Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Immigratie en integratie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Immigratie en integratie Het forum bij uitstek voor discussies over thema's zoals vreemdelingenbeleid, integratie versus assimilatie, (verplichte) inburgering,...

Antwoord

Discussietools
Oud 28 april 2010, 08:44   #1
Cdude
Banneling

Standaard Belgian bid to ban 'racist' Tintin in the Congo

Citaat:
A Congolese man is trying to get a controversial Tintin book banned in the cartoon star's home country of Belgium.

The ginger sleuth's "little (black) helper" in Tintin in the Congo is seen as "stupid and without qualities", Bienvenu Mbutu is quoted as

saying.http://news.bbc.co.uk/2/hi/europe/8648031.stm

Laatst gewijzigd door Cdude : 28 april 2010 om 08:44.
Cdude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2010, 10:23   #2
Bovenbuur
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bovenbuur's schermafbeelding

Standaard

Geeft toch juist een geweldig tijdsbeeld? Als ik actief was als antiracist zou ik dit soort voorbeelden juist veel en vaak gebruiken om te laten zien hoe wijdverbreid en diepgeworteld in de geschiedenis racisme is. Maar ja, ik ben dan ook stiekem een beetje tegen verbieden in het algemeen.
Oud 28 april 2010, 10:31   #3
Cdude
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur Bekijk bericht
Geeft toch juist een geweldig tijdsbeeld? Als ik actief was als antiracist zou ik dit soort voorbeelden juist veel en vaak gebruiken om te laten zien hoe wijdverbreid en diepgeworteld in de geschiedenis racisme is. Maar ja, ik ben dan ook stiekem een beetje tegen verbieden in het algemeen.
Idd, maar om dat in te zien moet je 2 stappen vooruit kunnen denken en iets in het tijdsbeeld kunnen plaatsen.
Cdude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2010, 11:47   #4
cheverrant
Partijlid

Standaard

Laat men Tintin en Afrique verbieden vanwege racistisch, laten we dan niet de halve wereldbibliotheek overslaan (inclusief Shakespeare, Dante, Dickens, Hemingway, Faulkner en honderden andere ooit wel eens belangrijke schrijvers genoemd)... Laten we dan ook maar de bijbel verbieden (maar niet de Koran, want daarvoor geldt de wet op vrijheid van godsdienst...). Laten we alle boeken verbieden, en alleen nog naar televisie kijken zolang American Idol, The Price is Right en America got Talent ideologisch nog door de beugel kunnen...
cheverrant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2010, 14:17   #5
grimbergen
Banneling

Standaard

Weg met de koran. Ik daag ze voor de rechter weg met dat discriminerend en racistisch haatboekske.
grimbergen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2010, 14:46   #6
Steve_M

Steve_M's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door grimbergen Bekijk bericht
Weg met de koran. Ik daag ze voor de rechter weg met dat discriminerend en racistisch haatboekske.
Jij moet daar inderdaad niet over klagen: je zit hier zelf zowat dagelijks te ijveren voor een verbod op de islam en de koran. Bienvenu Mbutu en jij lijken meer op elkaar dan je zelf doorhebt.

Uiteraard moeten strips (en andere boeken) niet verboden worden.
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2010, 14:52   #7
DESSERON
Burger

DESSERON's schermafbeelding

Standaard

Bienvenu Mbutu, waar vinden ze toch die namen ? Ik denk dat "Borat" daar wel iets mee zou kunnen doen.
Oud 30 april 2010, 10:38   #8
Marie van de koster
Secretaris-Generaal VN

Marie van de koster's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DESSERON Bekijk bericht
Bienvenu Mbutu, waar vinden ze toch die namen ? Ik denk dat "Borat" daar wel iets mee zou kunnen doen.
Mbutu, mogelijk familie van Mobutu? De man die op de rug van zijn volk de rijkste man in Afrika wou worden en het dus niet erg vond om de Zaïrezen te laten verhongeren. En dan halen de Congolezen een tekenverhaal aan om te bewijzen hoe slecht Hergé over hen dacht ... Ze zouden beter eindelijk eens orde scheppen in hun eigen land.
Oud 30 april 2010, 12:28   #9
Bottenskrapet
Provinciaal Statenlid

Bottenskrapet's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marie van de koster Bekijk bericht
Mbutu, mogelijk familie van Mobutu?
Nee, die hebben duizenden varianten op alles qua woorden. Geloof mij als ik zeg dat ik uit ervaring spreek
Oud 2 mei 2010, 22:33   #10
grimbergen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M Bekijk bericht
Jij moet daar inderdaad niet over klagen: je zit hier zelf zowat dagelijks te ijveren voor een verbod op de islam en de koran. Bienvenu Mbutu en jij lijken meer op elkaar dan je zelf doorhebt.

Uiteraard moeten strips (en andere boeken) niet verboden worden.
Uiteraard moeten linksen zoals jij hier dagelijks de islam hun hieltjes likken. Hoe lang ben jij al bekeerd tot de islam?
grimbergen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2010, 22:38   #11
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Uiteraard moeten linksen zoals jij hier dagelijks de islam hun hieltjes likken. Hoe lang ben jij al bekeerd tot de islam?
Je zoveelste ad hominem

Laatst gewijzigd door filosoof : 2 mei 2010 om 22:39.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2010, 22:42   #12
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Vergeet dan de christenen ook niet te dagvaarden omwille van hun bijbel en de joden omwille van hun torah.

Succes ermee.
PS, laat ons eens weten hoe 't afliep. (in K&K natuurlijk)

Laatst gewijzigd door filosoof : 2 mei 2010 om 22:43.
Oud 2 mei 2010, 22:45   #13
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cheverrant Bekijk bericht
Laat men Tintin en Afrique verbieden vanwege racistisch, laten we dan niet de halve wereldbibliotheek overslaan (inclusief Shakespeare, Dante, Dickens, Hemingway, Faulkner en honderden andere ooit wel eens belangrijke schrijvers genoemd)... Laten we dan ook maar de bijbel verbieden (maar niet de Koran, want daarvoor geldt de wet op vrijheid van godsdienst...). Laten we alle boeken verbieden, en alleen nog naar televisie kijken zolang American Idol, The Price is Right en America got Talent ideologisch nog door de beugel kunnen...
Voltaire en Montesquieu ook niet vergeten.
Oud 2 mei 2010, 22:46   #14
Steve_M

Steve_M's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Toon me een post waarin ik "de islam hun (?) hieltjes lik". Je zal er even veel vinden als ik al zinnige posts van jou gezien heb. Maar je hebt wel een zeer hoog entertainmentgehalte, hoor. Doe zo voort!
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2010, 09:42   #15
freespirit
Minister-President

freespirit's schermafbeelding

Standaard

Dit is toch weer te gek om los te lopen ! Dat boek moet men zien als tijdsdocument, dit is overigens nog vrij gematigd als men vanuit die tijd (ca. 1930) schoolboeken bekijkt over 'de Congo' of de 'gewijde geschiedenis'. Veel shockerends staat er overigens niet in 'Kuifje in Afrika'. De politiek correcten moeten echter voortdurend iets om handen hebben om over te kunnen zagen, en hiermee hebben ze het weer gevonden. Anyway, ik vraag me dan luidop af of de gemiddelde Zwart Afrikaan ter plaatse nu beter af is dan in de (latere) koloniale periode. Ik vermoed dat de gemiddelde Oost-Congolees maar kan dromen van een leventje zoals ze het hadden in de 'Belgische' jaren 1950. Ik spreek uiteraard niet van de massamoord periode ten tijde van onze 'grote' vorst Leopold met de bloedbaard en zijn Congo Vrijstaat (hoe cynisch kan een land heten !).
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2010, 09:48   #16
nihao
Minister

nihao's schermafbeelding

Standaard

Hm. Dan zal 'De negerhut van Oom Tom' ook verboden moeten worden, zeker ?
Oud 4 mei 2010, 19:38   #17
Kallikles
Secretaris-Generaal VN

Kallikles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
Dit is toch weer te gek om los te lopen ! Dat boek moet men zien als tijdsdocument, dit is overigens nog vrij gematigd als men vanuit die tijd (ca. 1930) schoolboeken bekijkt over 'de Congo' of de 'gewijde geschiedenis'. Veel shockerends staat er overigens niet in 'Kuifje in Afrika'. De politiek correcten moeten echter voortdurend iets om handen hebben om over te kunnen zagen, en hiermee hebben ze het weer gevonden. Anyway, ik vraag me dan luidop af of de gemiddelde Zwart Afrikaan ter plaatse nu beter af is dan in de (latere) koloniale periode. Ik vermoed dat de gemiddelde Oost-Congolees maar kan dromen van een leventje zoals ze het hadden in de 'Belgische' jaren 1950.
Als je gelijkaardige uitspraken had gedaan over het nazisme dan was je nu reeds geband. Zo zie je het geïnstitutionaliseerd racisme weer aan het werk: in Congo ging het om zwarten die staffeloos mogen uitgemoord worden, bij de Holocaust ging het om Europese burgers.
de bruine pest is de islam. Het is de meest boosaardige ideologie sinds het nazisme.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles
Mogelijk zijn het hebben van verbale kwaliteiten niet uw grootste talent.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andev
Waarom zou ik moeten weten wat "multivariaatanalyse" betekent???
De mensen, steeds meer en meer, hebben lak aan dat soort gelul.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mike Godwin
By all means, compare these shitheads to Nazis.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy
Ja ik heb gezegd dat ik de moord op duizenden Nigerianen, omdat het zwarten zijn, goedpraat.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy over Europa's moslims
Naft er over en een stekske.
Kallikles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2010, 19:48   #18
Mahalingam
Minister

Mahalingam's schermafbeelding

Standaard

Ooi ooi ooi, die Belgen toch!!
In 2001 hebben ze het zelfs gewaagd om gezamelijk een postzegel uit te brengen die nu dus politieke incorrect is maar toen juist gemaakt werd uit een gevoel voor multiculturaliteit. Hier de Belgische en de Congoleese versie

Mahalingam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2010, 20:47   #19
Doki
Parlementsvoorzitter

Doki's schermafbeelding

Standaard

Misschien interessant om weten in deze context is dat Kuifje in Afrika kort na zijn eerste verschijning reeds een keer werd gecensureerd, omwille van een scène die als te gewelddadig werd beschouwd: wanneer Kuifje in de originele uitgave achtervolgd wordt door een chargerende neushoorn, klautert hij in een boom en vanuit die boom boort hij met een handboor een gat in de dikke huid van de neushoorn die onderaan de boom wacht. In dat gat plant Kuifje vervolgens een staaf dynamiet met aangestoken lont. Het resultaat is dat de neushoorn letterlijk ontploft. Ik kan me niet meer direct voor de geest halen hoe deze scène er in de "gekuiste" versie kwam uit te zien, maar het ging er in elk geval iets diervriendelijker aan toe. Als ik me niet vergis waren er trouwens nog andere scènes die door Hergé werden aangepast in de gecensureerde versie. Die originele "ongekuiste" uitgaven zijn nu uiteraard goud waard door hun zeldzaamheid.

Het album illustreert inderdaad, zoals hierboven al wordt aangegeven, de westerse visie op Afrika, Afrikanen en dieren in die tijd. De blanke man werd beschouwd als het summum van de evolutie en alle andere wezens op de planeet waren ondergeschikt. Hergé heeft trouwens ook toegegeven dat hij beïnvloed werd door de bourgeoisie van zijn tijd. Dat neemt niet weg dat hij een meesterlijk tekenaar was.

Laatst gewijzigd door Doki : 6 mei 2010 om 20:48.
Doki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2010, 20:54   #20
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Doki Bekijk bericht
Misschien interessant om weten in deze context is dat Kuifje in Afrika kort na zijn eerste verschijning reeds een keer werd gecensureerd, omwille van een scène die als te gewelddadig werd beschouwd: wanneer Kuifje in de originele uitgave achtervolgd wordt door een chargerende neushoorn, klautert hij in een boom en vanuit die boom boort hij met een handboor een gat in de dikke huid van de neushoorn die onderaan de boom wacht. In dat gat plant Kuifje vervolgens een staaf dynamiet met aangestoken lont. Het resultaat is dat de neushoorn letterlijk ontploft. Ik kan me niet meer direct voor de geest halen hoe deze scène er in de "gekuiste" versie kwam uit te zien, maar het ging er in elk geval iets diervriendelijker aan toe. Als ik me niet vergis waren er trouwens nog andere scènes die door Hergé werden aangepast in de gecensureerde versie. Die originele "ongekuiste" uitgaven zijn nu uiteraard goud waard door hun zeldzaamheid.

Het album illustreert inderdaad, zoals hierboven al wordt aangegeven, de westerse visie op Afrika, Afrikanen en dieren in die tijd. De blanke man werd beschouwd als het summum van de evolutie en alle andere wezens op de planeet waren ondergeschikt. Hergé heeft trouwens ook toegegeven dat hij beïnvloed werd door de bourgeoisie van zijn tijd. Dat neemt niet weg dat hij een meesterlijk tekenaar was.
Bedankt voor je bijdrage, boeiend om te lezen.
alice is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:15.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be