Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 26 november 2009, 12:57   #1
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard Garansie van twee Franstalige zetels in Vlaams parlement aanvaardbaar ?

Ik ben tegen onderhandelingen over bhv.

Mijn mening is: gewoon stemmen, en als de frankofwieten dan willen onnozel doen, laat ze maar; als dat probleem zich stelt, dan zullen we het dan wel oplossen.

Echter, hier en daar heb ik al horen pleiten voor de volgende toegeving:
een gegarandeerde plaats voor twee franstaligen in het Vlaams parlement.

Nu zit er daar dus ene, die gewoon volgens het spel verkozen is.
Demokratisch korrekt, niemand mag daar iets tegen hebben.
Zeker al niet omdat al zijn tussenkomsten in dat parlement, in het Vlaams gebeuren.

Zou die gegarandeerde minimum-vertegenwoordiging een aanvaardbaar kompromis zijn ?
Eventueel dat deze pas in uitvoering gaat in een pakket staatshervorming ?

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 november 2009, 13:02   #2
Mr. Orange
Parlementslid

Mr. Orange's schermafbeelding

Standaard

Ik ben zowieso al tegen een minimumvertegenwoordiging. Ik wil nu niet paranoia klinken, maar ik zou graag eerst weten wat de nadelige effecten hiervan op lange termijn zouden kunnen zijn... (bij een eventuele splitsing van B).
Oud 26 november 2009, 13:06   #3
Sammael
Gouverneur

Standaard

Als de Franstaligen in ruil voor twee symbolische zetels bereid zijn grote toegevingen te doen, waarom niet?

Ze hebben er nu toch ook één.
Sammael is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 november 2009, 13:13   #4
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht

Mijn mening is: gewoon stemmen, en als de frankofwieten dan willen onnozel doen, laat ze maar; als dat probleem zich stelt, dan zullen we het dan wel oplossen.

Zeker al niet omdat al zijn tussenkomsten in dat parlement, in het Vlaams gebeuren.

Zou die gegarandeerde minimum-vertegenwoordiging een aanvaardbaar kompromis zijn ?

Geen toegevingen, gewoon t been stijfhouden en die boel gewoon stemmen.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 november 2009, 13:17   #5
abou Anis
Minister-President

Standaard

Euh... kaakslag?
abou Anis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 november 2009, 13:21   #6
Johan217
Minister

Johan217's schermafbeelding

Standaard

De enige compensatie voor BHV die ik zie zitten is het betalen van een symbolische euro aan de Franstalige Gemeenschap, omdat het naar verluidt toch om een symbooldossier gaat. De Duitstalige Gemeenschap krijgt niks, tenzij zou blijken dat hun belangenconcflict gegrond was.

Maar bon, in de praktijk zou een gegarandeerde tweede zetel waarschijnlijk minder kwalijke gevolgen hebben op termijn dan een uitbreiding van Brussel (onomkeerbaar), of benoeming van die drie kwieten tot burgemeester (gevaarlijk precedent). Ten slotte zitten ze daar in het parlement met genoeg. Maar of dit nu te rechtvaardigen is als compensatie voor enkel het splitsen van BHV...?

Laatst gewijzigd door Johan217 : 26 november 2009 om 13:23.
Johan217 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 november 2009, 13:48   #7
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andres21 Bekijk bericht
Als de Franstaligen in ruil voor twee symbolische zetels bereid zijn grote toegevingen te doen, waarom niet?

Ze hebben er nu toch ook één.
In ruil voor twee gegarandeerde Vlamingen die zouden zetelen in het Waalse gewestelijk parlement - verkozen door Vlamingen die in Walenland wonen. (dus eksakt 't zelfde als die twee verkozen zouden worden door Franstaligen die in Vlaanderen wonen.)

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
Oud 26 november 2009, 13:58   #8
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Totaal niet aanvaardbaar.
De Francofonen hebben niets te eisen in ruil voor het naleven van de grondwet.

Er is immers geen enkel hindernis voor hen om gewoon op te komen tijdens de verkiezingen en zo op een democratische manier zetels binnen te halen.

Maar ze weten heel goed at eens BHV gesplitst is, ze niets meer hebben om Vlaanderen onder druk te zetten en nog eisen te stellen aan Vlaanderen.
En dat is de echte reden waarom de Franstalige BHV niet willen splitsen.
Het is hun enige en laatste middel om zich in de Vlaamse politiek te mengen.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 november 2009, 14:11   #9
stab
Perm. Vertegenwoordiger VN

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Wmb mogen het er tien zijn, als ze op een 'normale' manier verkozen worden, mn Franstalige politici die wonen in VL en verkozen worden door Franstalige stemmen in VL.
Jouw voorstel induceert onrechtstreeks een status van 'minderheid' aan Franstalige inwoners en dat kan ons later zuur opbreken, bvb bij Vlaamse secessie.
Oud 26 november 2009, 14:20   #10
k9
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stab Bekijk bericht
Wmb mogen het er tien zijn, als ze op een 'normale' manier verkozen worden, mn Franstalige politici die wonen in VL en verkozen worden door Franstalige stemmen in VL.
Jouw voorstel induceert onrechtstreeks een status van 'minderheid' aan Franstalige inwoners en dat kan ons later zuur opbreken, bvb bij Vlaamse secessie.

Dit zal altijd het geval zijn, franstaligen in vlaanderen zijn nu eenmaal een minderheid. Indien vlaanderen ooit onafhankelijk bij de EU wil zal men hier toch mee rekening moeten houden.

IK zou dus zeggen waarom niet: het maakt niks uit met 1 of 2 en heeft voor de rest geen practische gevolgen.
"Voice or no voice, the people can always be brought to the bidding of the leaders. That is easy. All you have to do is tell them they are being attacked, and denounce the pacifists for lack of patriotism and exposing the country to greater danger. It works the same in any country."

-Hermann Goering (1893 - 1946)
Commander-in-Chief of the Luftwaffe, President of the Reichstag, Prime Minister of Prussia and Hitler's designated successor

The second in command of the Third Reich
k9 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 november 2009, 14:22   #11
Gwyndion
Minister-President

Gwyndion's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Gwyndion
Standaard

Neen, hier kan absoluut geen sprake van zijn. Gewoon het idee alleen al vind ik afstotend. Waarom moeten er gegarandeerd Franstalige zetels zijn, kunnen deze mensen soms nooit integreren?
Gwyndion is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 november 2009, 14:26   #12
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwyndion Bekijk bericht
Neen, hier kan absoluut geen sprake van zijn. Gewoon het idee alleen al vind ik afstotend. Waarom moeten er gegarandeerd Franstalige zetels zijn, kunnen deze mensen soms nooit integreren?
Die integreren niet, die assimileren.
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 november 2009, 14:32   #13
den ambetantsten
Parlementsvoorzitter

Standaard

Mijn reactie hierop is heel simpel: Toon van Overstraeten.
den ambetantsten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 november 2009, 15:26   #14
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door den ambetantsten Bekijk bericht
Mijn reactie hierop is heel simpel: Toon van Overstraeten.
Bedoelt ge dat wij zo'n ondemokratisch en rassistische handelswijze, als waarom men die verkozene heeft behandeld, dan ook maar moeten doen?

Zijn wij niet 'beter' ?

Oud 26 november 2009, 16:16   #15
den ambetantsten
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Bedoelt ge dat wij zo'n ondemokratisch en rassistische handelswijze, als waarom men die verkozene heeft behandeld, dan ook maar moeten doen?

Zijn wij niet 'beter' ?
Juist, ik vind ook dat wij heiliger moeten zijn dan de paus. Mijn openbare forumexcuses!
Oud 26 november 2009, 17:17   #16
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Ik vind het niet nodig en ook niet wenselijk dat 'Vlaanderen' in het dossier BHV ook maar één millimeter toegeeft.

Na de onvoorwaardelijke splitsing kan 'Vlaanderen' - afhankelijk van de reacties aan Frans-talige kant - wèl spontaan initiatieven ontwikkelen om 'de kaakslag' wat minder pijnlijk te maken, maar dat moet het dan volledig autonoom kunnen doen.

Ook voor het collectief bewustzijn van de Frans-taligen is dit een noodzakelijke èn heilzame methode.

Ze kunnen er alleen maar op vooruit gaan als ze eenmaal hun minderheidspositie weten te assumeren.

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 november 2009, 17:29   #17
den ambetantsten
Parlementsvoorzitter

Standaard

Eigenlijk is dit inderdaad een vrij heilloze discussie. Het staat wie dan ook immers vrij om zijn gedachtengoed uit te dragen, daarvoor voldoende steun te zoeken en zelfs deel te nemen aan verkiezingen. Ik denk niet dat men in Vlaanderen enig probleem zou hebben met democratisch verkozen vertegenwoordigers, cfr. de heer Van Eycken. Aan de andere kant van de taalgrens houdt men daar toch een enigszins andere visie op na (zoals ik eerder reeds zei - zie de heer van Overstraeten).

Laatst gewijzigd door den ambetantsten : 26 november 2009 om 17:30.
Oud 26 november 2009, 18:04   #18
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik heb begrip voor de stelling van de draad-starter,maar vind het ook kompleet onnodig...
Overigens,met of zonder splitsing,er zullen bijna zeker meer Franstalige verkozenen komen in het Vlaams Parlement.

Dat er Franstaligen zijn is dan ook de kwestie niet...er worden in Vlaanderen mogelijk wel 10 talen tamelijk veel gebruikt behalve het Nederlands...

Waar het om gaat is dat de Vlaamse Overheid al zijn afgesproken bevoegdheden over gans "zijn" gewest over al "zijn" inwoners kan uitoefenen en dat de Taalgrenzen van indertijd niet meer verplaatst moeten worden omdat de bevolking wat veranderd.(in deze logica mogen we straks delen van de Ardennen en Henegouwen aanhechten bij Vlaanderen......

niet "bougeren" dus...Het Koninkrijk zal niet splitsen omdat BHV splitst,dat is bangmakerij
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 november 2009, 18:10   #19
ancapa
Secretaris-Generaal VN

ancapa's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar ancapa
Standaard

BHV moest al lang gesplitst zijn zonder prijs !! Al 30 jaar volgens Martens !!
Stop het geknoei ! Vlaanderen op eigen kracht ! Volk wordt staat. Vlaanderen mijn land. Vlaanderen onafhankelijk. Gedaan met geven en toegeven ! 12 miljard euro Vlaams geld in Vlaamse handen ! Mooie woorden zijn zelden waar, ware woorden zijn zelden mooi. "Niets lijkt zo op fascisten als de huidige antifascisten. Nultolerantie is een begin, rechtbank het einde. "De mening van een moslim heet geloofsovertuiging, die van een Vlaming is racisme.
ancapa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 november 2009, 18:13   #20
ancapa
Secretaris-Generaal VN

ancapa's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar ancapa
Standaard

Citaat:

Zijn wij niet 'beter' ?
hoezo ???

als je geen recht hebt op een gevarenpremie moet je toch niet ter compensatie een nachtvergoeding krijgen !!!!

daarvoor moet je eerst nachtwerk verrichten !!!
Stop het geknoei ! Vlaanderen op eigen kracht ! Volk wordt staat. Vlaanderen mijn land. Vlaanderen onafhankelijk. Gedaan met geven en toegeven ! 12 miljard euro Vlaams geld in Vlaamse handen ! Mooie woorden zijn zelden waar, ware woorden zijn zelden mooi. "Niets lijkt zo op fascisten als de huidige antifascisten. Nultolerantie is een begin, rechtbank het einde. "De mening van een moslim heet geloofsovertuiging, die van een Vlaming is racisme.
ancapa is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:58.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be