![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Minister
|
![]() Ik zou zeggen dat het doel van deze thread is om op basis van eigen inzicht een voorspelling te doen van hoe de verkiezingsuitslag er zal uitzien én waarom. Dus gelieve niet af te komen met één en andere uitslag van weeral een opiniepeiling, of te vervallen in vervelende welles-nietesspelletjes. Gewoon welke uitslag en waarom.
Laat me bij wijze van voorbeeld beginnen (enkel voor Vlaanderen) ... De NV-A wordt de grote winnaar van de komende verkiezingen omdat deze een diepe, communautaire teint hebben. Dat is natuurlijk een vrij eenvoudige verklaring. Belangrijk om weten is waar die stemmen vandaan zullen komen. In de eerste plaats van het Vlaams Belang natuurlijk, die de grootste verliezer wordt van deze verkiezingen (ondanks de communautaire aard van die verkiezingen). Veel VB-stemmers zijn proteststemmers die zo goed als niet weten waarvoor het VB staat. Die mensen zien in NV-A een goed alternatief. Een alternatief dat - in tegenstelling tot het VB - wél een verschil kan maken. Ten tweede zal de NV-A stemmen aantrekken vanuit LDD, een partij die na drie jaar zal ten ondergaan. Eigenlijk zal NV-A de meeste van die stemmen via een omweg aan zich binden. LDD haalde veel VB-stemmen de vorige verkiezingen en die zullen nu bijna integraal naar NV-A gaan. Een deel van de vroegere VLD-stemmers zal niet terugkeren naar die VLD maar zullen zich ook in het NV-A-stemmenarsenaal opstellen. Tot slot zal NV-A vanuit zowel CD&V, als vanuit VLD, stemmen halen, waarbij vooral de CD&V dit zal voelen. LDD en VB zullen worden gedecimeerd. De LDD-voorman deed er de afgelopen drie jaar alles aan om zijn partij van binnenuit te saboteren en naar buiten uit bestaat de perceptie van een bende ongeregelde ruziemakers. Jean-Marie De Decker heeft het - zoals te verwachten was - zelf verkorven. De teloorgang van het Vlaams Belang werd tijdens de vorige verkiezing al ingezet en zal tijdens de volgende verkiezingen zeer expliciet worden als gevolg van de geloofwaardige kracht van NV-A. Eens de grote verkiezingsnederlaag een feit is zal binnen VB een danige, interne strijd ontstaan waardoor de kans groot is dat ze hieraan ten ondergaat. CD&V zal om begrijpelijke redenen verliezen, maar de kans is zeer groot dat dit verlies, door het vooruitschuiven van Marianne Thijssens als boegbeeld, wordt geminimaliseerd tot enkele procenten. Binnen CD&V leeft de gedachte dat een verlies van slechts drie procent een overwinning is. De VLD zal stemmen verliezen aan NV-A, maar bij LDD wordt dan weer aan stemmenrecuperatie gedaan. Afwachten natuurlijk welk van de twee het zwaarste weegt, maar ik vermoed het eerste. Ik voorspel dus licht verlies voor VLD. Dan komen we bij de SP.A die er alles aan zal doen om het communautair karakter van de verkiezingen (waarin zij geen enkele rol van betekenis speelt), om te buigen naar een socio-economisch karakter. Zij zal hier niet in slagen. SP.A zal echter geen stemmenverlies boeken als gevolg van de communautaire strijd (die vooral ter rechterzijde van het centrum wordt uitgevochten). De SP.A zal stemmen verliezen (weliswaar niet massaal) aan de ideologische strijd ter linkerzijde. Geen van de facties die zich aan de uiterste linkerzijde bevinden zal na de verkiezingen een rol van betekenis spelen, maar ze zullen wel verantwoordelijk zijn voor een verdere verzwakking van de linkerzijde. Voor de SP.A voorzie ik een licht verlies dat hooguit anderhalf procent zal bedragen. Groen! zal de constante van deze verkiezingen zijn door zich in status quo te handhaven. Hun kiezers hebben in het linkse vlak niet echt een alternatief en zullen zich verheven voelen boven al het 'krijgsgewoel'.
![]() |
#2 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() En de pro-Belgische vloedgolf van de BUB?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
![]() Even ernstig: Chunga's analyse lijkt mij vrij doordacht. Het is ook het voorspelbare scenario. Elke verkiezing zorgt echter wel voor verrassingen. Ik denk dat er eigenlijk nog veel kan bewegen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
![]() In een lijstje van verliezend naar winnend:
VB - CD&V - LDD - VLD - SPa - GROEN! - NVA en dit zal leiden tot: NVA > CD&V > VLD > SPa > VB > GROEN! > LDD Maar ik zie GROEN! meer winnen dan tot nu toe gedacht.
![]() ![]() Laatst gewijzigd door Steben : 5 mei 2010 om 08:36. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
![]() Ik vraag mij af wat de impact gaat zijn van de zeer zware crisis waar de EU en de Eurozone momenteel doorgaan. Als de Euro straks nog meer in gevaar komt zou dat toch wel een impact kunnen hebben denk ik.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Minister
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#7 | |
|
![]() Citaat:
Steven Vanackere is the coming man.
![]() |
![]() |
#8 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
nu ik : lijstje van verliezend naar winnend LDD- CD&V -VB - SPa - GROEN! - VLD - NVA dit leidt tot NVA > CD&V > VLD > VB > SPa > GROEN! > LDD 31% 18% 16% 15% 11 % 7% 2% |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
|
![]() Een vrij grove onderschatting van Thyssen. Heeft in Europees Parlement overigens wel wat meer gedaan dan de meeste Belgische parlementsleden. En heeft als voorzitter een sterk parcours gelopen in moeilijke omstandigheden.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
|
![]() Citaat:
tenzij ze een "Thatcherke" doet: de excuusvrouw voor de klap die op eigen kracht pardoes 12 jaar regeerde.
![]() ![]() Laatst gewijzigd door Steben : 5 mei 2010 om 08:48. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
|
![]() Ik vrees dat ons land niet gemaakt is voor Thatcheriaanse figuren. Maar Thyssen zou wel eens onverwacht sterk kunnen scoren.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
24% - 18% - 15% - 15% - 13% - 10% - 3%
![]() |
![]() |
#13 |
|
![]() Ze heeft er de achtegrond voor (ondernemers), maar niet de achterban (ACW)
![]() |
#14 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik kan wel iets zeggen over mijn wensen en mijn dromen,
maar niks gefundeerd. Hoeveel mensen die vorige keer tot die 800.000 behoorden, voelen zich nu verraden door het gebrek aan rezultaat ? Hoeveel van hen zijn boos omdat hij stopte met het been stijf te houden ? Hoeveel mensen die Belang stemden, zijn gevoelig voor de interne strubbelingen, of hoeveel zijn er die dat erbij pakken als 'het is overal al eens ruzie, dat maakt de zaak niet' ? Hoeveel liberaal-overtuigde stemmers vinden dat ofwel de vld, ofwel de ldd de enige echte liberale partij was; en hoeveel zijn er van gedacht veranderd ? Hoeveel Vlamingen meer dan vorige keer, vinden nu dat de frankofonen eens mogen stoppen met hun superieur opleggen van hun wetten en gebruiken, hun lonken naar gebiedsuitbreiding, naar onwil om zich aan te passen als ze naar Vlaanderen verhuizen ..?
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() de NVA zal winnen, dat staat vast. maar dan komen toch wat vragen:
hoeveel zullen ze winnen, van wie gaan ze de stemmen pikken, worden ze de grootste partij? het probleem is natuurlijk dat ze de gedoodverfde winnaar zijn, maw in feite kunnen ze enkel maar verliezen. Alleen als ze effectief een 25% halen en dus de grootste Vlaamse partij worden, zal er gesproken worden van een overwinning. wel, dat cijfer is onrealistisch, als de NVA een 20% haalt, zal het veel zijn. dat is een winst van 7%punt, en dus een stijging van meer dan 50%!
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
![]() |
![]() |