Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 2 mei 2004, 20:08   #1
dagallemaal
Provinciaal Statenlid

Standaard

Speciaal voor het nazivriendje Guderian:
Citaat:
Mother, her four children killed in terror attack in Gaza

Five members of an Israeli family - a pregnant mother and her four children - were killed Sunday afternoon in a Palestinian shooting attack on their vehicle while they were traveling on the road that leads to the Gaza Strip settlement bloc of Gush Katif.

The victims of the terror attack were identified as mother Tali Hatuel, 34, and her daughters Hila, 11, Hadar, 9, Roni, 7, and Meirav, 2.
http://www.haaretzdaily.com/hasen/pa...&listSrc=Y

Zij hadden geen palestijnse jongen in hun wagen zitten. Stel je dus voor Guderian dat zij dat in het vervolg dan wel doen om te kunnen overleven.
dagallemaal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2004, 20:54   #2
Turkse Nederlander
Minister-President

Turkse Nederlander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dagallemaal
Citaat:

Five members of an Israeli family - a pregnant mother and her four children - were killed Sunday afternoon in a Palestinian shooting attack on their vehicle while they were traveling on the road that leads to the Gaza Strip settlement bloc of Gush Katif.

The victims of the terror attack were identified as mother Tali Hatuel, 34, and her daughters Hila, 11, Hadar, 9, Roni, 7, and Meirav, 2.

Zij hadden geen palestijnse jongen in hun wagen zitten. Stel je dus voor Guderian dat zij dat in het vervolg dan wel doen om te kunnen overleven.
Deze moord is om van te walgen. Het hele Palestijns-Israelische conflict is van te walgen. Oorlog brengt het slechtste in mensen naar boven.
Turkse Nederlander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2004, 21:00   #3
Mustapha
Gouverneur

Mustapha's schermafbeelding

Standaard

Los van het feit wat er nu gebeurd is, de kolonisten zijn zeker geen doetjes met hun eigen militieleden.
En nog losser van het feit, de langdurende conflict wordt in stand gehouden mede dankzij de kolonisten. Is Israel te klein ofzo?
Wat bezielt hen om met duizenden te gaan wonen midden in een gebied waar je omringd wordt door miljoenen palestijnen?
Is het democratisch om de toekomst van de Palestijnen te laten afhangen van zionistische leden van de likoed?

Eerst allemaal vragen die beantwoord moeten alvorens we kunnen klappen over de doden.
Mustapha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2004, 21:20   #4
dagallemaal
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mustapha
Los van het feit wat er nu gebeurd is, de kolonisten zijn zeker geen doetjes met hun eigen militieleden
Hoeveel van hen schieten zo maar vier kleine kinderen dood als sluipschutter en worden dan geprezen? Er is ooit één gek geweest die dat deed en werd onmiddellijk gelyncht. En ik ga die vent zeker niet goedpraten, zelfs al had hij al zijn familie reeds in aanslagen verloren, zoals jij dat wel probeert te doen, en daarmee laat je echt zien wie (of wat) je bent
Oud 2 mei 2004, 21:22   #5
dagallemaal
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Eerst allemaal vragen die beantwoord moeten alvorens we kunnen klappen over de doden.
Dus jij roept hier duidelijk op dat het moorden van voortgaan. Ben jij een Vlaams Blok promotor of zo dat je je eigen volk zo slecht wilt afschilderen en er nog meer op het VB gaan stemmen?
Oud 2 mei 2004, 22:23   #6
neruda
Banneling

neruda's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Turk4Ever
Citaat:

Deze moord is om van te walgen. Het hele Palestijns-Israelische conflict is van te walgen. Oorlog brengt het slechtste in mensen naar boven.
Agree , war is our common enemy...
neruda is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2004, 11:45   #7
Sinistra
Banneling

Sinistra's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Los van het feit wat er nu gebeurd is, de kolonisten zijn zeker geen doetjes met hun eigen militieleden.
En nog losser van het feit, de langdurende conflict wordt in stand gehouden mede dankzij de kolonisten. Is Israel te klein ofzo?
Wat bezielt hen om met duizenden te gaan wonen midden in een gebied waar je omringd wordt door miljoenen palestijnen?
.
Nochtans staat er in de Koran geschreven dat moslims het recht hebben zich te vestigen op welke plaats op deze aardkloot ze maar willen. Géén probleem maar ook Joden hebben dat rechts dus uw argumentatie houdt géén steek.
Sinistra is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2004, 23:13   #8
dronyon
Lokaal Raadslid

dronyon's schermafbeelding

Standaard

Een vraagje aan dagallemaal rond de berichten uit Israel die vandaag op het VRT-journaal te zien waren. Een paar dagen terug heb ik een felle discussie gelezen tussen jou en een andere forumbewoner waarin jij de objectiviteit van de VRT fel in vraag stelde, om niet te zeggen dat je de openbare omroep in het Palestijns-Israëlische conflict vooringenomen en partijdig vond. In het licht van die discussie heb ik de reportage van Rudy Vranckx aandachtig gevolgd, en ik moet zeggen: noch de ene noch de andere partij werd bewierookt, en de terminologie voor geweld van beide zijden was erg gelijklopend.
Hoewel ik de verslaggeving van de VRT soms van een bedroevende kwaliteit vind, heb ik van vooringenomenheid nog niet veel gemerkt. Maar laat ons bij de reportage van vandaag blijven, moest je die gezien hebben: vond jij dat de VRT hier in de fout ging? En hoe dan?
dronyon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2004, 07:17   #9
dagallemaal
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dronyon
Een vraagje aan dagallemaal rond de berichten uit Israel die vandaag op het VRT-journaal te zien waren. Een paar dagen terug heb ik een felle discussie gelezen tussen jou en een andere forumbewoner waarin jij de objectiviteit van de VRT fel in vraag stelde, om niet te zeggen dat je de openbare omroep in het Palestijns-Israëlische conflict vooringenomen en partijdig vond. In het licht van die discussie heb ik de reportage van Rudy Vranckx aandachtig gevolgd, en ik moet zeggen: noch de ene noch de andere partij werd bewierookt, en de terminologie voor geweld van beide zijden was erg gelijklopend.
Hoewel ik de verslaggeving van de VRT soms van een bedroevende kwaliteit vind, heb ik van vooringenomenheid nog niet veel gemerkt. Maar laat ons bij de reportage van vandaag blijven, moest je die gezien hebben: vond jij dat de VRT hier in de fout ging? En hoe dan?
Moet je wel ontgoochelen want heb ze niet gezien. Wel geef ik toe dat Rudy Vranckx WEL kan objectiveren. Dat heb ik al eens meegemaakt tijdens een uitzending van nachtwacht.

Maar in een groep waar ik deel van uitmaak werd zondag de VRT weer eens meerdere keren betrapt op foutieve nieuwsgeving en ik heb het zelf kunnen zien. Het gaat dus niet over interpretatie maar wel om de kijker verkeerd in te lichten, en dan zie ik wanneer het aangeklaagd wordt dat ze het vertikken om het te verbeteren. Altijd is de fout natuurlijk zo dat Israël EN Joden daar foutief in een slecht daglicht worden gezet. In vele gevallen is het door hun amateuristisch werk in andere is het door hun vooringenomenheid. Het aantal verwrongen feiten over het M-O conflict (en ook Irak) tegenover andere problemen is zeker geen toeval meer! Zelfs leden uit de regering weten dat ook al.

De antwoord dat de grote baas naar een vriend uit die groep geschreven heeft toen die foutieve informatie aanklaagde spreekt boekdelen:
"Het Teletekst-bericht was naar de letter dus inderdaad niet helemaal correct, wel naar de geest"
In dat geval werd een oproep van een lokale belgische organisatie zomaar foutief EN opzettelijk in de mond gelegd van de Verenigde Naties, en natuurlijk kwam daar geen verbetering op. Als zo iets geen combinatie is van amateurisme en slechte wil (1 voorbeeld uit de honderden!)?
Oud 4 mei 2004, 08:56   #10
dronyon
Lokaal Raadslid

dronyon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Altijd is de fout natuurlijk zo dat Israël EN Joden daar foutief in een slecht daglicht worden gezet. In vele gevallen is het door hun amateuristisch werk in andere is het door hun vooringenomenheid.
Ik sluit me bij je aan in de zin dat de verslaggeving op de VRT vaak te wensen overlaat. Maar de zaken die je in je posts aangeeft, hebben allemaal te maken met onjuistheden over de joodse kant van het conflict. Zou het niet kunnen dat, gezien je grote interesse en belezenheid in die kant van de waarheid, je heel snel fouten omtrent de Israëli's ziet, maar dat je onjuistheden over de andere partij minder snel opmerkt omdat je daar minder over weet - en dan bedoel ik: over hun visie op het conflict? Wie weet zijn er wel sympathisanten van de Palestijnse zaak die net als jij vinden dat de VRT vooringenomen is, maar dan ten voordele van de joden, én kunnen ze daar argumenten en bewijzen voor aanvoeren. (Het is maar iets wat ik mij afvraag, geen polemisch statement...)
dronyon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2004, 10:25   #11
dagallemaal
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dronyon
Citaat:
Altijd is de fout natuurlijk zo dat Israël EN Joden daar foutief in een slecht daglicht worden gezet. In vele gevallen is het door hun amateuristisch werk in andere is het door hun vooringenomenheid.
Ik sluit me bij je aan in de zin dat de verslaggeving op de VRT vaak te wensen overlaat. Maar de zaken die je in je posts aangeeft, hebben allemaal te maken met onjuistheden over de joodse kant van het conflict. Zou het niet kunnen dat, gezien je grote interesse en belezenheid in die kant van de waarheid, je heel snel fouten omtrent de Israëli's ziet, maar dat je onjuistheden over de andere partij minder snel opmerkt omdat je daar minder over weet - en dan bedoel ik: over hun visie op het conflict? Wie weet zijn er wel sympathisanten van de Palestijnse zaak die net als jij vinden dat de VRT vooringenomen is, maar dan ten voordele van de joden, én kunnen ze daar argumenten en bewijzen voor aanvoeren. (Het is maar iets wat ik mij afvraag, geen polemisch statement...)
Je vraag is terecht en akkoord dat ze niet als polemisch statement moet beschouwd worden, want ik bekijk de twee zijden.
In de laatste 3 jaar heb ik 1 keer opgemerkt dat er een factuele fout begaan werd voor de "andere kant". Kan mij niet meer herinneren of er een rechtzetting gebeurde.
Maar wat de Israelische (en spijtig ook de Joodse = niet-Israelisch gebonden) informatie aangaat krioelt het van factuele fouten en ik ken er maar 2 in de laatste 3 jaren die verbeterd werden.

Ik maak wel degelijk een onderscheid tussen factuele fouten en bepaalde subjectiviteit in de keuze van woorden en beelden uit het conflict. Voor dat laatste is dit forum te klein en daar zullen anderen wel een andere opinie kunnen over hebben vermits het over subjectiviteit gaat.
Onder factuele fouten versta ik dan ook alleen maar die feiten die ik op andere zenders en media (inclusief de arabische kranten in het engels if het frans) kan vergelijken of zuivere feiten die niet eens ter sprake komen.

Ook maak ik een onderscheid tussen wat ten voordele is van een van de partijen in het M-O conflict en de zaken die zich in België afspelen en waar het vooral gaat om feiten te verdoezelen, te verbergen of te minimaliseren.

Zo werd er in alle media geschreven of gesproken over de allochtonen die in Hasselt tijdens een zaalvoetbalmatch gedurende 3 uur boel maakten er "hamas, hamas, alle joden aan het gas" riepen. Maar bij de VRT was die informatie onbekend.

Idem wat betreft de palestijnse "terrorist" uit Betleem die hier einde vorig jaar werd opgepakt voor postovervallen in VLAANDEREN (Brakel). Alle media gaven hierover bericht. Niet de VRT! alhoewel één van mijn vrienden de VRT wel degelijk aanwezig zag tijdens de meer dan anderhalf uur durende discussie in de Kamer over dit onderwerp.

Wel kunnen ze in het uur vertellen dat er weer een glas gebroken is in het "vossenhol" van Arafat.

Geeft dat zo een beetje de teneur van het probleem? (ben niet van plan hier een gans boek te schrijven over het onderwerp ) Dergelijke fouten en het aantal ervan, met daarbij dan nog eens de "statements" die een andere van mijn vrieden terugkreeg van den baas van de VRT op een paar klachten laten duidelijk blijken dat het over een bewuste politiek van de VRT gaat en dat is nog erger in een democratisch land als België.

Zelfs de BBC, die minder onpartijdig is, heeft voor het M-O een speciale ombudsdienst opgericht nadat zij zichzelf bewust werden van hun partijdigheid.
Oud 4 mei 2004, 12:11   #12
Antoon
Secretaris-Generaal VN

Antoon's schermafbeelding

Standaard

Het verhaal: Twee Palestijnen schieten op de jonge vrouw achter het stuur van haar wagen.
De wagen staat stil naast de weg.
Een van de Palestijnse moordenaars loopt naar de wagen en schiet de vier kleine meisjes dood die achteraan zitten.

Tot zover het 'moedig Palestijns verzet'.

[size=2]Tali Hatouel(35) en haar 4 kinderen
Hila (11), Hadar (9), Roni (7) en Merav (2) werden
gisteren vermoord door Palestijnse terroristen.[/size]
Oud 4 mei 2004, 12:23   #13
neruda
Banneling

neruda's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Antoon
Het verhaal: Twee Palestijnen schieten op de jonge vrouw achter het stuur van haar wagen.
Een van de Palestijnse moordenaars loopt naar de wagen en schiet de vier kleine meisjes dood die achteraan zitten.

Ik moet toegeven..de Palestijnse zaak is één ding..maar dit is onacceptabel...dit maakt het probleem alleen maar erger..
neruda is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2004, 12:33   #14
dagallemaal
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door neruda
Citaat:

Ik moet toegeven..de Palestijnse zaak is één ding..maar dit is onacceptabel...dit maakt het probleem alleen maar erger..
En dan wordt die "heldendaad" nog gevierd ook. Vier kinderen in koele bloede van dichtbij doodschieten. Bij mijn weten is dat een actie tegen de menselijkheid. Het bevestigd dat sommige van de "weerstanders" erger dan beesten zijn en degene die dat nog een verheerlijken zijn niets beter.

Zolang de EU dan nog de boeken betaalt waarin dergelijk haatoproepen als normaal beschouwd worden zal Europe beter geen lessen geven over dit conflict
Oud 4 mei 2004, 13:12   #15
doornroosje
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Is het democratisch om de toekomst van de Palestijnen te laten afhangen van zionistische leden van de likoed?

wat bent u kil en koud,al eens bij stilgestaan dat dit ook palestijnse kinderen konden zijn,dan schreeuwde u waarschijnlijk moord en brand.
In wat voor een wereld leven wij eigenlijk,waar niemand, zelfs kinderen niet meer ontzien worden.
doornroosje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2004, 13:18   #16
dagallemaal
Provinciaal Statenlid

Standaard

even de link met het verhaal en de commentaar op de media. (in het frans). Alhoewel het gericht is naar de franse media, is het misschien nog meer toepasselijk op de VRT!
http://www.guysen.com/articles.php?sid=2241

Even ter inleiding de quote van Mustapha herhalen
Citaat:
Dat was echt zeer "mooi" geschreven Mustapha! Iedereen zal je nu beter kunnen "appreciëren" wanneer ze onderstaand artikel gelezen hebben

Hier het artikel:
Citaat:
Cinq colons �* la une
Par Paule-Hélène Szmulewicz pour Guysen Israël News
4 mai 2004 / 11:34
Deux palestiniens ont tiré sur la voiture où se trouvait une jeune femme, Tali Hatouel (z"l), tuée sur le coup. La voiture est sortie de la route, l'un des palestiniens a couru �* la voiture et mitraillé �* bout portant les quatre petites filles qui se trouvaient �* l'arrière.
Ça, c'est pour l'information.
Maintenant, l'in-formation, la déformation, la difformité, la mal-formation c'est : "une famille de colons tuée dans un attentat".
Vous comprenez la différence ?

Est-ce que vous comprenez la différence entre "mitraillé �* bout portant" et "tué dans un attentat" ? Est-ce que vous vous souvenez �* quelle période pas si lointaine, on a mitraillé même des enfants ? Est-ce que vous comprenez la différence entre "une jeune femme et quatre petites filles" et "une famille de colons" ?
Tant mieux. Vous avez tout compris.

Cela me rapelle le terrible sort de deux lycéens israéliens de quatorze ans, habitant �* Tekoa près de Jérusalem, qui avaient été assassinés �* coups de pierres par une bande d'arabes. Eux aussi, une certaine presse française les avait appelés des colons.
En un mot, "colon" ça veut dire coupable.

"Colon", ça veut dire : bien fait pour vous, vous avez mérité d'être tués, mitraillés, assassinés, linchés, égorgés, quelque soit votre âge, qui que vous soyez, où que vous soyez. Alors tant que dans les pays de cette presse, on s'empresse malgré tout �* exprimer sa très vive émotion ou sa sévère condamnation, c'est certes très noble et très réconfortant… mais ça ne sert �* RIEN.

On s'émeut beaucoup et souvent ces derniers temps dans les rangs de la République, on conçoit même que la république frôle le danger. Ça ne sert �* rien. Et si cela devait servir, c'est �* la presse en premier lieu.
Seulement voil�*, une certaine presse se sert des mots comme d'un courant conducteur… prenant ainsi le risque de s'électrocuter. Un court circuit, ça en dit long sur les erreurs de manipulation.

Alors donc, dans ces pays, on peut s'émouvoir tant qu'on veut, mais tant qu'on ne comprendra pas le sens des phrases les plus simples, "mitrailler �* bout portant quatre petites filles qui se trouvaient �* l'arrière", et tant que l'on fera subir �* ces phrases les plus fines ou les plus lourdes manipulations de petits laboratoires d'essais, on piétinera dans l'émotion, on s'y enlisera même.

Est-ce que vous voyez la différence entre mitrailler quatre petites filles et tuer Yacine en fauteuil roulant. Le mot "fauteuil roulant" c'est un mot qui fait partie du vocabulaire de l'émotion, mais ici le fauteuil roulant est en trop dans la mesure où il tend �* dissimuler les appels �* la haine et au meutre remplissant la bouche de cet octogénaire (tiens! une fois encore, un mot en trop, le mot octogénaire, qui véhicule en général la bonté et la beauté de la vieillesse et qui ici a pour objectif de dissimuler ce que l'octogénaire lui même ne cherchait absolument pas �* dissimuler !! ). C'est ce qui s'appelle être plus royaliste que le roi?
Mais non! C'est ce qui s'appelle être plus idiot qu'un imbécile.

Ça commence �* être une fâcheuse habitude de mettre de l'émotion l�* où il y a de la haine et de mettre la haine l�* où il y a la vie.

C'est beau l'émotion, c'est vrai, c'est franc, c'est fort, mais il ne faudrait pas s'apitoyer dessus �* tort et de travers, ça en fait perdre le sens de la logique et de la vérité. La presse qui joue avec les mots, ne distribue pas toutes les lettres. Je pense que tout lecteur va finir par savoir lire entre les lignes. Ce serait une excellente nouvelle : lisant entre les lignes, ça lui évitera d'acheter du papier journal.

"Quatre petites filles" direz-vous, ça véhicule aussi de l'émotion.
Quatre petites filles, c'est un fait, elles avaient entre onze ans et deux ans, et pour toute ceinture celle qui les retenait au siège de la voiture, la mauvaise presse n'y changera rien, au mieux (ou au pire) la presse dit que ce sont des colons… parce que colon… ça veut dire coupable.
C'est au lecteur de décider ce qu'elles sont : des petites filles ou des colons.

Alors ? qu'est-ce que vous avez décidé ?

L'octogénaire? Les colons? Le fauteuil roulant? Les tirs de missiles israéliens qui éliminent Rantisi (le succésseur de l'octo-fauteuil)? Je ne moque de personne, je veux seulement savoir qui assassine qui. Et dans quelles rues de quelle villes on brandit des armes et on hurle au meutre et �* la mort.

L'émotion , ça ne peut pas servir �* crier vengeance. Ça sert �* se lever et regarder devant, même quand ça fait très mal.
… une jeune maman enceinte et quatre petites filles, Hila, Adar, Rony, et Merav (z"l) mitraillées … ça fait très mal.
Ça me fait mal d'en avoir fait un texte.
Que les forces de la vie puissent donner au jeune père la force de vivre.
Oud 4 mei 2004, 17:49   #17
fernand
Europees Commissaris

fernand's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door doornroosje
Citaat:

wat bent u kil en koud,al eens bij stilgestaan dat dit ook palestijnse kinderen konden zijn,dan schreeuwde u waarschijnlijk moord en brand.
In wat voor een wereld leven wij eigenlijk,waar niemand, zelfs kinderen niet meer ontzien worden.
Slaap maar nog een 10 tal jaren. Dan is het zo laat bij ons. Voorbeelden, over de grns in la Douce France. Daar durven de politiemensen zelfs al geen moordenaar gaan arresteren in een WELBEPAALDE wijk.
fernand is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2004, 23:36   #18
Antoon
Secretaris-Generaal VN

Antoon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door neruda
Citaat:

Inderdaad.
Oud 5 mei 2004, 10:03   #19
JoeQpublic
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fernand
Slaap maar nog een 10 tal jaren. Dan is het zo laat bij ons. Voorbeelden, over de grns in la Douce France. Daar durven de politiemensen zelfs al geen moordenaar gaan arresteren in een WELBEPAALDE wijk.
bullshit.
Oud 5 mei 2004, 10:18   #20
Flippend Rund
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Citaat:

Waarom staat nu niemand te roepen dat ze haar eigen kinderen gebruikte als menselijk schild? Als Palestijnse kinderen omkomen, dan is dat tegenwoordig toch het gangbare excuus?
Flippend Rund is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:45.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be