Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 15 april 2010, 20:44   #1
the_dude
Eur. Commissievoorzitter

the_dude's schermafbeelding

Standaard Koninklijke gelukwensen te moeilijk..

http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuw...00415_Jubileum

probeer het ook eens staat er bij....
Kan er iemand mij uitleggen wat er onbegrijpbaar en/of onleesbaar is aan deze tekst?
the_dude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2010, 21:00   #2
DONG ZHUO
Burgemeester

DONG ZHUO's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door the_dude Bekijk bericht

Kan er iemand mij uitleggen wat er onbegrijpbaar en/of onleesbaar is aan deze tekst?
er is NIKS onbegrijpbaar en/of onleesbaar aan deze tekst..... ge kunt er perfect uit afleiden dat "de strihou" nen ouwe zak is, gezien de gekunstelde en over-the-edge zinsconstructies die enkel gebruikt werden in de vorige eeuwen.... en o ja.... dat HIJ de eer heeft de boodschap te mogen overbrengen...........

t'zou wél een beetje méér van deze tijd zijn mocht den Berten Touéé en zijn Pajoola de gelukwensen rechtstreeks aan de gelukkigen richten.... al denk ik niet dat er daar velen zitten op te wachten... buiten een paar ouw karkassen gelijk "de strihou" die de eer hebben van....
Oud 15 april 2010, 21:38   #3
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Mevrouw, mijnheer,

De koning en de koningin hebben de viering vernomen van uw gouden bruiloft en zij sluiten zich van harte aan bij de blijken van sympathie die u bij deze blijde gelegenheid zullen gegeven worden.

Ik heb de eer door hunne majesteiten gelast te zijn u hun innige felicitaties over te maken samen met hun beste wensen voor uw gezondheid en uw geluk.

Met hoogachting.
Ik zie niet in wat daar onduidelijk aan is. Een eenvoudige tekst. Taalkundig niets op aan te merken, in tegenstelling tot het tweede bericht in dit topic, dat vage gelijkenissen vertoont met de Nederlandse taal, maar een volstrekt onbegrijpelijke boodschap overbrengt.
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382
Raf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2010, 22:36   #4
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Wat is daar nu moeilijk aan? Die tekst is zo duidelijk en correct als maar zijn kan. 'k Vraag me af hoe het met de leesvaardigheid van de menschen gesteld is, als dat al te moeilijk is...
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2010, 23:16   #5
Figy
Schepen

Figy's schermafbeelding

Standaard

Ik heb geen moeilijkheden om die brief te lezen en te begrijpen, maar het is ouderwets taalgebruik. Dat maakt het net voor sommige mensen onduidelijk. De volgende generaties gaan het er alleen maar moeilijker mee hebben want dit soort woordgebruik is passé.
Figy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 april 2010, 06:52   #6
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Ne pastoor moet niet vloeken (in 't openbaar) en nen havenarbaaider moet geen Ave Maria zingen alsof hem al jaaren gekastreerd is ...

een ouderwets, ondemokratisch, ariistokratisch instituut gebruikt inderdaad geen woorden uit de taal van het volk.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 april 2010, 07:57   #7
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Gewoon proficiat met uw gouden bruiloft, xxx Berre en Paola

PS : Niet te zat.

Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 april 2010, 08:11   #8
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
Gewoon proficiat met uw gouden bruiloft, xxx Berre en Paola

PS : Niet te zat.

"Pedankt voor uw aandeel in onze dotasie" kon er niet eens bij.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
Oud 16 april 2010, 08:13   #9
stropke
Minister-President

stropke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ne pastoor moet niet vloeken (in 't openbaar) en nen havenarbaaider moet geen Ave Maria zingen alsof hem al jaaren gekastreerd is ...

een ouderwets, ondemokratisch, ariistokratisch instituut gebruikt inderdaad geen woorden uit de taal van het volk.
Tja, maar weten hun welke taal het volk spreekt? Ik betwijfel het en zeker het nederlands\vlaams sprekende volk.
Dat kunnen we misschien beter overlaten aan Willem IV en Maxima in de toekomst. Die weten beter welke taal en staan dichter bij het volk. Ik ben overtuigd dat komende koning Willem IV en zelf nu nog Beatrix zelf hoogst persoonlijk zouden gaan feliciteren.

Vlaanderen Vrij Nu!!!

Laatst gewijzigd door stropke : 16 april 2010 om 08:13.
stropke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 april 2010, 09:19   #10
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Er is taalkundig niets verkeerds mee, maar het woordgebruik past niet meer in deze tijd. Een taal evolueert en de gebruikers ervan evolueren mee. Deze brief lijkt echter een brief uit de jaren 50. Hij mag inderdaad wel eens opgefrist worden. Innige felicitaties wordt echt nergens meer gebruikt. Iedereen associeert innige met deelneming.
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 april 2010, 09:23   #11
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Die "echte" Vlamingen zoeken en vinden nu echt altijd iets om over te janken en te kankeren.

Zielig gewoon.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 april 2010, 09:31   #12
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Die "echte" Vlamingen zoeken en vinden nu echt altijd iets om over te janken en te kankeren.

Zielig gewoon.

Maar jongen toch. Dit is niet kankeren, het is een tip. Niemand is er boos over, niemand ligt er wakker van. Men geeft gewoon een tip aan ons koningshuis.

Weet je wat zielig is? Jij die in elk bericht de Vlamingen te kakken probeert te zetten zelfs al hebt u geen flauw idee waarover het gaat.
Oud 16 april 2010, 09:34   #13
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Ouderwets taalgebruik.
Zo communiceert vandaag de dag niemand meer.
Zo zie je maar hoe veel voeling zij hebben met hun 'onderdanen'.
Oud 16 april 2010, 11:05   #14
Freddie
Gouverneur

Freddie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door job Bekijk bericht
Ouderwets taalgebruik.
Zo communiceert vandaag de dag niemand meer.
Zo zie je maar hoe veel voeling zij hebben met hun 'onderdanen'.
Toch wel, bijvoorbeeld de briefwisseling van het gerecht. Wat die op2 bladzijden schrijven, kan men in enkele zinnen duidelijker bewoorden. Maar ja, de belgische openbare diensten, die "leven" organisatorisch eigenlijk nog in de vroege middeleeuwen.
Oud 16 april 2010, 11:07   #15
Johan217
Minister

Johan217's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Innige felicitaties wordt echt nergens meer gebruikt. Iedereen associeert innige met deelneming.
Of innig liefhebben?

Het taalgebruik is misschien wel wat oubollig, maar het is tenminste correct Nederlands (in tegenstelling tot wat we soms van andere officiële - inclusief Vlaamse - instellingen- te lezen krijgen).

Overigens denk ik dat de meeste mensen in die situatie dergelijk taalgebruik verwachten en het ongepast zouden vinden als er "Hartelijk gefeliciteerd. Albert en Paola." op hun kaartje zou staan.

Laatst gewijzigd door Johan217 : 16 april 2010 om 11:13.
Johan217 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 april 2010, 11:08   #16
the_dude
Eur. Commissievoorzitter

the_dude's schermafbeelding

Standaard

'k vind het nochtans schoon woordgebruik en spijtig dat er blijkbaar velen zijn die geen moeite meer willen doen om iets te begrijpen.
the_dude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 april 2010, 11:26   #17
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Er is taalkundig niets verkeerds mee, maar het woordgebruik past niet meer in deze tijd. Een taal evolueert en de gebruikers ervan evolueren mee. Deze brief lijkt echter een brief uit de jaren 50. Hij mag inderdaad wel eens opgefrist worden. Innige felicitaties wordt echt nergens meer gebruikt. Iedereen associeert innige met deelneming.
Flauwe kul. Er is taalkundig en stilistisch niets mis met die brief. Van de koning en de koningin verwacht je trouwens ook geen informeel taalgebruik.
Oud 16 april 2010, 11:42   #18
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf Bekijk bericht
Flauwe kul. Er is taalkundig en stilistisch niets mis met die brief. Van de koning en de koningin verwacht je trouwens ook geen informeel taalgebruik.
Dat is uw mening. Ik denk er anders over. Het is daarom niet nodig om dingen waar jij niet mee akkoord gaat, af te doen als flauwe kul.
Oud 16 april 2010, 11:54   #19
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
'k vind het nochtans schoon woordgebruik en spijtig dat er blijkbaar velen zijn die geen moeite meer willen doen om iets te begrijpen.
Dat heeft dan met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid ook niets te maken met die tekst en alles met de afzenders...
Oud 16 april 2010, 13:53   #20
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan217 Bekijk bericht
Of innig liefhebben?

Het taalgebruik is misschien wel wat oubollig, maar het is tenminste correct Nederlands (in tegenstelling tot wat we soms van andere officiële - inclusief Vlaamse - instellingen- te lezen krijgen).

Overigens denk ik dat de meeste mensen in die situatie dergelijk taalgebruik verwachten en het ongepast zouden vinden als er "Hartelijk gefeliciteerd. Albert en Paola." op hun kaartje zou staan.
Dat is dus koekendozen-romantiek.

(afgezien daarvan acht ik het goed mogelijk dat den Beire, zijn wijf en zijn joeng nog altijd denken dat al die korrespondensies van gans hun Palais de Laeken in een fatsoenlijke taal, het Frans, gebeurt, en niet in een boerentaal)

Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:32.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be