Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 6 november 2009, 16:12   #1
Gwyndion
Minister-President
 
Gwyndion's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 december 2007
Locatie: Mechelen
Berichten: 4.967
Stuur een bericht via MSN naar Gwyndion
Standaard Besparen op onderwijs

Zijn ze nu serieus?

http://www.hln.be/hln/nl/1265/Onderw...nderwijs.dhtml

In een kennismaatschappij als de onze, zeker in tijden van crisis is onderwijs toch echt wel het laatste waar men op zou moeten besparen. We moeten het nu niet bepaald hebben van grondstoffen of van goedkope lonen, enkel van onze kennis en onze geologische locatie. Er zijn zoveel andere manieren waarop ze kunnen besparen of meer geld innen (zoals hoe ze door suez in de maling worden genomen)... En dan zijn er ook nog klachten dat ze steeds moeilijker leerkrachten vinden en dan willen ze het beroep nog oninteresanter maken. Goed bezig zo te zien...

Laatst gewijzigd door Gwyndion : 6 november 2009 om 16:14.
Gwyndion is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2009, 16:16   #2
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 47.355
Standaard

Dat is inderdaad iets waar ze met hun pikkels moeten afblijven...

dat ze op hun eigen saneren, of op sociale cadeaukes .
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2009, 16:26   #3
freespirit
Minister-President
 
freespirit's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2006
Berichten: 5.176
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
Dat is inderdaad iets waar ze met hun pikkels moeten afblijven...

dat ze op hun eigen saneren, of op sociale cadeaukes .
Of hoe de Vlaamse logica in elkaar zit: steeds meer studenten naar het hoger onderwijs lokken (weliswaar door het niveau te verkleuteren) en ondertussen steeds minder middelen geven. Lees: vele meer studenten voor minder proffen en de lessen laten geven door goedkoop voetvolk, aka bursalen of 'externen'. Misschien moeten de univ's eens massaal beginnen te staken, tot de finish. Die zou pas gerechtvaardigd zijn i.p.v. het profitariaat bij onze spoorwegen. Gewoon de blok erop, geen cursussen meer verspreiden en colleges of oefeningen geven. Ze zullen dan in Brussel wel anders gaan piepen als hun zoontjes / dochters verstoken blijven van onderwijs. Kennis is zowat het enige waar Vlaanderen voorlopig nog in kan uitblinken, ook dit wil men verpesten. Die 85 miljoen kan makkelijk ergens anders gehaald worden:

- een vermogensbelasting voor extreem rijke mensen
- ambtenaren efficiënter leren werken
- nog maar één mutualiteit i.p.v. vier of vijf
- de toelagen van de vakbonden kortwieken en bepaalde opdrachten terug rechtstreeks aan de overheid laten toekomen
- strijd tegen zwartwerk en belastingfraude opdrijven
- een (economische) immigratiestop en gedaan met de gezinsherenigingen

Voer deze maatregelen uit en het hoger onderwijs kan direct 20 �* 30 procent meer middelen krijgen, waar men 'numeriek' recht op heeft.
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2009, 16:29   #4
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN
 
AdrianHealey's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Locatie: Antwerpen Stadstaat
Berichten: 28.290
Standaard

Wat heeft een 'kenniseconomie' met het formeel staatsonderwijs te maken? :s
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Avicenna
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2009, 16:41   #5
freespirit
Minister-President
 
freespirit's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2006
Berichten: 5.176
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Wat heeft een 'kenniseconomie' met het formeel staatsonderwijs te maken? :s
Veel, onze meeste kennis wordt er immers nog ingepompt op school en zeker op de hogeschool / univ. Hoewel 'kennis aanleren' een vies begrip is geworden en tegenwoordig alles rond 'vaardigheden' moet draaien. Waarbij ik me afvraag hoe men iets kan, zonder eerst iets te kennen. Het belangrijkste is eigenlijk 'leren leren', en nu 'leren' op zich steeds meer uit de 'mode' geraakt vrees ik voor het ergste om onze kenniseconomie op peil te houden.
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2009, 16:42   #6
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN
 
AdrianHealey's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Locatie: Antwerpen Stadstaat
Berichten: 28.290
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
Veel, onze meeste kennis wordt er immers nog ingepompt op school en zeker op de hogeschool / univ.
Een star, inflexibel mechanisme om een slechts een fractie van de beschikbare kennis over te dragen via massaonderwijs van een lage kwaliteit.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Avicenna
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2009, 16:50   #7
Another Jack
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 augustus 2007
Berichten: 66.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Een star, inflexibel mechanisme om een slechts een fractie van de beschikbare kennis over te dragen via massaonderwijs van een lage kwaliteit.
Uw alternatief?
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2009, 16:54   #8
netslet
Minister-President
 
netslet's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 mei 2006
Locatie: Isla Tortuga
Berichten: 5.278
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
Veel, onze meeste kennis wordt er immers nog ingepompt op school en zeker op de hogeschool / univ. Hoewel 'kennis aanleren' een vies begrip is geworden en tegenwoordig alles rond 'vaardigheden' moet draaien. Waarbij ik me afvraag hoe men iets kan, zonder eerst iets te kennen. Het belangrijkste is eigenlijk 'leren leren', en nu 'leren' op zich steeds meer uit de 'mode' geraakt vrees ik voor het ergste om onze kenniseconomie op peil te houden.
Ik snap eigenlijk niet hoe je in het eerste deel van je betoog betreurt dat 'zuivere kennis aanleren' terrein verliest tov 'vaardigheden' om daarna in het tweede deel van je betoog 'leren leren' te plaatsen als hoogtepunt vant het educationeel proces terwijl 'leren leren' nu net wel een vaardigheid is.
__________________
auction your future!
netslet is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2009, 16:56   #9
freespirit
Minister-President
 
freespirit's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2006
Berichten: 5.176
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Een star, inflexibel mechanisme om een slechts een fractie van de beschikbare kennis over te dragen via massaonderwijs van een lage kwaliteit.
Daar spreek je de VN-rapporten radicaal in tegen. Zij vonden lange tijd (nu nog ?) ons onderwijs het beste van Europa en één van de hoogste niveaus van de wereld, waarbij er veel mogelijkheden zijn om de talenten te ontplooien. Godzijdank moeten we hier niet zoals in de Angelsaksische landen naar een peperdure eliteschool en universiteit om onze mogelijkheden tot hun recht te laten komen. Nog niet tenminste.
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2009, 16:58   #10
freespirit
Minister-President
 
freespirit's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2006
Berichten: 5.176
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door netslet Bekijk bericht
Ik snap eigenlijk niet hoe je in het eerste deel van je betoog betreurt dat 'zuivere kennis aanleren' terrein verliest tov 'vaardigheden' om daarna in het tweede deel van je betoog 'leren leren' te plaatsen als hoogtepunt vant het educationeel proces terwijl 'leren leren' nu net wel een vaardigheid is.
Leren leren zorgt er ook voor dat theoretische kennis beter geabsorbeerd kan worden. Laat er geen misverstand over bestaan: ik ben niet tegen het kweken van vaardigheden, ik geloof in een en-en-verhaal en niet of-of. Maar het lijkt me absurd met vaardigheden aan de slag te gaan als je te weinig kennis vergaard hebt. Dat is hetzelfde als je huis decoreren, maar geen stabiele muren hebben om tegen te behangen.
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2009, 17:02   #11
Gwyndion
Minister-President
 
Gwyndion's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 december 2007
Locatie: Mechelen
Berichten: 4.967
Stuur een bericht via MSN naar Gwyndion
Standaard

Aan dit tempo vrees ik dat de tijd dat we ook in België privé scholen moeten hebben niet ver meer zal zijn. In veel scholen worden de klassen steeds groter. Je moet niet verbaasd zijn dat bvb kleuterjuffen het niet aankunnen als ze 30+ kinderen hebben, dit zouden er normaal maximum +-16 mogen zijn om het wat werkbaar te houden. Aulas in universiteiten en hogescholen die hun voegen uit barsten, ...
Gwyndion is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2009, 17:04   #12
Jozef Ostyn
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 27 maart 2004
Berichten: 15.640
Standaard

Ongeveer 40% van de hele uitgavenbegroting van Vlaanderen gaat naar onderwijs. Kunnen we een beetje relativeren ja?
Jozef Ostyn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2009, 17:24   #13
jamás será vencido
President van Europa
Europees Commissaris
 
jamás será vencido's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 augustus 2007
Locatie: Sociaal Europa
Berichten: 6.000
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jozef Ostyn Bekijk bericht
Ongeveer 40% van de hele uitgavenbegroting van Vlaanderen gaat naar onderwijs. Kunnen we een beetje relativeren ja?
Het aandeel van het budget in BBP voor onderwijs daalt elk jaar. België scoort bij de slechtsten van Europa op het vlak van ongelijkheid in het onderwijs. Ondertussen liggen er heel wat maatregelen klaar om het onderwijs om te vormen naar angelsaksisch model.
__________________
jamás será vencido is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2009, 18:10   #14
Boduo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 61.133
Standaard Relativeren

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jozef Ostyn Bekijk bericht
Ongeveer 40% van de hele uitgavenbegroting van Vlaanderen gaat naar onderwijs. Kunnen we een beetje relativeren ja?
INDERDAAD !!!

HLN verkoopt alweer domme sensatie.
Het is de Vlaamse Vereniging van Studenten die dat "berekend" heeft...
Zonder rekenmachientje !
Met een paar pinten bij zich...

Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2009, 18:31   #15
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN
 
AdrianHealey's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Locatie: Antwerpen Stadstaat
Berichten: 28.290
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
Daar spreek je de VN-rapporten radicaal in tegen.
Bewijs.

Citaat:
Godzijdank moeten we hier niet zoals in de Angelsaksische landen naar een peperdure eliteschool en universiteit om onze mogelijkheden tot hun recht te laten komen. Nog niet tenminste.
Haha; onze universiteiten zijn toch oh zo goed.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Avicenna
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2009, 18:32   #16
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN
 
AdrianHealey's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Locatie: Antwerpen Stadstaat
Berichten: 28.290
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jamás será vencido Bekijk bericht
Het aandeel van het budget in BBP voor onderwijs daalt elk jaar.
En in reële cijfers stijgt het elk jaar. Dus elk jaar gaan er meer middelen naar onderwijs, in reële termen, dan het jaar ervoor en elk jaar daalt de kwaliteit van het onderwijs in reële termen.

Citaat:
België scoort bij de slechtsten van Europa op het vlak van ongelijkheid in het onderwijs.
Er is inderdaad een causaal verband tussen 'de overheid die meer doet' en 'slechte gevolgen'.

Citaat:
Ondertussen liggen er heel wat maatregelen klaar om het onderwijs om te vormen naar angelsaksisch model.
Ik hoop dat ze het onderwijs vrij maken; hoe je dat ook wilt noemen.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Avicenna
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2009, 19:33   #17
Another Jack
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 augustus 2007
Berichten: 66.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
En in reële cijfers stijgt het elk jaar. Dus elk jaar gaan er meer middelen naar onderwijs, in reële termen, dan het jaar ervoor en elk jaar daalt de kwaliteit van het onderwijs in reële termen.



Er is inderdaad een causaal verband tussen 'de overheid die meer doet' en 'slechte gevolgen'.



Ik hoop dat ze het onderwijs vrij maken; hoe je dat ook wilt noemen.
Onderwijs is toch vrij in België?
Elk privaatrechterlijk persoon mag er eentje oprichten.
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2009, 21:04   #18
Boduo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 61.133
Standaard ???

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jamás será vencido Bekijk bericht
Het aandeel van het budget in BBP voor onderwijs daalt elk jaar. België scoort bij de slechtsten van Europa op het vlak van ongelijkheid in het onderwijs. Ondertussen liggen er heel wat maatregelen klaar om het onderwijs om te vormen naar angelsaksisch model.
Vlaanderen scoort bij de allerbesten v.d. GANSE WERELD op het niveau v.h. onderwijs. Voor wiskunde en wetenschappen zelfs in de top 3 v.d. ganse wereld !
D�*t is belangrijk.
Ieder onderwijssysteem heeft z'n eigen selektiemethode.
Onze ingenieurs behoren bij de besten!
Eén voorbeeld: de ontwerper v.d. motoren voor de Atlas- en Apolloraketten waarmee mensen op de maan kwamen was een Antwerpenaar: Karel Bossart.
Hij was samen met Wernher von Braun een persoonlijke vriend van president John Kennedy.
We moeten FIER zijn op zo'n man.
In Amerika heeft hij een standbeeld.
In Belgie...
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2009, 21:28   #19
Andro
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Andro's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 november 2004
Locatie: Spanje/La Nucia
Berichten: 11.087
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
Die 85 miljoen kan makkelijk ergens anders gehaald worden:
Heel eenvoudig zelfs, schrap de subsidies voor religies --> lap, jaarlijks 600 miljoen euro extra.
__________________
"We did not know that child abuse was a crime." - Catholic archbishop Rembert G Weakland
Andro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2009, 23:02   #20
freespirit
Minister-President
 
freespirit's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2006
Berichten: 5.176
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andro Bekijk bericht
Heel eenvoudig zelfs, schrap de subsidies voor religies --> lap, jaarlijks 600 miljoen euro extra.
Akkoord !!!
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:37.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be