![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Minister-President
|
![]() Ik was gisterenavond nog eens door mijn bijbel aan het bladeren toen mijn oog viel op een passage die ik niet goed begreep.
Meer bepaald Exodus: hoofdstuk 22, vers 28-29. Uw eerstgeboren zonen moet ge Mij afstaan. Dit geldt ook voor uw runderen en uw kleinvee. De eerstgeborene mag zeven dagen bij zijn moeder blijven, op de achtste dag moet ge hem aan Mij afstaan. Ik vermoed dat het iets te maken heeft met het doden van de eerstgeboren Egyptische kinderen, als straf voor Farao's weigering om het uitverkoren volk op bedevaart te laten gaan. Ik vraag me af wat er met dit gebod concreet werd bedoeld.
ab lo dolchor qu'al cor mi vai Laatst gewijzigd door IronChef : 19 april 2010 om 19:50. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Partijlid
|
![]() Het klinkt alvast weinig intelligent. Het zal waarschijnlijk uit een dom boekje komen dat geen lezers heeft. ( ahum )
Ik hoor bij geen enkele partij. Wanneer ik ga stemmen, stem ik puur strategisch. Laatst gewijzigd door Seppe Cools : 19 april 2010 om 19:54. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Minister-President
|
![]() Mag ik de iconoclasten vriendelijk verzoeken om elders tegen het lijk van hun dode God te gaan schoppen?
Alvast bedankt.
![]() |
#4 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
In elk geval, je weet wat je te doen staat. Na 8 dagen , met zijn kop richting Mekka .....*SLICE HIM OPEN* Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Misschien is Atheist een betere beschrijving? Laatst gewijzigd door Cdude : 19 april 2010 om 20:16. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Eerstelingen zijn volgens mijn grootva een bepaalde oogst patatten.
"Je kan niet zeggen dat de zwart-gele leeuw een symbool van de collaboratie is. (klik)" (Bruno De Wever - historicus) ![]() Laatst gewijzigd door Zipper : 19 april 2010 om 20:10. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Minister-President
|
![]() Uw grootva had deels gelijk.
![]() |
#8 | ||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Minister
|
![]() Citaat:
De achtste dag (de dag na de 7e) zou eveneens kunnen refereren naar de vernieuwing van het verbond met God. Als ik mij niet vergis, gebeurt tevens de besnijdenis op die dag.
![]() |
![]() |
#10 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
http://niv.scripturetext.com/exodus/22.htm Hier gaat het om wetten en gebruiken rond bezit etc... Zou het niet eerder met de doop te makken hebben, ... 7 dagen bij Ma blijven en daarna gedoopt worden ? ik denk dat je het in dat licht kunt zien. ? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Minister-President
|
![]() Neen. Denk eens goed na. Het is de perfecte omschrijving.
![]() |
#12 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Waar Abraham behandeld wordt, wordt overigens expliciet door god verboden zijn zoon te offeren... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Zoals Herr Flick al aanhaalde werd dit expliciet verboden door Jahwe. Daar komt nog eens bij dat offers aan Jahwe steeds onderhevig zijn aan zeer uitvoerig beschreven regels. Ik zou denken dat het in dit geval niet anders is. Anders zou het offer weleens ongeldig kunnen zijn.
![]() |
![]() |
#14 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Dat lijkt op het eerste zicht een zeer plausibele verklaring, bedankt daarvoor. Heb je toevallig weet van een bron die dit kan bevestigen?
![]() |
![]() |
#15 | ||
Minister
|
![]() Citaat:
Citaat:
sin otra luz y guía sino la que en el corazón ardía. Laatst gewijzigd door Visjnu : 20 april 2010 om 15:29. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wat dat terugkopen in de praktijk betekent kan je hier lezen: Pidyon_haben. Dus eigenlijk behoorde de eerstgeborene toe aan de clerus, maar je kon dat afkopen. Niet alle eerstgeborenen werden priester! In het geval van de eerstgeborene mannelijke nakomeling van reine dieren kon je ze natuurlijk ook letterlijk offeren, maar voor onreine dieren moest je het afkopen, of vervangen door het offer van een rein dier. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Offeren, afkopen, hel en verdoemenis, ... Alleen de priesters werden er beter van uiteraard. Laatst gewijzigd door Cdude : 22 april 2010 om 18:12. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Raar volkje ![]() tja, die mensen moesten ook leven nietwaar? |
|
![]() |
![]() |