Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 5 mei 2010, 19:01   #1
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN

Piero's schermafbeelding

Standaard Ongelovig meisje van gymnasium verwijderd

God en Geld gaan in Beieren heel goed samen.

Citaat:
Meisje moet van gymnasium wegens ongeloof
ANP op 04 mei '10, 19:27, bijgewerkt 4 mei 2010 19:31

ILLERTISSEN - In Beieren is grote ophef ontstaan omdat de directeur van een gymnasium een 17-jarig meisje van school wil sturen omdat zij zich heeft laten uitschrijven uit de Rooms-Katholieke Kerk. Dit heeft de Zuid-Duitse krant Süddeutsche Zeitung dinsdag gemeld. De school wordt gerund door het bisdom Augsburg. De ouders van de leerlingen moeten een contract met het bisdom sluiten waarin staat dat de scholieren aan de godsdienstles deelnemen. De katholieke school is het enige gymnasium in het 16.000 inwoners tellende plaatsje Illertissen.

Uit protest tegen de houding van de directeur overwegen meer scholieren en volwassenen in Illertissen uit de Rooms-Katholieke Kerk te stappen. Ook in het districtparlement van Schwaben zijn al verhitte debatten gevoerd over het onderwerp. In Duitsland moet elk ingeschreven lid van de kerk een verplichte opslag op de inkomstenbelasting betalen. De kerk runt daarmee scholen, ziekenhuizen en crèches.
http://www.volkskrant.nl/buitenland/...egens_ongeloof

Laatst gewijzigd door Piero : 5 mei 2010 om 19:02.
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 mei 2010, 19:42   #2
Albrecht
Banneling

Standaard

Is het nu ook al verkeerd dat de Kerk financiële ondersteuning vraagt voor het onderhouden van scholen, ziekenhuizen en crèches? Denk je dat geld op de rug van de Bisschop groeit?

Laatst gewijzigd door Albrecht : 5 mei 2010 om 19:43.
Albrecht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 mei 2010, 20:00   #3
rikbe
Europees Commissaris

rikbe's schermafbeelding

Stuur een bericht via Skype™ naar rikbe
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Albrecht Bekijk bericht
Is het nu ook al verkeerd dat de Kerk financiële ondersteuning vraagt voor het onderhouden van scholen, ziekenhuizen en crèches? Denk je dat geld op de rug van de Bisschop groeit?
Zolang het het geld van gelovigen is zie ik er geen probleem in.
Mijn hobbies kosten ook geld.
Oud 5 mei 2010, 20:33   #4
jevaly
Provinciaal Statenlid

jevaly's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rikbe Bekijk bericht
zolang men dan niet-gelovigen mag weigeren in deze ziekenhuizen, scholen... zal men daar bij de Kerk ook geen probleem in zien. In feite is dat de roots van het katholicisme, verzorging en ondersteuning in ruil voor geloof en trouw aan de ene ware god.
jevaly is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 mei 2010, 20:49   #5
Raven

Raven's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Albrecht Bekijk bericht
Er was ne gast 2000 jaar geleden die vanalles uit het niks kon toveren. Het is dan ook het minst dat we kunnen verwachten van mannen van god...
Oud 5 mei 2010, 20:51   #6
jevaly
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raven Bekijk bericht
Er was ne gast 2000 jaar geleden die vanalles uit het niks kon toveren. Het is dan ook het minst dat we kunnen verwachten van mannen van god...
Ah ja? Wat heeft Jezus uit het niets getoverd?
Oud 5 mei 2010, 20:56   #7
Inno
Minister-President

Inno's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wel dat lijkt mij een interessante deal in wording. Gelovigen betalen enkel voor hun geloofsinstelling en ongelovigen voor de staatszaken?
Inno is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 mei 2010, 20:59   #8
rikbe
Europees Commissaris

rikbe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jevaly Bekijk bericht
zolang men dan niet-gelovigen mag weigeren in deze ziekenhuizen, scholen... zal men daar bij de Kerk ook geen probleem in zien.
Hoe gaan ze het verschil tussen een gelovige en niet gelovige zien?

Citaat:
In feite is dat de roots van het katholicisme, verzorging en ondersteuning in ruil voor geloof en trouw aan de ene ware god.
Een koehandel dus. En ik die dacht dat ze uit naastenliefde deden. Weer een illusie minder.
Oud 5 mei 2010, 21:00   #9
Mahalingam
Minister

Mahalingam's schermafbeelding

Standaard

Ik lees in het bericht toch echt:
"De ouders van de leerlingen moeten een contract met het bisdom sluiten waarin staat dat de scholieren aan de godsdienstles deelnemen."
Dus zolang zij aan die lessen deelneemt is er geen probleem. Iets anders wordt het natuurlijk als die lessen alleen toegankelijk zijn voor niet-uitgeschreven Katholieken. Zij is niet uitgeschreven uit de kerk. Nergens wordt vermeld dat zij zich buiten de kerk heeft gesteld. Dus dat 'ongelovig' is nergens in het bericht terug te vinden.

Laatst gewijzigd door Mahalingam : 5 mei 2010 om 21:02.
Mahalingam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 mei 2010, 21:11   #10
jevaly
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Hoe gaan ze het verschil tussen een gelovige en niet gelovige zien?
degene die betaalt is gelovig, hoe dacht u dat dat gaat in de states?
Citaat:
Een koehandel dus. En ik die dacht dat ze uit naastenliefde deden. Weer een illusie minder.
heel rationeel bekeken is dat een win-win: als je gelooft, wordt je geholpen en doordat je gelooft help je de Kerk die door jouw steun weer meer mensen kan helpen enz.
Oud 5 mei 2010, 21:39   #11
Steve_M

Steve_M's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
zolang men dan niet-gelovigen mag weigeren in deze ziekenhuizen, scholen... zal men daar bij de Kerk ook geen probleem in zien. In feite is dat de roots van het katholicisme, verzorging en ondersteuning in ruil voor geloof en trouw aan de ene ware god.
Toe maar ... voor zover ik weet worden ziekenhuizen en scholen niet door de subsidies voor de erediensten gefinancierd, maar wel door de begrotingen voor onderwijs en gezondheidszorg, respectievelijk. Een openbaar (ook als het katholiek is) ziekenhuis of school mag dus geen patiënten of leerlingen weigeren op basis van geloof. Ook niet als de betoelaging van de erediensten vrijwillig zou zijn zoals in Duitsland (want zelfs in zo'n systeem betaalt de niet-gelovige mee voor de ziekenhuizen en scholen met katholieke stempel).
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 mei 2010, 21:41   #12
Steve_M

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Inno Bekijk bericht
Wel dat lijkt mij een interessante deal in wording. Gelovigen betalen enkel voor hun geloofsinstelling en ongelovigen voor de staatszaken?
Gelovigen genieten evenzeer van die staatszaken, zij zullen dus voor beide moeten betalen. Zoals ik in mijn vorige post al uitlegde worden de katholieke ziekenhuizen en scholen niet gefinancierd door de subsidies voor de erediensten, dus daar mogen niet-gelovigen nog steeds gebruik van maken. Niet-katholieken kunnen aanduiden op het belastingformulier naar welke eredienst of overtuiging (of voor mijn part iets anders) dat deel van de belastingen gaat dat anders voor tussen de 80 en de 95 % automatisch naar de RKK stroomt.
Oud 5 mei 2010, 21:47   #13
jevaly
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M Bekijk bericht
Toe maar ... voor zover ik weet worden ziekenhuizen en scholen niet door de subsidies voor de erediensten gefinancierd, maar wel door de begrotingen voor onderwijs en gezondheidszorg, respectievelijk. Een openbaar (ook als het katholiek is) ziekenhuis of school mag dus geen patiënten of leerlingen weigeren op basis van geloof. Ook niet als de betoelaging van de erediensten vrijwillig zou zijn zoals in Duitsland (want zelfs in zo'n systeem betaalt de niet-gelovige mee voor de ziekenhuizen en scholen met katholieke stempel).
Uiteraard, en hetgeen nu blijkbaar gebeurd is in Duitsland is op zijn zachtst gezegd niet netjes.

Maar mijn reactie was gericht tegen ribke, die aangaf dat ook de ziekenhuizen en scholen van katholieke inslag door gelovigen moesten betaald worden. In zo'n scenario worden die diensten helemaal niet openbaar en kunnen ze wel mensen weigeren op basis van geloof, levensovertuiging, keuze van cornflakes...Het is dan ook de voornaamste reden waarom ik tegen privé gefinancierde godsdiensten ben. Als de staat ze betaalt, kan de staat ze veel beter controleren en aan banden leggen.
Oud 5 mei 2010, 21:53   #14
Steve_M

Standaard

Citaat:
Uiteraard, en hetgeen nu blijkbaar gebeurd is in Duitsland is op zijn zachtst gezegd niet netjes.

Maar mijn reactie was gericht tegen ribke, die aangaf dat ook de ziekenhuizen en scholen van katholieke inslag door gelovigen moesten betaald worden. In zo'n scenario worden die diensten helemaal niet openbaar en kunnen ze wel mensen weigeren op basis van geloof, levensovertuiging, keuze van cornflakes...Het is dan ook de voornaamste reden waarom ik tegen privé gefinancierde godsdiensten ben. Als de staat ze betaalt, kan de staat ze veel beter controleren en aan banden leggen.
Oh sorry, dan had ik te snel gelezen. Het spreekt voor zich dat als de ziekenhuizen en scholen volledig door de gemeenschap van gelovigen moeten gefinancierd worden, dat het gebruik ervan dan is voorbehouden aan de gelovigen die ervoor betalen. Ik ben zelf ook niet voor het afschaffen van subsidies aan het vrij onderwijs of aan katholieke ziekenhuizen, wel voor het afschaffen of op zijn minst herverdelen van de subsidies aan de verschillende geloofsgemeenschappen, zodat die de samenstelling van de bevolking beter weerspiegelen. Een beetje zoals het Duitse systeem dus.
Oud 5 mei 2010, 22:35   #15
rikbe
Europees Commissaris

rikbe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
heel rationeel bekeken is dat een win-win: als je gelooft, wordt je geholpen en doordat je gelooft help je de Kerk die door jouw steun weer meer mensen kan helpen enz.
En als je niet gelooft kan je kreperen? Wel, dat is beter dan vroeger toen ze de niet gelovigen veroordeelden tot de brandstapel of galg.
En om te geloven moet je wel je verstand en vrije wil opgeven.
Lijkt me een situatie zoals in Soviet RUsland waar alleen de overtuigde communisten aan de bak kwamen.
Oud 5 mei 2010, 22:38   #16
rikbe
Europees Commissaris

rikbe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M Bekijk bericht
Oh sorry, dan had ik te snel gelezen. Het spreekt voor zich dat als de ziekenhuizen en scholen volledig door de gemeenschap van gelovigen moeten gefinancierd worden, dat het gebruik ervan dan is voorbehouden aan de gelovigen die ervoor betalen. Ik ben zelf ook niet voor het afschaffen van subsidies aan het vrij onderwijs of aan katholieke ziekenhuizen, wel voor het afschaffen of op zijn minst herverdelen van de subsidies aan de verschillende geloofsgemeenschappen, zodat die de samenstelling van de bevolking beter weerspiegelen. Een beetje zoals het Duitse systeem dus.
In Denemarken is hetzelfde systeem. Mijn vriendin probeert al een jaar lang zich te laten ontdopen, om minder belastingen te betalen, maar ze krijgt geen antwoord op haar brieven.
Oud 5 mei 2010, 22:43   #17
bgf324
Secretaris-Generaal VN

bgf324's schermafbeelding

Standaard

Reiligieuze discriminatie!

Als je iemand zou weigeren omdat die moslim is zou het discriminatie zijn. Iemand weigeren omdat hij niet religieus is kan dan weer wel.
bgf324 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 mei 2010, 22:47   #18
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ah ja? Wat heeft Jezus uit het niets getoverd?
Broden, wijn, vissen?
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 mei 2010, 22:52   #19
rikbe
Europees Commissaris

rikbe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Broden, wijn, vissen?
Ik dacht dat hij water in wijn verandert heeft en broden en vissen gekloond.
Oud 5 mei 2010, 22:59   #20
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
God en Geld gaan in Beieren heel goed samen.
Meisje moet van gymnasium wegens ongeloof
ANP op 04 mei '10, 19:27, bijgewerkt 4 mei 2010 19:31

ILLERTISSEN - In Beieren is grote ophef ontstaan omdat de directeur van een gymnasium een 17-jarig meisje van school wil sturen omdat zij zich heeft laten uitschrijven uit de Rooms-Katholieke Kerk. Dit heeft de Zuid-Duitse krant Süddeutsche Zeitung dinsdag gemeld. De school wordt gerund door het bisdom Augsburg. De ouders van de leerlingen moeten een contract met het bisdom sluiten waarin staat dat de scholieren aan de godsdienstles deelnemen. De katholieke school is het enige gymnasium in het 16.000 inwoners tellende plaatsje Illertissen.

Uit protest tegen de houding van de directeur overwegen meer scholieren en volwassenen in Illertissen uit de Rooms-Katholieke Kerk te stappen. Ook in het districtparlement van Schwaben zijn al verhitte debatten gevoerd over het onderwerp. In Duitsland moet elk ingeschreven lid van de kerk een verplichte
opslag op de inkomstenbelasting betalen. De kerk runt daarmee scholen, ziekenhuizen en crèches.
http://www.volkskrant.nl/buitenland/...egens_ongeloof
Citaat:
De katholieke school is het enige gymnasium
D�*�*r zit 't probleem: het locale onderwijsmonopolie vd kerk in die gemeente.

Sinds Coens minister was zijn er in Vlaanderen ook gemeenten waar de enige lagere school in handen vd RKK is.

Laatst gewijzigd door filosoof : 5 mei 2010 om 23:02.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:27.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be