Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 3 juni 2010, 10:52   #1
Torkilson
Gouverneur

Torkilson's schermafbeelding

Standaard Geheim van stemming, recht of plicht?

uit:

Verkiezingen van de federale wetgevende kamers
van 13 juni 2010

Onderrichten aan de voorzitters van de stembureaus
met traditionele stemming

Citaat:
Stempel met vermelding "teruggenomen stembiljet"

De artikels 143 en 145, tweede lid van het kieswetboek, moet deze stempel aangebracht worden op stembiljetten die teruggenomen worden van de kiezers in toepassing van artikels 143, derde lid en 145, eerste lid.

De artikels 143, tweede lid en 145 van het Kieswetboek richten zich:

1. Tot de kiezer die, wanneer hij uit het stemhokje komt, zijn stembiljet op zodanige wijze openvouwt dat de door hem uitgebrachte stem bekend wordt. Doet hij zulks, dan neemt de voorzitten het opengevouwen stembiljet terug, dat onmiddellijk onbruikbaar wordt gemaakt, en hij verplicht de kiezer opnieuw te stemmen (indien de kiezer ook het tweede stembiljet dat hem werd afgegeven, zou openvouwen, wordt dit laatste eveneens onbruikbaar gemaakt en wordt de stempel "Teruggenomen stembiljet" erop aangebracht. Geen enkel ander stembiljet wordt aan de kiezer afgegeven)
2. tot de kiezer die door onoplettendheid het hem overhandigde stembiljet beschadigt. In dit geval, kan hij aan de voorzitter een ander vragen, tegen teruggave van het eerste , dat onmiddellijk onbruikbaar gemaakt wordt.
Vooral uit artikel 1 valt af te leiden dat het voor de kiezer verplicht is zijn stem geheim te houden in het stembureau. Hij mag zijn stembiljet niet laten zien aan een ander. Is dat niet een beetje belachelijk? Als ik aan het is eender wie mijn stembiljet wil laten zien, is dat toch mijn zaak?
Of gaat het hier om een beschermde maatregel om elke vorm van dwang (controle of iemand wel "juist" stemt te voorkomen?
Oud 3 juni 2010, 10:55   #2
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Torkilson Bekijk bericht
uit:

Verkiezingen van de federale wetgevende kamers
van 13 juni 2010

Onderrichten aan de voorzitters van de stembureaus
met traditionele stemming

Vooral uit artikel 1 valt af te leiden dat het voor de kiezer verplicht is zijn stem geheim te houden in het stembureau. Hij mag zijn stembiljet niet laten zien aan een ander. Is dat niet een beetje belachelijk? Als ik aan het is eender wie mijn stembiljet wil laten zien, is dat toch mijn zaak?
Of gaat het hier om een beschermde maatregel om elke vorm van dwang (controle of iemand wel "juist" stemt te voorkomen?
Citaat:
Idd.

Laatst gewijzigd door filosoof : 3 juni 2010 om 10:56.
filosoof is offline  
Oud 3 juni 2010, 11:44   #3
EddyBal
Perm. Vertegenwoordiger VN

EddyBal's schermafbeelding

Standaard

NEE, in de plaats waar men stemt mag géén reklame gemaakt worden door en voor geen enkele partij. Het laten zien van je stem kan als reklame voor je partij beschouwd worden. Eenmaal buiten ben je vrij je stem kenbaar te maken.
Wanneer men in de loop der jaren vaststelt dat het samenwonen van volkeren alleen maar tot onenigheden en misbruiken leidt, territoriale grenzen niet meer geëerbiedigd worden, noch de grondwet die de samenwoners zou moeten binden, kan men beter scheiden vooraleer het tot bloedvergieten komt. Vlaanderen met zijn hoofdstad Brussel, neemt dus vanaf deze moment alle machten die een staat nodig heeft om zijn bestaan te verzekeren en trekt zijn grenzen waar deze laatst onderling zijn overeen gekomen.
EddyBal is offline  
Oud 3 juni 2010, 11:52   #4
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door EddyBal Bekijk bericht
NEE, in de plaats waar men stemt mag géén reklame gemaakt worden door en voor geen enkele partij. Het laten zien van je stem kan als reklame voor je partij beschouwd worden. Eenmaal buiten ben je vrij je stem kenbaar te maken.
Eenmaal buiten ben je vrij je stem kenbaar te maken, maar je hebt je stembrief niet om te bewijzen hoe je stemde.
filosoof is offline  
Oud 3 juni 2010, 12:11   #5
EddyBal
Perm. Vertegenwoordiger VN

EddyBal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Eenmaal buiten ben je vrij je stem kenbaar te maken, maar je hebt je stembrief niet om te bewijzen hoe je stemde.
Plooi jij je computer stemkaart dan maar open
Wanneer men in de loop der jaren vaststelt dat het samenwonen van volkeren alleen maar tot onenigheden en misbruiken leidt, territoriale grenzen niet meer geëerbiedigd worden, noch de grondwet die de samenwoners zou moeten binden, kan men beter scheiden vooraleer het tot bloedvergieten komt. Vlaanderen met zijn hoofdstad Brussel, neemt dus vanaf deze moment alle machten die een staat nodig heeft om zijn bestaan te verzekeren en trekt zijn grenzen waar deze laatst onderling zijn overeen gekomen.
EddyBal is offline  
Oud 3 juni 2010, 12:12   #6
Torkilson
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Plooi jij je computer stemkaart dan maar open
Dit is ook enkel een uittreksel voor de verkiezingen in bureaus met "traditionele stemming"
Oud 3 juni 2010, 12:37   #7
Wiley E Coyote
Minister

Wiley E Coyote's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Inderdaad. Dat - en vermijden van beinvloeding - is historisch gezien de reden hiervoor.

Vroegher kwam het immers voor dat mensen letterlijk schatplichtig waren aan de lokale notabel (vaak ook de landlord) die toevallig ook kandidaat was. Indien de mensen niet voor hem stemden volgden er repercussies.
Wiley E Coyote is offline  
Oud 3 juni 2010, 13:01   #8
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

De stemming is niet geheim, want kijk ik kan u perfect zeggen voor wie bvb Yves leterme zal stemmen.
brother paul is offline  
Oud 3 juni 2010, 13:06   #9
grhluna
Burgemeester

Standaard

zijn eigen
grhluna is offline  
Oud 3 juni 2010, 13:12   #10
grhluna
Burgemeester

Standaard

wat heb ik nu gewonnen?
grhluna is offline  
Oud 3 juni 2010, 13:15   #11
gertc
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wiley E Coyote Bekijk bericht
Inderdaad. Dat - en vermijden van beinvloeding - is historisch gezien de reden hiervoor.

Vroegher kwam het immers voor dat mensen letterlijk schatplichtig waren aan de lokale notabel (vaak ook de landlord) die toevallig ook kandidaat was. Indien de mensen niet voor hem stemden volgden er repercussies.
Juist. En als je dat geheim terug afschaft, zal het opnieuw gebeuren. Niet door de lokale notabel, maar bijvoorbeeld voor die politicus die jou een job beloofd heeft, je vakbond die leden van bepaalde partijen weigert, de verhuurder van je appartement, of je schoonmoeder .
Als het kan misbruikt worden, zal dat vroeg of laat ook gebeuren.
gertc is offline  
Oud 3 juni 2010, 13:16   #12
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

Kijk, mensen zitten altijd te fantaseren over stemgeheim en medisch geheim en privacy.
Nu moet je eens redeneren vanuit de GEEST van die wet:

Het doel van een medisch geheim is bvb, dat een werkgever u niet ontslaat op basis van de informatie die hij heeft van u over uw gezondheidstoestand. Dus uw terminale ziekte mag niet leiden tot een ontslag, zodat je op lange termijn bepaalde rechten en voordelen zou verliezen...

Het doel van stemgeheim is dat een partij bvb u niet ontslaat op basis van de kennis van uw uitgebrachte stem. Dus je mag voor een andere partij stemmen, dan die van uw werkgever vertegenwoordigt, en dit mag uw relatie niet vertroubelen...

Het doel van het recht op privacy is, dat je niet in 'moeilijkheden' geraakt op uw werk op basis van private uitgelekte informatie. Dus je mag een maitresse hebben bvb, en dat kan en mag uw carriere niet beinvloeden, zelfs niet als priester bvb
brother paul is offline  
Oud 3 juni 2010, 14:21   #13
Wiley E Coyote
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
De stemming is niet geheim, want kijk ik kan u perfect zeggen voor wie bvb Yves leterme zal stemmen.
't is nu eenmaal inherent aan het feit dat je kandidaat bent dat je voor je eigen (en dus ook voor je partij) stemt

Maar absoluut zeker kun je nooit zijn, wie weet heeft den yves nen slag van de molen...
Oud 3 juni 2010, 15:14   #14
pca
Vreemdeling

pca's schermafbeelding

Stuur een bericht via ICQ naar pca
Standaard waarom die drukte

niet laten zien, 't ja, je mag het toch zeggen en niet tonen ?
Het stemmen zelf is geheim, waarvoor je gestemd hebt mag je zelf kiezen, idem als je het wilt vertellen aan iemand anders
pca is offline  
Oud 3 juni 2010, 17:48   #15
Wiley E Coyote
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pca Bekijk bericht
niet laten zien, 't ja, je mag het toch zeggen en niet tonen ?
Het stemmen zelf is geheim, waarvoor je gestemd hebt mag je zelf kiezen, idem als je het wilt vertellen aan iemand anders
Ja maar niet in het stembureau. Anders is dat gelijkgeteld met campagne maken en dat mag niet binnen de zoveel meter rond een stembureau.
Oud 3 juni 2010, 17:58   #16
gertc
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wiley E Coyote Bekijk bericht
wie weet heeft den yves nen slag van de molen...
Daar twijfel ik niet aan. Maar ondanks dat denk ik toch dat hij voor zichzelf zal stemmen.
gertc is offline  
Oud 3 juni 2010, 19:34   #17
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Lijkt me geen goede uitleg. Stel ik kom buiten uit het stemhokje en roep dan heel hard: "ik heb op Sophie de Wit gestemd" dan is dat wel geldig? Maar als ik de kiesbrief verkeerd plooi is die niet geldig? Trouwens, waarom mag je dan toch nog een tweede keer gaan stemmen?
Ik vermoed dat het toch iets te maken moet hebben met het vermijden van stille dwang op de stemmers.
fonne is offline  
Oud 3 juni 2010, 21:12   #18
flamingant
Provinciaal Statenlid

flamingant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
2. tot de kiezer die door onoplettendheid het hem overhandigde stembiljet beschadigt. In dit geval, kan hij aan de voorzitter een ander vragen, tegen teruggave van het eerste , dat onmiddellijk onbruikbaar gemaakt wordt.

Wel een leuke loophole in de wetgeving: ge kunt door "onoplettendheden" tientallen keren uw stembiljet onbruikbaar maken
Misschien een idee om de verkiezingen te verstoren (ik denk aan BHV)

Laatst gewijzigd door flamingant : 3 juni 2010 om 21:16.
flamingant is offline  
Oud 3 juni 2010, 21:13   #19
Torkilson
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door flamingant Bekijk bericht
Wel een leuke loophope in de wetgeving: ge kunt door "onoplettendheden" tientallen keren uw stembiljet onbruikbaar maken
Misschien een idee om de verkiezingen te verstoren (ik denk aan BHV)
Veel verstoren valt er niet te doen op die manier, na twee keer kunt ge niet meer stemmen en wordt ge buiten gegooid.
Oud 3 juni 2010, 21:17   #20
flamingant
Provinciaal Statenlid

flamingant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Veel verstoren valt er niet te doen op die manier, na twee keer kunt ge niet meer stemmen en wordt ge buiten gegooid.
staat erbij dat je maar 2 keer mag proberen te stemmen als je bvb je stembrief onderkotst?
Ik dacht het niet

Als het "onoplettendheden" zijn, staat er geen limiet op
flamingant is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:28.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be