Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 25 maart 2010, 14:25   #1
Gwyndion
Minister-President

Gwyndion's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Gwyndion
Standaard Islam: Verkrachting binnen het huwelijk

Ik vond deze tekst op een ander forum, ik kan ze niet deftig linken doordat ik met een proxy werk maar ik vind de tekst zo bizar. Als ik het zo lees mag de man dus zijn getrouwde vrouw verkrachten, is daar niets mis mee en is de vrouw in fout als ze sex weigert en is het een schande als ze de verkrachting aanklaagt? En dan zijn er mensen verbaasd dat ik radicaal tegen de shariah ben...

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door WEBMASTER Bekijk bericht
Verkrachting binnen het huwelijk

In het Westen mag een vrouw haar man aanklagen voor verkrachting, en kan hij daarvoor worden vervolgd en gevangen genomen. Als de man behoefte heeft aan seksuele gemeenschap en zij niet, en hij hierop aandringt, dan word dit beschouwd als verkrachting. De vrouw heeft het recht om nee te zeggen.

1. Mannen en vrouwen worden volgens Westerse normen als gelijken beschouwd. Niemand heeft het definitieve gezag binnen het huwelijk. Hieruit volgt, dat wanneer de echtlieden het oneens zijn en niemand wil toegeven, het eindresultaat een scheiding zal zijn.

2. Mannen worden gezien als het hoofd van het gezin en zij hebben dan ook het laatste woord. Dit is altijd de natuurlijke weg geweest in verreweg de meeste samenlevingen, oud en modern. Het is de man zijn verantwoordelijkheid om te zorgen voor voedsel, kleding en onderdak voor zijn vrouw en het is haar verantwoordelijkheid om hem te gehoorzamen, zolang zijn verzoeken zijn toegestaan volgens de Islamitische wet.

3. Vrouwen en mannen hebben verschillende capaciteiten wat seksuele gemeenschap betreft. Een vrouw kan gemeenschap hebben zonder hier enige behoefte aan te hebben. Bijvoorbeeld: prostituees kunnen met een groot aantal mannen geslachtsgemeenschap hebben, de een direct na de ander, voor geld. Dit terwijl een man misschien niet in staat is om sex te hebben als hij hier helemaal geen behoefte aan heeft. Daarom heeft de Profeet (sallallahu ‘alaihi wa salam) vrouwen opgedragen om naar hun mannen toe te komen wanneer ze worden geroepen, maar heeft hij mannen niet hetzelfde opgedragen.
Er is overgeleverd dat de Profeet Muhammad (sallallahu ‘alaihi wa salam) heeft gezegd (in vertaling):
“Wanneer een man zijn vrouw roept om zijn behoefte te bevredigen, dan moet zij naar hem toegaan zelfs als zij bezig is bij de oven.” [1]
En er is overgeleverd dat hij (sallallahu ‘alaihi wa salam) heeft gezegd (in vertaling):
“Als een vrouw haar man weigert in bed, en hij de nacht doorbrengt terwijl hij boos is op haar, dan zullen de engelen haar vervloeken tot in de ochtend.” [2]
Binnen de Islaam is een vrouw verplicht zichzelf te geven aan haar man en mag hij niet worden aangeklaagd voor verkrachting. Natuurlijk is het zo, dat als een vrouw lichamelijk ziek of uitgeput is, haar echtgenoot haar situatie in overweging zou moeten nemen en zichzelf niet aan haar zou moeten opdringen.

[Toevoeging tav de rechten van vrouwen: Er is niets binnen de Sharee'ah, wat aangeeft hoe vaak (in aantal) een stel gemeenschap moeten hebben, omdat dit varieert naar gelang de omstandigheden en persoonlijke voorkeuren. Zolang mensen verschillen in hun vermogen (om gemeenschap te hebben), is het niet mogelijk om een specifiek aantal (getal) voor te schrijven in zulke gevallen. Sexuele gemeenschap is tevens ook het recht van de vrouw en een plicht voor de man.

Ibn Qudaamah al-Hanbali (moge Allaah hem genadig zijn) heeft gezegd: "(Sexuele) Gemeenschap is een plicht voor de man - i.e., de echtgenoot zou gemeenschap moeten hebben met zijn vrouw - zolang hij geen excuus heeft. Dit is ook de mening van Maalik." (al-Mughni 7/30)

Imaam al-Bukhaari heeft overgeleverd van 'Abd-Allaah ibn 'Amr ibn al-'Aas, die zei: "De Boodschapper van Allaah (Allaah Zijn salaah en salaam zij met hem) heeft gezegd: 'O 'Abd-Allaah, heb ik niet gehoord dat jij de hele dag vast en de hele nacht in gebed staat?' Ik zei, 'Ja, O Boodschapper van Allaah.' Hij zei: 'Doe dat niet. Vast en verbreek jouw vasten, sta in het gebed en slaap. Want jouw lichaam heeft rechten op (i.e., ten aanzien van) jou, jouw ogen hebben rechten op jou, en jouw vrouw heeft rechten op jou.' " In het commentaar op deze hadeeth wordt gezegd: "De echtgenoot zou zich niet moeten uitputten in (de) aanbidding tot op de hoogte, dat hij te zwak wordt om haar rechten te vervullen, door (sexuele) gemeenschap met haar te hebben en door een inkomen te verdienen." (Fath al-Bari)

Shaykh al-Islaam ibn Taymiyyah heeft gezegd: "Het is verplicht voor de echtgenoot om gemeenschap te hebben met zijn vrouw, zo vaak als nodig is om in haar behoefte te voorzien, zolang dit hem niet fysiek uitput of hem afhoudt van het verdienen van een inkomen... Indien zij disputeren over deze zaak, dan zou de rechter meer moeten voorschrijven betreffende gemeenschap, zoals hij meer zou kunnen voorschrijven betreffende het uitgeven." (Al-Ikhtiyaaraat al-Fiqhiyyah min Fataawa Shaykh al-Islaam ibn Taymiyyah, p. 246)

Indien de echtgenoot weg is van zijn vrouw, omdat hij reist met een geldige reden of om andere legitieme redenen, dan dient de echtgenoot in dit geval te proberen, om niet te lang weg te blijven van zijn vrouw.]

[1] Verzameld door at-Tirmithee(zie Mishkat al-Masabih, vol. 1 p. 340) en authentiek verklaard in Saheeh Sunan at Tirmithee, vol. 1, p. 340, nr. 927.
[2] Sahih Muslim, vol. 2, p. 732, nr 3368.
Er zit geen copyright op deze tekst dus ik vermoed dat dit posten niet tegen de forumregels zal zijn. Wat is jullie mening hierover? Is het en flagrante leugen van deze persoon of is het een element dat moslims niet kennen of bewust voor ons verzwijgen?

Laatst gewijzigd door Gwyndion : 25 maart 2010 om 14:25.
Gwyndion is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 maart 2010, 15:14   #2
Steve_M
Perm. Vertegenwoordiger VN

Steve_M's schermafbeelding

Standaard

In de praktijk is verkrachting binnen het huwelijk een van de meest voorkomende vormen van verkrachting, die bovendien zelden hard kan gemaakt worden voor de rechtbank. Zonder sharia.
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 maart 2010, 15:14   #3
Anna List
Banneling

Standaard

ik vind zo'n gecentreerde tekst behoorlijk onleesbaar
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 maart 2010, 15:19   #4
Gwyndion
Minister-President

Standaard

Zal hem hieronder opnieuw posten dan.

Citaat:
Verkrachting binnen het huwelijk

In het Westen mag een vrouw haar man aanklagen voor verkrachting, en kan hij daarvoor worden vervolgd en gevangen genomen. Als de man behoefte heeft aan seksuele gemeenschap en zij niet, en hij hierop aandringt, dan word dit beschouwd als verkrachting. De vrouw heeft het recht om nee te zeggen.

1. Mannen en vrouwen worden volgens Westerse normen als gelijken beschouwd. Niemand heeft het definitieve gezag binnen het huwelijk. Hieruit volgt, dat wanneer de echtlieden het oneens zijn en niemand wil toegeven, het eindresultaat een scheiding zal zijn.

2. Mannen worden gezien als het hoofd van het gezin en zij hebben dan ook het laatste woord. Dit is altijd de natuurlijke weg geweest in verreweg de meeste samenlevingen, oud en modern. Het is de man zijn verantwoordelijkheid om te zorgen voor voedsel, kleding en onderdak voor zijn vrouw en het is haar verantwoordelijkheid om hem te gehoorzamen, zolang zijn verzoeken zijn toegestaan volgens de Islamitische wet.

3. Vrouwen en mannen hebben verschillende capaciteiten wat seksuele gemeenschap betreft. Een vrouw kan gemeenschap hebben zonder hier enige behoefte aan te hebben. Bijvoorbeeld: prostituees kunnen met een groot aantal mannen geslachtsgemeenschap hebben, de een direct na de ander, voor geld. Dit terwijl een man misschien niet in staat is om sex te hebben als hij hier helemaal geen behoefte aan heeft. Daarom heeft de Profeet (sallallahu ‘alaihi wa salam) vrouwen opgedragen om naar hun mannen toe te komen wanneer ze worden geroepen, maar heeft hij mannen niet hetzelfde opgedragen.
Er is overgeleverd dat de Profeet Muhammad (sallallahu ‘alaihi wa salam) heeft gezegd (in vertaling):
“Wanneer een man zijn vrouw roept om zijn behoefte te bevredigen, dan moet zij naar hem toegaan zelfs als zij bezig is bij de oven.” [1]
En er is overgeleverd dat hij (sallallahu ‘alaihi wa salam) heeft gezegd (in vertaling):
“Als een vrouw haar man weigert in bed, en hij de nacht doorbrengt terwijl hij boos is op haar, dan zullen de engelen haar vervloeken tot in de ochtend.” [2]
Binnen de Islaam is een vrouw verplicht zichzelf te geven aan haar man en mag hij niet worden aangeklaagd voor verkrachting. Natuurlijk is het zo, dat als een vrouw lichamelijk ziek of uitgeput is, haar echtgenoot haar situatie in overweging zou moeten nemen en zichzelf niet aan haar zou moeten opdringen.

[Toevoeging tav de rechten van vrouwen: Er is niets binnen de Sharee'ah, wat aangeeft hoe vaak (in aantal) een stel gemeenschap moeten hebben, omdat dit varieert naar gelang de omstandigheden en persoonlijke voorkeuren. Zolang mensen verschillen in hun vermogen (om gemeenschap te hebben), is het niet mogelijk om een specifiek aantal (getal) voor te schrijven in zulke gevallen. Sexuele gemeenschap is tevens ook het recht van de vrouw en een plicht voor de man.

Ibn Qudaamah al-Hanbali (moge Allaah hem genadig zijn) heeft gezegd: "(Sexuele) Gemeenschap is een plicht voor de man - i.e., de echtgenoot zou gemeenschap moeten hebben met zijn vrouw - zolang hij geen excuus heeft. Dit is ook de mening van Maalik." (al-Mughni 7/30)

Imaam al-Bukhaari heeft overgeleverd van 'Abd-Allaah ibn 'Amr ibn al-'Aas, die zei: "De Boodschapper van Allaah (Allaah Zijn salaah en salaam zij met hem) heeft gezegd: 'O 'Abd-Allaah, heb ik niet gehoord dat jij de hele dag vast en de hele nacht in gebed staat?' Ik zei, 'Ja, O Boodschapper van Allaah.' Hij zei: 'Doe dat niet. Vast en verbreek jouw vasten, sta in het gebed en slaap. Want jouw lichaam heeft rechten op (i.e., ten aanzien van) jou, jouw ogen hebben rechten op jou, en jouw vrouw heeft rechten op jou.' " In het commentaar op deze hadeeth wordt gezegd: "De echtgenoot zou zich niet moeten uitputten in (de) aanbidding tot op de hoogte, dat hij te zwak wordt om haar rechten te vervullen, door (sexuele) gemeenschap met haar te hebben en door een inkomen te verdienen." (Fath al-Bari)

Shaykh al-Islaam ibn Taymiyyah heeft gezegd: "Het is verplicht voor de echtgenoot om gemeenschap te hebben met zijn vrouw, zo vaak als nodig is om in haar behoefte te voorzien, zolang dit hem niet fysiek uitput of hem afhoudt van het verdienen van een inkomen... Indien zij disputeren over deze zaak, dan zou de rechter meer moeten voorschrijven betreffende gemeenschap, zoals hij meer zou kunnen voorschrijven betreffende het uitgeven." (Al-Ikhtiyaaraat al-Fiqhiyyah min Fataawa Shaykh al-Islaam ibn Taymiyyah, p. 246)

Indien de echtgenoot weg is van zijn vrouw, omdat hij reist met een geldige reden of om andere legitieme redenen, dan dient de echtgenoot in dit geval te proberen, om niet te lang weg te blijven van zijn vrouw.]

[1] [color=#ff0000]Verzameld door at-Tirmithee(zie Mishkat al-Masabih, vol. 1 p. 340) en authentiek verklaard in Saheeh Sunan at Tirmithee, vol. 1, p. 340, nr. 927.
Steve dat zal spijtig genoeg wel kloppen maar deze teksten wensen binnenhuwelijkse verkrachting te legaliseren, de schuld zelfs bij de vrouw te plaatsen.

Laatst gewijzigd door Gwyndion : 25 maart 2010 om 15:20.
Oud 25 maart 2010, 15:22   #5
Steve_M

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwyndion Bekijk bericht
Zal hem hieronder opnieuw posten dan.

Steve dat zal spijtig genoeg wel kloppen maar deze teksten wensen binnenhuwelijkse verkrachting te legaliseren, de schuld zelfs bij de vrouw te plaatsen.
Dat klopt, maar ik ben daar allemaal nogal pragmatisch in: hier in het westen kan een vrouw quasi onmogelijk aantonen dat haar echtgenoot haar verkracht heeft. Het eindresultaat is hetzelfde: een verkrachte vrouw die geen verweer heeft. Waarmee ik natuurlijk niet wil zeggen dat die hele sharia niet idioot en achterlijk is.
Oud 25 maart 2010, 16:08   #6
Gwyndion
Minister-President

Standaard

Daar ben ik het helemaal niet mee eens. Allereerst kan men verkrachting wel aantonen (de wonden door verzet zijn doorgaans een indicatie), niet in alle gevallen maar het is zeker niet onmogelijk. Er is zeker ook een mentaal verschil tussen "Wat hij doet is slecht" en "Het is mijn eigen schuld en ik mag tegen niemand klagen".
Oud 25 maart 2010, 16:14   #7
Steve_M

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwyndion Bekijk bericht
Daar ben ik het helemaal niet mee eens. Allereerst kan men verkrachting wel aantonen (de wonden door verzet zijn doorgaans een indicatie), niet in alle gevallen maar het is zeker niet onmogelijk.
Verkrachting binnen het huwelijk gebeurt veelal niet met fysiek geweld. Ik nodig je uit om eens te gaan graven in het archief van De Standaard. Als je daar zoekt op de zoekterm verkrachting, krijg je vele pagina's met berichten. Zo goed als geen (bij mijn weten geen enkel) gaat over verkrachting binnen het huwelijk.

Citaat:
Er is zeker ook een mentaal verschil tussen "Wat hij doet is slecht" en "Het is mijn eigen schuld en ik mag tegen niemand klagen".
Hoe denk jij dat veel vrouwen die verkracht worden binnen het huwelijk in het Westen dat rationaliseren? Precies: "Het is mijn eigen schuld en ik mag niet klagen".
Oud 25 maart 2010, 16:29   #8
Gwyndion
Minister-President

Standaard

En dan kan een hulpverlener hen wijzen op de fouten in hun denkwijze in plaats van te beamen "Ja, het was je fout, tenslotte moet jij je in alles onderwerpen aan je man".
Oud 25 maart 2010, 16:33   #9
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M Bekijk bericht
Dat klopt, maar ik ben daar allemaal nogal pragmatisch in: hier in het westen kan een vrouw quasi onmogelijk aantonen dat haar echtgenoot haar verkracht heeft. Het eindresultaat is hetzelfde: een verkrachte vrouw die geen verweer heeft. Waarmee ik natuurlijk niet wil zeggen dat die hele sharia niet idioot en achterlijk is.
Er zijn er daar toch al voor veroordeeld hoor.

Als uw vrouw zegt dat ze koppijn hebt, kunt ge ze maar beter een neurofenneke geven en u op uw gemak houden.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 maart 2010, 17:28   #10
Steve_M

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
Als uw vrouw zegt dat ze koppijn hebt, kunt ge ze maar beter een neurofenneke geven en u op uw gemak houden.
Mijn vriendin kan mij niet gerust laten, dus ik heb daar geen last van
Oud 26 maart 2010, 10:44   #11
Gwyndion
Minister-President

Standaard

Op zich vraag ik me af of zaken zoals deze niet strafbaar zijn. Ze moedigen mensen aan de rechten van vrouwen te beknotten.
Oud 26 maart 2010, 10:55   #12
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M Bekijk bericht
Mijn vriendin kan mij niet gerust laten, dus ik heb daar geen last van
Maak u geen ilusies, dat komt nog, ...
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2010, 14:52   #13
Inno
Minister-President

Inno's schermafbeelding

Standaard

van wanneer spreekt men van verkrachting?
Inno is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2010, 15:13   #14
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Inno Bekijk bericht
van wanneer spreekt men van verkrachting?
Vanaf er "nee" gezegd wordt zeker?
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2010, 15:42   #15
Steve_M

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
Maak u geen ilusies, dat komt nog, ...
Tja, dan worden het neurofennekes, he. Of rohypnol
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:04.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be