![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
Bekijk resultaten enquête: Ben je bekwaam genoeg om te gaan stemmen? | |||
ja, ik ben politiek volwassen genoeg om te mogen stemmen |
![]() ![]() ![]() |
23 | 79,31% |
Nee, ik ben een gevaar voor de samenleving als ik in het stemhokje kom |
![]() ![]() ![]() |
6 | 20,69% |
Aantal stemmers: 29. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Achten jullie jezelf bekwaam om te stemmen? En als je de mening deelt van DDD, wie zou jij laten bepalen of je bekwaam bent om te gaan stemmen of niet?
![]() |
![]() |
#2 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() persoonlijk ben ik niet echt een voorstander om als enige vereisten 18 jaar en een lichaamstemperatuur van om en bij de 37°C te hebben.
Welke andere voorwaarden er dan wel mogen gesteld worden vooraleer het verkrijgen van stemrecht, daar ben ik nog niet helemaal uit. Iets in het genre als een periode vrijwillige civil service, zoals in de novel van Heinlein misschien? Hmm.
Bagle iabes . de bransg cordziz . a etharzi The measure of a man is in what he does for those who can do nothing for him in return. We give our consent every moment that we do not resist. Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() Waarom zou dat moeten?
![]() |
![]() |
#4 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Persoonlijk begin ik van mening te zijn dat in deze gemediatiseerde wereld de meeste mensen niet in staat zijn te stemmen. Meningen zijn meestal voorgekauwd door de overdaad aan informatie, het menselijk brein wordt gewoon lui van deze eindeloze informatiestroom dat men zelden nog zelf tot een analyse komt.
Laatst gewijzigd door Loki : 2 maart 2010 om 17:29. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik ben zowiezo tegen stemplicht voor homo sapiens in het algemeen. Kwestie, 90 % van die kwieten hebben een plan en een gids nodig om hun reet deftig af te vegen.
Dan is het systeem, zoals voorgesteld door Heinlein in Starship Troopers nog 1 van de minst erge setups. Kwestie, zoals de film van Verhoeven het voorsteld, desondanks het vermeende Nazi tintje, kunnen de niet-citizens vooruit in't leven, zie maar naar de steenrijke ouders van de protagonist Rico. Maar ik ben eerder te vinden voor een meritocratie, of zelfs een pure, verlichte dictatuur.
![]() |
#6 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() De realiteit leert dat wanneer je een bepaalde groep uitsluit van stemrecht, die groep die wel dit machtswapen in handen heeft dit kan gaan misbruiken om zichzelf systematisch te gaan bevoordelen, tegen het gemeenschappelijk belang in. Dit is ook de reden waarom men het algemeen stemrecht heeft ingevoerd.
![]() |
![]() |
#7 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik ga ervoor.
![]() |
#8 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
|
![]() Citaat:
Kunt u mij in de toekomst even verwittigen als u naar aanleiding van een uitspraak van mij een topic opent? Ik zou niet graag iets missen waar ik persoonlijk word bijgesleurd... Ik acht mezelf inderdaad bekwaam om te stemmen en ik maak me geen zorgen over mijn slaagkansen bij een eventuele test. Sterker nog: ik maak me geen zorgen over de slaagkansen van de meeste Vlamingen, als en slechts als ze een kleine inspanning willen doen om een spiertje intelligentie, inzicht en kritisch vermogen in hun hersenpit te laten bloeien. Merk op dat het capacitair stemrecht nog steeds bestaat. Dat we op 18 jaar mogen/moeten gaan stemmen impliceert immers dat we verondersteld worden op deze leeftijd bij toverslag over de juiste dosis maturiteit, intelligentie en kritische zin te beschikken. Een blik op dit forum volstaat om dat te ontkrachten. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Minister-President
|
![]() En denk je dat dat zo blijft als de ene groep tegen de andere kan ageren als die zich niet kan verdedigen?
![]() |
#11 | |||||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#12 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |||||
|
![]() In elk geval zonder nietszeggende poll.
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door Den Duisteren Duikboot : 2 maart 2010 om 23:25. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
|
![]() Citaat:
Dit onderschrift is pretentieus en kan (soms) bekend overkomen! Laatst gewijzigd door Bovenbuur : 2 maart 2010 om 23:35. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Minister-President
|
![]() Ooit gehoord van Salazar?
![]() |
#16 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ook al is dat niet zo omdat op de achtergrond toch nog voor hen gekozen wordt. Vandaar : Koningshuis afschaffen en el presidente rechtstreeks laten verkiezen. alle cumuls afschaffen alle regeringen gelijk laten verkiezen bindende referenda voor maatschappelijk belangrijke vragen. (vreemdelingenstemrecht, snel belg wet, verdragen van EU etc... hadden allemaal per referendum moeten gebeuren. ) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | ||||||||
Minister-President
|
![]() Toch wel! De heersende normen nu zijn +18 en de Belgische nationaliteit. De normen die jij wil opleggen bestaan niet, het zijn uw normen.
Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
En dan wil ik nog fijntjes opmerken dat jij zelf niet die basisprincipes van die rechtstaat erkent, met name artikel 21 van de UVRM. Dat belooft niet erg veel goeds denk ik dan. Stel dat ik niet meer stemgerechtigd ben en jij wel, hoe zal ik er op vertrouwen dat je niet meer mensenrechten de vuilbak in wil kieperen? Citaat:
Citaat:
Citaat:
Maar ik ben wel voorstander om een beperking van het aantal stemmers uit te voeren op basis van stemrecht ipv stemplicht. Mensen die zichzelf niet bekwaam achten kunnen zo delegeren naar de stemmers. Eén belangrijk verschil: men behoudt wel het stemrecht, zodat in geval van misbruik men kan ageren tegen dit misbruik. Als je mensen uitsluit van te stemmen, krijg je automatisch een onderdrukking vroeg of laat. Je mag mij enkele empirische voorbeelden geven van groepen die NIET onderdrukt geweest zijn wanneer ze niet stemgerechtigd waren.
![]() |
![]() |
#19 |
Minister-President
|
![]() ²
![]() |
#20 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Ze sturen en ze sturen maar en weten niet waarheen. Hij draait en draait maar als een tol om zichzelf heen, hopend op een toekomst gemaakt voor hem alleen. Cliëntisme houdt alles toch bijeen. Dream on.(met Harvey keitel)...film al gezien? Uw voorstel is ongeveer even goed en de titel is zeer toepasselijk |
|
![]() |
![]() |