Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 1 juni 2010, 19:49   #1
Max van Dietschland
Perm. Vertegenwoordiger VN

Max van Dietschland's schermafbeelding

Standaard Aan de hypocriete sossen: samenvallende verkiezingen of niet ?

Ik hoorde Gennez altijd maar kakelen over samenvallende verkiezingen, dat wil zeggen Vlaanderen en federaal samen verkiezingen houden. Dat betekent dus dat de Kamer en de Senaat voor vijf jaar niet vroegtijdig kan ontbonden worden.

Het vreemd was dat Bruno Tobback bij de laatste kamerzitting stond te jubelen dat hij de artikelen ter herziening van de grondwet kon goedkeuren, waardoor de kamer vroegtijdig ontbond en er dus vervroegde verkiezingen kwamen. Kan de Spa mij duidelijk maken wat het nu wil, legislatuurparlementen of de mogelijkheid voor vervroegde verkiezingen ?

Wat als de volgende samenstelling van het parlement totaal niet werkbaar is, dan gewoon blijven zitten en poen scheppen ?

Samenvallende verkiezingen zijn gewoon onmogelijk. Ik ben zelfs voorstander dat het Vlaams Parlement vervroegd kan ontbonden worden.

https://x.com/dietschland
Max van Dietschland is offline  
Oud 1 juni 2010, 19:54   #2
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Max van Dietschland Bekijk bericht
Ik hoorde Gennez altijd maar kakelen over samenvallende verkiezingen, dat wil zeggen Vlaanderen en federaal samen verkiezingen houden. Dat betekent dus dat de Kamer en de Senaat voor vijf jaar niet vroegtijdig kan ontbonden worden.

Het vreemd was dat Bruno Tobback bij de laatste kamerzitting stond te jubelen dat hij de artikelen ter herziening van de grondwet kon goedkeuren, waardoor de kamer vroegtijdig ontbond en er dus vervroegde verkiezingen kwamen. Kan de Spa mij duidelijk maken wat het nu wil, legislatuurparlementen of de mogelijkheid voor vervroegde verkiezingen ?

Wat als de volgende samenstelling van het parlement totaal niet werkbaar is, dan gewoon blijven zitten en poen scheppen ?

Samenvallende verkiezingen zijn gewoon onmogelijk. Ik ben zelfs voorstander dat het Vlaams Parlement vervroegd kan ontbonden worden.
Zo zal het inderdaad werken. Wanneer de regering niet meer werkt, dan houden we gewoon nog een paar jaren de schijn vol. Of we gooien de groenen eruit en nemen de VLD er voor in de plaats.
Zwartengeel is offline  
Oud 1 juni 2010, 19:55   #3
jevaly
Provinciaal Statenlid

jevaly's schermafbeelding

Standaard

seg, lees het kiesprogramma eh, of verwacht ge dat Caroline hier tegen u komt lullen.

Ge hoopt voorzeker dat een of andere marginaal met te veel tijd dat voor u opzoekt!?

nu, ik zal het niet zijn die u zegt dat ge dat hier kunt vinden onder puntje 183:

Citaat:
183 Vanaf 2014 organiseren we om de vijf jaar samenvallende Vlaamse, Europese en federale verkiezingen. Ons land heeft nood aan politieke stabiliteit en aan een regering die de problemen van de mensen kan aanpakken. Bij samenvallende verkiezingen staan kandidaten ook nog slechts op één lijst, en komt er dus een einde aan het regelmatig veranderen van parlement door de verkozenen.
jevaly is offline  
Oud 1 juni 2010, 20:02   #4
Max van Dietschland

Max van Dietschland's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jevaly Bekijk bericht
seg, lees het kiesprogramma eh, of verwacht ge dat Caroline hier tegen u komt lullen.

Ge hoopt voorzeker dat een of andere marginaal met te veel tijd dat voor u opzoekt!?

nu, ik zal het niet zijn die u zegt dat ge dat hier kunt vinden onder puntje 183:
Blijkbaar zijn Bruno Tobback en Gennez het dan niet eens met elkaar of wat ?

Wat was Bruno Tobback toch bij dat die verfoeilijke regering van stilstand kon vallen en er vervroegde verkiezingen kwamen ? Wat zal het nu zijn ? Of moeten er enkel vervroegde verkiezingen komen wanneer er geen sossen in de regering zitten ?

https://x.com/dietschland

Laatst gewijzigd door Max van Dietschland : 1 juni 2010 om 20:03.
Max van Dietschland is offline  
Oud 1 juni 2010, 20:27   #5
AsGardSGO
Minister

AsGardSGO's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Bijna was ik ook in die val getrapt die tijdelijke zinsverbijstering van de voorstellende ministers. Het was een gekke en leuke gedachte welke in feite nog uitvoerbaar is (of gemaakt kan worden) maar onwenselijk voor diezelfde reden.
Enige positieve zou aan hun kant zijn; als stemmen dan toch de enige invloed is die we zouden hebben is de uitvoereing van dez kronkel een verdere afbreuk aan het zogenaamde democratische proces.
Nee wat mij betreft is dat definitief uit te sluiten in het huidge systeem!
Ik wacht of beter hoop nog steeds op de referendums bij belangrijke beslissingen.
"If you can"t explain it simply, you don't understand it enough"
- Albert Einstein
AsGardSGO is offline  
Oud 1 juni 2010, 20:52   #6
Karel Martel B

Karel Martel B's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat als de volgende samenstelling van het parlement totaal niet werkbaar is
In hoeverre is dat te onderscheiden van de normale situatie?
Oud 1 juni 2010, 20:59   #7
EddyBal

EddyBal's schermafbeelding

Standaard

Wat als binnen de termijn de regering het vertrouwen verliest? En niemand wil invallen? Totale blokkering. regering van lopende zaken voor 4 jaar als dat na 1 jaar gebeurt ????

Ach eerst zien of men NU nog wel een of andere regering op de been krijgt.
Wanneer men in de loop der jaren vaststelt dat het samenwonen van volkeren alleen maar tot onenigheden en misbruiken leidt, territoriale grenzen niet meer geëerbiedigd worden, noch de grondwet die de samenwoners zou moeten binden, kan men beter scheiden vooraleer het tot bloedvergieten komt. Vlaanderen met zijn hoofdstad Brussel, neemt dus vanaf deze moment alle machten die een staat nodig heeft om zijn bestaan te verzekeren en trekt zijn grenzen waar deze laatst onderling zijn overeen gekomen.
EddyBal is offline  
Oud 1 juni 2010, 21:41   #8
Julianus
Lokaal Raadslid

Julianus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Blijkbaar zijn Bruno Tobback en Gennez het dan niet eens met elkaar of wat ?

Wat was Bruno Tobback toch bij dat die verfoeilijke regering van stilstand kon vallen en er vervroegde verkiezingen kwamen ? Wat zal het nu zijn ? Of moeten er enkel vervroegde verkiezingen komen wanneer er geen sossen in de regering zitten ?
U snapt het blijkbaar niet, doordat er nu (2010) federale verkiezingen zijn, zijn er in 2014 federale EN gewestelijke verkiezingen... Natuurlijk is Bruno blij. Ik weet ook dat die samenvallende verkiezingen eenmalig zouden zijn, tenzij men in de staatshervorming (als die er ooit komt) de wet verandert die ook op het federale niveau een 5-jarig legislatuurparlement invoert (dat is niet onmogelijk want dit jaar beleven we de eerste vervroegde verkiezingen sinds 1987...)
Oud 1 juni 2010, 21:47   #9
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jevaly Bekijk bericht

Als de mensen een probleem hebben met hun speenballen, hoe gaan ze dat dan aanpakken? Dat zinnetje," voor de mensen" wordt stilaan een afgedraaid plaatje. Nu denken de sossen dat ze daar misschien ook nog wat mee kunnen oogsten.

Laatst gewijzigd door Garry : 1 juni 2010 om 21:49.
Garry is offline  
Oud 1 juni 2010, 21:52   #10
ecrins
Vreemdeling

ecrins's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Julianus Bekijk bericht
U snapt het blijkbaar niet, doordat er nu (2010) federale verkiezingen zijn, zijn er in 2014 federale EN gewestelijke verkiezingen... Natuurlijk is Bruno blij. Ik weet ook dat die samenvallende verkiezingen eenmalig zouden zijn, tenzij men in de staatshervorming (als die er ooit komt) de wet verandert die ook op het federale niveau een 5-jarig legislatuurparlement invoert (dat is niet onmogelijk want dit jaar beleven we de eerste vervroegde verkiezingen sinds 1987...)
Die man snapt het sowieso niet. Zijn avatar gezien? Hoe wereldvreemd kan je zijn om Cyrieleken nog te aanbidden.

Getekend,
Een echte Vlaams Nationalist, met een grondige hekel aan diegene die zulks onrealistisch gezwets van pedopriestertjes volgen.
ecrins is offline  
Oud 1 juni 2010, 21:56   #11
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Legt u mij dan eens uit waarom een voorstander van een legislatuurparlement blij is met de ontbinding van het parlement.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline  
Oud 1 juni 2010, 22:53   #12
EddyBal

Standaard

Citaat:
2007? Verafstoot rap verkiezingen uitgeschreven om niet aan de uitspraak over BHV te moeten voldoen?
Wanneer men in de loop der jaren vaststelt dat het samenwonen van volkeren alleen maar tot onenigheden en misbruiken leidt, territoriale grenzen niet meer geëerbiedigd worden, noch de grondwet die de samenwoners zou moeten binden, kan men beter scheiden vooraleer het tot bloedvergieten komt. Vlaanderen met zijn hoofdstad Brussel, neemt dus vanaf deze moment alle machten die een staat nodig heeft om zijn bestaan te verzekeren en trekt zijn grenzen waar deze laatst onderling zijn overeen gekomen.
EddyBal is offline  
Oud 1 juni 2010, 22:59   #13
EddyBal

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Legt u mij dan eens uit waarom een voorstander van een legislatuurparlement blij is met de ontbinding van het parlement.
Die eis is zoiets als het verbod om op te komen in een verkiezing als je al ergens zetelt, en ontslag zou moeten nemen alvorens je op de lijst komt. Iedereen is voorstander, maar niemand krijgt het gestemd...
EddyBal is offline  
Oud 2 juni 2010, 05:35   #14
Scherven A. Mok
Banneling

Standaard

Onze politici kunnen gewoon niet om met democratie en macht. Er zijn overal altijd verkiezingen aan de gang. Zorg dat uw kiezers geïnteresseerd zijn zodat ze u beoordelen op dat waarop je moet beoordeeld worden en niet op beleid dat niet voor ligt ipv samenvallende verkiezingen te eisen. We kunnen anders misschien samenvallende verkiezingen eisen op Europees vlak. Dat zou nog een pak meer moeilijkheden schelen.
Scherven A. Mok is offline  
Oud 2 juni 2010, 06:10   #15
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Democratie is het belangrijkst. Gewoon geen belgisch gezeik, gewoon Vlaanderen onafhankelijk!
liberalist_NL is offline  
Oud 2 juni 2010, 06:30   #16
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AsGardSGO Bekijk bericht
Bijna was ik ook in die val getrapt die tijdelijke zinsverbijstering van de voorstellende ministers. Het was een gekke en leuke gedachte welke in feite nog uitvoerbaar is (of gemaakt kan worden) maar onwenselijk voor diezelfde reden.
Enige positieve zou aan hun kant zijn; als stemmen dan toch de enige invloed is die we zouden hebben is de uitvoereing van dez kronkel een verdere afbreuk aan het zogenaamde democratische proces.
Nee wat mij betreft is dat definitief uit te sluiten in het huidge systeem!
Ik wacht of beter hoop nog steeds op de referendums bij belangrijke beslissingen.
het doel is dat ze minder 'jobhopping' doen van de ene verkiezing naar d eandere, en dat ze stoppen met de lijst vol t eproppen met dezelfde namen... De politieke incestcultuur van 'ik-ik-ik'

politics heeft trouwens een mooie statistiek online staan van de politieke recyclage...

Laatst gewijzigd door brother paul : 2 juni 2010 om 06:30.
brother paul is offline  
Oud 2 juni 2010, 07:43   #17
Steben

Steben's schermafbeelding

Standaard

samenvallend verkiezingen ...
Het probleem hiermee is de aard van het systeem.
Geen enkel federaal land heeft samenvallende verkiezingen. Geen enkel federaal land heeft tevens twee partijenregio's. In een federatie zijn er weldegelijk gelijke partijen, maar verschillende verkiezingen.
Straks gaan we ook de gemeentelijke verkiezingen samen moeten organiseren met de federale om het land te redden.
Steben is nen goeie kerel
leve de manmanman club
Steben is offline  
Oud 2 juni 2010, 07:57   #18
EddyBal

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
het doel is dat ze minder 'jobhopping' doen van de ene verkiezing naar d eandere, en dat ze stoppen met de lijst vol t eproppen met dezelfde namen... De politieke incestcultuur van 'ik-ik-ik'

politics heeft trouwens een mooie statistiek online staan van de politieke recyclage...
Linkje?
EddyBal is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:12.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be