Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 26 juli 2011, 05:41   #1
subocaj
Perm. Vertegenwoordiger VN

subocaj's schermafbeelding

Standaard Loon index

Moet de loon index in de huidige vorm, in procenten in stand gehouden worden, of zou men de eerlijke vorm in centen moeten toepassen?
subocaj is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2011, 05:51   #2
Tejokus
Minister-President

Tejokus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door subocaj Bekijk bericht
Moet de loon index in de huidige vorm, in procenten in stand gehouden worden, of zou men de eerlijke vorm in centen moeten toepassen?
Blijven zoals die is.
Eerlijker zou zijn als men producten zou opnemen die de mensen nodig hebben.
Tejokus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2011, 06:20   #3
subocaj

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tejokus Bekijk bericht
Blijven zoals die is.
Kan je me uitleggen waarom jij wil dat hij blijft zoals hij is en dan toch over een verandering van producten in die index praat? Terwijl de grote discriminatie is, dat iemand die 100.000 € per jaar verdiend per index-verhoging van 2%, 2.000 € krijgt en iemand met 25.000 € slechts 500 €. Hierdoor ontstaat een kloof van 1.500 € per index-verhoging. Wat de producten in de index betreft ben ik het volledig met je eens.
Oud 26 juli 2011, 06:24   #4
hurricane
Europees Commissaris

hurricane's schermafbeelding

Standaard

In procenten maar dan met een realistische resem producten. Want nu is het een pad in een korf
Met dank aan Verhofdinges...
hurricane is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2011, 06:28   #5
Tejokus
Minister-President

Tejokus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hurricane Bekijk bericht
In procenten maar dan met een realistische resem producten. Want nu is het een pad in een korf
Juist.
Tejokus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2011, 06:56   #6
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

In een andere draad heb ik recent reeds iets geschreven daarover.
Ik zal het even quoten:

Citaat:
Communistische propaganda !!

De automatische aanpassing van de lonen en uitkeringen aan de gezondheidsindex (gezondheidsindex, niet "de" index) voor iedere werknemer en ambtenaar, ook degenen die meer verdienen, is helemaal geen discriminatie.

Die indexaanpassing is namelijk alleen maar het basisgedeelte van de aanpassing van het loon of de uitkering.
Dit basisgedeelte dient enkel en alleen om de muntontwaarding te counteren.

Bovenop het basisgedeelte zijn er de verhogingen die afgesproken worden in de CAO's, of eventueel, vb. voor de laagste uitkeringen, beslissingen van de regering.
Deze verhogingen zijn er om de vooruitgang in welvaart te herverdelen.

Brell zei dat het Vlaams niet gesproken, maar geblaft wordt.
Ik zeg dat jij jouw propaganda niet uitspreekt, maar wel degelijk blaft.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2011, 06:59   #7
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tejokus Bekijk bericht
Blijven zoals die is.
Heb jij die lijst van producten (en diensten !) ooit bekeken ?

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2011, 07:04   #8
subocaj

Standaard

Citaat:
Kosten groenten, patatten en 1 pakje koffie, dan meer voor iemand die 50.000 of 100.000 € per jaar verdiend? De index zou er moeten zijn om de reële stijging van de levensduurte op te vangen. Niet om rijken nog rijker te maken en de staatskas nog verder leeg te plukken.
Oud 26 juli 2011, 07:11   #9
subocaj

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
In een andere draad heb ik recent reeds iets geschreven daarover.
Ik zal het even quoten:
Ik dacht dat ik het duidelijk had over de loon-index en jij antwoord met de gezondheid-index. Snap het even niet.
Oud 26 juli 2011, 07:35   #10
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Kan je me uitleggen waarom jij wil dat hij blijft zoals hij is en dan toch over een verandering van producten in die index praat? Terwijl de grote discriminatie is, dat iemand die 100.000 € per jaar verdiend per index-verhoging van 2%, 2.000 € krijgt en iemand met 25.000 € slechts 500 €. Hierdoor ontstaat een kloof van 1.500 € per index-verhoging. Wat de producten in de index betreft ben ik het volledig met je eens.
Daar is niks verkeerd mee. Die index is niet bedoeld om de "loonkloof" te verkleinen, vergroten of te behouden. Die is bedoeld om inflatie te compenseren en die inflatie is geldend voor elke €, niet voor de eerste x van een totaal.
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2011, 07:51   #11
subocaj

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sfax Bekijk bericht
Daar is niks verkeerd mee. Die index is niet bedoeld om de "loonkloof" te verkleinen, vergroten of te behouden. Die is bedoeld om inflatie te compenseren en die inflatie is geldend voor elke €, niet voor de eerste x van een totaal.
Spreek je jezelf hier niet tegen. De loon-index is er om de lonen aan te passen aan de reële levensduurte, voor iedereen. Wat nu gebeurd in procenten is de loonkloof vergroten voor de veelverdieners en zeker niet behouden voor iedereen.
Oud 26 juli 2011, 07:54   #12
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Zolang de ECB haar werk doet, is een indexkoppeling irrelevant, en van zodra de ECB zwicht voor politieke druk en dus inflatie toelaat, zitten we in zo een moeilijke situatie, dat een inflatiekoppeling de bedrijven de nek om doet.

Niemand is sterker dan de markt en de indexkoppeling probeert dat te verwezenlijken. Het wordt dan betaald op een andere manier, namelijk via werkloosheid en bedrijven die over kop gaan.

Maar nog eens, zolang de ECB haar werk doet, is indexkoppeling irrelevant.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2011, 07:55   #13
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Spreek je jezelf hier niet tegen. De loon-index is er om de lonen aan te passen aan de reële levensduurte, voor iedereen. Wat nu gebeurd in procenten is de loonkloof vergroten voor de veelverdieners en zeker niet behouden voor iedereen.
Ge moet het verschil leren kennen tussen "verhouding" en "verschil".
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2011, 09:07   #14
subocaj

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Ge moet het verschil leren kennen tussen "verhouding" en "verschil".
Aangezien ik nergens spreek over verhouding, maar wel over ''behoud van de reële levensduurte voor iedereen'' zal ik de ''verhouding'' van een inkomen van 100.000 € en een index verhoging van 2 % voor een inkomen van 25.000 € nogmaals uitleggen.

Voor dezelfde levensduurte stijging:
100.000 x 2 % = 2.000 €
25.000 x 2 % = 500 €
----------
Maakt een ''verschil'' van: 1.500 €

Dit betekent dat iemand met een inkomen van 100.000 € in ''verhouding'' 4 x meer krijgt dan iemand met een inkomen van 25.000 €
voor dezelfde levensduurte stijging.
Oud 26 juli 2011, 09:41   #15
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Nee, ik spreek mezelf niet tegen. Aanpassing aan inflatie (of levensduurte, zoals jij het noemt) is iets helemaal anders dan de loonkloof.

De index focust zich op het eerste en heeft niks maar dan ook niks met de loonkloof te maken.

Als iemand met 2000€ netto 1000 broden van 2€ kan kopen en iemand met 1000€ netto 500 broden van 2€, dan zullen beiden nog steeds in staat zijn om na inflatie en index-aanpasisng respectievelijk 1000 en 500 broden te kopen. Easy as that.
Oud 26 juli 2011, 09:43   #16
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Aangezien ik nergens spreek over verhouding, maar wel over ''behoud van de reële levensduurte voor iedereen'' zal ik de ''verhouding'' van een inkomen van 100.000 € en een index verhoging van 2 % voor een inkomen van 25.000 € nogmaals uitleggen.

Voor dezelfde levensduurte stijging:
100.000 x 2 % = 2.000 €
25.000 x 2 % = 500 €
----------
Maakt een ''verschil'' van: 1.500 €

Dit betekent dat iemand met een inkomen van 100.000 € in ''verhouding'' 4 x meer krijgt dan iemand met een inkomen van 25.000 €
voor dezelfde levensduurte stijging.
Diezelfde stijging van levensduurte is ook procentueel en niet absoluut.
Oud 26 juli 2011, 10:04   #17
pajoske

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat is eerlijk?

Is het eerlijk dat een hardwerkende werknemer niet door zijn baas kan/mag gehonoreerd worden voor zijn uitzonderlijke prestatie omdat het budget opgesoupeerd wordt door de verplichte loonindexering? Maw: werknemer A werkt veel harder dan werknemer B.
Werknemer B krijgt een verplichte loonsverhoging, nl de automatische indexering.
Werknemer A krijgt diezelfde loonsverhoging, maar ook niet meer vanwege de wettelijke loonstop.
Gevolg als werknemer B een beter loon wil moet die gaan jobhoppen. Hetgeen helemaal niet ideaal is voor de rendabiliteit en continuïteit van onze bedrijven.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2011, 10:35   #18
freelancer
Banneling

Standaard

Citaat:
Volgens mij was het... JL Dehaene...
freelancer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2011, 11:05   #19
subocaj

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sfax Bekijk bericht
Nee, ik spreek mezelf niet tegen. Aanpassing aan inflatie (of levensduurte, zoals jij het noemt) is iets helemaal anders dan de loonkloof.

De index focust zich op het eerste en heeft niks maar dan ook niks met de loonkloof te maken.

Als iemand met 2000€ netto 1000 broden van 2€ kan kopen en iemand met 1000€ netto 500 broden van 2€, dan zullen beiden nog steeds in staat zijn om na inflatie en index-aanpasisng respectievelijk 1000 en 500 broden te kopen. Easy as that.
Ik denk dat mijn vorige uitleg wel bewijst dat de huidige index in procenten de loonkloof vergroot.

En jou IQ niet onder schattend zal ik toch voor anderen uitleggen waar jou simplistische uitleg mank loopt.

1st index-verhoging 2%: - 1000 € = 20 €
- 2000 € = 40 €
2de index-verhoging 2%: - 1020 € = 20,4 €
- 2040 € = 40,8 €
3de index-verhoging 2%: - 1040.4 = 20,808 €
- 2080,8 = 41,616 €
4de index-verhoging 2%: - 1060,8 = 21,216 €
- 2121,4 = 42,428 €

Enz. som begonnen aan 1000 = 1081 €
2000 = 2163 €

dan bekom je het reële resultaat dat iemand met
1000 € nu 81 broden kan kopen en iemand met 2000 € nu 163 broden kan kopen. Volgens mij is dat voor iemand met 2000 € reeds na 4 index-verhogingen het dubbele aantal + 1
Ga dus of wel naar een andere universiteit of hou je leugenachtige simplistische uitleg voor jezelf.
Oud 26 juli 2011, 11:19   #20
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik denk dat mijn vorige uitleg wel bewijst dat de huidige index in procenten de loonkloof vergroot.
Nee, je toont enkel aan dat je absolute bedragen verwart met relatieve verhogingen.

Citaat:
En jou IQ niet onder schattend zal ik toch voor anderen uitleggen waar jou simplistische uitleg mank loopt.

1st index-verhoging 2%: - 1000 € = 20 €
- 2000 € = 40 €
2de index-verhoging 2%: - 1020 € = 20,4 €
- 2040 € = 40,8 €
3de index-verhoging 2%: - 1040.4 = 20,808 €
- 2080,8 = 41,616 €
4de index-verhoging 2%: - 1060,8 = 21,216 €
- 2121,4 = 42,428 €

Enz. som begonnen aan 1000 = 1081 €
2000 = 2163 €

dan bekom je het reële resultaat dat iemand met
1000 € nu 81 broden kan kopen en iemand met 2000 € nu 163 broden kan kopen.
Aan die aantallen kom je als een een prijs van 12,5€ rekent per brood. Beetje duur niet?
Maar dat maakt op zich niet uit. Aan een prijs van 12,5€, kan iemand met 1000€ inderdaad 80 broden kopen iemand met 2000€ kan 160 broden kopen.

Na 4 indexsprongen van 2%, verdienen beiden inderdaad de bedragen die jij aangeeft. Alleen kost een brood dan geen 12,5€ meer, maar 13,53€. De eerste kan nog steeds 80 broden kopen, de andere nog steeds 160. Geen enkel probleem dus, en geen enkele ongelijkheid.

Citaat:
Volgens mij is dat voor iemand met 2000 € reeds na 4 index-verhogingen het dubbele aantal + 1
Dat klopt niet. Bereken het zelf maar.

Citaat:
Ga dus of wel naar een andere universiteit of hou je leugenachtige simplistische uitleg voor jezelf.
Jij bent diegene die hier leugens verkondigt.

Of je bent zo selectief dat je aanneemt dat de index enkel dient om het loon te verhogen, maar dat daarachter geen verhoging van de prijzen schuilt.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:40.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be