![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen. |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Minister-President
|
![]() Gaat de N-VA de kiesdrempel waar ze zich 8 jaar geleden (terecht) nog zo over opwonden als zijnde ondemocratisch afschaffen? En de provinciale kiesomschrijvingen?
Of wordt dat soort basic democratische overwegingen wat minder als de 16 wenkt? |
![]() |
![]() |
#2 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() dat is nu niet belangrijk. Er zijn belangrijkere zaken te regelen.
#3 |
Minister-President
|
![]() Dat moet vandaag nog niet, hè Duvelke. Dat mag voor mijn part de allerlaatste beslissing van het parlement zijn deze legislatuur.
|
![]() |
![]() |
#4 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() hangt dat ook niet een beetje af van de eventuele coalitiepartners?
dat wordt trouwens een interessante vraag binnenkort. stel dat er eventueel een regering komt met de NVA, op wat gaan ze afgerekend worden? gaan de diehard Vlaams-nationalisten en rabiate tegenstanders de NVA compleet afbreken als ze niet 100% van hun programma bereiken?
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
![]() |
![]() |
#5 | |
|
![]() Citaat:
Wanneer men in de loop der jaren vaststelt dat het samenwonen van volkeren alleen maar tot onenigheden en misbruiken leidt, territoriale grenzen niet meer geëerbiedigd worden, noch de grondwet die de samenwoners zou moeten binden, kan men beter scheiden vooraleer het tot bloedvergieten komt. Vlaanderen met zijn hoofdstad Brussel, neemt dus vanaf deze moment alle machten die een staat nodig heeft om zijn bestaan te verzekeren en trekt zijn grenzen waar deze laatst onderling zijn overeen gekomen. |
|
![]() |
![]() |
#6 |
|
![]() Als Bart bij de koning wordt geroepen, gaat die dan zeggen, meneer, eigenlijk kom ik je C4 afleveren
![]()
Wanneer men in de loop der jaren vaststelt dat het samenwonen van volkeren alleen maar tot onenigheden en misbruiken leidt, territoriale grenzen niet meer geëerbiedigd worden, noch de grondwet die de samenwoners zou moeten binden, kan men beter scheiden vooraleer het tot bloedvergieten komt. Vlaanderen met zijn hoofdstad Brussel, neemt dus vanaf deze moment alle machten die een staat nodig heeft om zijn bestaan te verzekeren en trekt zijn grenzen waar deze laatst onderling zijn overeen gekomen. |
![]() |
![]() |
#7 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Hij zal hem in ieder geval graag zien komen, maar kan de koning wel iets anders doen dan de nva feliciteren, want als de koning nu gaat moeilijk doen dan is het pas echt met hem gedaan
|
![]() |
![]() |
#8 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Ik stel vast dat meestal de partijen die zelf door de kiesdrempel en kleine kieskringen benadeeld worden zo'n afschaffingen willen. De kiesdrempel van 5%, die toch weinig uithaalt doordat de kleine kieskringen de normale drempel meestal al boven de 5% leggen, zie ik hen nog wel afschaffen, maar laten we dat afwachten. De provinciale kieskringen zie ik echter niet afgeschaft worden, aangezien de N-VA veel belang hecht aan de verschillen tussen delen van het land. Een federale kieskring zijn ze al zeker tegen, daar heb ik al een artikel over gezien op hun site. In het beste geval zie ik ze instemmen met het vervangen van de huidige 11 kieskringen door 2 kieskringen; een Vlaamse en een Waalse. |
|
![]() |
![]() |
#9 |
Minister-President
|
![]() Ik vraag me af wat ze daar bij Groen over vinden heden. Ze hebben die wet zelf gestemd en zelf erdoor getroffen geweest. Ik vraag me af of ze nog steeds achter die kiesdrempel staan, nu Groen weeral heeft zitten flirten met die kiesdrempel (Limburg).
#10 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De kiesdrempel kan enkel afgeschaft worden als we naar een federale kieskring gaan en dan nog zal er een kiesdrempel zijn van 0,67% voor de kamer en 2,5 voor de senaat, tenzij je natuurlijk de restzetels naar de kleinste partijen laat gaan.
Laatst gewijzigd door fox : 14 juni 2010 om 14:58. |
![]() |
![]() |
#11 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
#12 |
|
![]() Dat zou mooi zijn. Ik heb die kiesdrempel altijd al onzinnig en gewoonweg ondemocratisch gevonden. Ik vrees echter dat de coalitiepartners daar wel eens een andere mening over zouden kunnen op nahouden, aangezien zij die toen hebben ingevoerd.
|
![]() |
![]() |
#13 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Die kiesdrempel zal dan afhankelijk zijn van de resultaten en niet vastliggen op 0,67% bij de Kamer en 2,5% voor de Senaat zoals je beweert. Extreem voorbeeldje Kamer: Partij A haalt 0,6% van de stemmen en alle andere partijen halen minder dan 0,0004%. In dit geval zou Partij A de 150 grootste quotiënten behalen en dus 150 zetels krijgen. Jouw cijfers zouden volgens mij juist zijn bij het systeem van de grootste overschotten als methode van zetelverdeling. En dan nog, alleen zoals die methode in Nederland toegepast wordt; wie niet minstens één keer 100% gedeeld door aantal zetels behaalt, komt niet in aanmerking voor een restzetel of iets dergelijks. Wij gebruiken echter methode-D'Hondt. Laatst gewijzigd door Robinus V : 14 juni 2010 om 15:07. |
|
![]() |
![]() |
#14 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Als ze tijd over hebben kunnen ze dat eens overwegen.
|
![]() |
![]() |
#15 |
Minister-President
|
![]() Ik zit me eigenlijk ook af te vragen hoe hij de koning zal aanspreken....
Zegt hij Sire ? Zijne majesteit ? Of valt hij met de deur in huis en is het van "zeg het ne keer Berten" ? Wou dak een vlieg was ![]()
#16 |
Europees Commissaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Minister-President
|
![]() Ik ook, om dan op zijn bureau te sch...
#18 |
Banneling
|
![]() Ik stel voor een kiesdrempel van 20% in te voeren
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Ik ben voor een Vlaamse en Waalse kieskring en afscahhfing van de kiesdrempel. (In Brussel kunnen ze kiezen welke lijst ze willen invullen)
Als compensatie voor BHV kan men eventueel de senaat laten verkiezen in een federale kieskring, maar dan wel evenredig verdeeld. Geen vast aantal zitjes voor franstaligen! Laatst gewijzigd door flamingant : 14 juni 2010 om 16:31. |
![]() |