Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 3 maart 2010, 12:19   #1
Loki
Parlementsvoorzitter

Loki's schermafbeelding

Standaard meer bevoegdheden aan de gemeenten

Zou meer bevoegdheden aan op gemeentelijk niveau en een zware afslanking van al de rest niet voor meer democratie kunnen zorgen?
Loki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 maart 2010, 12:22   #2
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

en welke bevoegdheden zouden volgens jou bij de gemeenten moeten zitten?

ga je de gemeentegrenzen van nu behouden of ga je gemeentes fusioneren of juist splitsen?
Oud 3 maart 2010, 12:35   #3
Loki
Parlementsvoorzitter

Loki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
en welke bevoegdheden zouden volgens jou bij de gemeenten moeten zitten?

ga je de gemeentegrenzen van nu behouden of ga je gemeentes fusioneren of juist splitsen?
Behouden uiteraard....hoewel, dat dit ook van de gemeenten zelf moet afhangen in welke mate er een verbond nodig is met andere gemeenten.

enkel waar gemeenschappelijke belangen zijn voor de gemeenten zou ik 'nationaal' houden, al de rest gemeentelijk....Uiteraard is dit niet zo simpel te antwoorden, vandaar dat ik dit topic start.

Laatst gewijzigd door Loki : 3 maart 2010 om 12:35.
Oud 3 maart 2010, 12:39   #4
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Loki Bekijk bericht
Behouden uiteraard....hoewel, dat dit ook van de gemeenten zelf moet afhangen in welke mate er een verbond nodig is met andere gemeenten.

enkel waar gemeenschappelijke belangen zijn voor de gemeenten zou ik 'nationaal' houden, al de rest gemeentelijk....Uiteraard is dit niet zo simpel te antwoorden, vandaar dat ik dit topic start.
wat doe je bv met onderwijs?
of met toerisme? landbouw? Media?
Oud 3 maart 2010, 12:40   #5
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zou meer bevoegdheden aan op gemeentelijk niveau en een zware afslanking van al de rest niet voor meer democratie kunnen zorgen?
Grappige vraag, aangezien er juist vandaag, 3 maart 2010, gemeenteraadsverkiezingen zijn in Nederland.

Gemeenten moeten afgeschaft worden. Clusters van gemeenten moeten omgevormd worden tot districten naar het voorbeeld van de Duitse kreitsen.

Laatst gewijzigd door Ernst Niessen : 3 maart 2010 om 12:42.
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 maart 2010, 12:41   #6
Loki
Parlementsvoorzitter

Loki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
wat doe je bv met onderwijs?
of met toerisme? landbouw? Media?
Zoals gezegd, waar de gemeente nood hebben aan samenwerking, kunnen ze dit doen....maar dit zijn bevoegdheden die ik in eerste instantie gemeentelijk zou houden. Er kunnen natuurlijk nationale richtlijnen zijn, maar er moet ruimte zijn voor de gemeenten om hun eigen invulling te geven.

Het is een beetje zoals sommige gewestbelastingen nu, waar de gemeenten de mogelijkheid krijgen om die zelf te innen en geen opcentiemen te vragen aan het gewest.

Laatst gewijzigd door Loki : 3 maart 2010 om 12:47.
Oud 3 maart 2010, 12:42   #7
Loki
Parlementsvoorzitter

Loki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
Grappige vraag, aangezien er juist vandaag, 3 maart 2010, gemeenteraadsverkiezingen zijn in Nederland.

Gemeenten moeten afschaft worden. Clusters van gemeenten moeten omgevormd worden tot districten naar het voorbeeld van de Duitse kreitsen.

Absoluut niet mee eens, dit leid alleen maar naar eenheidsworst en verschraling van de creativiteit.
Oud 3 maart 2010, 12:53   #8
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:

Absoluut niet mee eens, dit leid alleen maar naar eenheidsworst en verschraling van de creativiteit.
'Verschraling van de creativiteit' ... Leg dat eens uit, want ik heb veel over gemeenten gehoord, maar 'creativiteit' met betrekking tot gemeenten is nieuw voor mij. Gemeentelijke fusies zijn aan de orde van de dag. Dat leidt tot meer bestuurlijke efficiency. Daaraan al eens gedacht?
Oud 3 maart 2010, 13:15   #9
captain jack
Gouverneur

captain jack's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De gemeenten in ons land beschikken al over relatief veel vrijheid. Naast een aantal opgelegde kerntaken hebben ze heel wat domeinen die ze al dan niet vrij mogen invullen. Ik vermoed dat dit in Nederland bijvoorbeeld helemaal anders zal zijn.

Zoals reeds eerder gevraagd is: Waar zou je de gemeenten meer bevoegdheden willen zien krijgen?
captain jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 maart 2010, 13:58   #10
Loki
Parlementsvoorzitter

Loki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
'Verschraling van de creativiteit' ... Leg dat eens uit, want ik heb veel over gemeenten gehoord, maar 'creativiteit' met betrekking tot gemeenten is nieuw voor mij. Gemeentelijke fusies zijn aan de orde van de dag. Dat leidt tot meer bestuurlijke efficiency. Daaraan al eens gedacht?
Ja daar heb ik aan gedacht...maar ben het daar niet mee eens . Mijn ervaring is juist hoe groter de schaal waarop je iets organiseert hoe logger de structuur wordt. Bovendien zorgen grote structuren ervoor dat deze steeds minder menselijk worden. Trouwens zo efficiënt zijn grote staatstructuren niet, integendeel...ik werk voor de overheid en mijn ervaring leert me juist dat amateurisme troef is.

Ooit al eens gedacht dat het gebrek aan creativiteit van de gemeente juist een gevolg is van gebrek aan verantwoordelijkheid.

Laatst gewijzigd door Loki : 3 maart 2010 om 14:00.
Oud 3 maart 2010, 13:59   #11
Loki
Parlementsvoorzitter

Loki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door captain jack Bekijk bericht
De gemeenten in ons land beschikken al over relatief veel vrijheid. Naast een aantal opgelegde kerntaken hebben ze heel wat domeinen die ze al dan niet vrij mogen invullen. Ik vermoed dat dit in Nederland bijvoorbeeld helemaal anders zal zijn.

Zoals reeds eerder gevraagd is: Waar zou je de gemeenten meer bevoegdheden willen zien krijgen?
De gemeenten zouden volledige vrijheid moeten krijgen in welke mate ze autonomie willen doorvoeren...dus kan ik daar geen concreet antwoord op geven.
Oud 3 maart 2010, 14:40   #12
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Ik vraag me af of wie pleit voor uitgebreidere bevoegdheden voor gemeenten zelfs maar een tipje kaas gegeten heeft van gemeentepolitiek...
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 maart 2010, 15:08   #13
Loki
Parlementsvoorzitter

Loki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Txiki Bekijk bericht
Ik vraag me af of wie pleit voor uitgebreidere bevoegdheden voor gemeenten zelfs maar een tipje kaas gegeten heeft van gemeentepolitiek...
Al eens de gewestpolitiek of federale politiek onder de loep genomen.... Ik kan u verzekeren dat het om te huilen is. Cliëntelisme is daar even doordrongen als in de gemeentepolitiek, met het verschil dat de gevolgen veel groter zijn. Maar zoals ik reeds zei kan de huidige structuur er niet voor zorgen dat de gemeentepolitiek goed draait.
Oud 3 maart 2010, 17:44   #14
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Al eens de gewestpolitiek of federale politiek onder de loep genomen.... Ik kan u verzekeren dat het om te huilen is. Cliëntelisme is daar even doordrongen als in de gemeentepolitiek, met het verschil dat de gevolgen veel groter zijn. Maar zoals ik reeds zei kan de huidige structuur er niet voor zorgen dat de gemeentepolitiek goed draait.
Het al dan niet goed draaien van gemeentepolitiek heeft minder te maken met de huidige structuur dan met de "cultuur" op dat niveau. Tenzij je met 'structuur' de intercommunale winstzoekers bedoelt.
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 maart 2010, 19:57   #15
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De gemeenten zouden volledige vrijheid moeten krijgen in welke mate ze autonomie willen doorvoeren...dus kan ik daar geen concreet antwoord op geven.
Een mooie gedachte die zondermeer naar complete chaos zou leiden. Gelieve met beide voeten terug op de grond te staan.
Oud 3 maart 2010, 20:21   #16
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ja daar heb ik aan gedacht...maar ben het daar niet mee eens . Mijn ervaring is juist hoe groter de schaal waarop je iets organiseert hoe logger de structuur wordt. Bovendien zorgen grote structuren ervoor dat deze steeds minder menselijk worden. Trouwens zo efficiënt zijn grote staatstructuren niet, integendeel...ik werk voor de overheid en mijn ervaring leert me juist dat amateurisme troef is.

Ooit al eens gedacht dat het gebrek aan creativiteit van de gemeente juist een gevolg is van gebrek aan verantwoordelijkheid.
Waarom het gaat, is dat ook gemeentelijke bestuursapparaten in grootte worden gerduceerd. Minder overheid en meer voor de burger. Meer marktwerking ook. Gemeentelijke vuilnisophaaldiensten bestaan al lang niet meer. Deze zijn met succes uitbesteed aan particuliere bedrijven, die heel milieuvriendelijk, innovatief en efficiënt werken. Wat voor deze bedrijven geldt, geldt voor veel andere instanties die thans nog onder de gemeente vallen. In Nederland luidt aanklacht nummer 1 dat de gemeentelijke lasten te hoog zijn: te hoge woonbelasting (WOZ = Wet onroerendezaakbelasting) en zuiveringsrechten. Per inwoner hebben de Nederlandse gemeenten vorig jaar meer dan tweehonderd euro 'verdiend'. Waaraan is dat geld besteed? Voor het merendaal aan gemeentelijke rompslomp. Afschaffen die incompetente handel!
Oud 5 maart 2010, 08:22   #17
Renesse
Minister-President

Renesse's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Meer democratie? Niet noodzakelijk, maar wel een meer op maat gesneden beleid.
Oud 5 maart 2010, 10:14   #18
Loki
Parlementsvoorzitter

Loki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Een mooie gedachte die zondermeer naar complete chaos zou leiden. Gelieve met beide voeten terug op de grond te staan.
Pffff een anarchist krijgt steeds dat verwijt, maar al eens de Belgische politiek bekeken....van complete chaos gesproken. We zullen trouwens eens zien wat Nederland nu gaat doen, ze spreken daar al van Belgische toestanden dus de chaos is niet veraf.
Oud 5 maart 2010, 10:15   #19
Loki
Parlementsvoorzitter

Loki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renesse Bekijk bericht
Meer democratie? Niet noodzakelijk, maar wel een meer op maat gesneden beleid.
Dat is toch positief of vergis ik mij.
Oud 5 maart 2010, 10:36   #20
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is toch positief of vergis ik mij.
Dat kan negatief zijn.
Méér plaatselijke regeltjes en wetten.
Plaatselijke potentaten die hun wil opleggen.

Ik heb daar slechte ervaringen mee.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:51.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be