Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Partijpolitiek en stromingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie.

Antwoord

Discussietools
Oud 27 november 2009, 07:30   #1
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard Het Waals Belang is geboren.

Citaat:
Modrikamens Personenpartij: "Migrant moet zich aanpassen"

Citaat:
We moeten de achterlijke waarden die sommige migranten uitdragen, verwerpen

Mischaël Modrikamen
Mischaël Modrikamen heeft onder massale belangstelling vandaag zijn Personenpartij of Parti Populaire (PP) voorgesteld. Modrikamen maakte naam als advocaat van de kleine aandeelhouders in de Fortis-affaire. Hij deelt het voorzitterschap van zijn partij met Rudy Aernoudt, gewezen Vlaams topambtenaar en oud-kabinetschef van Fientje Moerman (Open Vld).

De baseline van de rechtse partij is "De burgers eerst" en ze beoogt dan ook de burgers actief te betrekken bij de politiek. "De mensen hebben genoeg van de particratie, inefficiënte justitie, degraderend onderwijs en uit de hand lopende migratie," stak Modrikamen van wal. De PP wil een alternatief bieden voor de huidige partijen "die zich teveel met zichzelf bezighouden en te weinig met de burgers."

Federale kieskring
"De PP is in de eerste plaats een federale partij, met een federaal programma, in een federaal land. Op die manier willen wij België weer bestuurbaar maken," lichtte Aernoudt toe. Om een einde te maken aan het communautair gehakketak, met name over de kieskring Brussel-Halle-Vilvoorde, pleit de partij voor het invoeren van de federale kieskring.

Daarenboven wil de PP grondig snoeien in de Belgische staatsstructuur, door de Gemeenschappen en provincies af te schaffen. Dan blijven alleen het federale niveau, de drie regio's en de gemeenten over. Het aantal ministers in ons land zou daarmee gereduceerd kunnen worden van 62 naar 22, maakt de PP zich sterk. Volgens Aernoudt zit België aan het einde van de coalitiecultuur. De PP pleit voor een kiessysteem zoals in Frankrijk: met twee rondes en één uiteindelijke winnaar.

De PP wil "zonder taboes" streven naar een "snelle en efficiënte justitie" en "overal veiligheid dankzij een strikt zero tolerance beleid."

"Migrant moet zich plooien naar onze manier van leven"
Ook met de asiel- en migratieproblematiek wil de PP korte metten maken. De partij gelooft niet in een multiculturele samenleving. Modrikamen drukte zijn wens uit om de "sokkels van Belgitude" sterker op te dringen aan de migranten in ons land. "Het is aan de immigrant die zich in ons land wil vestigen om zich te plooien naar onze manier van leven en niet omgekeerd," declameerde hij. En ook nog: "We moeten de achterlijke waarden die sommige migranten uitdragen verwerpen," verwijzend naar onder meer het dragen van boerka's.

Modrikamen riep "alle kiezers, militanten, verkozenen en mandatarissen van andere partijen" op om bij de Personenpartij te komen. Volgens Modrikamen is er al vanuit verschillende Franstalige partijen interesse getoond. Op de persconferentie waren onder meer drie Franstalige liberalen van MR aanwezig, volgens elk van de drie "uit nieuwsgierigheid".

Rik Torfs
Niet aanwezig, maar wel "geïnteresseerd" is Rik Torfs, professor Kerkelijk Recht aan de KULeuven en mediafiguur. Volgens covoorzitter Aernoudt verlopen de gesprekken positief en is er "grote kans" dat Torfs zich bij de PP aansluit. Rik Torfs zelf ontkent die berichten in alle toonaarden.

Modrikamen benadrukte dat de PP zich bovenal richt op de burgers. Via verschillende kanalen, onder meer een website, een Facebook- en een Twitter-account, roept de PP Vlamingen, Walen en Brusselaars op om zich aan te sluiten. Ook donaties aan de partij zijn meer dan welkom, klonk het.

De Personenpartij/Parti Populaire bestaat naast de twee covoorzitters al uit een 'politiek bureau'. Daarin zit onder meer Chemsi Chéref-Khan, pleitbezorger van een seculiere islam. (belga/sps)
http://www.hln.be/hln/nl/957/Belgie/...anpassen.dhtml

Of deze partij in Vlaanderen de kiesdrempel gaat halen is een open vraag.
Maar in Wallonië is de opkomst van deze partij zeker een alternatief voor de traditionele partijen, waar daar een groot gebrek aan is.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2009, 07:41   #2
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

lomeanor's schermafbeelding

Standaard

Ik zou ze niet "Waals Belang" noemen.

Ik zie geen independistische elementen staan, wat ik daar toch een vereiste voor zou vinden...
lomeanor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2009, 08:00   #3
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lomeanor Bekijk bericht

Ik zie geen independistische elementen staan, wat ik daar toch een vereiste voor zou vinden...
Het is dan ook niet in het belang van Wallonië dat deze regio onafhankelijk wordt.
Voor Wallonië en Brussel is het zelfs van belang om de gewestelijke bevoegdheden in te dijken en naar het oude systeem terug te keren.

De belangen van Vlaanderen staan nu eenmaal vaak haaks op die van Wallonië en Brussel.
Oud 27 november 2009, 10:02   #4
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Ik zou ze eerder Belgisch Waals Belang noemen.
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2009, 12:46   #5
Metternich
Perm. Vertegenwoordiger VN

Metternich's schermafbeelding

Locatie: Dietsland-Europa Ideologie: Solidarisme en corporatisme
Standaard

Dat Nederlandstalig programma van de PP is precies bij momenten met Babelfish vertaald...

Metternich is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2009, 13:53   #6
degzaman
Vreemdeling

Standaard

"Omdat regels dezelfde moeten zijn voor eenieder, los van de rijkdom, van de godsdienst, of van de politieke (partij)binding."

komt uit hun manifest, zie ik hier een vlaktaks eis verschijnen?
degzaman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2009, 22:17   #7
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Metternich Bekijk bericht
Dat Nederlandstalig programma van de PP is precies bij momenten met Babelfish vertaald...
Het wat dat, of het door Rudy Aernoudt laten neerschrijven. Babelfish was dus geen slechte keuze.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina

Laatst gewijzigd door Jaani_Dushman : 27 november 2009 om 22:17.
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2009, 22:24   #8
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Dit stukje vind ik best grappig:

Citaat:
weg met bevoorrechte, individuele of georganiseerde belangen,
Bron: http://partipopulaire.be/pp/?page_id=2

Waarom hebben ze die PP dan opgericht, verdorie?
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2009, 00:16   #9
Boontjes
Parlementslid

Standaard

Citaat:

LDD op zijn Waals...
Boontjes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2009, 10:15   #10
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boontjes Bekijk bericht
LDD op zijn Waals...
Niet echt, want LDD wil Wallonië wel onder Vlaams toezicht zetten in verband met de transfers, en PP wil dat Wallonië enkel door Franstalige liberalen kan gecontroleerd worden en dat deze onbeperkt over alle rijkdommen van België kunnen beschikken voor het welzijn van de Waalse kapitalisten.
Oud 28 november 2009, 10:17   #11
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Txiki Bekijk bericht

Omdat ze eigen volk eerst willen en het beu zijn dat de regeringen controle uitvoeren op het Waalse en Belgische kapitaal en hen laten meebetalen aan de Belgische solidariteit.
Oud 28 november 2009, 10:47   #12

Karma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Txiki Bekijk bericht

Er zitten wel enkele goede dingen in vind ik (heb het in vogelvlucht even doorgenomen).
Karma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2009, 13:30   #13
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:

I do second that opinion, Sir.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2009, 13:34   #14
Pantoffeldiertje
Gouverneur

Pantoffeldiertje's schermafbeelding

Standaard

Nogal harde lijn, misschien gewoon om op te vallen? Ik denk niet dat het zal aanslaan, ze staan voor meer efficientië. Daar zijn ze niet zo'n fan van in Wallonië, zie de greep van de PS op elke Waalse regering..
Oud 2 december 2009, 09:09   #15
nihao
Minister

nihao's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het is dan ook niet in het belang van Wallonië dat deze regio onafhankelijk wordt.
Dit stemt niet overeen met de analyse van het RWF... (die het volgens mij wel eens bij het rechte eind zou kunnen hebben op dat punt : een groter draagvlak.)
Oud 2 december 2009, 10:01   #16
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Hun politburo bestaat enkel uit Walen?
Oud 2 december 2009, 10:14   #17
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Gewoon Belgisch Belang dus.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2009, 15:59   #18
Dinosaurus
Provinciaal Statenlid

Dinosaurus's schermafbeelding

Standaard

Ik heb net het manifest van de personenpartij gelezen
Volgens hun tekst zullen zowel de lagere als middeninkomens minder belastingen betalen.
Prima... maar... ze vergeten erbij te vermelden dat de hoge inkomens nog veel minder belastingen zullen betalen...:
voor de schijf die de 50.000€ overschrijdt zou er in hun voorstel slechts een tarief gelden van 29% (in plaats van 50% zoals nu!)

Het lijkt me dat diegenen die er het nog het grootste voordeel bij hebben eigenlijk diegenen zijn die nu ook al een groot inkomen hebben,
zijnde alle inkomens boven de 32.720€ (belast aan 19% ipv 50% !!!)
De laagste inkomenschijf zou dan wel belastingvrij zijn, maar het doet me een beetje denken aan een garage die 10% korting geeft op een Lada van 10.000€ en tegelijk 40% korting op een Jaguar van 100.000€
Misschien is dit wel de bedoeling, maar dan is het niet echt openhartig en eerlijk. En zeker niet sociaal...

Hieruit volgt dan ook dat, als zowel de lagere als middeninkomens als de hoogste inkomens minder belastingen betalen
er véél minder inkomsten uit belasting zullen zijn. Vraag is hoe dat zal opgevangen worden.
Ik vermoed dat het een zoveelste poging is om de kloof tussen arm en rijk te vergroten...
Dinosaurus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2009, 10:10   #19
Rudy Van Nespen
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dinosaurus Bekijk bericht
Ik heb net het manifest van de personenpartij gelezen
Volgens hun tekst zullen zowel de lagere als middeninkomens minder belastingen betalen.
Prima... maar... ze vergeten erbij te vermelden dat de hoge inkomens nog veel minder belastingen zullen betalen...:
voor de schijf die de 50.000€ overschrijdt zou er in hun voorstel slechts een tarief gelden van 29% (in plaats van 50% zoals nu!)

Het lijkt me dat diegenen die er het nog het grootste voordeel bij hebben eigenlijk diegenen zijn die nu ook al een groot inkomen hebben,
zijnde alle inkomens boven de 32.720€ (belast aan 19% ipv 50% !!!)
De laagste inkomenschijf zou dan wel belastingvrij zijn, maar het doet me een beetje denken aan een garage die 10% korting geeft op een Lada van 10.000€ en tegelijk 40% korting op een Jaguar van 100.000€
Misschien is dit wel de bedoeling, maar dan is het niet echt openhartig en eerlijk. En zeker niet sociaal...

Hieruit volgt dan ook dat, als zowel de lagere als middeninkomens als de hoogste inkomens minder belastingen betalen
er véél minder inkomsten uit belasting zullen zijn. Vraag is hoe dat zal opgevangen worden.
Ik vermoed dat het een zoveelste poging is om de kloof tussen arm en rijk te vergroten...
Het lijkt mij vooral dat door deze maatregel de burger meer zal overhouden om te consumeren, met als gevolg dat de inkomsten uit BTW drastisch zal stijgen. Tevens creëert dit bijkomende arbeidsplaatsen, die ook een stijging uit inkomstenbelasting en een verlaging van uitkeringskosten met zich meebrengt. Ik denk dat dit de manier is om welvaart en inkomsten te genereren.

Kortom: als de staat minder inhalig zou zijn, zou ze meer verdienen. En zouden U en ik tevens meer bijdragen aan de algemene en individuele welvaart.

De enige constante is verandering...
Rudy Van Nespen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2009, 11:47   #20
Dinosaurus
Provinciaal Statenlid

Dinosaurus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Van Nespen Bekijk bericht
Het lijkt mij vooral dat door deze maatregel de burger meer zal overhouden om te consumeren, met als gevolg dat de inkomsten uit BTW drastisch zal stijgen. Tevens creëert dit bijkomende arbeidsplaatsen, die ook een stijging uit inkomstenbelasting en een verlaging van uitkeringskosten met zich meebrengt. Ik denk dat dit de manier is om welvaart en inkomsten te genereren.

Kortom: als de staat minder inhalig zou zijn, zou ze meer verdienen. En zouden U en ik tevens meer bijdragen aan de algemene en individuele welvaart.
Jaja, ik wil je wel begrijpen, hoor...
Maar mijn punt is dat het in hun systeem VOORAL de grootverdieners zijn die ervan profiteren en er VERUIT het meeste beleng bij hebben. Meer nog dan nu al het geval is.
19% belastingen betalen op een bescheiden inkomen van bv. 20.000 € en
slechts 29% op een inkomen van 100.000€ is niet echt fair te noemen.

Het gaat hen dus echt niet om de lage en middelmatige inkomens, hoor...
Dinosaurus is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:57.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be