Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord

Discussietools
Oud 8 maart 2010, 23:52   #1
Sjaax
Europees Commissaris

Sjaax's schermafbeelding

Standaard Een klassificatie van broeikasopinies

Een klassificatie van broeikasopinies

Citaat:
Op klimazwiebel (De blog van Hans von Storch en Eduardo Zorita) gaf reaguurder momo een goede samenvatting van de classificatie van visies in de broeikascontroverse.

Van sterk pro naar sterk anti:

Alarmisten
Fanatiek met sterke politieke mening. Hebben een onwankelbaar religieus geloof in de wetenschap. Mensen met eventuele afwijkende standpunten worden volgens alarmisten gemotiveerd door politieke en / of financiële argumenten.
De komende opwarming zal onherroepelijk leiden tot een "Thermageddon" in x jaar. Strategieën de de voorkeur verdienen zijn radicale bio-engineering en sociaal-politieke oplossingen.

Warmers
Opwarming heeft negatieve gevolgen.
Oplossingen voor de lange termijn zijn gericht op duurzame energie, duurzaamheid, vermindering van de uitstoot. De wetenschap is rond voor alle belangrijke vragen, kleine aspecten moeten worden onderzocht.

Lauw-warmers
CO2 veroorzaakt een beperkte opwarming die al dan niet schadelijk is.
Afgezien van enige basiskennis is er niet voldoende kennis in de klimaatwetenschap om definitieve uitspraken te doen. Liever meer onderzoek dat openlijk wordt gedebatteerd met behulp van de data en computercode die bij publicatie wordt vrijgegeven.
Er is enige onenigheid over wat moet worden gedaan aan opwarming als het schadelijk blijkt te zijn. Openminded in de richting van emissiebeperking, hernieuwbare energie, duurzaamheid, zolang met alle kosten rekening wordt gehouden

Skeptici
Gefocused op de wetenschap. Hebben vragen bij sommige (of alle) aspecten van menselijke opwarming, De meerderheid heeft geen enkel probleem met de fundamentele wetenschap, maar sterke twijfel aan zowel de grootte van de opwarming die meer uitstoot van CO2 veroorzaakt, als de gevolgen van opwarming. Velen zetten ook vraagtekens bij de instrumentale temperatuurmetingen voor wat betreft de gegevensverzameling en-verwerking; Er zijn twijfels over paleo-gegevens.
Sterk kritisch over het beleid dat wordt voorgesteld om de menselike opwarming te bestrijden in het bijzonder omdat kosten vaak gebagatelliseerd worden en de voordelen worden overdreven.

Diehards
Werkelijke tegenpool van de alarmisten. Die-hards zijn sterk politiek en fanatiek. Gericht op politiek en motieven. Sterk kritisch over de VN en progressieve partijen in het algemeen. Verdenken samenzweringen en corruptie, geloven dat voorgestelde beleidsmaatregelen zijn gericht op politieke veranderingen. Desondanks wordt energie-onafhankelijkheid ook gezien als een wenselijk doel.

Opportunisten
Milieubezorgden. Hebben geen oordeel over de wetenschap zo lang als grote bevolkingsgroepen eindelijk leren zich over de planeet te bekommeren. Hoopten het milieu op de reguliere agenda te zetten, en wilen het daar nu houden. Hebben geprofiteerd van veel betere financiering dankzij menselijke opwarming. Dreigen zwaar te verliezen als de menselijke opwarming (al dan niet gerechtvaardigd) in diskrediet wordt gebracht, omdat de milieubeweging nu onafscheidelijk gekoppeld is aan menselijke opwarming.

Ik reken mijzelf tot de skeptische lauw-warmers. En krijg daarom op mijn kop van zowel diehards als warmers en alarmisten...
Ik reken mij meer tot de lauw-warmers. CO2 is een broeikasgas en veroorzaakt opwarming. Maar de gevolgen zijn vooralsnog (zeg de komend honderd jaar) niet schadelijk.
Sjaax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2010, 01:51   #2
Nr.10
Secretaris-Generaal VN

Nr.10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sjaax Bekijk bericht
Een klassificatie van broeikasopinies

Ik reken mij meer tot de lauw-warmers. CO2 is een broeikasgas en veroorzaakt opwarming. Maar de gevolgen zijn vooralsnog (zeg de komend honderd jaar) niet schadelijk.
De mening van mensen die zelf wetenschappen gestudeerd hebben weegt zwaarder dan die van andere. En de mening van de mensen die specifiek klimaatwetenschappen gestudeerd hebben weegt uiteraard nog zwaarder.
Oud 9 maart 2010, 06:17   #3
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Ik zit ergens tussen de warmers en de lauwwarmers, en zou graag een beetje meepikken van de opportunisten
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2010, 07:19   #4
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

En wat met de "Trek het me niet aan, zolang het mijn portefeuille niet schaad"?
Oud 9 maart 2010, 07:28   #5
Paul Nollen
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nr.10 Bekijk bericht
De mening van mensen die zelf wetenschappen gestudeerd hebben weegt zwaarder dan die van andere. En de mening van de mensen die specifiek klimaatwetenschappen gestudeerd hebben weegt uiteraard nog zwaarder.
Dan is William F. Ruddiman (klimaat paleontoloog)zeker een auteur die ge eens kunt lezen. Zonder mij uit te spreken over zijn stelling vond ik ze toch zeer de moeite waard omdat ze een inzicht geeft in de zeer complexe wereld van ons klimaat.

Plows, Plagues, and Petroleum: How Humans Took Control of Climate
Citaat:
If you're not familiar with Ruddiman's hypothesis, you should be. . . . At a time when some scientist seem to fear that open criticism will give the public the impression that we disagree about the facts on climate change--that it is real, caused in part by humans, and increasingly unavoidable--it is good to read of Ruddiman's faith in the scientific method and his willingness to let the process unfold as it should. .

Paul
Oud 9 maart 2010, 12:37   #6
Loki
Parlementsvoorzitter

Loki's schermafbeelding

Standaard

De eco-fashisten worden weeral vergeten...typisch
Loki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2010, 12:43   #7
funzo
Burger

funzo's schermafbeelding

Standaard

en "trekt het zich niet aan, we hebben toch geen kinderen "Après moi, les mouches""
Oud 9 maart 2010, 12:46   #8
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Loki Bekijk bericht
De eco-fashisten worden weeral vergeten...typisch
Eh, nee, dat zijn de alarmist/opportunisten, nee ?
Oud 9 maart 2010, 13:03   #9
Blue Sky
Europees Commissaris

Standaard

Opportunisten:
Milieubezorgden

= Contradictio in terminis

Opportunisten moet je vooral gaan zoeken bij de ontkenners, de bedrijven die omzetvermindering vrezen door het implementeren van maatregelen om CO2 uitstoot te beperken. Die omzet is hun enige bekommernis, vandaar de term opportunisten.
De mensen in de straat die de verhalen van de ontkenners lezen vrezen ook meer taksen en worden op die manier opportunisten. "tis allemaal om geld uit onze zakken te kloppen" - hun goed onderbouwde argument.
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2010, 13:10   #10
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Opportunisten:
Milieubezorgden

= Contradictio in terminis

Opportunisten moet je vooral gaan zoeken bij de ontkenners, de bedrijven die omzetvermindering vrezen door het implementeren van maatregelen om CO2 uitstoot te beperken. Die omzet is hun enige bekommernis, vandaar de term opportunisten.
De mensen in de straat die de verhalen van de ontkenners lezen vrezen ook meer taksen en worden op die manier opportunisten. "tis allemaal om geld uit onze zakken te kloppen" - hun goed onderbouwde argument.
Je hebt gelijk, er zijn twee (radikaal tegengestelde) opportunisten in deze affaire:
- deze die beschreven zijn in de openingspost, en die enkel maar zien dat het klimaatalarmisme in hun politieke kaart speelt (in de eerste plaats de groen getinte dingensens).
- deze voor wie de hele discussie een voorbeeld is van complot theorie (of dat willen laten geloven) en dus de mensen trachten te overhalen ("ze gaan de centen uit uwe zak halen") om daar vooral niet aan toe te geven. De producenten van "twijfel", die jij aanhaalt.

Maar in de grond zijn het dus alletwee opportunisten, want ze zijn niet geinteresseerd in de grond van het debat, maar enkel maar hoe ze het kunnen aanwenden voor hun eigen voordeel.

Laatst gewijzigd door patrickve : 9 maart 2010 om 13:11.
Oud 9 maart 2010, 14:29   #11
FerdiEgb
Schepen

Standaard

Reken mij maar bij de lauw-warmers, met een paar skeptische trekjes: de paleo temperatuur reconstructies zijn m.i. nog niet veel waard, noch de wetenschap daarrond...

Maar verder onderzoek naar alternatieven voor fossiele brandstoffen is zeker nodig. Wel moet men uitkijken dat men die niet gaan toepassen op grote schaal terwijl de kosten en de baten nog ver uit elkaar liggen en de voornaamste problemen (opslag van energie) nog (lang) niet zijn opgelost...
FerdiEgb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2010, 17:49   #12
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door FerdiEgb Bekijk bericht
Reken mij maar bij de lauw-warmers, met een paar skeptische trekjes: de paleo temperatuur reconstructies zijn m.i. nog niet veel waard, noch de wetenschap daarrond...

Maar verder onderzoek naar alternatieven voor fossiele brandstoffen is zeker nodig. Wel moet men uitkijken dat men die niet gaan toepassen op grote schaal terwijl de kosten en de baten nog ver uit elkaar liggen en de voornaamste problemen (opslag van energie) nog (lang) niet zijn opgelost...
²
kelt is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2010, 19:43   #13
Sjaax
Europees Commissaris

Sjaax's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zowel bij de alarmisten als de sceptici zitten klimaatwetenschappers. In de wetenschap geldt nu eenmaal niet dat de meeste stemmen gelden. Dan was Charles Darwin onbekend gebleven.
Sjaax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2010, 07:04   #14
Loki
Parlementsvoorzitter

Loki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Eh, nee, dat zijn de alarmist/opportunisten, nee ?
Nee, niet echt....Voor de eco-fashisten staan voor de ondergeschiktheid van de mens aan de natuur zonder compromis. De negatieve impact is daardoor van weinig belang, het eco-fashisme streeft naar geen impact. Let wel, technologie wordt hoog in het vaandel gedragen, maar toegegeven heel wat technologie is uitgesloten van gebruik. Verder is het streven naar geen impact geen doel op zich, maar eerder een richtlijn. Het komt erop neer dat men zijn handelen toetst aan wetmatigheden in de natuur en vooral de natuurlijke orde ongemoeid laat. De filosofie die erachter zit is vooral gebaseerd op het taoïsme.
Oud 10 maart 2010, 08:54   #15
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik vind het altijd eigenaardig dat men opvattingen over wat het broeikas effect nu gaat doen altijd onlosmakelijk wil koppelen aan welke handelingen men zou moeten ondernemen.

De opinie "jaja, er gaat iets gebeuren" maar "nee, ik heb geen goesting om er iets aan te doen" is blijkbaar niet mogelijk
Oud 10 maart 2010, 09:01   #16
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

De opinie "jaja, er gaat iets gebeuren" maar "nee, ik heb geen goesting om er iets aan te doen" is blijkbaar niet mogelijk
Komt ongeveer op't zelfde neer als mijn "Ik zal me wel aanpassen".
Oud 10 maart 2010, 17:35   #17
Loki
Parlementsvoorzitter

Loki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik vind het altijd eigenaardig dat men opvattingen over wat het broeikas effect nu gaat doen altijd onlosmakelijk wil koppelen aan welke handelingen men zou moeten ondernemen.

Volledig mee eens, vandaar dat ik stel dat het eco-fashisme niet bij de mogelijkheden voorkomt. Heel de discussie rond het broeikaseffect is te belachelijk voor woorden en zorgt ervoor dat serieuze milieuproblemen gewoon in een vergeethoekje wordt gedrumd.
Oud 10 maart 2010, 17:43   #18
Nr.10
Secretaris-Generaal VN

Nr.10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Komt ongeveer op't zelfde neer als mijn "Ik zal me wel aanpassen".
Aanpassen in de context van klimaatverandering is van een heel andere dimensie dan de volgorde waarin je mes en vork op tafel legt.
Oud 10 maart 2010, 20:07   #19
Loki
Parlementsvoorzitter

Loki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Aanpassen in de context van klimaatverandering is van een heel andere dimensie dan de volgorde waarin je mes en vork op tafel legt.
De mens is gemaakt om hem aan te passen aan zulke situaties, dit heeft hij meer dan eens bewezen. Indien hij toch ten onder gaat aan het onheil die hij over zijn eigen hoofd heeft getrokken is dit slecht gerechtigheid. Dit is in mijn ogen de tragedie van de mens, ....tot zoveel in staat, maar hij is meer bezig met zijn eigen creatie dan de creatie om hem heen. Onze arrogantie kent geen grenzen, het gaat zelfs zo ver dat we onze eigen schepping minachten tegenover onze intellectuele capaciteit en onze creatieve geest, terwijl deze juist voortkomt vanuit de oneindige creativiteit (vanuit menselijk perspectief) van de natuur....van narcisme gesproken.... We hebben een fictieve orde gecreëerd die we hoger in het vaandel dragen dan eender wat....eigenlijk zijn we een bende gekken met geen enkele band met de wereldse realiteit en we zijn er nog trots op ook, hoewel alles erop wijst dat we de bal misslaan.

Laatst gewijzigd door Loki : 10 maart 2010 om 20:09.
Oud 10 maart 2010, 21:21   #20
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik zal die brug wel oversteken als ik ze tegenkom. In de natuur is het zowiezo "adapt or die".

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:01.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be