![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() God en Geld gaan in Beieren heel goed samen.
Citaat:
Laatst gewijzigd door Piero : 5 mei 2010 om 19:02. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Banneling
|
![]() Is het nu ook al verkeerd dat de Kerk financiële ondersteuning vraagt voor het onderhouden van scholen, ziekenhuizen en crèches? Denk je dat geld op de rug van de Bisschop groeit?
Laatst gewijzigd door Albrecht : 5 mei 2010 om 19:43. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Mijn hobbies kosten ook geld.
![]() |
![]() |
#4 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() zolang men dan niet-gelovigen mag weigeren in deze ziekenhuizen, scholen... zal men daar bij de Kerk ook geen probleem in zien. In feite is dat de roots van het katholicisme, verzorging en ondersteuning in ruil voor geloof en trouw aan de ene ware god.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
![]() Er was ne gast 2000 jaar geleden die vanalles uit het niks kon toveren. Het is dan ook het minst dat we kunnen verwachten van mannen van god...
![]() |
#6 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Minister-President
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#9 |
Minister
|
![]() Ik lees in het bericht toch echt:
"De ouders van de leerlingen moeten een contract met het bisdom sluiten waarin staat dat de scholieren aan de godsdienstles deelnemen." Dus zolang zij aan die lessen deelneemt is er geen probleem. Iets anders wordt het natuurlijk als die lessen alleen toegankelijk zijn voor niet-uitgeschreven Katholieken. Zij is niet uitgeschreven uit de kerk. Nergens wordt vermeld dat zij zich buiten de kerk heeft gesteld. Dus dat 'ongelovig' is nergens in het bericht terug te vinden. Laatst gewijzigd door Mahalingam : 5 mei 2010 om 21:02. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
heel rationeel bekeken is dat een win-win: als je gelooft, wordt je geholpen en doordat je gelooft help je de Kerk die door jouw steun weer meer mensen kan helpen enz. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
|
![]() Toe maar ... voor zover ik weet worden ziekenhuizen en scholen niet door de subsidies voor de erediensten gefinancierd, maar wel door de begrotingen voor onderwijs en gezondheidszorg, respectievelijk. Een openbaar (ook als het katholiek is) ziekenhuis of school mag dus geen patiënten of leerlingen weigeren op basis van geloof. Ook niet als de betoelaging van de erediensten vrijwillig zou zijn zoals in Duitsland (want zelfs in zo'n systeem betaalt de niet-gelovige mee voor de ziekenhuizen en scholen met katholieke stempel).
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
|
![]() Gelovigen genieten evenzeer van die staatszaken, zij zullen dus voor beide moeten betalen. Zoals ik in mijn vorige post al uitlegde worden de katholieke ziekenhuizen en scholen niet gefinancierd door de subsidies voor de erediensten, dus daar mogen niet-gelovigen nog steeds gebruik van maken. Niet-katholieken kunnen aanduiden op het belastingformulier naar welke eredienst of overtuiging (of voor mijn part iets anders) dat deel van de belastingen gaat dat anders voor tussen de 80 en de 95 % automatisch naar de RKK stroomt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Maar mijn reactie was gericht tegen ribke, die aangaf dat ook de ziekenhuizen en scholen van katholieke inslag door gelovigen moesten betaald worden. In zo'n scenario worden die diensten helemaal niet openbaar en kunnen ze wel mensen weigeren op basis van geloof, levensovertuiging, keuze van cornflakes...Het is dan ook de voornaamste reden waarom ik tegen privé gefinancierde godsdiensten ben. Als de staat ze betaalt, kan de staat ze veel beter controleren en aan banden leggen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
En om te geloven moet je wel je verstand en vrije wil opgeven. Lijkt me een situatie zoals in Soviet RUsland waar alleen de overtuigde communisten aan de bak kwamen.
![]() |
![]() |
#16 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#17 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Reiligieuze discriminatie!
Als je iemand zou weigeren omdat die moslim is zou het discriminatie zijn. Iemand weigeren omdat hij niet religieus is kan dan weer wel. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Europees Commissaris
|
![]() Ik dacht dat hij water in wijn verandert heeft en broden en vissen gekloond.
![]() |
#20 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
Sinds Coens minister was zijn er in Vlaanderen ook gemeenten waar de enige lagere school in handen vd RKK is. Laatst gewijzigd door filosoof : 5 mei 2010 om 23:02. |
||
![]() |
![]() |