Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: Wat verkiezen jullie?
Bioscoop 9 23,68%
Thuis de DVD bekijken 13 34,21%
Soms het ene, soms het andere (motiveer) 14 36,84%
Geen van beide 2 5,26%
Aantal stemmers: 38. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 15 februari 2010, 14:04   #1
Den Duisteren Duikboot
Perm. Vertegenwoordiger VN

Den Duisteren Duikboot's schermafbeelding

Standaard Bioscopen versus "home cinema"

De nieuwe Disneyprent "Alice in Wonderland" wordt door de meeste Europese bioscopen geboycot. De bioscoopuitbaters pikken het niet dat de film al drie maanden later op DVD beschikbaar zal zijn, waardoor gevreesd wordt dat het bioscooppubliek het zal laten afweten.

Sinds jaren bestaat er een afspraak om tussen bioscoopvertoning en dvd-uitgave een periode van minstens vier maanden te laten. Beide markten zitten duidelijk in elkaars vaarwater. Bioscooptickets worden almaar duurder, DVD's steeds goedkoper, en grotere beeldschermen hebben het kijkcomfort thuis aanzienlijk vergroot.

Gaan de bioscopen eraan? Hebben ze nog een meerwaarde? Indien niet, kunnen ze die dan nog creëren? Indien wel, wat is die meerwaarde dan nog? Wat kiezen jullie als prijs en uitgavedatum identiek zijn?
Den Duisteren Duikboot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 februari 2010, 14:15   #2
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Voor bepaalde films geld zeker dat je ze in de bioscoop moet gezien hebben.

Sommige spektakel scenes, komen maar tot hun recht als je ze op een groot scherm ziet, voorzien van het juiste geluid.

Je mag een goed home cinema systeem hebben, om de kwaliteiten van een echt bioscoop systeem te evenaren, moet je een meer dan gemiddeld budget hebben. Je mag vlug een 4 a 5 000 euro rekenen voor de audio alleen al , een degelijke projector en gemotoriseerd scherm of een gigantische LED tv, en state of the art blue ray speler kosten u ook nog een paar duizendjes extra, dan nog uw kamer zo inrichten dat licht, geluid en scherm perfect zitten , wel daar kunt ge veel keren voor naar de cinema gaan... Pas op mocht ik hier een paar koffers vol briefkes van 500 hebben, ik zou ook eens goe mijn goesting doen.

Maar een hoop gewone films kan je best thuis bekijken natuurlijk, zeker als je een gemiddeld of zelf instap home cinema systeem hebt. Voor mij persoonlijk hangt het echt af van het type , film de hoeveelheid special effects, enz...
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 februari 2010, 15:45   #3
Sfax
Banneling

Standaard

Bwoah, met een beetje kwaliteit home cinema componenten (en dan spreek ik nog niet eens van Barco-projectoren en de hele meuk), krijg je al een heel fijne cinema-experience thuis. Zeker wanneer je op blu-ray bent overgeschakeld, maar ook bij DVD's valt dat goed mee.
Hier is het aantal bioscoop-bezoekjes op jaarlijkse basis op één hand te tellen (en dan is er nog overschot). Je eigen timing, je eigen lui zetel, je eigen junk food en drank, geen irritant publiek dat mee zit te kijken (dus ook geen commentaar, geen gsm's, geen gezever, geen gefrunnik/gegrabbel/geknabbel van eender welk eten, geen stank zelfs in sommige nacho-cheese gevallen)... Ik zou ze niet missen
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 februari 2010, 16:43   #4
Duvelke

Duvelke's schermafbeelding

Standaard

ik ga graag is naar de cinema. +- 1 keer per week, Thuis kijk ik niet zo veel films

Laatst gewijzigd door Duvelke : 15 februari 2010 om 16:44.
Duvelke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 februari 2010, 17:08   #5
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Ik ga wel eens graag naar de cinema. Het is een leuk tijdverdrijf, maar wel aan de dure kant. De sfeer van een cinema is toch altijd anders dan thuis. Aangezien ik het cinemabezoek beperk tot een 10-tal keer per jaar, kies ik er dan wel de films uit die best tot zijn recht komen op het groot scherm. Genre avatar dus.

Films als Loft gaan bekijken in de cinema ervaar ik als compleet nutteloos omdat je daar weinig spectakelwaarde bij komt kijken.
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 februari 2010, 17:37   #6
Andro

Andro's schermafbeelding

Standaard

Reeds meer dan 15 jaar geleden dat ik nog een voet in een bioscoop gezet heb....ik mis de tijd van cinema REX, Metro, Rubens, Astrid en Savoy...
Oud 15 februari 2010, 18:02   #7
Thomas-
Parlementslid

Standaard

Jaren geleden toen er nog een cinema in mijn dorp was ging ik er regelmatig naar toe. Het was daar niet al te modern, maar het was een pak dichter dan Kinepolis ed en de prijzen waren er ook veel lager, rond de 120fr IIRC en daarna 3 �* 4EUR.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Films als Loft gaan bekijken in de cinema ervaar ik als compleet nutteloos omdat je daar weinig spectakelwaarde bij komt kijken.
Klopt, bij veel films heeft een cinema maar een relatief kleine meerwaarde.

Laatst gewijzigd door Thomas- : 15 februari 2010 om 18:02.
Thomas- is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 februari 2010, 18:17   #8
dejohan
Minister-President

dejohan's schermafbeelding

Stuur een bericht via Instant Messenger naar dejohan Stuur een bericht via MSN naar dejohan Stuur een bericht via Yahoo naar dejohan
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
Voor bepaalde films geld zeker dat je ze in de bioscoop moet gezien hebben.

Sommige spektakel scenes, komen maar tot hun recht als je ze op een groot scherm ziet, voorzien van het juiste geluid.

Je mag een goed home cinema systeem hebben, om de kwaliteiten van een echt bioscoop systeem te evenaren, moet je een meer dan gemiddeld budget hebben. Je mag vlug een 4 a 5 000 euro rekenen voor de audio alleen al , een degelijke projector en gemotoriseerd scherm of een gigantische LED tv, en state of the art blue ray speler kosten u ook nog een paar duizendjes extra, dan nog uw kamer zo inrichten dat licht, geluid en scherm perfect zitten , wel daar kunt ge veel keren voor naar de cinema gaan... Pas op mocht ik hier een paar koffers vol briefkes van 500 hebben, ik zou ook eens goe mijn goesting doen.

Maar een hoop gewone films kan je best thuis bekijken natuurlijk, zeker als je een gemiddeld of zelf instap home cinema systeem hebt. Voor mij persoonlijk hangt het echt af van het type , film de hoeveelheid special effects, enz...
Ik vind de audio in de cinema doorgaans verschrikkelijk slecht. Belachelijk veel ruis, tot op het plafond gecompreseerd, vaak te luid en geen balans in de EQ (moet er iemand nog wa meer sublaag hebben?). Mij lijkt dat de meeste home systemen beter kunnen, vooral wat betreft ruis.

Laatst gewijzigd door dejohan : 15 februari 2010 om 18:18.
dejohan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 februari 2010, 18:51   #9
Sus Iratus
Banneling

Standaard

Thuis kijken heeft meer voordelen dan nadelen.

Je kunt de film stopzetten mocht dat nodig zijn, je kunt thuis roken, thuis heb je meer beenruimte, geen last van stinkende mensen naast je, geen mensen die door de film heen wauwelen, en thuis staat het geluid ook niet zo bizar hard zoals in de bioscoop vaak wel het geval is.
Nadeel is dan wel weer dat sommige scenes thuis niet altijd helemaal visueel tot hun recht komen, maar al met al kies ik voor thuis kijken.
Sus Iratus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 februari 2010, 23:15   #10
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Cinema is wel duur.
Verleden week geweest met mijn vrouwtje, 22 euro entree en nog wat om te knabbelen....amai het lijken wel prijzen zoals in euro disney !
En ik mocht nog niet kiezen waar ik wilde zitten ook.
Oud 16 februari 2010, 01:34   #11
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

De bioscopen hebben zichzelf de das omgedaan toen ze dorito's met kaassaus toelieten.
Daarmee hebben ze iedereen die geen zin heeft om 2 uur de stank van kaassaus en het irritante gekraak van dorito's te verduren, weggejaagd.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2010, 01:35   #12
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
En ik mocht nog niet kiezen waar ik wilde zitten ook.
Dat ook nog...
Je betaalt je blauw, en dan moet je nog op je nummertje zitten ook.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2010, 16:28   #13
forzaflandria
Parlementslid

forzaflandria's schermafbeelding

Standaard

Ik zie films nog altijd liefst op een groot scherm, al ga ik alleen naar die waarvan ik bijna zeker ben dat ik ze goed zal vinden.
Films die ik niet onmiddellijk hoef te zien, komen 2 jaar later op tv.
forzaflandria is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2010, 16:36   #14
Bebob
Provinciaal Statenlid

Standaard

Het is gewoon af en toe is leuk om naar de cinema te gaan. Ik ga vooral naar de cinema omdat het een leuke uitstap is. Dus ik zou blijven gaan zelfs al heb ik een enorm goede home cinema en honderden gratis dvds liggen.
Bebob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2010, 16:43   #15
Renesse
Minister-President

Renesse's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Dat ook nog...
Ik plan altijd op voorhand het bezoek. Ik moet wel, de kinderen hebben een babysit nodig. Ik vind het zalig om toe te komen, niet te moeten drummen voor een goede plaats en om niet aan de kassa te moeten passeren. Ik vind de drank wel prijzig, maar breng zelf iets mee. Knabbelen is irritant en doe ik uit respect voor de andere bezoekers niet.

Ik kan er wel inkomen als je je bezoek niet plant, he met miserie zit: aanschuiven en dan nog een rotplaats gaan zitten omdat de Renesses van de wereld al de goei plekken hebben weggekaapt. Het spontane filmbezoek wordt zo wel onaantrekkelijk.
Oud 16 februari 2010, 17:06   #16
Marlboro
Banneling

Standaard

Sommige films zie je nog het beste in de decascoop.

Hetgeen mij ergert is vooral de dag van vandaag de mensen die heel de film door mee hunne gsm bezig zitten of zitten te bellen of tegen je stoel aan stampen,deze zaken vind ik veel erger dan dat ik effe wat gekraak van een zak chips ofzo hoor zenne.

En ik ga minder naar de decascoop wegens te duur en de nacho's zijn ook alweer eens opgeslagen,echt ongeloofelijk.
Marlboro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2010, 17:08   #17
Marlboro
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Dat ook nog...
Die zetelnummering vind ik zeer goed zenne.
Ik ga de dag ervoor al achter mijn tickets en 15tal min voor de film begint kom ik toe en kan ik rustig op mijn plaats gaan zitten,de plaats die ik dan tenminste zelf heb kunnen kiezen ook.

Vroeger was dat echt hatelijk; je moest zeker een uur op voorhand er staan te koekeloeren en je moest al duwen om een goede plaats te hebben.
Marlboro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2010, 18:37   #18
Heftruck

Standaard

<vraagt het forumpubliek achter cinema's waar iets anders wordt gedraaid dan de laatste nieuwe blockbusters, gewoon uit interesse, is niet zo thuis daarin>
Heftruck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2010, 18:48   #19
Bovenbuur

Bovenbuur's schermafbeelding

Standaard

Hangt van het gezelschap af.
Oud 16 februari 2010, 19:12   #20
Raven

Raven's schermafbeelding

Standaard

als het u draait om het kijken van de film, dan doe je dat allicht beter met een home cinema.

Maar de bioscoop moet ook veel waarde halen uit de belevenis... in een gezonde (heteroseksuele dus) relatie, is naar de film gaan eens een leuk avondje uit.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:16.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be