Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 16 april 2010, 07:13   #1
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard VLD opent het vuur in B-HV; wat daarvan denken

Ja, af en toe is er nog eens een verrassing in de politiek.

De jongere gardes, van welke politieke strekking ook, hebben eigen, meer hedendaagse gedachtes en gevoelens over de dingen.

Over wat zit ik hier nu te lullen ?

Link: http://www.standaard.be/artikel/deta...kelid=DM2OU5S2

Titel: Open VLD bereid regering te verlaten

tekstje met wat kleur:

Citaat:
BRUSSEL - Als er volgende donderdag geen compromis is over BHV, dreigt Open VLD met een regeringscrisis.

Lees ook

* Als BHV mislukt, wat dan?

Van onze redactrice

In een interview met De Standaard, dat morgen verschijnt, draait minister van Economie Vincent Van Quickenborne (Open VLD) Jean-Luc Dehaene de duimschroeven aan. ‘Als er geen compromis gevonden wordt over BHV, dan heeft deze regering een zeer zwaar probleem. De Franstaligen moeten goed beseffen dat wij geen verder uitstel aanvaarden en dat het dan zonder ons zal zijn', zegt hij.

Met die uitspraak, vlak voordat de cruciale onderhandelingen voor BHV moeten beginnen, speelt hij geen cavalier seul. Op een vroegere discrete vergadering van voorzitter Alexander De Croo met liberale kopstukken (Karel De Gucht, Patrick Dewael, Bart Somers, Guy Vanhengel) maakte De Croo nogmaals de analyse dat zijn partij niets te winnen heeft met blijven zitten in Leterme II, als BHV toch alles blijft verlammen.

Anders dan in het verleden lijkt de hele partijtop die visie te delen, al speelt bij vicepremier Guy Vanhengel wel meer ‘Brusselse' gevoeligheid en heeft die nog het meeste schrik van het communautaire moeras. De hele top is ‘desnoods' bereid om de regering te laten vallen. De Vlaamse wetsvoorstellen in de Kamer gewoon goedkeuren is de beste weg daarnaar toe.

Dat de regering dan moet vallen op een communautair thema, om het met een eufemisme uit te drukken niet meteen het kernthema van de Vlaamse liberalen, is een enorm risico. Maar de liberalen zijn dus blijkbaar bereid dat risico te nemen.

Volgens Van Quickenborne is het cruciaal dat de federale regering eindelijk verlost geraakt van ‘de molensteen die BHV is', om andere sociaal-economische hervormingen te kunnen doorvoeren. ‘Andere landen staan ondertussen ook niet stil.'

Dehaene had zelf gezegd na de paasvakantie met een voorstel tot oplossing te komen. Open VLD legt de deadline op donderdagmiddag, wanneer premier Yves Leterme tijdens het vragenuurtje in de Kamer kleur zal moeten bekennen over BHV.

Ondertussen klinken wel voorzichtige (Franstalige en Nederlandstalige) licht optimistische geluiden. Dehaene heeft sinds enkele dagen een oplossing die tenminste nog niet afgeschoten is. Dat is op zich al een kleine overwinning. In het Franstalige front kwamen gisteren barsten nadat de Brusselse minister-president Charles Picqué gezegd had dat een splitsing van BHV gepaard moet gaan met extra geld voor Brussel.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 april 2010, 07:37   #2
Pericles
Secretaris-Generaal VN

Pericles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht

De jongere gardes, van welke politieke strekking ook, hebben eigen, meer hedendaagse gedachtes en gevoelens over de dingen.

tekstje met wat kleur:
Hoe de regering laten vallen? Met alle franstalige partijen + de CD&V is er nog steeds een meerderheid, dat er in die meerderheid bijna geen Vlamingen meer zitten is in dit land toch geen probleem, we zijn dat nu toch gewoon federale regeringen die in Vlaanderen geen meerderheid hebben.
Pericles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 april 2010, 07:38   #3
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:

tekstje met wat kleur:
Ben je echt zo naïef? Dit is een rondje CD&V pesten van de O-VLD. Goh... Niet gedacht dat iemand daar in zou trappen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 april 2010, 07:40   #4
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

En neen, ik ben geen CD&V fan. Maar het is duidelijk wat hier het doel en niet de missie van de O-VLD is.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 april 2010, 07:46   #5
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles Bekijk bericht
Hoe de regering laten vallen? Met alle franstalige partijen + de CD&V is er nog steeds een meerderheid, dat er in die meerderheid bijna geen Vlamingen meer zitten is in dit land toch geen probleem, we zijn dat nu toch gewoon federale regeringen die in Vlaanderen geen meerderheid hebben.
Dan is Leterme II toch gevallen, en zou het, volgens jouw analieze, Leterme III worden, met ekolo mee aan boord genomen ?

Dat zou nogal eens een zaak zijn voor de tsjeven, want het aantal Vlaamse en Franstalige ministers moet gelijk zijn, den eerste Piet niet meegerekend (dat staat in de grondwet).

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
Oud 16 april 2010, 07:49   #6
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik lees hier met mijn slecht karakter vooral in dat VLD er alles wil aan doen om het NIET tot een stemming te laten komen.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 april 2010, 07:50   #7
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker Bekijk bericht
Ben je echt zo naïef? Dit is een rondje CD&V pesten van de O-VLD. Goh... Niet gedacht dat iemand daar in zou trappen.
Waarom vraag, of suggereer, je dat ik naïef zou zijn ? Als ge de moeite doet om de titel van de draad te herlezen.

Ik zal mijn vraag eens wat anders formuleren:
hoe lang is het geleden dat die van de (k)Open(?) V(?) LD nog eens gedreigd hebben, of zelfs maar het woord in de mond genomen, van ontslag te nemen uit de regering ?

Daarom heeft het mij verrast. Ik had dit niet zo verwacht. Gij wel ? Hebt gij dit misschien zien aankomen ?

Oud 16 april 2010, 07:51   #8
Pericles
Secretaris-Generaal VN

Pericles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Waarom vraag, of suggereer, je dat ik naïef zou zijn ? Als ge de moeite doet om de titel van de draad te herlezen.

Ik zal mijn vraag eens wat anders formuleren:
hoe lang is het geleden dat die van de (k)Open(?) V(?) LD nog eens gedreigd hebben, of zelfs maar het woord in de mond genomen, van ontslag te nemen uit de regering ?

Daarom heeft het mij verrast. Ik had dit niet zo verwacht. Gij wel ? Hebt gij dit misschien zien aankomen ?
Ge moet van de VLD niet te veel geloven, weet ge nog, het vreemdelingenstemrecht ging er ook niet komen.
Pericles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 april 2010, 09:39   #9
Vette Pois(s)on
Perm. Vertegenwoordiger VN

Vette Pois(s)on's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En neen, ik ben geen CD&V fan. Maar het is duidelijk wat hier het doel en niet de missie van de O-VLD is.
Voila, denk ik ook.
Vette Pois(s)on is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 april 2010, 09:45   #10
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

De Haene is een CD&V'er.

Meer moet men daar dus niet achter zoeken. Moest Verhofstadt de job van De Haene aan het oden zijn, was het wel anders geweest.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 april 2010, 10:50   #11
Tejokus
Minister-President

Tejokus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Juist of een laffe houding van die O-VLD en zeker van het nieuwe
melkmuiltje Alexander....
Tejokus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 april 2010, 10:50   #12
Tejokus
Minister-President

Tejokus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
De Haene is een CD&V'er.

Meer moet men daar dus niet achter zoeken. Moest Verhofstadt de job van De Haene aan het oden zijn, was het wel anders geweest.
OOO ja, die zou al zeker 4 nieuwe boekjes hebben geschreven en voor de
rest ook totaal niks.
Tejokus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 april 2010, 11:38   #13
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

beste is afwachten
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 april 2010, 13:49   #14
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:

tekstje met wat kleur:
ik lees eigenlijk alleen dat de VLD de deadline van maandag naar donderdag uitstelt.

ttz en ook nog dat de VLD zelf de regering zal doen vallen in geval van stemming v de splitsing BHV ... rare jongens die liberalen

Laatst gewijzigd door Anna List : 16 april 2010 om 13:53.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 april 2010, 13:51   #15
lollysticky
Minister

lollysticky's schermafbeelding

Standaard

'T is nen decroo... daarmee is alles toch gezegd?
Belangrijk voor de forum-ganger: Godwin's Law / Godwin's Rule of Nazi Analogies: "As a Usenet discussion grows longer, the probability of a comparison involving Nazis or Hitler approaches one." Reductio ad Hitlerum/Nazium:"Hitler (or the Nazis) supported X, therefore X must be evil/undesirable/bad."
lollysticky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 april 2010, 14:20   #16
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

VLD is de communautaire satteliet van CD&V. De partij cirkelt qua communautair opbod nu al een aantal jaar permanent rond CD&V om naargelang het electoraal uitkomt softer en harder uit de hoek te komen.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 april 2010, 14:27   #17
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
beste is afwachten
Ja afwachten....

...... tot je een baard hebt tot op de grond .....

Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 april 2010, 14:48   #18
Travis66
Europees Commissaris

Travis66's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vette Pois(s)on Bekijk bericht
Voila, denk ik ook.
Denk het ook. Vooral toen vanmorgen op de radio een OVLD randburgemeester vol vertrouwen zei dat hij verwacht Jean-Luc te zien slagen in zijn opdracht.
Als hij zegt dat het onmogelijk is, dan moeten ze het hem vergeven bij de volgende verkiezingen. Als hij zegt dat het haalbaar is, kunnen ze het hem aanwrijven.

Maar dat neemt niet weg dat ik vermoed dat ze het daadwerkelijk gaan doen ook. De regering valt toch als er geen akkoord is, dan doe je het beter zelf, mét een straffe en sympathieke daad.

(btw, ik ben wel een vld stemmer)

Laatst gewijzigd door Travis66 : 16 april 2010 om 14:48.
Travis66 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 april 2010, 14:54   #19
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Travis66 Bekijk bericht
Denk het ook. Vooral toen vanmorgen op de radio een OVLD randburgemeester vol vertrouwen zei dat hij verwacht Jean-Luc te zien slagen in zijn opdracht.
Als hij zegt dat het onmogelijk is, dan moeten ze het hem vergeven bij de volgende verkiezingen. Als hij zegt dat het haalbaar is, kunnen ze het hem aanwrijven.

Maar dat neemt niet weg dat ik vermoed dat ze het daadwerkelijk gaan doen ook. De regering valt toch als er geen akkoord is, dan doe je het beter zelf, mét een straffe en sympathieke daad.

(btw, ik ben wel een vld stemmer)
Jij komt daar nog voor uit ook?
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 april 2010, 15:02   #20
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Zipper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Jij komt daar nog voor uit ook?
is daar een probleem mee ?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:52.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be