studies!) en nu nog eentje?! Mij goed, als het dan eindelijk eens de juiste is: vereenvoudiging is de sleutel. De lijst met uitzonderingen is ondertussen zowat even lang als een standaard woordenboek.
![]() |
![]() |
#3 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() ik vint dat schoof gelijk heeft gewoon schrijven gelijk of dat get uitsrpeekt is goe voor mij, we verstaan mekaar toch zo ook. ? trouwens ik ga nie meer beginnen aan die nieuwe regels te leren, daar ga ik echt mijn tijt niet in steken.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Heeft mij de Handagam eens? a ja, 't werkt.
![]() |
![]() |
#5 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#7 |
Parlementslid
|
![]() Nondedju of nondedsju of nondedsjuue?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Ze zouden beter gewoon stoppen met al die spellingwijzigingen. Sommigen doen hier alsof de Nederlandse spelling zo vreselijk moeilijk is en alsof de spelling van andere talen samenvalt met de uitspraak. Ik heb zelf fonetisch moeten leren transcriberen tijdens mijn studies en kan jullie zeggen dat dat een pak moeilijker is dan de gewone spelling te leren beheersen. Bestaan er eigenaardigheden in de Nederlandse spelling? Natuurlijk. Is dat uitzonderlijk? Natuurlijk niet. Kijk maar eens naar de spelling van pakweg het Engels, die is nog een pak willekeuriger. Of het Frans. Maar dan gaat het om talen die actief geconserveerd en beschermd worden. Je moet maar eens lezen hoe lang een minimale spellingwijziging in bijv. het Duits duurt en hoeveel verzet daar tegen is (ik denk bijv. aan de veranderde regels over de Eszett). Hier veranderen ze de spelling alsof ze van onderbroek veranderen, toegevend aan de roep om simpeler, eenvoudiger en uniformer.
Idem met het aanpassen van de d/t-regel. Weinig spellingregels zo gemakkelijk, maar omdat dat blijkbaar nog steeds te moeilijk is, zou dat dan ook maar moeten veranderd worden. De ziekte van de tijd: maak het allemaal gemakkelijker en eenvormiger, zodat het zeker geen moeite kost. /oudezakkenmodus |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Burgemeester
|
![]() Ik hoop echt op een vereenvoudiging.
Zou het bijvoorbeeld niet mogelijk zijn om elke c die je uitspreekt als k ook als k te schrijven, en elke c die je als s uitspreekt ook zo te schrijven? Dan wordt het dus sirkus in plaats van circus. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Zolang ze maar van de dt regels af blijven.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik schat dat die Taalunie zichzelf zeker niet overbodig gaat maken ook al gaat dat ten koste van tijd die mensen moeten steken om allerlei zaken te leren en spellingsverwarring omwille van de blijvende veranderingen. Je kan er van op aan dat in 2020 er weer een nieuwe spelling zal zijn als niet alles nog sneller moet 'veranderen'.
Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 17 december 2009 om 17:49. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik vraag me af of het aantal 'uitzonderingen' toeneemt met elke nieuwe spelling of afneemt.
Van mij mag de korte en de lange 'ei' (ij) worden afgeschaft, evenals het verschil tussen au en ou en meer van dat soort van dingen. Alsof 6 klinkers niet genoeg zijn om een taal te maken. De Aymara doen het met slechts 3 klinkers en dat lukt ook. In plaats van het in een keer goed te doen en dan een lange overgangsperiode te voorzien zullen we moeten bijsturen tot in het oneindige zonder ergens te geraken vrees ik. Dan kunnen ze het beter laten zoals het nu is, in plaats van mensen menen te moeten wijzen op hun verkeerd of 'ouderwets' taalgebruik alsof dat de maatschappij ook maar iets verder helpt. Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 17 december 2009 om 17:57. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Ik kon het neit glevoen dat ik kon brepijegn wat ik las. De fenlmenaoe krhact van het mesnkelije berin. Vlonges odnrezeok aan de Uinervtisiet van Cmabrigde makat het neit uit in wleke vlogrode de ltteres van een wrood saatn. Het egine bleagnkijre is dat de eretse en lasttae ltteer op de jisute paltas saatn. De rset kan een vlogedie cahos zjin die je tcoh kan lzeen znoedr plroemben. Dit kmot odamt het mesnkelije berin neit ekle indliiuvede ltter lseet maar het hlee wrood. Gweleidg he.
En ik die dcaht dat slpeling bleganijrk was.
Al wie geintresseerd is in een doe-het-zelf 9mm machinepistool. Oftewel waarom vuurwapenwetten nooit gaan werken. Enkel voor educatieve doeleinden ![]() Stalin: "The only real power comes out of a long rifle." En hij verbood prompt alle particulier wapenbezit. Stalin was immers niet zo geïnteresseerd in democratie (waar het volk de macht bezit). |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De huidige spelling in 246 regeltjes.
![]() http://taaltelefoon.vlaanderen.be/nl...op_een_rij.pdf Vraag 1 : Wie kan heel die zooi onthouden ? Vraag 2 : Zelfs al onthou je al die regels, zal je dan helemaal foutloos kunnen schrijven ? |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik heb wel problemen met lange en korte 'eij'. Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 17 december 2009 om 23:49. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |