Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord

Discussietools
Oud 30 december 2008, 15:42   #1
Jedd
Banneling

Standaard Climate change onderschat ?

IPCC is door zijn beruchte consesmodel altijd bijzonder conservatief geweest in zijn prognoses, en wetenschappers hebben dit vaak bekritiseerd omdat de prognoses wel eens tot een serieuze onderschatting zou kunnen leiden van wat ons effectief te wachten staat.

Terwijl Zorrita, Stocker en Von storch de vraag nader bekeken of het recnte warme decennium een gevolg kan zijn van natuurlijke variabiliteit (en voor de goede orde, Von Storch staat eerder bekend als héél kritisch tov alarmisme)
hun conclusie
Citaat:
Previous statistical detection methods based partially on climate model simulations indicate that, globally, the observed warming lies very probably outside the natural variations. We use a more simple approach to assess recent warming at different spatial scales without making explicit use of climate simulations. It considers the likelihood that the observed recent clustering of warm record-breaking mean temperatures at global, regional and local scales may occur by chance in a stationary climate. Under two statistical null-hypotheses, autoregressive and long-memory, this probability turns to be very low: for the global records lower than p = 0.001, and even lower for some regional records. The picture for the individual long station records is not as clear, as the number of recent record years is not as large as for the spatially averaged temperatures.
ondertussen zegt een andere Duitser dit :
Citaat:
Climate change is happening more rapidly than anyone though possible, the German government’s expert, Hans Joachim Schellnhuber, warned in an interview.

The threats posed by climate change are worse than those imagined by most governments, warned Hans Joachim Schellnhuber, the scientist who heads the Potsdam Institute for Research on Global Warming Effects and acts as an adviser to German Chancellor Angela Merkel on climate-change issues.

Schellnhuber warns that previous predictions about climate change and its catastrophic effects were too cautious and optimistic.

“In nearly all areas, the developments are occurring more quickly than it has been assumed up until now,” Schellnhuber told the Saarbruecker Zeitung newspaper in an interview published Monday, Dec. 29. “We are on our way to a destabilization of the world climate that has advanced much further than most people or their governments realize.”
een stelling die ondersteund wordt door peer review paper na paper na paper.

IPCC's conclusies zijn niet alarmistisch, maar zijn een bijzondere 'light' versie van wat de wetenschap voorspelt.
Ik zet even "de wetenschap" in het vet, omdat het dus niet om voorspellinkjes gaat van één of ander groen groeperinkje. Belangrijk om op te merken, omdat waar in 'normale' onderwerpen de milieubeweging schreeuwt en de wetenschap sust, bij klimaatverandering de wetenschap schreewt, en vaak harder schreeuwt dan de groenen.
Iets om over na te denken.

Laatst gewijzigd door Jedd : 30 december 2008 om 15:44.
Jedd is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2008, 15:59   #2
Pieke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Pieke's schermafbeelding

Standaard

samengevat: klimaatmodellen trekken op niks.
Of: eigenlijk begrijpen we nog steeds niet goed hoe het klimaat werkt, dat bewijzen wel de waarnemingen.

What else is new.

Maar enlighten me Jules, over welke paper na paper na paper heb je het?
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Pieke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2009, 16:40   #3
che20
Schepen

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieke Bekijk bericht
enlighten me Jules, over welke paper na paper na paper heb je het?
Juist, laat maar komen. Zouden er minstens 3 moeten zijn.
Oud 4 januari 2009, 23:17   #4
Groentje-18

Standaard

Ben jij niet geband?
Groentje-18 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2009, 00:54   #5
Jedd
Banneling

Standaard

Citaat:
samengevat: klimaatmodellen trekken op niks.
Of: eigenlijk begrijpen we nog steeds niet goed hoe het klimaat werkt, dat bewijzen wel de waarnemingen.
of de projecties zijn te conservatief ?

Citaat:
Maar enlighten me Jules, over welke paper na paper na paper heb je het?
om dit uur ? wheurk. Ge zult geduld moeten hebben.
Oud 5 januari 2009, 01:09   #6
Vorenus
Banneling

Vorenus's schermafbeelding

Standaard

Ik vraag me af waarom de jaren 30 van de vorige eeuw de warmste jaren waren in de 20ste eeuw en tot nu terwijl er in die tijd geen massaverkeer op de banen was, vliegtuigen nog exotisch waren, men geen kiwi's importeerde met schepen en elk huishouden nog geen koelkast laat staan diepvriezer had?
Vorenus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2009, 01:17   #7
Jedd
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hellfigger Bekijk bericht
Ik vraag me af waarom de jaren 30 van de vorige eeuw de warmste jaren waren in de 20ste eeuw en tot nu terwijl er in die tijd geen massaverkeer op de banen was, vliegtuigen nog exotisch waren, men geen kiwi's importeerde met schepen en elk huishouden nog geen koelkast laat staan diepvriezer had?
sorry, maar het warmste decennium van vorige eeuw waren de jaren negentig.
Oud 5 januari 2009, 23:00   #8
che20
Schepen

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht
Ben jij niet geband?
Als je mij bedoelt, nee, ik ben niet geband. Zou ook niet zo goed weten waarom. Misschien verwar je me met iemand?
Oud 12 januari 2009, 00:25   #9
che20
Schepen

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jedd Bekijk bericht
om dit uur ? wheurk. Ge zult geduld moeten hebben.
Eh..Jedd... ik houd nu al een tijdje vol verwachting mijn adem in, maar veel langer ga ik dat niet volhouden...
Oud 12 januari 2009, 00:30   #10
Jedd
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door che20 Bekijk bericht
Eh..Jedd... ik houd nu al een tijdje vol verwachting mijn adem in, maar veel langer ga ik dat niet volhouden...
ge kunt natuurlijk ondertussen zelf de literatuur induiken dab ?
Altijd leerrijk

Laatst gewijzigd door Jedd : 12 januari 2009 om 00:30.
Oud 12 januari 2009, 00:39   #11
Jedd
Banneling

Standaard

allé, Nature dan maar

de press samenvatting
https://publicaffairs.llnl.gov/news/...-08-06-07.html

en het wetenschappelijke artikel :
http://www.nature.com/nature/journal...ture07080.html
Oud 13 januari 2009, 12:04   #12
Morduk
Parlementsvoorzitter

Morduk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Iets om over na te denken.
Waarom? Of heeft mijnheer Schellnhuber een idee hoe hij -tig regeringen en meer dan 6 miljard mensen op het juiste pad gaat brengen? Heeft hij een idee wat dat pad CONCREET inhoudt?

Och ja, da's het terrein van het activisme. Dju toch.

Citaat:
Ik zet even "de wetenschap" in het vet, omdat het dus niet om voorspellinkjes gaat van één of ander groen groeperinkje. Belangrijk om op te merken, omdat waar in 'normale' onderwerpen de milieubeweging schreeuwt en de wetenschap sust, bij klimaatverandering de wetenschap schreewt, en vaak harder schreeuwt dan de groenen.
Klimatologen zijn een beetje zoals economen vandaag: het ergste scenario is nog niet geschetst of er staat alweer een erger aan te komen. Wat er ondertussen moet gebeuren is niet duidelijk, dat zullen ze vertellen wanneer het allemaal achter de rug is.

Hoe meer ik hierover dus nadenk, hoe meer ik dus denk 'f**k it, laat ons genieten van het moment. De dood is toch de enige zekerheid in het leven. Who wants to live forever?
Oud 13 januari 2009, 15:40   #13
Sjaax
Europees Commissaris

Sjaax's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Morduk Bekijk bericht
Klimatologen zijn een beetje zoals economen vandaag: het ergste scenario is nog niet geschetst of er staat alweer een erger aan te komen. Wat er ondertussen moet gebeuren is niet duidelijk, dat zullen ze vertellen wanneer het allemaal achter de rug is.

Hoe meer ik hierover dus nadenk, hoe meer ik dus denk 'f**k it, laat ons genieten van het moment. De dood is toch de enige zekerheid in het leven. Who wants to live forever?
Heb je kinderen? Dat maakt in veel gevallen uit over het denken in risico's. Meestal denk je dan niet alleen aan jezelf, maar ook aan je kinderen.

Het probleem met scenario's is dat er geen probaliteiten worden gegeven. Er bestaat een scenario dat ik straks geëlektrocuteerd word achter mijn computer. De kans daarop is echter erg klein. Ik werk gewoon rustig verder.

In een draad over de gevolgen van de klimaatverandering heb ik al proberen aan te geven wat de ernst van mogelijke veranderingen zal zijn. Bijvoorbeeld dat wanneer de temperatuur 4° zou stijgen, het ongeveer 3000 jaar zal duren voordat het ijs op Groenland grotendeels is gesmolten. Natuurlijk wil ik geen overstroming, maar 3 millennia is toch iets te ver af voor mijn gevoel.
Sjaax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2009, 16:49   #14
Pieke

Pieke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
allé, Nature dan maar

de press samenvatting
https://publicaffairs.llnl.gov/news/...-08-06-07.html

en het wetenschappelijke artikel :
http://www.nature.com/nature/journal...ture07080.html
handig dat de analyse eindigt in 2003 zou Pielke zeggen

Maarre, zeggen ze niet dat de modellen en observaties kort bij elkaar liggen?

Straks es beter lezen, ipv diagonaal
Oud 13 januari 2009, 16:50   #15
Pieke

Pieke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sjaax Bekijk bericht
Heb je kinderen? Dat maakt in veel gevallen uit over het denken in risico's. Meestal denk je dan niet alleen aan jezelf, maar ook aan je kinderen.

Het probleem met scenario's is dat er geen probaliteiten worden gegeven. Er bestaat een scenario dat ik straks geëlektrocuteerd word achter mijn computer. De kans daarop is echter erg klein. Ik werk gewoon rustig verder.

In een draad over de gevolgen van de klimaatverandering heb ik al proberen aan te geven wat de ernst van mogelijke veranderingen zal zijn. Bijvoorbeeld dat wanneer de temperatuur 4° zou stijgen, het ongeveer 3000 jaar zal duren voordat het ijs op Groenland grotendeels is gesmolten. Natuurlijk wil ik geen overstroming, maar 3 millennia is toch iets te ver af voor mijn gevoel.
en gaat het 3000 jaar duren vooraleer je iets merkt van dat smeltwater?
Oud 13 januari 2009, 16:52   #16
Morduk
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Ik heb kinderen, en die hebben geen zak aan al die scenario's of het apocalyptisch opbod.

Citaat:
Tja, als de mensen zich iets aantrokken van probabiliteiten, zou de Nationale Loterij allang failliet zijn in plaats van een winstmachine.

Citaat:
Ja maar...de ene heeft het over geleidelijke scenario's, de andere over tipping points. Concreet genoeg om horrorverhalen af te schilderen, maar anderzijds dan weer zo vaag dat enkel abstracte CO2 plannetjes worden bedacht door centraliserende technocraten.

Jouw 4°, is dat op een jaar, 100 jaar, tegen morgen? Verleden jaar las ik overal dat het wss gedaan was met de strenge winters, vandaag is het aantal kapotgevroren waterleidingen niet meer te tellen. Maar...het was voorzien, het is altijd wel ergens voorzien in een scenario, als het volgend weekend +40° is terwijl het tevens sneeuwstormt, is dat ook wel voorzien.

Waar blijft de wetenschappelijke 'roadmap' die de impact van de klimatologische scenario's uittekent in realistische actieplannen, hoe je de slechte parameters (niet alleen CO2) van je modellen reduceert met een gedifferentieerde aanpak. Als het devies enkel luidt 'alles moet veranderen en de overheid moet hiervoor zorgen', dan is het dus gewoon afwachten tot het water je huis binnen stroomt.

In afwachting leer ik mijn kinderen dan maar zwemmen.

Laatst gewijzigd door Morduk : 13 januari 2009 om 16:54.
Morduk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2009, 01:30   #17
Sjaax
Europees Commissaris

Sjaax's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
en gaat het 3000 jaar duren vooraleer je iets merkt van dat smeltwater?
Nee, maar we hebben wel rustig de tijd. We hoeven niet meteen te paniekeren. De gevolgen zullen tot aan de volgende eeuw zo gering zijn, dat we ons geen zorgen hoeven te maken. We kunnen de tijd nemen om te bekijken of het idd zo'n vaart loopt met de voorspelde opwarming.
Sjaax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2009, 13:37   #18
Jedd
Banneling

Standaard

Citaat:
Nee, maar we hebben wel rustig de tijd. We hoeven niet meteen te paniekeren. De gevolgen zullen tot aan de volgende eeuw zo gering zijn, dat we ons geen zorgen hoeven te maken. We kunnen de tijd nemen om te bekijken of het idd zo'n vaart loopt met de voorspelde opwarming.

je bent je ervan bewust dat de meeste GHG en dat beslissingen die NU genomen worden (of niet genomen worden) repercussies hebben op langere termijn ?
Oud 15 januari 2009, 17:53   #19
Groentje-18

Standaard

Groentje-18 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2009, 10:44   #20
Morduk
Parlementsvoorzitter

Standaard

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:06.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be